Παπασιδέρης

Χαιρετώ το παρεάκι!

Ποιός/ά μπορεί να μου δώσει μια λίστα με όλα τα Ρεμπέτικα του Παπασιδέρη;

Με ερμηνευτή των Παπασιδέρη έχω σημειωμένα τα εξής:

1 Αυτο το αχ οταν το πω
2 Αφου θεος με δικασε
3 Γεντί Κουλέ (1935)
4 Γκαζέλι Μουστάαρ
5 Γκιουζέλ Σαμπάχ μανές
6 Δυο μαυρα ματια αγαπω (1937)
7 Δυο χρονια μας βασανισες με την παχαποντια σου
8 Ε ρε ντουνια τι απονια
9 Ειν’ η αγαπη μου βαθεια
10 Η μικρη γειτονοπουλα
11 Ηλπιζα πως θα γιατρευτω
12 Μέρα και νύχτα με το ντουφέκι (1940)
13 Μες τον τεκε της Μαριγως (1935)
14 Μη με παιδευετε γιατροι
15 Να ηξερα στη μαυρη γης
16 Ξενε που 'σαι στην ξενητια
17 Ο κοσμος με κατηγορει
18 Ολημερις παρακαλω
19 Ουσακ νινι μανες (Για μενα η μερα χανεται)
20 Παντα αποφευγω τη φωτια
21 Πεθαινω με παραπονο
22 Πες μου βρε χαρε να χαρεις
23 Πινω κι η φθισις προχωρει
24 Ποτε μου δεν το ηλπιζα
25 Το εξυπνο κοριτσι
26 Το κόλπο (1940-41)
27 Το κολπο σου δεν επιασε
28 Το στηθος μου το νοικιασα
29 Τον ανθρωπο στη φυλακη
30 Του Γρι Γρι τα ψαραδικα
31 Φθιση πως με καταντησες

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην kakofonix 21 Νοέμβριος, 2005)

1 «Μου αρέσει»

Κακοφωνίξ,

Είσαι εγκυκλοπαίδεια ρε φίλε…

Να’σαι καλά!

Να συμπληρώσω λίγο την παραπάνω λίστα.

  • ΓΕΝΤΙ-ΚΟΥΛΕ (Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΙΣΟΒΙΤΗ) [Αιμ. Σαββίδη - Σώσου Ιωαννίδη] (1934).
  • ΓΙΑ ΣΕΝΑ ΜΑΣΤΟΥΡΩΝΩ (ΠΕΡΑ ΣΤΟ ΓΕΝΤΙ-ΚΟΥΛΕ)[ΑΔΕΣΠΟΤΟ].
  • ΓΚΑΖΕΛΙ ΣΙΡΦ ΧΙΤΖΑΣΚΙΑΡ [Γ. ΠΑΠΑΣΙΔΕΡΗ].
  • ΓΚΙΟΥΖΕΛ ΣΑΜΠΑΧ (ΠΕΣ ΜΟΥ ΒΡΕ ΧΑΡΕ ΝΑ ΧΑΡΕΙΣ)[Π. ΤΟΥΝΤΑ].
  • ΕΒΡΑΙΟΠΟΥΛΑ [ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ].
  • Η ΕΛΕΝΙΩ [Γ. ΠΑΠΑΣΙΔΕΡΗ - Δ. ΣΕΜΣΗ].
  • ΜΑΝΕΣ ΤΗΣ ΦΥΛΑΚΗΣ (ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΣΤΗ ΦΥΛΑΚΗ) [Γ. ΠΑΠΑΣΙΔΕΡΗ].
  • ΜΟΥΣΤΑΑΡ ΜΑΝΕΣ [ΑΔΕΣΠΟΤΟ].
  • ΟΥΣΑΚ ΜΑΝΕΣ (ΚΛΑΙΩ ΚΡΥΦΑ ΚΑΙ ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ) [ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ].
  • ΠΕΣ’ ΜΟΥ ΡΕ ΧΑΡΕ (GYUZEL SABAH MANES) [ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ] (1935).
  • ΡΑΣΤ ΜΑΝΕΣ (ΠΕΘΑΙΝΩ ΜΕ ΠΑΡΑΠΟΝΟ) [ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ].
  • ΡΑΣΤ ΑΡΑΒΙ ΜΑΝΕΣ (ΦΘΙΣΗ ΠΩΣ ΜΕ ΚΑΤΑΝΤΗΣΕΣ) [Κ. ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗΣ].
  • ΣΕΒΝΤΑΛΗ ΜΑΝΕΣ (ΕΙΝ’ Η ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ ΒΑΘΕΙΑ) [Δ. ΠΟΛΙΤΗ].
  • ΣΟΥΖΙΝΑΚ ΜΑΝΕΣ (ΠΙΝΩ ΚΙ Η ΦΘΙΣΙΣ ΠΡΟΧΩΡΕΙ) [Γ. ΠΑΠΑΣΙΔΕΡΗ].
  • ΧΕΤΖΑΖ ΜΑΝΕΣ (Ο ΚΟΣΜΟΣ ΜΕ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙ) [ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ].

