Παρατσούκλια και Ψευδώνυμα Ρεμπετών (Λίστα)

  • ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ: Βλάχος, Τσίλιας
  • ΜΑΡΚΟΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ: Κόντρα-μπάσο, Φράγκος, Ρόκος
  • ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ: Σμυρνιωτάκι
  • ΑΝΕΣΤΟΣ ΔΕΛΙΑΣ: Αρτέμης
  • ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Ψηλός, Πατσάς
  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΓΚΟΣ: Μπαγιαντέρας
  • ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΕΡΟΜΥΤΗΣ: Αριστοκράτης, Μπούμπης
  • ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ: Καμπούρης
  • ΗΛΙΑΣ ΠΟΤΟΣΙΔΗΣ: Πάνω Βλέπας, Χαμψίας
  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ: Μακαρόνας
  • ΣΤΡΑΤΟΣ ΠΑΓΙΟΥΜΤΖΗΣ: Τεμπέλης
  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΛΟΓΙΤΗΣ: Κατσαρός
  • ΑΝΕΣΤΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Γύφτος
  • ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΜΟΣΧΟΝΑΣ: Σαμιώτης
  • ΝΙΚΟΣ ΜΑΘΕΣΗΣ: Τρελλάκιας
  • ΜΗΤΣΟΣ ΣΕΜΣΗΣ: Σαλονικιός
  • ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΠΙΠΕΡΑΚΗΣ: Κρητικός
  • ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΙΛ: Σαλονικιά
  • ΜΑΝΩΛΗΣ ΧΡΥΣΑΦΑΚΗΣ: Φυστιξής
  • ΜΑΝΩΛΗΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Γύφτος
  • ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΑΔΡΙΑΣ: Ναύτης
  • ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ: Μπιρ-αλλάχ
  • ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΑΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Ντίλιγκερ
  • ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ: Σπόρος
  • ΑΝΤΩΝΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ: Νταλγκάς
  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΗΤΣΑΚΗΣ: Καραντουζένι
  • ΚΩΣΤΑΣ ΣΚΑΡΒΕΛΗΣ: Παστουρμάς
  • ΑΝΤΩΝΗΣ ΑΜΙΡΑΛΗΣ: Παπατζής
  • ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ: Αραπάκης
  • ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΠΑΤΑΚΗΣ: Καψάλης
  • ΜΠΑΜΠΗΣ ΜΠΑΚΑΛΗΣ: Τρικαλινός, Κουβάς
  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΡΟΥΣ: Λορέντζος, Μπαρούσης
  • ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ-ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ: Αγγούρι, Αγγούρης
  • ΣΠΥΡΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ: Σπυράκι
  • ΚΩΣΤΑΣ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ: Σαμιωτάκι
  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΡΑΤΗΣ: Μητσάρας, Κουλουριώτης
  • ΣΩΤΗΡΗΣ ΓΑΒΑΛΑΣ: Μεμέτης
  • ΝΙΚΟΣ ΓΟΥΝΑΡΗΣ: Κουρνάζος
  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΑΜΠΕΤΑΣ: Δούξ του Αιγάλεω City
  • ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗΣ: Σερ Μπιθί
  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΥΔΑΚΗΣ: Καρυδάκιας
  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΝΗΣΑΛΗΣ-ΛΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κοριός
  • ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΜΙΩΤΗΣ: Μούτσος
  • ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΑΞΕΒΑΝΗΣ: Μπαξές
  • ΜΑΡΙΝΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ: Μαρινάκης
  • ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ: Τσανάκος
  • ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΙΟΥΠΡΟΥΛΗΣ: Χοντρονάκος
  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ: Μπέμπης
  • ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΠΑΣΤΑΣ: Πειραιώτης
  • ΕΥΤΥΧΙΑ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ: Γριά
  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΕΑΣ: Πολιανίτης
  • ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ: Τσάντας
  • ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ: Θεσσαλός, Κύπριος
  • ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΣΑΒΒΙΔΗΣ: Σαβαίμ, Βοσπορινός (ένας από τους πολέμιους του ρεμπέτικου τραγουδιού)
  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΡΕΜΠΕΗΣ: Σωφέρ
  • ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΠΛΑΝΗΣ: Κεφάλας
  • ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ-ΒΛΑΧΟΥ: Κα Κούλα
  • ΠΑΝΟΣ ΓΑΒΑΛΑΣ: Πίτουρας
  • ΘΑΝΑΣΗΣ ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ: Σαμιώτης
  • ΝΙΚΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ: Καλαπόρι
  • ΜΑΡΙΚΑ ΚΑΝΑΡΟΠΟΥΛΟΥ: Τουρκαλίτσα
  • ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΙΠΟΠΟΥΛΟΣ: Καρίπης
  • ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ: Ρώσος
  • ΝΙΚΟΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ: Το παιδί του Λαού (!!)
  • ΑΝΝΑ ΠΑΓΑΝΑ-ΡΟΥΚΟΥΝΑ: Πολίτισσα
  • ΜΑΡΙΚΑ ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΟΠΟΥΛΟΥ: Πολίτισσα
  • ΣΕΒΑΣΤΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ: Σεβάς Χανούμ
  • ΚΙΚΙΤΣΑ (ΚΙΤΣΑ) ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ: Μαρινέλα
  • ΝΤΑΙΖΗ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ: Θηλυκός Στράτος
  • ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ: Βιβλιοδέτης
  • ΑΓΑΠΙΟΣ ΤΟΜΠΟΥΛΗΣ: Μπουλ-Μπούλ
  • ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΥΡΠΟΣ: Χρηστάκης
  • ΓΙΑΓΚΟΣ ΨΑΜΑΤΙΑΝΟΣ: Ψαματιάλης
  • ΠΟΛΥΤΙΜΗ ΚΟΛΟΠΑΝΟΥ: Πόλυ Πάνου
  • ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΪΤΖΙΡΙΔΗΣ: Γιοβάν Τσαούς
  • ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΤΣΗΣ: Ογδοντάκης
  • ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΜΟΥΤΑΦΟΓΛΟΥ ή ΜΟΥΤΑΦΙΔΗΣ: Τσαουσάκης
  • ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΖΟΣ: Α. Κωστής
  • ΤΕΤΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ: Τάκης Νικολάου, Νώντας Σγουρός

Όποιος ξέρει κι’ άλλα παρατσούκλια ρεμπετών, ας τα ρίξει από κάτω.

Σ.Π.

