Πάμε απόψε με βαρκούλα

Λιτό και ουσιαστικό με πολλή μαεστρία.

5 «Μου αρέσει»

Πράγματι! Δεν το είχα προσέξει ποτέ αυτό το κομμάτι, πρέπει να το φέρνουμε παράδειγμα όταν μιλάμε για αλλαγή ύφους της παλιάς «Σμυρναίικης» σχολής, μετά την επικράτηση της «Πειραιώτικης» σχολής. Αν μού ΄λεγε κάποιος ότι το ΄γραψε ο Μάρκος, δεν θα το απέκρουα με σιγουριά…

(ο Μανιάτης πάντως δίνει τον Δημήτρη Τσακίρη για συνθέτη και τον Στ. Δρόσο για στιχουργό)

2 «Μου αρέσει»

Στο sealabs έχουν μία υποσημείωση που λέει “Στο όνομα του Στ. Δρόσου, που ενδεχομένως να είναι και ψευδώνυμο του Σπύρου Περιστέρη.”.

3 «Μου αρέσει»

Χα, ενδιαφέρον! Ο Δρόσος δίνεται ως συνθέτης (πρώτος!), ο Δ. Τσακίρης ως στιχουργός! Τραγουδάει η Ι. Γ. συνοδεία Λαϊκής Ορχήστρας, και από κάτω τα αρχικά Σ. Δ. & Δ. Τ. αλλά χωρίς το συνηθισμένο «Υπό την δ/σιν» πριν τα δύο ονόματα. Πολλά παιχνίδια παίζονταν, που μάλλον δεν πρόκειται να τα αποκρυπτογραφήσουμε ποτέ…

Με την παρεμβολή του κύκλου στην επιφάνεια του δίσκου, δεν διακρίνω σαφώς το μετά το Σ γράμμα πριν το «Δρόσου». Φώτη, μπορείς να βοηθήσεις;

Θα μπορούσε να 'ναι και σκέτο Σ, με μια χοντρή και λίγο μουντζουρωμένη τελεία… Δεν παραδίδεται αλλου το όνομα;

Νίκο έκανα ζουμ αλλά δεν βοήθησε.

Όμως έχουμε μία άλλη ετικέτα όπου εκεί έχουμε το Στ.Δρόσος.

Είναι το “Μικροπαντρεμενάκι μου” στο οποίο τραγουδάνε η Ντέζυ Σταυροπούλου και ο Μανώλης Χιώτης.

Σε αυτή την ετικέτα από την Τουρκική Κολούμπια βρίσκουμε κάτω χαμηλά το “Στ.Δρόσος”

26078

Όμως στο sealabs διαβάζουμε στο αντίστοιχο τραγούδι:

“Ως συνθέτης αναφέρεται ο Στ. Δρόσος (ψευδώνυμο του Δ. Σέμση). Η μουσική τουλάχιστον, όμως, ενδέχεται να είναι γραμμένη από τον Σπύρο Περιστέρη δεδομένου ότι στο όνομά του υπάρχει σε δίσκο το κομμάτι «Κομπολογάκι αγόρασα» ηχογραφημένο το 1940 και με την ίδια ακριβώς μελωδία. Μπουζούκια οι Μανώλης Χιώτης - Δημ.Γκόγκος. Δίσκος Columbia Ελλάδος DG-6565 / CG-2111 και ανατύπωση στον Columbia Τουρκίας DT 178 / CG 2111.”

Να και το Κομπολογάκι.

GA 7292  A

Όμως ο Περιστέρης είναι στην διεύθυνση της ορχήστρας ενώ το τραγούδι φαίνεται στο όνομα Β.Ταμπάκη.

Σύμφωνα με τα παραπάνω αν ο Στ.Δρόσος είναι ο Σέμσης, ο Περιστέρης ή κανένας από τους δύο δεν επιβεβαιώνεται.