Σ.Π.

1 «Μου αρέσει»

Καλά, τί παιδιά είστε σεις…

Τώρα βέβαια, τα περισσότερα από τα κομμάτια που αναφέρετε είναι αμανέδες. Αν κάνουμε και τον αμανέ ρεμπέτικο. . .

δηλαδη, θα οριοθετήσουμε για ακομη μια φορα το ρεμπέτικο - το λαϊκο - το παραδοσιακο - το δημοτικό στις αρχες του 20ου αι. και στα τελη του 19ου ;; οποιος νομιζει οτι μπορει να το κανει - και ιδιαίτερα στους αμανέδες ας το κανει να μου το μαθει κι εμενα!!

  • Να προσθέσω ακόμη και δύο “πολεμικά” τραγούδια του Γ. Παπασιδέρη:
  • ΜΕΡΑ ΚΑΙ ΝΥΧΤΑ ΜΕ ΤΟ ΝΤΟΥΦΕΚΙ [ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΣΙΔΕΡΗ;] (Γιώργος Παπασιδέρης) (1940 - 41).
  • ΤΟ ΚΟΛΠΟ ΣΟΥ ΔΕΝ ΕΠΙΑΣΕ [ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΣΙΔΕΡΗ - ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΕΜΣΗ] (Γ. Παπασιδέρης) (1940 - 41).

Τώρα, όσο για το αν ο αμανές ή μανές ανήκει στο ρεμπέτικο, θα πρέπει να ανοίξουμε νέο τόπικ και να συζητήσουμε επ’ αυτού.
Εγώ προσωπικά δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι είναι είδος του, που χάνεται στα βάθη του χρόνου, συνοδεύει τους μικρασιάτες πρόσφυγες δημιουργούς και ερμηνευτές και ερμηνεύεται από όλες τις κορυφαίες φωνές του ρεμπέτικου, μικρασιάτικες και μη.

Σ.Π.

1 «Μου αρέσει»

Έχω γράψει ένα άρθρο για τον αμανέ, το εκτενέστερο και πιό εμπεριστατωμένο κατά τον Μάρκο Δραγούμη. Το έχω δόσει για δημοσίευση στο Δίφωνο από τον Μάϊο αλλά ακόμα περιμένω. Έχω δεσμευτεί να μην το δημοσιεύσω αλλού και πρόσφατα τους δήλωσα ότι αν δεν το δώ τους επόμενους δύο μήνες θα θεωρήσω ότι αποδεσμεύομαι. Λίγη υπομονή λοιπόν, μετά θα μπορούμε να συζητάμε πάνω σε αυτά που λέει το άρθρο.

Κατά τα άλλα ναί, πρέπει οπωσδήποτε να οριοθετήσουμε όλα τα είδη τραγουδιών που υπάρχουν (στα πλαίσια του δυνατού, βέβαια), απλά και μόνο για να ξέρουμε για τί μιλάμε. Ειδικά ο αμανές μπορώ να πώ ότι κατά την άποψή μου φυσικά βεβαίως είναι, όπως λέει και ο Σάκης, είδος που χάνεται στα βάθη του χρόνου, ήταν δημοφιλές ιδιαίτερα στους πρόσφυγες της Μικρασίας αλλά και στην παληά Ελλάδα σε βαθμό που δεν το περιμένει κανείς και ερμηνεύεται από όλες τις κορυφαίες φωνές του ρεμπέτικου, ακόμα και από τον Μάρκο, όσο και αν η φωνή και η μουσική παιδεία του δεν είναι και τόσο κατάλληλες για αμανέ. Ρεμπέτικο όμως δεν είναι όπως και να το κάνουμε, με την έννοια τουλάχιστον που έχει η λέξη σήμερα. Όταν (και άν) γίνει αυτή η οριοθέτηση, μπορεί να δημιουργηθεί ο όρος «προρεμπέτικο» στον οποίον οπωσδήποτε θα ανήκει.

