Ρε παιδιά μπορεί νά μού πεί κάποιος πώς τό λένε αυτό τό οργανο?Ενας φ’ιλος μού είπε οτι τό λένε Αρμόνικα!!Είναι αυτοσχέδιο Ελληνικό οργανο??Από πού κατάγεται??
Γειά Νεαπολιότη. Ειναι Harmonium, το αρμόνιο που παίζεται στην Ινδία, Πακιστάν και Μπανγκλαντέσ, ίσως και μέχρι το Αφγανιστάν. Ας πούμε , ένα επιτραπέζιο ακορντεόν. Καλή χρονιά!
Ευχαριστώ φίλε μου γιά τήν βοήθεια!!Τό φιλαράκι πού μέ ρώτησε θά χαρεί καί αυτο!!
Σού εύχομαι και εγώ καλή Χρονιά!!!
Το όργανο που είναι πολύ δημοφιλές ακόμα και σήμερα στην περιοχή των πρώην Βρετανικών Ινδιών μοιάζει με αυτό, αλλά η παροχή αέρα εξασφαλίζεται (το ίδιο πρωτόγονα και προβληματικά) με το ανοιγόκλεισμα άλλου κλαπέτου, που βρίσκεται στη μεγάλη πλευρά και όχι στο πάνω μέρος, στην πλευρά δηλαδή μακρυά από το σώμα του οργανοπαίκτη. Αν και εκείνο λέγεται Harmonium, ή αν αυτό της “Σαμιώτισας” λέγεται κάπως αλλοιώς, δεν το ξέρω. Το σημερινό,το βλέπω για πρώτη φορά. Δεν νομίζω να είναι πρόσφατη εφεύρεση, μάλλον από κάπου επιβίωσε. Και τα δύο είναι βεβαίως πρόδρομοι του σημερινού ακορντεόν. Στο γιουτιούμπ υπάρχουν πάρα πολλά παραδείγματα από Ινδία για το όργανο με το πλευρικό κλαπέτο.
Ευχαριστώ Νίκο!!
Ω ρε μάγκα! Αυτό είναι εύρημα!
Ειδικά στη Σάμο αυτό είναι η αρμόνικα. Για κάποιον άγνωστο λόγο, πριν καμιά εκατοστή χρόνια αυτό το όργανο έγινε μόδα στο συγκεκριμένο νησί, ενώ σε άλλα μέρη (Κ’πολη και δεν ξέρω πού αλλού) έπαιζαν την αρμόνικα ή φύσα, που είναι σαν ακορντεόν με πληκτρολόγιο όχι πιάνου αλλά γραφομηχανής και που υπάρχει σε αρκετές ηχογραφήσεις.
Προ 5-6 ετών ο Δημήτρης Ζαχαρίου έβγαλε τον εξαιρετικό δίσκο «Σάμος - Παιχνίδια και παιχνιδιατόροι», με δύο σιντί και πλουσιότατο ένθετο βιβλιαράκι. Αναφέρεται σ’ αυτή την αρμόνικα, όπως ακριβώς τη βλέπουμε στο βίντεο, και έχει και φωτογραφία μιας που σώζεται ακόμα σε κάποιο χωριό του νησιού και που θα μπορούσε να είναι αυτή εδώ. Ηχογραφήσεις δεν έχει (ο δίσκος έχει σύγχρονες καταγραφές λαϊκών μουσικών και πολλές εκτελέσεις από τον ίδιο τον Ζαχαρίου, που παίζει βιολί συνοδευόμενος από κιθάρα και σαντούρι). Παλιές σαμιώτικες ηχογραφήσεις αρμόνικας υπάρχουν στη «Σάμο στις 78 στροφές», αλλά δεν είναι σαφές αν πρόκειται γι’ αυτή την αρμόνικα ή την άλλη, την Κ’πολίτικη. Ο Ζαχαρίου περιγράφει και την τεχνική με την οποία παράγεται το ισοκράτημα που ακούμε κι εδώ: πατάνε ένα πλήκτρο και το στερεώνουν μ’ ένα ξυλαράκι για να μένει πατημένο.
Η άλλη αρμόνικα είναι διαφορετικό όργανο. Όπως η φυσαρμόνικα (αυτή που ξέρουμε, η μικρούλα) και αντίθετα από το όργανο του βίντεο και το ακορντεόν, σε κάθε κουμπί βγάζει άλλη νότα φυσώντας και άλλη ρουφώντας. Συνεπώς το παίξιμό της στηρίζεται πολύ στο στακάτο, στο απότομο φρενάρισμα μιας νότας για να ακουστεί η επόμενη, και στην απουσία κρατημένων νοτών μεγάλης διάρκειας.