1 «Μου αρέσει»

Περικλή, δεν μιλάμε για το Σ. Δ. & Δ. Τ. στο τέλος, που σίγουρα είναι «Δρόσος και Τσακίρης, αλλά για την πρώτη αναγραφή, με πλήρη τα επίθετα: «Σ;;. Δρόσου – Δ. Τσακίρη».

Το κατάλαβα. Με το δυσανάγνωστο που πέφτει πάνω στον κύκλο. Στο Σ.Δ. δεν «θα μπορούσε να είναι σκέτο Σ», είναι ολοφάνερα σκέτο!

Τέλος πάντων, το δυσανάγνωστο είναι τ τελικά…

Από παλαιότερο σχόλιό μου στο sealabs:

Το όνομα “Στ. Δρόσος” ήταν πράγματι ψευδώνυμο που χρησιμοποίησε ο Σέμσης σε κάποιους δίσκους. Ο Στέλιος Δρόσος ήταν μάλιστα υπαρκτό πρόσωπο: φαρμακοποιός που έμενε στην ίδια γειτονιά με τον Σέμση. Η πληροφορία αυτή προέρχεται από το εξαιρετικό “Salonikios: the best violin in the Balkans” (σ. 66) της Lisbet Torp (Museum Tusculanum Press, University of Copenhagen, 1993).

Πάντως, το “Στ. Δρόσος” βγάζει τα αρχικά του Σέμση σαν όνομα, ίσως να το διάλεξε γι’ αυτό. Για κάποιο λόγο ο Σέμσης δεν ήθελε να φαίνεται στο “Πάμε Απόψε με Βαρκούλα” ως εμπλεκόμενος, μπορεί να χάρισε τα ποσοστά ή να μην ήταν 100% δικιά του δημιουργία.

Όσο για το “Μικροπαντρεμενάκι” και το “Κομπολογάκι Αγόρασα”, αν θυμάμαι καλά (και με μία επιφύλαξη γιατί αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να ελέγξω τις πηγές μου), είναι μελωδία του Παπάζογλου που την οικειοποιήθηκαν τόσο ο Σέμσης όσο και ο Περιστέρης. Ίσως υπάρχει και τρίτο κομμάτι, στο όνομα του Μητσάκη, με την ίδια ή παρόμοια μελωδία. Αλλά σε αυτό θα επανέλθω αργότερα.

@nikos_politis Η σειρά αναγραφής των ονομάτων στις ετικέτες ήταν συνήθως στιχουργός πρώτα και κατόπιν ο συνθέτης. Ο Μανιάτης πολλές φορές τα αντιστρέφει, φαίνεται σαν να μην το κατανοεί απόλυτα αυτό. Υπάρχουν ωστόσο κάποιες εξαιρέσεις στις ετικέτες, όπου δηλαδή γράφεται πρώτα ο συνθέτης και μετά ο στιχουργός, μάλλον δεν ήταν 100% αυστηροί με τη σειρά αναγραφής ή κάποιος υπεύθυνος έκανε λάθος/μπερδεύτηκε.

Η επισήμανση για Δρόσος = Σέμσης υπήρχε στα σχόλια στο sealabs, και μάλιστα στο ίδιο κομμάτι του θέματός μας εδώ, αλλά για άγνωστο λόγο αφαιρέθηκε από άλλους χρήστες οι οποίοι μάλλον αγνοούν τις πηγές. Στο ιστορικό αλλαγών μπορείτε να δείτε αυτές τις πληροφορίες. Έχει γίνει και σε πολλά άλλα τραγούδια αυτό. Κρίμα που ισοπεδώνονται κάποιες πληροφορίες που είχαμε περάσει εγώ και κάποια άλλα μέλη του sealabs στα τραγούδια αφιερώνοντας πολύ χρόνο και φροντίζοντας να είναι όχι μόνο ακριβείς αλλά και ευανάγνωστες.