Νίκο με μπέρδεψες, και μου κέντρισες το ενδιαφέρον συνάμα. Περιμένω εναγωνίως το άρθρο σου, είτε από το δίφωνο είτε από το φόρουμ.

Μετά από σχεδόν 10 χρόνια από το παραπάνω μήνυμα,ας φρεσκάρω λίγο το θέμα.

Αύριο Κυριακή,19/4/2015, η Κυριακάτικη Δημοκρατία δίνει 3 cd με τον Γιώργο Παπασιδέρη.
Ελπίζω να μην θεωρηθεί διαφήμιση. Για αυτούς που τα μαζεύουν κάνω την ενημέρωση.

Αν ο Παπασιδέρης είναι ήρωας του νεοελληνικού τραγουδιού, τότε γιατί να μην είναι ήρωες και κάμποσες ακόμα εκατοντάδες τραγουδιστές, άνδρες και γυναίκες; Αλλά ποιό νόημα θα είχε να διαχωρίσουμε τους ερμηνευτές του νεοελληνικού τραγουδιού σε ήρωες και μή;

Αν κάποιος θεωρεί ότι ο τίτλος “Παπασιδέρης” σκέτος είναι παραπλανητικός (και πιθανά ενοχλείται γι αυτό), δεν θα είχε παρά να μαζέψει τους (μάλλον πάνω από χίλιους ) τίτλους δημοτικών τραγουδιών που ερμήνευσε ο Παπασιδέρης και να τους παραθέσει και αυτούς, ώστε να αρθεί η παρανόηση. Στα δέκα περίπου χρόνια που είναι ανοιχτό το θέμα, κανείς δεν ασχολήθηκε με αυτό. Όμως, είναι ακόμα καιρός!

Ο τίτλος “Παπασιδέρης” σε μια συζήτηση για τον Παπασιδέρη είναι παραπλανητικός;:089:

Χωρίς πλάκα τώρα: η συζήτηση άνοιξε πριν 10 χρόνια. Έχεις δει άλλα θρεντ εκείνης της εποχής; Το φόρουμ δεν ήταν όπως τώρα. Η αναφορά του ονόματος οποιουδήποτε έχει πει έστω και ένα ρεμπέτικο, ήταν αυτονόητο ότι θα σχετίζεται με το ρεμπέτικο, έστω κι αν ο ίδιος είναι παράλληλα ο θεός του δημοτικού ή κάποιου άλλου είδους. Σήμερα είμαστε πιο πολύ «φόρουμ με κέντρο το ρεμπέτικο και προεκτάσεις σε διάφορες κατευθύνσεις», τότε ήταν καθαρά ρεμπέτικο. Οι δε συζητήσεις κυμαίνονταν πολύ περισσότερο στο επίπεδο «αναζητώ 5-10 συγκεκριμένες πληροφορίες» παρά στις αναλύσεις που γίνονται σήμερα.

Λείπει κάτι σε σχέση με τον δημοτικό Παπασιδέρη; Καλώς να ορίσεις να το πεις εσύ, είτε είναι ερώτηση είτε πληροφορία είτε σκέψη κλπ… Τώρα όμως, γιατί αν αλλάξουμε τον τίτλο σε “Παπασιδέρης - ρεμπέτικα” π.χ. δε θα μπορείς πια - χα, σ’την έφερα!

Αυτό δε θα το πρότεινα καθόλου.

Εκτός βέβαια αν κανείς έχει κάνει τέτοια έρευνα ώστε να μπορεί, λ.χ., να μας παραθέσει όλη τη δισκογραφία του Παπασιδέρη, ή όλη του τη δημοτική δισκογραφία, ή όλη του τη δισκογραφία με τον τάδε κλαριντζή ή στη δείνα εταιρεία ή την τάδε δεκαετία, κάτι τέτοιο. Γενικώς όμως «μερικά από τα χιλιάδες για να θυμούνται οι παλιότεροι και να μαθαίνουν οι νεότεροι», μπορεί τις να τα βρει γράφοντας Παπασιδέρης στο ΥΤ (πράγμα που δε νομίζω ότι γινόταν πριν 10 χρόνια που άρχισε η συζήτηση), οπότε εδώ δεν υπάρχει κανένας λόγος να το επαναλάβουμε.