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΙΟΥΠΡΟΥΛΗΣ: Χοντρονάκος ή Μαρμελάδας

Σάκη,

Πολλή ενημερωτική η λίστα σου! Με εντυπωσιάζουν πολύ οι γνώσεις όλων σας. Για να γίνω λίγο σχολαστική όμως, δεν ξέρω αν καλλιτεχνικά ψευδώνυμα όπως Μαρινέλα, ή Πολύ Πάνου, Σεβάς Χανούμ και η δυτικοφερνούσα (;;:wink: Kathy Grey θεωρούνται παρατσούκλια. Είμαι σίγουρη ότι πολλοί που άκουγαν και θαύμαζαν (και ακόμα ακούν) αυτές τις τραγουδίστριες δεν ήξεραν/ξέρουν τα πραγματικά ονόματά τους. Για να πω την αμάρτια μου, σα μην ειδική, εγώ τουλάχιστο δεν ήξερα το πραγματικό όνομα της Μαρινέλας ή της Πόλυ Πάνου-ενώ πολλοί από τους άλλους, ας πούμε ο Τσιτσάνης, που είναι γνωστοί με το πραγματικό τους όνομα.

Κάτι πάρομοιο συμβαίνει και στην ελληνική λογοτεχνία, ειδικά με τους συγγραφείς στη λεγόμενη “Γενιά του Τριάντα”, που σχεδόν όλοι χρησιμοποιούσαν λογοτεχνικά ψευδώνυμα…ο Μυριβήλης, ο Βενέζης, ο Καταγάτσης, ο Κοσμάς Πολίτης. Και φαίνεται πως ταυτίστηκαν τόσο πολύ με το ψευδώνυμο τους, που το χρησιμοποίησαν και οι φίλοι και γνωστοί και στη προσωπική τους ζωή, σε σημείο που να ξεχαστεί τα πραγματικά τους ονόματα.

Ένα άλλο ενδιαφέρον ζήτημα είναι γιατί η Μαρινέλα και οι άλλες (γιατί μου φαίνεται πως το φαινόμενο είναι πιο διαδεδομένο στις τραγουδίστριες) διάλεξαν άλλα ονόματα. Για το “γκλαμούρ” που λένε (όπως άλλαξαν οι ηθοποιοί στο Hollywood τα ονόματά τους σε κάτι πιο εντυπωσιακό);

Εύα

Έγραψα…

Για να πω την αμάρτια μου,

θα πρέπει να είναι “αμαρτία”, βέβαια!

Εύα

και το πολύ είναι επίρρημα, ασφαλώς…

για να μη νομίζετε ότι δεν ξέρω να γράφω ελληνικά!:wink:

Eva

Αχ, δε διάβασα όλο το θέμα…Βέβαια, αν το θέμα είναι και παρατσούκλια και ψευδώνυμα, η λίστα σου κολλάει περίφημα! Συγνώμη για την παρεξήγηση!

Πάντως, πάλι ενδιαφέρει γιατί μερικοί τραγουδιστές/μερικές τραγουδίστριες διάλεξαν να εμφανιστούν με ψευδώνυμα…

Εύα

Για να μην υπάρχει μπέρδεμα, ας δώσουμε ξεχωριστα τα καλλιτεχνικά ψευδώνυμα από τα παρατσούκλια:

ΤΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΨΕΥΔΩΝΥΜΑ ΤΩΝ ΛΑΪΚΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ & ΕΡΜΗΝΕΥΤΩΝ