Σε ευχαριστω πολυ για τις πληροφοριες Pepe.
εγώ σαν harmonium ήξερα πάντως μια μικρογραφία εκκλησιαστικού οργάνου στο οποίο ο ερμηνευτής χειρίζεται μια …τρόμπα…αέρα με τα πόδια του.
Αν και ο κύριος του λόγος ύπαρξης ήταν ως σπιτικό …υποκατάστατο εκκλησιαστικού οργάνου, αρκετοί συνθέτες συνέθεσαν ρεπερτόριο για αυτό το όργανο. Πλέον διδάσκεται σαν μάθημα επιλογής στις περισσότερες τάξεις Εκκλησιαστικού οργάνου σε μουσικά κονσερβατόρια.
Υπάρχουν και αρκετά στην Αθήνα,από Ινδούς μετανάστες.Στον ιερό ναό των Σιχ στον Ταύρο,είχα την ευχάριστη θέση να φιλοξενηθώ,και να ακούσω αρμόνιο από τον ιερέα τους,καθώς είναι το βασικό όργανο,με το οποίο συνοδεύουν μουσικά την λατρεία τους.
Ονομασίες όπως αρμόνιο, αρμόνικα, φυσαρμόνικα κλπ. κυκλοφορούν για λογιών-λογιών όργανα, που όλα όμως κατασκευάζονται εργοστασιακά ή έστω βιοτεχνικά: δεν τα φτιάχνει ένας συνήθης οργανοποιός στο εργαστήρι του -άρα, είναι πιο πρόσφορα να ονομαστούν με ένα επίσημο πατενταρισμένο όνομα που κάποιος αποφάσισε. Ίσως όλα αυτά τα ονόματα να αποτελούνται από τη λέξη αρμονία, που υποδηλώνει τη δυνατότητα πολυφωνίας, + μια κατάληξη που να μην την έχει ήδη πατεντάρει άλλος.
Μια υπόθεση…
Το αρμόνιο των Ινδών είναι πράγματι όπως το περιγράφει ο Νίκος, αλλά δεν ξέρω αν αυτή η διαφορά στο πού είναι το φυσερό επαρκεί για να ορίσει διαφορετικό όργανο. Δεν ξέρω τι γίνεται στο εσωτερικό αυτών των οργάνων, αλλά νομίζω ότι κατά βάθος πρόκειται και στη μία και στην άλλη περίπτωση για καθιστό ακορντεόν.
Την φωτογραφία αυτή, την τράβηξα Δεκέμβρη του 2006 σʼ ένα υπαίθριο εστατόριο στο Jaipur (περίφημη πόλη των μαχαραγιάδων στα βόρεια της Ινδίας, με εξαιρετικό πολιτιστικό, ιστορικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον). Παρατηρήστε τον τύπο στη μέση, που παίζει με τέτοιο όργανο.
Όλοι γνωρίζουμε ότι η Ινδία ήταν υπό αγγλική κατοχή, και αυτό βεβαίως ίσχυε για ολόκληρη την ινδική επικράτεια στο σύνολό της, συνεπώς ο παραπάνω όρος δεν ισχύει και είναι αδόκιμος. Παρομοίως, δε θα ίσχυε πχ το „περιοχή της πρώην ελληνιστικής Αιγύπτου “, πόσο μάλλον αφού αναφερόμαστε στο παρόν.
ΥΓ Αν κάποιος φίλος/φίλη χρειάζεται οποιαδήποτε βοήθεια περί Ινδίας, ας στείλει ελεύθερα ΠΜ.
(Καταλαβαίνω επίσης σε σεβαστό βαθμό Hindi, μάλιστα καλύτερα απʼ όσο τα μιλάω!)
Πράγματι. Αν θέλουμε να κυριολεκτούμε οι πρώην βρετανικές Ινδίες ταυτίζονται απλούστατα με τις Ινδίες. Προκειμένου όμως για συνήθειες και πολιτιστικά προϊόντα που διαδόθηκαν από τους Άγγλους, αυτή η κατά τα άλλα περιττή πρόσθετη πληροφορία ξαφνικά αποκτά τη σημασία της: είναι ένας πιο σύντομος τρόπος να πει κανείς «το αρμόνιο παίζεται στις Ινδίες όπου το έφεραν οι Άγγλοι τον καιρό που τις κατείχαν».
Όπως επίσης και τα γραμμόφωνα με χωνί, μάρκας The Grammophone Co. που πωλούνται σήμερα σε ελληνικά παλαιοπωλεία, αφού σχετικά πρόσφατα παροπλίστηκαν στις πρώην Βρετανικές Ινδίες.