Και τώρα καθαρά ρεμπέτικο είναι :slight_smile: , με προεκτάσεις σε διάφορες κατευθύνσεις … :019:

Μπάμπη, φοβάμαι πως ήταν ακριβέστατη η διατύπωση του Pepe…Ακριβώς το ίδιο θεωρώ κι εγώ.
Εκεί που έχω επιφυλάξεις είναι στο άλλο που λέει, ότι επί εποχής καθαρού ρεμπέτικου φόρουμ οι συζητήσεις ήταν περισσότερο “μια πληροφορία καλοί μου κύριοι”, και είναι κρίμα που έχει χαθεί, ως φαίνεται, το προ του 2000 περίπου υλικό συζητήσεων…

Η Περιφέρεια Αττικής τιμά τον κορυφαίο εκπρόσωπο του δημοτικού μας τραγουδιού Γιώργο Παπασιδέρη με ένα διαδικτυακό αφιέρωμα - πολιτιστική προσφορά προς τη φιλόμουση, την εκπαιδευτική και την καλλιτεχνική κοινότητα, που επιμελήθηκε και παρουσιάζει ο καθηγητής Εθνομουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Λάμπρος Λιάβας.

Το αφιέρωμα, που εντάσσεται στο πλαίσιο των ιδιαίτερα επιτυχημένων διαδικτυακών πολιτιστικών δράσεων της Περιφέρειας Αττικής, θα μεταδοθεί από το κανάλι YouTube της Περιφέρειας https://youtu.be/wfV64ZcuCI0 την Κυριακή 17 Ιανουαρίου στις 18.00 και μετά την πρεμιέρα του θα είναι διαθέσιμο ελεύθερα για εκπαιδευτική και καλλιτεχνική χρήση απ’ όλους τους ενδιαφερόμενους στην Ελλάδα και τη Διασπορά.

Πρόκειται για μία δίωρη συναυλία με αντιπροσωπευτική επιλογή από τα σημαντικότερα τραγούδια του Γιώργου Παπασιδέρη, πλαισιωμένα από την αναλυτική παρουσίαση και αποτίμηση της ζωής και του έργου του, σε κείμενα και καλλιτεχνική επιμέλεια του Λάμπρου Λιάβα.

Διακεκριμένοι μουσικοί και εξαιρετικοί τραγουδιστές καταθέτουν τις δικές τους ερμηνείες, με απόλυτο σεβασμό στην παραδοσιακή σύνθεση της ορχήστρας, στις τεχνικές παιξίματος και στον τρόπο τραγουδιού, ώστε να είναι όσο το δυνατόν εγγύτερα στο ύφος και το ήθος του κορυφαίου Σαλαμίνιου βάρδου.

Η ορχήστρα αποτελείται από το συγκρότημα του δεξιοτέχνη στο κλαρίνο, μουσικολόγου και διδάσκοντος στο ΕΚΠΑ Αλέξανδρου Αρκαδόπουλου, που συνεργάζεται με τους δεξιοτέχνες μουσικούς Βασίλη Αθανασιά (βιολί), Στέλλα Βαλάση (σαντούρι), Αλέξανδρο Σωτήρχο (λαούτο) και Μιχάλη Μπακάλη (κρουστά).

Τον «απόηχο» της φωνής του Γ. Παπασιδέρη μεταφέρουν στη συναυλία ο παλαίμαχος Μεγαρίτης τραγουδιστής και παλιός συνεργάτης του Σπύρος Μπερδελής, ο Σπύρος Μπρέμπος, (που ερμηνεύει, με τη συνοδεία στο βιολί από τον γιό του Νικόλα Μπρέμπο, τα αρβανίτικα τραγούδια του Παπασιδέρη), καθώς και οι εξαιρετικοί δημοτικοί τραγουδιστές Παναγιώτης Αγγελακόπουλος, Άρης Ντίνας και Μανώλης Καπετανάκης. Επίσης, συμμετέχει ο Κουλουριώτης τραγουδιστής Νότης Θαλασσινός, πρόεδρος του «Συλλόγου Φίλων Γ. Παπασιδέρη και Μίμη Ανδριανού» της Σαλαμίνας.

Δικό μου σχόλιο:

Κρίνοντας από τους συμμετέχοντες, θα περιμένω μάλλον ν’ ακούσω δημοτικά παρά ρεμπέτικα. Βέβαια καθόλου δεν αποκλείω ν’΄ακούσουμε και κανέναν αμανέ.

Για πληρότητα στη συζήτηση, το άρθρο του @nikos_politis είναι αυτό:

3 «Μου αρέσει»

Χαζέψαμε(με την καλή έννοια) βραδιάτικο