Α/Α ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΟΝΟΜΑ ΨΕΥΔΩΝΥΜΟ

  1. ΑΔΡΙΑΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ: Ναύτης
  2. ΑΛΕΜΣΕΡΙΑΝ ΜΑΡΚΟΣ: Μάρκος Μέλκον
  3. ΑΛΕΞΙΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ: Γιάγκος Γιοβανίκας , Γιάγκος Βλάχος
  4. ΑΜΙΡΑΛΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ: Αντώνης Παπατζής
  5. ΑΝΤΡΑΪΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Δημήτρης Ατραΐδης
  6. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ–ΒΛΑΧΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ: Κα Κούλα
  7. ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ: Jim Apostolou
  8. ΑΤΑΜΙΑΝ–ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ: Μαρίκα Νίνου
  9. ΒΑΛΑΒΑΝΗ ΖΑΧΑΡΕΝΙΑ: Λιλή (η αρχοντορεμπέτισσα)
  10. ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ ΜΑΡΚΟΣ: Α. Ρόκος, Αντώνης Βαμβακάρης, Δ. Καρανόπουλος, Ν. Στάθμας ή Στάμας
  11. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ ΜΠΑΜΠΗΣ (ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ): Β. Ταμβάκης
  12. ΓΑΒΑΛΑΣ ΣΩΤΗΡΗΣ: Μεμέτης
  13. ΓΑΒΡΙΗΛ ΜΑΡΙΝΟΣ: Μαρινάκης Γαβριήλ
  14. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ ΙΑΚΩΒΟΣ: Ιάκωβος Μοντανάρης
  15. ΓΙΑΝΝΑΚΟΣ ΠΕΤΡΟΣ: Κοκοβιός, Πετράν
  16. ΓΚΟΓΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Μπαγιαντέρας
  17. ΓΟΥΝΑΡΗΣ ΝΙΚΟΣ: Ν. Κουρνάζος
  18. ΔΕΛΙΟΣ ΑΝΕΣΤΗΣ: Ανέστος Δελιάς
  19. ΔΕΡΕΜΠΕΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Σωφέρ
  20. ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ: Μαίρη Λίντα
  21. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΤΕΤΟΣ: Τάκης Νικολάου, Νώντας Σγουρός
  22. ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ: Αντώνης Νταλγκάς
  23. ΔΡΑΓΑΤΣΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Γιάννης Ογδοντάκης
  24. ΔΡΑΓΑΤΣΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Γιώργος Ογδοντάκης
  25. ΕΛΒΙΡΑ ΝΤΕ ΙΝΤΑΛΓΚΟ (ELVIRA DE HIDALGO): Ελβίρα Κάκκη
  26. ΕΤΣΕΙΡΙΔΗΣ ή ΕΪΤΖΙΡΙΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Γιοβάν Τσαούς
  27. ΖΟΥΝΑΡΑΚΗΣ ΠΕΤΡΟΣ: Πέτρος Ζουναράς
  28. ΖΟΥΡΙΔΑΚΗΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ: Σταύρος Τζουράς
  29. ΘΕΟΛΟΓΙΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Γιώργος Κατσαρός
  30. ΙΓΕΧΑΣΚΕΛ – ΓΑΕΓΟΥ ΣΤΕΛΛΑ: Στέλλα Χασκίλ, Σαλονικιά
  31. ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ ΣΩΣΟΣ: Σ. Ψυριώτης
  32. ΚΑΛΑΪΤΖΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ (ΚΙΚΗ): Καίτη Γκρέϋ
  33. ΚΑΛΛΕΛΗ ΝΩΤΑ: Μυτιληνιά
  34. ΚΑΛΛΙΓΕΡΗ ΔΕΣΠΟΙΝΑ (ΠΙΠΙΝΑ): Πίτσα Νέγκρι
  35. ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ: Μήτσος Αραπάκης
  36. ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ: Βαγγέλης Παπάζογλου
  37. ΚΑΛΟΓΡΑΝΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ: Μιχάλης Μενιδιάτης
  38. ΚΑΝΑΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΚΑ: Τουρκαλίτσα
  39. ΚΑΡΔΑΡΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ: Απόστολος Καλδάρας
  40. ΚΑΡΙΠΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ: Κώστας Καρίπης
  41. ΚΑΡΥΔΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Καρυδάκιας
  42. ΚΑΨΑΛΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ: Βασίλης Καραπατάκης
  43. ΚΙΖΙ ΝΤΕΝΙΖ: Ευθαλεία
  44. ΚΙΟΥΠΡΟΥΛΗΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ: Νάκος, Χοντρονάκος
  45. ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ: Θεσσαλός
  46. ΚΟΛΟΠΑΝΟΥ ΠΟΛΥΤΙΜΗ: Πόλυ Πάνου
  47. ΚΟΥΛΟΥΡΙΩΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Γιώργος Παπασιδέρης
  48. ΚΩΣΤΟΓΛΟΥ ΜΑΡΙΟΣ: Μάριος
  49. ΛΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Γιώργος Μανησαλής
  50. ΛΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΜΗΤΣΟΣ: Δημήτρης Μανησαλής
  51. ΛΑΛΑΠΑΝΟΥ ΕΛΕΝΗ: Λάουρα
  52. ΛΑΜΠΙΡΗ ΕΛΕΝΗ: Έλσα Λάμπο, Ελένη Μαργαρίτη
  53. ΜΑΚΡΗΣ ΚΩΣΤΑΣ: Λουκάς Στρογγυλός
  54. ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Νισύριος
  55. ΜΑΝΤΑΡΑΚΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ: Γιώτα Λύδια
  56. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΩ: Σαλονικιά
  57. ΜΑΡΩΝΙΤΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ: Αγγελίτσα Παπάζογλου
  58. ΜΑΣΣΕΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ: Κώστας Νούρος
  59. ΜΑΤΣΑΣ ΜΙΝΩΣ: Τσάμας, Π. (Πιπίτσα) Οικονόμου, Σαλαχώρας, Μ. Μαργαρίτης,
  60. ΜΑΥΡΙΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ: Ρώσος
  61. ΜΟΥΡΙΚΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Γιάννης Σαμιώτης
  62. ΜΟΥΤΑΦΟΓΛΟΥ ή ΜΟΥΤΑΦΙΔΗΣ ΠΡ.: Πρόδρομος Τσαουσάκης
  63. ΜΠΑΪΝΤΕΡΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ: Παναγιώτης Βαϊνδιρλής
  64. ΜΠΑΚΑΛΗΣ ΜΠΑΜΠΗΣ: Μπάμπης Τρικαλινός
  65. ΜΠΑΡΟΥΣ ή ΜΠΑΡΟΥΣΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Δημήτρης Λορέντζος
  66. ΜΠΑΣΤΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ: Θανάσης Πειραιώτης
  67. ΜΠΕΖΟΣ ΚΩΣΤΑΣ: Α. Κωστής
  68. ΜΠΕΜΠΟ ΕΦΗ: Σοφία Βέμπο
  69. ΜΠΕΡΝΙΔΑΚΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Γιάννης Μπαξεβάνης ή Μπαξές
  70. ΜΠΟΦΙΛΙΟΣ Β.: Ταμπακίδης
  71. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Επαμεινώντας Γιαννακός
  72. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΕΤΡΟΣ: Νίκος Πετράς
  73. ΝΟΤΑΡΑΚΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ: Θάνος Ζάχος
  74. ΝΤΑΡΑΛΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Γιώργος Νταλάρας
  75. ΠΑΓΑΝΑ – ΡΟΥΚΟΥΝΑ ΑΝΝΑ: ʼννα Πολίτισσα
  76. ΠΑΝΑΓΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ: Πετρόπουλος
  77. ΠΑΝΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ – ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ: ʼκης Πάνου
  78. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ (ΚΙΤΣΑ): Μαρινέλλα
  79. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΣΕΒΑΣΤΗ: Σεβάς Χανούμ
  80. ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ: Ρένα Ντάλλια
  81. ΠΑΠΑΣΤΑΜΑΤΙΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ: Πυθαγόρας
  82. ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ ΣΠΥΡΟΣ: Ε. Μωραΐτης, Σ. Γεωργιάδης
  83. ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΕΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Πολιανίτης
  84. ΠΙΠΕΡΑΚΗΣ ΧΑΡΙΛΑΟΣ: Χαρίλαος Κρητικός
  85. ΠΟΛΥΜΕΡΗΣ ΦΩΤΗΣ: Π. Φώτης
  86. ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ ΚΩΣΤΑΣ: Σαμιωτάκι
  87. ΣΑΒΒΙΔΗΣ ΑΙΜΙΛΙΟΣ: Ν. Δέλτας
  88. ΣΑΪΖΑΝΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ή ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ Α.: ʼρης Σαν
  89. ΣΕΜΣΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ: Σαλονικιός
  90. ΣΚΗΝΑΖΗ – ΖΑΡΤΙΝΙΔΗ ΡΟΖΙΤΑ: Ρόζα Εσκενάζυ, Δ. Γεωργιάδης
  91. ΣΚΥΦΤΑΣ ΛΑΚΗΣ: Λάκης Καρνέζης
  92. ΣΜΥΡΝΑΙΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ: Σμυρνιός
  93. ΣΟΥΓΙΟΥΛΤΖΟΓΛΟΥ ή ΣΟΥΓΙΟΥΛΤΖΗΣ ΜΙΧ.: Μιχάλης Σουγιούλ
  94. ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Μπέμπης
  95. ΣΥΡΠΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ: Χρηστάκης
  96. ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ: Ιντζεβέης
  97. ΤΣΙΡΙΓΩΤΗ ΜΕΛΠΟΜΕΝΗ: Μάγια Μελάγια
  98. ΤΣΩΡΟΣ ή ΑΜΠΑΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Γιώργος Μπάτης
  99. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΚΑ: Μαρίκα Πολίτισσα
  100. ΦΡΑΤΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Μητσάρας
  101. ΦΩΤΙΔΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Α. Παγκαλάκης, Κ. Ραψωδός
  102. ΧΑΖΑΝ ΒΙΚΤΩΡΙΑ: Βικτώρια Μίτρος
  103. ΧΑΛΙΚΙΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Τζακ Γρηγορίου (Jack Gregory)
  104. ΧΑΜΑΜΤΖΗΣ ΜΙΜΗΣ: Σαλονικιός
  105. ΧΑΡΜΑΝΤΑ – ΖΕΡΒΑ ΛΙΤΣΑ: Λίτσα Χάρμα
  106. ΧΑΡΜΑΝΤΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ: Τόλης Χάρμας
  107. ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ ΚΩΣΤΑΣ: Κώστας Τσανάκος
  108. ΧΡΥΣΑΦΑΚΗ ΑΝΝΑ: ʼννα Χρυσάφη
  109. ΧΡΥΣΑΦΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Φυστιξής
  110. ΧΩΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΤΙΝΑ: Κατίνα Χωματιανού
  111. ΨΑΜΑΤΙΑΝΟΣ ΓΙΑΓΚΟΣ: Ψαματιάλης
  112. ΨΩΜΑΣ ΣΤΑΥΡΟΣ: Σταύρος Καμπάνης