4 «Μου αρέσει»

Να πω επίσης, για όσους δεν το ξέρουν, τα αρχικά που έμπαιναν στο κάτω κεντρικό μέρος των ετικετών δείχνουν ποιος εισπράττει τα δικαιώματα. Εδώ βλέπουμε ότι οι αναγραφόμενοι ως δημιουργοί ταυτίζονται με τους δικαιούχους (γι’ αυτό ίσως είναι σημαντικό που τα αρχικά του Δρόσου μας δίνουν τα αρχικά του Σέμση, δεν το θεωρώ σύμπτωση). Σε άλλους δημιουργούς βλέπουμε ΒΙΕΜ, δηλαδή την εταιρεία διαχείρισης δικαιωμάτων που τα εισέπραττε για λογαριασμό των εκάστοτε δημιουργών. Χαρακτηριστικά, ο Τούντας και κάποτε ο Τσιτσάνης, αλλά και ο Παντελίδης από ένα σημείο κι έπειτα, δεν είχαν συνεργασία με εταιρείες διαχείρισης και γι΄αυτό βλέπουμε Π.Τ. και Β.Τ. σε δίσκους τους. Δεν θέλανε δηλαδή οι ίδιοι κάτι τέτοιο, ξέρανε το τρελό φαγοπότι των εταιρειών διαχείρισης και τι σήμαινε αυτό για το έργο τους και το μέλλον της μουσικής. Ο δε Τούντας ήταν αυτός που είχε συμβουλέψει τον Τσιτσάνη να τις αποφύγει. Νομίζω αργότερα μπήκε, δεν ξέρω ακριβώς, δεν τον έχω ψάξει τόσο πολύ σε αυτά τα θέματα τον Τσιτσάνη. Δεν λέω πως η μουσική δεν πρέπει να προστατεύεται ή να διανέμεται ελεύθερα, αλλά αυτό το κακό με την ΑΕΠΙ και τις όμοιές της είναι/ήταν ένα τεράστιο θέμα έτσι όπως υλοποιήθηκε η προστασία της μουσικής εκ μέρους τους. Αλλά ας μην πάει εκεί το θέμα, άλλο συζητιέται εδώ.

1 «Μου αρέσει»

Μάλιστα! Μπερδεύτηκε και έβαλε τον Τσακίρη στη στήλη του συνθέτη και τον «Δρόσο» στη στήλη του στιχουργού. Εντάξει, μπορεί να μην ήξερε το “Δρόσος”. Αλλά αν αυτό συνέβη συχνά, που είναι βέβαια αναμενόμενο, δεν έμαθε;

Όχι κ. Νίκο, αν ο Μανιάτης δίνει τον Τσακίρη συνθέτη και τον Δρόσο στιχουργό, τότε μάλλον καλά κάνει εν προκειμένω (δεν έχω πρόχειρο τον Μανιάτη για να το ελέγξω ο ίδιος). Σε άλλες περιπτώσεις του Μανιάτη αναφερόμουν. Ουσιαστικά, διόρθωνα αυτό που γράψατε πιο πάνω: “Ο Δρόσος δίνεται ως συνθέτης (πρώτος!), ο Δ. Τσακίρης ως στιχουργός!”. Βλέπουμε πόσο εύκολο είναι να μπερδευτεί κανείς! Να το ξαναπώ πάντως, εγώ συντάσσομαι με αυτούς που βλέπουν θετικά το έργο του Μανιάτη και τον αναγνωρίζω για την τιτάνια προσπάθεια, παρά τα όποια λάθη.

Λάθος έκανα εγώ, παραπάνω: Ο Μανιάτης πράγματι δίνει τον Δρόσο στιχουργό και τον Τσακίρη συνθέτη!

1 «Μου αρέσει»

Εν τω μεταξύ, ξέρω ότι είναι τραβηγμένο, αλλά έχω την εντύπωση ότι αυτό το οργανικό του Ζαμπέτα έχει την βάση του στο Πάμε απόψε με βαρκούλα. Λες και πήρε την εισαγωγή ο Ζαμπέτας και την έφτιαξε με τον δικό του μοναδικό τρόπο.

