καλησπερα θελω να ρωτησω οταν ακουμε ενα τραγουδι πως ξεχωριζουμε αν ειναι μινορε η ματζορε ετσι ωστε να παιξουμε και τις αναλογες συγχορδιες?
Καλησπέρα,
θυμάμαι όταν ξεκινούσα πριν κάποια (…) χρόνια να μαθαίνω μπουζούκι
πρώτα έβρισκα τον τόνο που τον παίζουνε στην ηχογράφηση και μετά αν δεν ήμουν σίγουρος του τι άκουγα
δοκίμαζα μινόρε ή ματζόρε ποιό μου ακουγόταν πιο καλά.
Με τον καιρό θα καταλαβαίνεις σχεδόν αυτόματα ακριβώς το δρόμο που παίζουνε
χωρίς να έχεις καν όργανο στα χέρια
ναι δηλαδη δεν υπαρχει καποια συγκεκριμενη μεθοδος που να αναγνωριζεις το ειδος?(μινορε/ματζορε)
Υπάρχει. Θα προσπαθήσω να τον περιγράψω, αλλά δεν καταλαβαίνω τον σκοπό της ερώτησης: ωραία, θα βρεις τη βασική συγχορδία. Μετά, για όλες τις υπόλοιπες, τι θα κάνεις;
Εν πάση περιπτώσει:
Πρώτα βρίσκεις την κλίμακα. Η κλίμακα είναι όλες οι νότες που χρησιμοποιούνται στο τραγούδι, βαλμένες στη σειρά (όχι σειρά εμφανίσεως στο τραγούδι, αλλά σειρά ύψους στην ταστιέρα).
Μία από αυτές είναι η βασικότερη, η τονική. Δεν είναι πολύ εύκολο να πει κανείς γραπτώς πώς αναγνωρίζουμε την τονική, αλλά σε γενικές γραμμές την αναγνωρίζει κανείς αυτόματα. Εν πάση περιπτώσει, η τελευταία νότα σε κάθε στροφή και σε κάθε εισαγωγή είναι κατά μεγάλη πιθανότητα η τονική.
Ας πούμε λοιπόν πως βρήκες ότι η τονική είναι ρε. Άρα η βασική συγχορδία του τραγουδιού είναι ρε. Τι ρε, ματζόρε ή μινόρε; Εδώ τώρα, βρίσκεις την τρίτη νότα (μετρώντας και την τονική σαν πρώτη). Αν απέχει 3 ημιτόνια από την τονική (Φα), έχεις μινόρε. Αν απέχει 4 ημιτόνια (Φα#), έχεις ματζόρε.
Με πιο λίγα λόγια: Για κάθε κομμάτι από Ρε, η βασική συγχορδία είναι Ρε μινόρε (Ρε-Φα-Λα) αν υπάρχει η νότα Φα στο κομμάτι, και Ρε ματζόρε (Ρε-Φα#-Λα) αν υπάρχει Φα#. Τα αντίστοιχα φυσικά ισχύουν και για κάθε κομμάτι από Ντο, Μι κλπ., ότι δηλαδή η συγχορδία αποτελείται από νότες που πρέπει να υπάρχουν στην κλίμακα του κομματιού.
Παρά ταύτα, νομίζω ότι θα ήταν καλύτερο, αφού εντοπίσεις την τονική, να δοκιμάσεις με το αφτί αν ταιριάζει καλύτερα το ματζόρε ή το μινόρε. Πέρα από ένα μικρό, και εύλογο για αρχαρίους, ποσοστό λαθών, σε γενικές γραμμές το αφτί δε θα σε κοροϊδέψει.
Σε ευχαριστω πολυ ησουν κατατοπιστικοτατος!
Αυτό
δεν το είχα σκεφτεί ποτέ, ως «μέθοδο» για να προσδιορίσεις τον «τρόπο» της μελωδίας. Φυσικά, είναι απόλυτα σωστό. Αυτό
όμως, που εφαρμόζω κι εγώ, είναι πολύ γρηγορότερο, αφού δεν χρειάζεται να καταγράψεις τις νότες του κομματιού μία μία, κατατάσσοντάς τις μετά σε σειρά αύξουσας οξύτητας και επιπλέον, καλλιεργεί και το αφτί.
εξαιρετικη προσεγγιση!
βασικά είναι μεγαλούτσικο θέμα, και επίσης μην ξεχνάμε πως το ματζόρε/μινόρε δεν έχει σημασία στην κατηγοριοποίηση των δρόμων πέραν της βασικής συγχορδίας.
φίλε μερακλή, αξίζει να ασχοληθείς με βασικές απλές αρχές θεωρίας (και αρμονίας μετά), αλλά αυτό δεν γίνεται με μια απλή ερώτηση στο φόρουμ. επειδή δεν υπάρχει απλή απάντηση, ή μάλλον ακόμα και η περιληπτική απάντηση του περικλή γεννάει ακόμα περισσότερα ερωτήματα (που καλό θα ήταν να σε οδηγήσουν στην θεωρία).
Νομίζω ότι ο Μερακλής, στην αρχική του ερώτηση, θεωρεί ως δεδομένο ότι κάθε κομμάτι ή ματζόρε θα είναι ή μινόρε. Αυτό δεν ισχύει στα ρεμπέτικα. Υπάρχει το ραστ, ένας δρόμος που μοιάζει αρκετά με το ματζόρε, υπάρχει (σπάνια, κυρίως σε μεταγενέστερα τραγούδια) το κανονικό ματζόρε, υπάρχει ένας δρόμος που τον ονομάζουμε μινόρε, αλλά υπάρχουν κι άλλοι 15-τόσοι δρόμοι που σαφέστατα δεν είναι ούτε το ένα ούτε το άλλο.
Επομένως, αν σκεφτούμε «η βασική συγχορδία είναι ρε ματζόρε, άρα το κομμάτι είναι ματζόρε, άρα λογικά οι υπόλοιπες συγχορδίες θα είναι τάδε και τάδε γιατί αυτές έχει το ματζόρε» θα πέσουμε πολύ έξω.
Άρα πάμε στο τι είναι δρόμος και ποιοι είναι οι δρόμοι. Έχει άφθονο υλικό στο φόρουμ.
(Παρά ταύτα, ισχύει ότι η βασική συγχορδία θα είναι ή ματζόρε ή μινόρε.)
σωστό κι αυτό!
μερακλή, για την ώρα ρίξε μια ματιά στην συλλογή δρόμων:
Σας ευχαριστω παιδια για την βοηθεια και τις συμβουλες σας
Φίλε η καλύτερη βοήθεια και συμβουλή αν δεν ξέρεις κάποιον εσύ
είναι να βάλεις μια αγγελία στο φόρουμ να βρεθείς με έναν άνθρωπο 1-2 φορές
να σου δείξει 5 πράγματα,η εξέλιξη σου θα είναι σαφώς ταχύτερη από το να προσπαθείς μόνος σου.
Ακόμα καλύτερα να βρείς ένα κιθαρίστα να διαβάζετε,μαθαίνετε και να παίζετε μαζί.