ΤΑ ΠΑΡΑΤΣΟΥΚΛΙΑ ΤΩΝ ΛΑΪΚΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ & ΕΡΜΗΝΕΥΤΩΝ

Α/Α ΟΝΟΜΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΠΑΡΑΤΣΟΥΚΛΙ

  1. ΑΔΡΙΑΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ: Ναύτης
  2. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΑΝΕΣΤΗΣ: Γύφτος
  3. ΑΜΙΡΑΛΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ: Παπατζής
  4. ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ ΜΑΡΚΟΣ: Κόντρα-μπάσο, Φράγκος
  5. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ ΜΠΑΜΠΗΣ (ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ): Τσάντας
  6. ΓΑΒΑΛΑΣ ΠΑΝΟΣ: Πίτουρας
  7. ΓΑΒΑΛΑΣ ΣΩΤΗΡΗΣ: Μεμέτης
  8. ΓΑΒΡΙΗΛ ΜΑΡΙΝΟΣ: Μαρινάκης
  9. ΓΙΑΝΝΑΚΟΣ ΠΕΤΡΟΣ: Κοκοβιός
  10. ΓΙΟΒΑΝΙΚΑΣ ή ΑΛΕΞΙΟΥ ΓΙΑΝΓΚΟΣ: Βλάχος
  11. ΓΚΟΓΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Μπαγιαντέρας
  12. ΓΟΥΝΑΡΗΣ ΝΙΚΟΣ: Κουρνάζος
  13. ΔΕΛΙΑΣ ΑΝΕΣΤΗΣ: Αρτέμης
  14. ΔΕΡΕΜΠΕΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Σωφέρ
  15. ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ: Νταλγκάς
  16. ΔΟΥΣΑΣ ΚΩΣΤΑΣ: Δούσιας
  17. ΔΡΑΓΑΤΣΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Ογδοντάκης
  18. ΔΡΑΓΑΤΣΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Ογδοντάκης
  19. ΕΤΣΕΙΡΙΔΗΣ ή ΕΪΤΖΙΡΙΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Γιοβάν Τσαούς
  20. ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ: Σαμιώτης
  21. ΖΑΜΠΕΤΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: «Δουξ του Αιγάλεω City”
  22. ΖΟΥΡΙΔΑΚΗΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ: Τζουράς
  23. ΘΕΟΛΟΓΙΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Κατσαρός
  24. ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ ΣΩΣΟΣ: Ψυριώτης
  25. ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗΣ ΣΤΕΛΙΟΣ: Ντροπαλός
  26. ΚΑΛΛΕΛΗ ΝΩΤΑ: Μυτιληνιά
  27. ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ ΝΙΚΟΣ: Καλαπόρι
  28. ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ: Αραπάκης
  29. ΚΑΝΑΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΚΑ: Τουρκαλίτσα
  30. ΚΑΠΛΑΝΗΣ ΚΩΣΤΑΣ: Κεφάλας
  31. ΚΑΡΑΠΑΤΑΚΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ: Καψάλης
  32. ΚΑΡΙΠΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ: Καρύπης
  33. ΚΑΡΥΔΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Καρυδάκιας
  34. ΚΕΡΟΜΥΤΗΣ ΣΤΕΛΙΟΣ: Αριστοκράτης, Μπούμπης
  35. ΚΙΟΥΠΡΟΥΛΗΣ ή ΝΑΚΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ: Χοντρονάκος
  36. ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ: Θεσσαλός, Κύπριος
  37. ΚΥΡΙΑΖΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Καμπούρης
  38. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Μακαρόνας
  39. ΜΑΘΕΣΗΣ ΝΙΚΟΣ: Τρελλάκιας
  40. ΜΑΚΡΗΣ ΚΩΣΤΑΣ: Στρογγυλός
  41. ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Νισύριος
  42. ΜΑΝΗΣΑΛΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Κοριός
  43. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΩ: Σαλονικιά
  44. ΜΑΣΣΕΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ: Νούρος
  45. ΜΑΥΡΙΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ: Ρώσος
  46. ΜΗΤΣΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Καραντουζένι
  47. ΜΟΝΤΑΝΑΡΗΣ ΙΑΚΩΒΟΣ: Γιακουμής
  48. ΜΟΣΧΟΝΑΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ: Σαμιωτάκι, Σαμιώτης
  49. ΜΟΥΡΙΚΗΣ ή ΣΑΜΙΩΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Μούτσος
  50. ΜΠΑΚΑΛΗΣ ΜΠΑΜΠΗΣ: Κουβάς, Τρικαλινός
  51. ΜΠΑΡΟΥΣ ή ΜΠΑΡΟΥΣΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Λορέντζος
  52. ΜΠΑΣΤΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ: Πειραιώτης
  53. ΜΠΕΡΝΙΔΑΚΗΣ ή ΜΠΑΞΕΒΑΝΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Μπαξές
  54. ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ: «Το παιδί του Λαού»
  55. ΠΑΓΑΝΑ – ΡΟΥΚΟΥΝΑ ΑΝΝΑ: Πολίτισσα
  56. ΠΑΓΙΟΥΜΤΖΗΣ ΣΤΡΑΤΟΣ: Τεμπέλης
  57. ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΤΥΧΙΑ: Γριά
  58. ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗΣ: Αγγούρι, Αγγούρης
  59. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ: Ψηλός, Πατσάς
  60. ΠΑΠΑΣΙΔΕΡΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Κουλουριώτης
  61. ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΕΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Πολιανίτης
  62. ΠΙΠΕΡΑΚΗΣ ΧΑΡΙΛΑΟΣ: Κρητικός
  63. ΠΟΤΟΣΙΔΗΣ ΗΛΙΑΣ: Πάνω Βλέπας, Χαμψίας
  64. ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ ΚΩΣΤΑΣ: Σαμιωτάκι
  65. ΣΑΒΒΙΔΗΣ ΑΙΜΙΛΙΟΣ: Σαβαίμ, Βοσπορινός
  66. ΣΕΜΣΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ: Σαλονικιός
  67. ΣΚΑΡΒΕΛΗΣ ΚΩΣΤΑΣ: Παστουρμάς
  68. ΣΜΥΡΝΑΙΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ: Σμυρνιός
  69. ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ: Σπόρος
  70. ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Μπιρ-αλλάχ
  71. ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΝΤΑΙΖΗ: Θηλυκός Στράτος
  72. ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Μπέμπης
  73. ΣΥΡΠΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ: Χρηστάκης
  74. ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗΣ: Βιβλιοδέτης
  75. ΤΑΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ: Ντίλιγκερ
  76. ΤΟΜΠΟΥΛΗΣ ΑΓΑΠΙΟΣ: Μπούλ-Μπούλ
  77. ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ: Ιντζεβέης
  78. ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ: Βλάχος, Τσίλιας
  79. ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΚΑ: Πολίτισσα
  80. ΦΡΑΤΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Μητσάρας
  81. ΧΑΜΑΜΤΖΗΣ ΜΙΜΗΣ: Σαλονικιός
  82. ΧΑΣΚΙΛ ΣΤΕΛΛΑ: Σαλονικιά
  83. ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ: Σμυρνιωτάκι
  84. ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ ΚΩΣΤΑΣ: Τσανάκος
  85. ΧΡΥΣΑΦΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Φυστιξής
  86. ΨΑΜΑΤΙΑΝΟΣ ΓΙΑΓΚΟΣ: Ψαματιάλης
  87. ΨΩΜΑΣ ΣΤΑΥΡΟΣ: Καμπάνης