To oργανο που παιζει ο Παππους ο παππους στο βιντεο παντως δεν ειναι η αρμονικα που επαιζε ο Παπατζης στις παλιες ηχογραφησεις .Η αρμονικα μαλλον περισσοτερο πολιτικο οργανο αφου ετσι διαφημιζεται σε αγγελιες της εποχης ως κωνσταντινουπολιτικη αρμονικα ,δεν την εχω εντωπισει σε κανεναν συγχρονο μουσικο σημερα και πολυ θα το θελα μιας και προσωπικα απεχθανομαι το ακορντεον οσο τιποτα σε μια ρεμπετικη ορχηστρα
Ναι.
Η πολίτικη αρμόνικα ταυτίζεται με κάποιο άλλο όργανο (ή αλλιώς: παίζεται και σ’ άλλες μουσικές με διαφορετική ονομασία). Ίσως, με κάθε επιφύλαξη, να είναι κονσερτίνα.
Καλη χρονια!!! Νικο αυτα τα …‘‘Ινδικα’’ γραμμοφωνα (θεος να τα κανει…) δεν παροπλιστηκαν προσφατα…απλα φτιαχτηκαν…φετος!!! οι μπογιες τρεχουν ακομη!!! και λογω μεροκαματων Ινδιας ειναι και σχεδον τζαμπα…εκτος αν βρουνε κανα ασχετο μουστερη…
Χρήστο, αυτό που αγόρασα εγώ πριν δέκα χρόνια (για δώρο στην κόρη μου) δεν είχε φτιαχτεί πριν δέκα χρόνια, αλλά πριν τουλάχιστον πενήντα, αν κρίνω από τη φθορά των εξαρτημάτων του. Και δεν ήταν και καθόλου τζάμπα…
Έχουμε ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο για αυτό το όργανο. Το έπαιζαν μέχρι πριν κάποιες δεκαετίες (δεν θυμάμαι ακριβώς τι μου είχαν πει) στην Χρυσούπολη Καβάλας οι πρόσφυγες από τον Γέροντα της Μ. Ασίας (περιφέρεια Σωκίων). Ήταν βασικό όργανο της διασκέδασής τους και το έπαιζε ένας μοναδικός οργανοπαίκτης. Δεν ξέρω αν το είχε φέρει από τον Γέροντα ή το απέκτησε αργότερα, αλλά σύντομα πιστεύω να ξέρω. Το όργανο πλέον δεν υπάρχει. Ο παππούς που το έπαιζε το δώρισε ή το δάνεισε σε κάποιον που του το ζήτησε κι έτσι χάθηκαν τα ίχνη του.
Είναι αξιοσημείωτο ότι ο Γέροντας είναι απέναντι από την Σάμο. Στην δε Σάμο έχουν εγκατασταθεί αρκετοί Γεροντιανοί.
Δεν έχω ξανακούσει τίποτε για τον Γέροντα, αλλά ανάμεσα στα Σώκια και τα κοντινά Ντομάτια αφενός και τη Σάμο αφετέρου εντοπίζονται κι άλλα μουσικά παράλληλα. Πέρα από την εγκατάσταση προσφύγων, είναι πιθανόν ήδη πριν την Καταστροφή η στεριανή περιοχή των Σωκίων και των χωριών τους να ήταν πολιτισμικά ενιαία με τη Σάμο.
Τα Ντομάτια ήταν χωριό στην περιοχή της οποίας κυριότερο αστικό κέντρο ήταν τα Σώκια. Σημερινά τοπωνύμια: Ντομάτια = Ντογάνμπεϊ (Doğanbey), Σώκια = Sφke, Γέροντας = ??.
Tip of the day: Για τα στολισμένα γράμματα ανοίγω ένα αρχείο Γουόρντ, πατάω Ινσέρτ (από την μπάρα πάνω πάνω), διαλέγω Σύμπολ, εμφανίζεται ένας πίνακας με χιλιάδες στολισμένα γράμματα από κάθε πιθανή λατινογενή γραφή του κόσμου (+ελληνικές, κυριλλικές, εβραϊκές κ.ά.), διαλέγω ένα ένα όσα στοιχεία θα χρειαστώ, τα κάνω κόπι πέιστ στην ανάρτησή μου, κλείνω και πετάω το Γουόρντ, και συμπληρώνω τα υπόλοιπα γράμματα της λέξης μου.
— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 15:21 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 15:19 —
Άει στο διάολο! Έκανα όλη αυτή τη μανούρα για να μου αλλοιώσει τελικά την εμφάνιση των στολισμένων γραμμάτων! Ντογάνμπεϊ με ποτηράκι στο g, Σόκε με ούμλαουτ (διαλυτικά) στο όμικρον.
Υπάρχουν τέτοιες ενδείξεις, αλλά μας λείπουν στοιχεία.
Didim.