Υ.Γ.: Θυμάμαι πως κάποιον τον φωνάζανε “Ψευτο-Νούρο”, αλλά δεν μπορώ να θυμηθώ ποιος είναι.
(Καμμιά βοήθεια;).

Σ.Π.

O “MPATHS” htane kanoniko onoma …h paratsoukli?

Το “ΜΠΑΤΗΣ” είναι παραφθορά του “ΑΜΠΑΤΗΣ” ή “ΤΣΩΡΟΣ”, που είναι και το κανονικό του επίθετο (Γρηγόρη, δες πιο πάνω τη λίστα που παραθέτω).

Σ.Π.

Θαυμάσια λίστα, Σάκη! Βράβο στον κόπο που έκανες! Ο άντρας μου, βέβαια, λέει ότι βράβο λένε μόνο στα γαϊδούρια,… αν πραγματικά είναι έτσι, ελπίζω να μη με παρεξηγήσεις!:wink: Το λέω με απόλυτη ειλικρίνεια…΄γιατί πιστεύω ότι πρέπει να συγχαίρουμε τους άλλους όταν μοιράζουν τις γνώσεις τους τόσο απλόχερα.

Βλέπει επίσης ότι όχι μόνο οι γυναίκες, όπως πίστευα εγώ, αλλά πάρα πολλοί άντρες καλλιτέχνες διάλεξαν ψευδώνυμα. Μήπως ξέρεις το λόγο; Συνηθίζεται αυτό στην Ελλάδα;

Ξέρω ότι στην Αμερική, τουλάχιστο παλιά, ηθοποιοί και τραγουδιστές άλλαξαν τα ονόματα τους, που συχνά “πρόδιδαν” την εθνική καταγωγή τους, σε κάτι πιο Anglo, ας πούμε ο Robert Zimmerman έγινε Bob Dylan, αλλά δεν πιστεύω ότι αυτό ισχύει για την Ελλάδα.

Εύα

Σάκη, στη λίστα σου αναφέρεις τον ʼρης Σαν. Έχεις τίποτα πληροφορίες για αυτόν τον τραγουδιστή;

Γράφω μια εργασία για την ελληνική μουσική στο Ισραήλ, και στις πηγές που έχω βρει, ο ʼρης Σαν αναφέρεται συνεχώς σαν ένα πολύ σημαντικό πρόσωπο στην εξέλιξη της λεγόμενης “ανατολίτικης” μουσικής του Ισραήλ-έζησε εκεί για πολύ καιρό και τραγουδούσε στα “ελληνικά” νυχτερινά κέντρα που υπήρχαν στο Haifa (Ariana Club) και αλλού. Έβγαλε επίσης αρκετούς δίσκους. Δεν ξέρω τίποτα για την ελληνική του καριέρα όμως.

Φαντάζομαι πως είναι πολύ πιο γνωστός στο Ισραήλ απ’ ό, τι στην Ελλάδα!

Προσπάθησα να βρω το προσωπικό σου mail, αλλά δεν το είδα στα posting σου (αλήθεια, πως λέγονται στα ελληνικά;). Αν έχεις τίποτα πληροφορίες, θα σου ήμουν πολύ ευγνώμων για τη βοήθεια.

Δεν ξέρω αν το θέμα ταιριάζει εδώ, γι’ αυτό σου δίνω τη διεύθυνσή μου:

[email protected]

ΣΑΪΖΑΝΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ή ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ Α.: ʼρης Σαν

…κι άλλο λάθος…μπράβο λένε (και στα γαϊδούρια, φαντάζομαι!;-))

Εύα

ΣΑΚΗ… δεν προσεξα οτι τον ειχες ηδη στη λιστα…!! Και παλι ΜΠΡΑΒΟ και ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ για τον κοπο και την πληροτητα…!

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΑ… Ο Αρης Σαν… τραγουδησε για πολλα χρονια στη Νεα Υορκη… κυριως απο τα μεσα του 60 και μετα… οπου ειχε και δικο του μαγαζι… και οπου τραγουδουσε και Ελληνικα και Ισραηλιτικα…
Ηταν πολυ δημοφιλης… και ειχε “πολυεθνικη” πελατεια…! Πεθανε σχετικα νεος… νομιζω και λογω “μπλεξιματος” με ναρκωτικα…!

Σ’ ευχαριστώ για την πληροφορία, Γρηγόρη!

Δεν ξέρω αν έχεις ακουστά τον Τρύφωνα, από την Κύπρο; Είναι ένας άλλος Έλληνας τραγουδιστής που έγινε δημοφιλής στο Ισραήλ στη δεκαετία του 70. Έζησε εκεί μερικά χρόνια, τραγούδησε σε κέντρα και ηχογράφησε και δίσκους. Εδώ και πολλά χρόνια ζει στη Νέα Υόρκη, όπου εμφανίζεται με το συγκρότημα του σε γάμους κ.τ.λ της ελληνικής κοινότητας εκεί. Υπάρχει online, μπορώ να βρω το site. Φαίνεται πως πολλοί καταλήγουν στην Αμερική!

Όσο για την περίφημη Ariana club, ήταν στη Jaffa, και ο ιδιοκτήτης ήταν Εβραίος από τη Θεσσαλονίκη, ο Shmuel Barzilay. Αυτός έφερε ταχτικά τραγουδιστές από την Ελλάδα, και μεγάλες φίρμες, όπως ο Στράτος Διονυσίου, ήδη από την δεκαετία του 50.

Παραθέτω εδώ τι γράφει ο Motti Regev για την επιρροή της ελληνικής μουσικής στο Ισραήλ:

The status of popular Eastern music changed dramatically in the 1960s, with the eruption of the “Greek” wave of popular music in Israel. “Greek popular music” in this context should be understood as the hybrid night club music styles from Athens and Thessaloniki, generally referred to as laika…This type of Greek music became a favourite style for Israeli-born Eastern Jews as well as for many non-Easterners (όταν ο Regev λέει Easterners εννοεί τους Εβραίους από το Ιράκ, Μαρόκο, Ιράν κ.τ.λ).

Κόβω λίγο…

Aris San’s success and that of other contemporary Greek singers who landed in Israel was not a total breakthrough because the presence of Greek popular music in Israel predated his arrival. Nightclubs in Jaffa, such as Arianna, regularly hosted Greek live music and musicians in the 1950’s. One may hypothesize that the success of Greek music of the laika style among mizrahi (ανατολίτες) Jews was their way of eluding the quasi boycott of Israeli public culture on Arab music. Sometimes similar in sound and affective appeal, laika music provided a legitimate way to publicly enjoy the type of sounds beloved by Jews from Arab countries.

Individuals who became the major producers of musiqua mizrahit in the 1970’s, such as Asher Reuveni (personal communication), were exposed to the music of these clubs in their youth and became avid consumers of it. Consequently, the “Greek” sound became one of the major stylistic inspirations of musiqa mizrahit.

Eva

Εύα και Γρηγόρη, σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Και βέβαια οι άνθρωποι έχουν ανάγκη από επιβράβευση, αρκεί να είναι ειλικρινής και ΠΟΤΕ αυτοσκοπός! Εύα, πες του άντρα σου πως έχει λίγο περίεργη (ίσως όμως τετράγωνη!) αντίληψη για τα εύγε.

  • Εύα για τον ʼρη Σαν δυστυχώς γνωρίζω ελάχιστα.
  • Πρωτοεμφανίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του '50 σε ηλικία 14 ετών και πέθανε πολύ νέος. Είχε ωραία, γλυκειά και τενόρικη φωνή. Του πήγαιναν τα ελαφρολαϊκά, τα ελαφρά, καθώς και τα εξωτικά και ανατολίτικα τραγούδια.

  • Νομίζω πως στην Ελλάδα δεν υπήρξε ιδιαίτερα γνωστός, έκανε όμως σπουδαία καρριέρα στο Ισραήλ, στο Λίβανο και στην Αμερική. Τα περισσότερα χρόνια της ζωής του τα έκανε ξενητεμένος.

  • Υπήρξε πολύ καλός φίλος του Στέλιου Καζαντζίδη, ο οποίος θαύμαζε τη φωνή του ʼρη (κατά δήλωση του ίδιου του Στελλάρα σε κάποιο CD του ʼρη Σαν, που έπεσε στα χέρια μου).

  • Από πληροφορίες που έχω, ο Α.Σ. θα πρέπει να έχει ηχογραφήσει αρκετούς δίσκους στην Αμερική. Προσωπικά δεν γνωρίζω τίποτα σχετικό, ίσως ο φίλος μας ο Γρηγόρης, που ζει στη Ν.Υ., να μπορεί να μας δώσει κάποια φώτα αν υπάρχει σχετική δισκογραφία του ʼρη.

(Όλα αυτά σου τα γράφω από μνήμης. Θα κοιτάξω και το αρχείο μου, μήπως βρω κι’ άλλες πληροφορίες, αν και πιστεύω πως θα είναι πολύ περιορισμένες. Δεν μπορώ να σου στείλω e-mail, γιατί αυτό το διάστημα δεν έχω δική μου ηλεκτρονική διεύθυνση. Sorry. Αργότερα, βλέπουμε.).

Σ.Π.

Μερικές πληροφορίες ακόμα που βρήκα για τον ʼρη Σαν:

  • Γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1941 και πέθανε σε ηλικία 52 ετών το 1994.

  • Ξεκίνησε την καριέρα του στην Αθήνα το 1955 (σε ηλικία μόλις 14 ετών).

  • Εκτός από τραγουδιστής, υπήρξε και καλός κιθαρίστας. Έπαιζε με δεξιοτεχνία ηλεκτρική κιθάρα και τη χρησιμοποιούσε σαν μπουζούκι, δημιουργώντας ένα προσωπικό στυλ και ήχο, με στοιχεία ροκ, φλαμέγκο, κλασσικά και βέβαια και ελληνικά λαϊκά.

  • Το 1956 εμφανίστηκε στην κινηματογραφική ταινία “Οι τρακαδόροι της Αθήνας” με πρωταγωνιστή τον Κώστα Χατζηχρήστο.

  • Πρώτο του τραγούδι το “Οχτώ χτυπάει το ρολόϊ” με μουσική του Α. Τριανταφυλλίδη και στίχους του Κώστα Κοφινιώτη. Κυκλοφόρησε το 1957 από την ODEON.

  • Εμφανίστηκε σε κέντρα διασκέδασης μαζί με την Μπέμπα Κυριακίδου, την τελευταία (τρίτη) σύζυγο του Μανώλη Χιώτη.

  • Το 1958 φεύγει για το Ισραήλ, ακολουθώντας μια όμορφη Ισραηλίτισα που τη γνώρισε στην Τουρκία, αλλά που τελικά του βγήκε ότι ήταν παντρεμένη. Σε αναζήτηση λοιπόν καλύτερης τύχης, φθάνει στο Ισραήλ και εμφανίζεται στη Χάϊφα, στο ελληνικό κέντρο “Αριάννα”. Στο ίδιο κέντρο εργάστηκε το 1960 και ο Λουκάς Νταράλας (πατέρας του Γιώργου Νταλάρα, για τους μη γνωρίζοντες).
    Αργότερα, ο ʼρης, στήνει στη Χάϊφα το δικό του μαγαζί, το “ΖΟΡΜΠΑΣ”. Είναι ο πρώτος Έλληνας καλλιτέχνης που παρουσιάζει ελληνικά τραγούδια στο Ισραήλ, αρκετά μάλιστα τα μεταγλωτίζει και τα τραγουδάει στην εβραϊκή γλώσσα!

  • Το 1973, μάλλον λόγω του πολέμου του Γιόμ Κιπούρ, φεύγει από το Ισραήλ για την Αμερική, όπου ανοίγει στη Νέα Υόρκη δικό του νυχτερινό κέντρο κάνοντας μεγάλη επιτυχία.

  • Ο Α.Σ. ήταν και τραγουδοποιός. Λέγεται πως έγραψε περίπου 120 τραγούδια, χωρίς περιορισμό σε μουσικές φόρμες.

  • Εκτός από τις ηχογραφήσεις που έκανε στα Ελληνικά και Εβραϊκά, ηχογράφησε αρκετά τραγούδια και σε διάφορες άλλες γλώσσες, όπως Αγγλικά, Τουρκικά, Αραβικά, Ιταλικά, Γαλλικά και Ισπανικά.

  • Στην Ελλάδα ηχογράφησε ένα LP (αγνοώ τον τίτλο του και τη δισκογραφική εταιρεία), με μουσική δική του και στίχους του Πυθαγόρα, με τη συνεργασία και την προσωπική φροντίδα του φίλου του Στέλιου Καζαντζίδη.

  • Στις 14 Οκτωβρίου 1996, δύο χρόνια μετά το θάνατο του ʼρη Σαν, ο Στέλιος Καζαντζίδης λέει για το φίλο του: “Ο ʼρης Σαν (Αριστείδης Σεϊσανάς) ήταν ένα από τα σημαντικά πρόσωπα που πέρασαν από τη ζωή μου και την πορεία μου στο τραγούδι. Πέρασε δύσκολα χρόνια αλλά αγωνίστηκε και πέτυχε. Είχε πολύ ωραία φωνή και η παρουσία του στην μουσική ήταν ευπρόσωπη. Η εμφάνισή του και το άψογο ντύσιμό του προκαλούσαν θαυμασμό. Δημιούργησε δικό του μαγαζί και δικές του επιχειρήσεις στην Αμερική. Είχε μόνιμους θαυμαστές και θαμώνες του στα μαγαζιά που εργαζόταν γνωστά ονόματα της τέχνης όπως ο ʼντονυ Κουίν, ο Χάρυ Μπελαφόντε κ.α. Λειτούργησε θαυμάσια ως καλλιτέχνης στο Ισραήλ όπου έμεινε για μεγάλο διάστημα. Δεν ξεχνώ τα όσα έκανε για μένα όταν με κάλεσε στην Αμερική το 1976. Λυπάμαι που έφυγε τόσο νωρίς από τη ζωή και δεν πρόλαβε να χαρεί όσα απόκτησε με μόχθο από την δουλειά του”.

Υ.Γ: Προς την Εύα
Κυρία μου ελπίζω τα στοιχεία να είναι αρκετά και να σας ικανοποιούν. Είναι ότι καλύτερο βρήκα και μπορούσα να κάνω για να ικανοποιήσω το αίτημά σας. Τώρα θέλω κι’ εγώ μια χάρη από σας. Αν έχετε δίσκους του ʼρη Σαν, να μου τους γράψετε σας παρακαλώ σε CD. Θα με υποχρεώνατε πολύ. Ευχαριστώ.

Σ.Π.

Αρης Σαν Meρικές ακόμα λεπτομέρειες

Οπως είναι γνωστό ζω στο Ισραήλ και από πριν από μερικούς μήνες μεταδόθηκε μια ταινία (documantaire) για τον Αρη Σαν, μια από τις πλέον εξέχουσες προσωπικότητες του Ιαραηλινού τραγουδιού.

Ο θρύλος λέει (τουλάχιστον εδώ) ότι ο ΑΣ έφθασε στο Ισραήλ, προσpαθώντας να αποφύγει την στράτευση του στο Ελληνικό στρατό.

Το κέντρο που πρωτοεμφανίστηκε ήταν πράγματι η Αριάννα, άλλα αυτή βρισκόταν και υπάρχει ακόμα (πλέον σαν χώρος δεξιώσεων) στα σύνορα του Τελ Αβιβ και της Γιάφφα (η γνωστή Ιόππη)και ισως εδώ να είναι το μπέρδεμα με την Χάϊφα. Στην Αριάννα, το πρώτο κέντρο διασκέδασης στο Ισραήλ (και ένα από τα λίγα που υπήρξαν ποτέ)κέντρο εμφανίστηκαν πολλοί γνωστοί και άγνωστοι Ελληνες καλλιτέχνες και αποτελούσε τον χώρο συνάντησης, εξεχουσών προσωπικοτήτων (π.χ. Ο Μοσέ Νταγιάν και άλλοι πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες), οι μεγάλοι του υποκόσμου και απλοί άνθρωποι που στην αρχή μιμούντο το τρόπο διασκέδασης των Ελλήνων Εβραίων που ερχόμενοι έφεραν τα Ελληνικά έθιμα και τον τρόπο διασκέδασης.

Ο ΑΣ σε ελάχιστο χρονικό διάστημα κατάφερε να αλώσει τις καρδιές των Ισραηλινών και να γίνει ένας απ’ αυτούς και όπως έγραψε η Ευα σε προηγούμενο μήνυμα, ο τρόπος που έπαιζε κιθάρα αντιγράφηκε και αποτελεί σήμερα την βάση της “μεσογειακής(όπως αποκαλείται εδώ] μουσικής” μιας μουσικής που προέρχεται και εκτελείται από Εβραίους στο θρήσκευμα καλλιτέχνες που η καταγωγή τους είναι από αραβικές κυρίως χώρες, που δυστυχώς ξεχάσαν τα παραδοσιακά τους όργανα (ούτια, κανονάκια κλπ) και δουλεύουν με ηλεκτρικές κιθάρες, τα [καταραμένα] συνθεσαϊζερ και τα υπόλοιπα μοντέρνα όργανα. Η ηχος της κιθάρας του ΑΣ είναι ο κυρίαρχος και τα Ελληνικά λαϊκά στην αρχή και τα ποπ-λαϊκα την τελευταία δεκαετία αποτελούν την κυριότερα πηγή έμπνευσης [λέγε αντιγραφής].

Ο ΑΣ έγραψε αρκετά Ισραηλινά τραγούδια που έγιναν μεγάλες επιτυχίες. Πέρα από τις εμφανίσεις του σε κέντρα, κοινωνικές εκδηλώσεις κλπ εμφανιζόνταν τακτικότατα ενώπιον στρατιωτών [ακόμη και στην πρώτη γραμμή] αφιλοκερδώς όπως έκαναν και κάνουν πολλοί Ισραηλινοί καλλιτέχνες (στα πλαίσια της εφεδριών του στρατού). Μάλιστα ένα μέρος των δικαιωμάτων των δίσκων του πηγαίνει προς όφελος μιας οργάνωσης για το welfare των στρατιωτών.

Ο ΑΣ, σαν “βέρος” πλέον Ισραηλινός πραγματοποίησε τον όνειρο πολλών απ’ αυτούς: Να πάει και να πετύχει στην Νέα Υόρκη. Σημειωτέον οτι στον πόλεμο του Γιόμ Κιπούρ ήλθε στο Ιαραήλ και εμφανίστηκε μπροστά σε στρατιώτες.

Τον τελευταίο 1.5 χρόνο παρουσιάζω μιά μουσική παράσταση στη οποία λαμβάνουν μέρος τρείς μουσικοί (οι δύο Ελληνικής καταγωγής}που έπαιξαν με τον ΑΣ σε διάφορα στάδια της ζωής του στο Ισραήλ και την Αμερική. Ετσι λοιπόν να χρειάζεστε ή εχετε και άλλες ερωτήσεις πάνω στον ΑΣ ή σε ότι έχει σχέση με την Ελληνική μουσική εδώ στο Ισραήλ δεν έχετε παρά να επικοινωνήσετε μαζί μου στο φιλόξενο αυτό forum ή στο e-mail mou.

Filika

Αγγελος Ραφαήλ

Γεια σας,

Σάκη και ʼγγελε, ευχαριστώ για τις ενδιαφέρουσες πληροφορίες σας! Χαίρομαι ιδιαίτερα που ξαναεμφανίστηκε ο ʼγγελος καλοκαιριάτικα-για μένα είναι πολύτιμο να συζητώ με κάποιον που είναι τόσο μέσα στα πράγματα!

Όσο για την επιρροή του ʼρη Σαν στο ύφος και το παίξιμο των Ισραηλινών μουσικών της λεγόμενης “μεσογειακής” μουσικής, το αναφέρει και ο Regev. Ο Yehuda Kessar, που είναι πολύ γνωστός κιθαρίστας και παραγωγός, έμαθε να παίζει ηλεκτρική κιθάρα με “ανατολικό” τρόπο από τον ʼρη Σαν. Η Αμερικανίδα Amy Horowitz,που έχει γράψει μια πολύ αξιόλογη διατριβή για την εξέλιξη της μεσογειακής μουσικής, αναφέρει ότι ο Kessar έφτιαξε μια δική του κιθάρα για να μπορεί να έχει ένα ήχο που να κάπως μιμείται το μπουζούκι. Βέβαια, απ, ό, τι έχω ακούσει στους δίσκους που έχω, το μπουζούκι είναι και αυτό πολύ διαδεδομένο-και εκεί είναι εμφανής η επίδραση των ελληνικών λαϊκών τραγουδιών. Είναι φορές που έχεις την εντύπωση ότι οι Ισραηλινοί μουσικοί έχουν καταγράψει κατά νότα το ελληνικό πρότυπο-ας πούμε στις διασκευές ελληνικών τραγουδιών που έκανε ο Haim Moshe στην δεκαετία του 80.

Αναφέρεις ότι οι σημερινοί μουσικοί δεν χρησιμοποιούν παραδοσιακά όργανα. Εσύ γνωρίζεις την κοινωνική δομή της Ισραηλινής κοινωνίας πολύ καλύτερα από μένα, αλλά δε νομίζεις ότι ένας λόγος για την οποία αποκόπηκαν οι “ανατολίτες” από τη μουσική τους παράδοση ήταν ότι η πολιτιστική τους παράδοση γενικά θεωρούνταν “κατώτερη” σε μια χώρα που ήταν πολύ στραμμένη προς τη Δύση; Η Horowitz γράφει ότι υπήρχε ένα “ταμπού” όσον αφορά την ανατολική-αραβική μουσική στην επίσημη κουλτούρα, και ότι πολλοί προικισμένοι μουσικοί, που είχαν σπουδαίες θέσεις στις χώρες απ’ όπου προέρχονταν (ας πούμε οι μουσικοί από το Ιράκ) δεν έβρισκαν δουλειά στο Ισραήλ. Η παραδοσιακή ανατολική μουσική παίζονταν στους γάμους κ.τ.λ, αλλά δεν είχε θέση στην επίσημη κουλτούρα. Επίσης θα μπορούσε να πει κανείς ότι ούτε τα σύγχρονα (η ακόμα λίγο παλιότερα!) ελληνικά λαϊκά, είτε “έντεχνα” είτε όχι, είναι εντελώς “καθαρόαιμα”-μου φαίνεται πιο πολύ σαν ένα κράμα από δυτικά και παραδοσιακά στοιχεία, και στην σύνθεση και στα όργανα που χρησιμοποιούνται…κάτι παρόμοιο συμβαίνει μάλλον με τη ισραηλινή μεσογειακή μουσική, που είναι ακόμα νεότερη σαν είδος. Ίσως θα γίνει κάποτε και στο Ισραήλ μια στροφή προς την παλιότερη παράδοση και τα παραδοσιακά όργανα, όπως έγινε στην Ελλάδα με τις κομπανίες και τις ηχογραφήσεις παλιών Σμυρνέικων κ.τ.λ; Νομίζω ότι οι ηχογραφήσεις τραγουδιών της Ουμ Καλσούμ που έκανε η Zehava Ben είναι ένα δείγμα αυτής της στροφής-εγώ την άκουσα στη Στοκχόλμη πριν αρκετά χρόνια και τότε χρησιμοποίησε μια ορχήστρα με παραδοσιακά όργανα.

Έχω πει πολλά ήδη, αλλά απλώς θα προσθέσω ότι έχω ένα διπλό σιντί με μια ζωντανή ηχογράφηση του (κουρδικής καταγωγής) τραγουδιστή Itzik Kalah. Στο δίσκο αυτό τα τραγούδια συνοδεύονται από synthesizer, αλλά ακούς επίσης ένα πολύ ωραίο βιολί, παιγμένο από κάποιον Felix Mizrahi, και darbouka. Το ύφος του Kalah είναι σίγυρα πιο κοντά στα ελληνικά “μπουζούκια” και τα “ξενυχτάδικα”, απ’ ό, τι στην παραδοσιακή μουσική, αλλά παρόλα αυτά χρησιμοποεί μερικά παραδοσιακά όργανα.

Ελπίζω να μην είναι εντελώς off topic αυτό το μήνυμα!

Εύα

Λίγα άκόμα. Μόλις τώρα ανακάλυψα το καινούριο μήνυμα του Σάκη!Τι να πω…πάλι ΜΠΡΑΒΟ, μάλλον!;-)Είσαι μια ανεξάντλητη πηγή γνώσεων!

Όσο για δίσκους με τον ʼρη Σαν. Τα ισραηλινά online stores έχουν πολλά σιντί με τον ʼρη Σαν. Σου κατευθύνω σε ένα από το οποίο έχω παραγγείλει η ίδια αρκετές φορές:

http://www.israel-music.com/search/?in=0&q=Aris+San

Αν δε δουλεύει αυτό, πάνε στο:

http://www.israel-music.com

και ψάξε από κει. Έχει και κλιπς να ακούσεις λίγο από τα τραγούδια.

Εγώ, βέβαια, θα σου έγραφα μετά χαράς από ένα σιντί που έχω, αλλά τότε θα το έχεις σε κασσέτα, γιατί δεν μπορώ να φτιάξω (burn) σιντί. Πες μου και θα το έχεις σε λίγο! Μπορείς να μου δώσεις τη διεύθυνσή σου στο παρακάτω mail, όταν θα έχεις πάλι πρόσβαση, ή στο φόρουμ, αν θέλεις.

[email protected]

Εύα

Γεια σας πάλι,

Παραθέτω δυο links που μπορεί να ενδιαφέρει. Το ένα μιλάει για την άνθηση της παραδοσιακής ανατολικής μουσικής στο Ισραήλ:

http://atlanta.creativeloafing.com/2003-05-21/vibes_feature4.html

Η Galeet Dardashti έχει γράψει επίσης μια ενδιαφέρουσα εργασία για τις σχέσεις ανάμεσα στην λεγόμενη εθνίκ μουσική στο Ισραήλ σε αντίθεση με την καθαυτή μεσογειακή, η οποία θεωρείται μάλλον πιο “εμπορική” και επίσης πιο “λαϊκή”(της εργατικής τάξης):

http://www.utexas.edu/cola/depts/culturalstudies/tpp/tpp3/Dardashti.pdf

Εύα