1 «Μου αρέσει»

καθολου απιθανο, η γενια του ζαμπετα μεγαλωσε με αυτους τους δισκους.

1 «Μου αρέσει»

Για να μη μείνει στον αέρα, επανέρχομαι για να επιβεβαιώσω ότι υπάρχει πράγματι η πληροφορία πως πρόκειται για μελωδία του Παπάζογλου. Το γεγονός ότι εμφανίζεται σε δύο διαφορετικά τραγούδια που τα βάζουν στο όνομά τους δύο διαφορετικά άτομα είναι ένδειξη ότι μάλλον δεν είναι κανενός εκ των δύο η σύνθεση. Τρίτο τραγούδι με ίδια μελωδία (στο όνομα του Μητσάκη) δεν μπόρεσα να βρω αυτή τη στιγμή αλλά έχω την εντύπωση ότι το έχω ακούσει.

Αυτό που μπορώ να φανταστώ είναι ότι τόσο ο Σέμσης όσο και ο Περιστέρης είχαν πρόσβαση σε αντίγραφα της ίδιας παρτιτούρας και έκαναν τραγούδι με διαφορετικούς στίχους ο καθένας. Ίσως δε να μην πήραν χαμπάρι ο ένας το τραγούδι του άλλου όταν κυκλοφόρησαν γι’ αυτό και προχώρησαν τόσο άνετα στην οικειοποίηση της μελωδίας (αν και έχει ξανασυμβεί να κυκλοφορήσουν εκδοχές ίδιων συνθέσεων με διαφορετικούς “συνθέτες”, γενικά το απέφευγαν γιατί καρφωνόντουσαν). Τονίζω πως αυτό είναι απλά μια υπόθεση για το πώς θα μπορούσε να έχουν εκτυλιχτεί τα πράγματα. Στην πραγματικότητα ίσως να μη μάθουμε ποτέ.

Όσο για το “Β. Ταμπάκη” στην ετικέτα από το “Κομπολογάκι”, αυτό ήταν ψευδώνυμο του στιχουργού Χαράλαμπου Βασιλειάδη ή Τσάντα που φαίνεται να έγραψε τους στίχους εν προκειμένω (“Ταμβάκη” ήταν το πατρικό της συζύγου του, λένε, ενώ και ο Χαλουλάκος το έχει επιβεβαιώσει). Αυτό το ψευδώνυμο το βρίσκουμε σε διάφορες ετικέτες και ενίοτε με παραλλαγές, όπως “Χ. Ταμβάκη” ή “Χρ. Ταμβάκη”. Στο σήλαμπς υπάρχει σχόλιο σε ένα τραγούδι ότι αυτό ήταν ψευδώνυμο του Μάτσα αλλά αυτός “έγραφε” με το ψευδώνυμο “Πιπίτσα Οικονόμου” ή “Τσάμα”, νομίζω πως απλά έγινε μπέρδεμα με το σχόλιο. Ο Βασιλειάδης δεν ήταν συνθέτης, επομένως το ζήτημα είναι αν τα δικαιώματα τα παίρνει εξ ολοκλήρου ο Τσάντας ή τα μοιράζεται με τον Περιστέρη, ο οποίος σίγουρα επιμελήθηκε το τραγούδι για την ηχογράφηση και συνήθως εισέπραττε δικαιώματα σε τέτοιες περιπτώσεις, άσχετα αν δεν φαινόταν στην ετικέτα.

Δείτε πάντως ότι αν και χρησιμοποιούσαν τα ψευδώνυμα για διάφορους λόγους, στα κλεμμένα τραγούδια, ή σε όσα τελοσπάντων είναι αμφιλεγόμενα, τα συναντάμε πολύ συχνά (για ευνόητους λόγους) οπότε γενικά πρέπει να θεωρούνται δείκτες ότι κάτι “παίζεται” εδώ.

Με την ευκαιρία, να δώσω τα εύσημα στο σήλαμπς γιατί χάρη στην οργάνωση με τις ετικέτες και τα σχόλια, πολύ γρήγορα μπορεί να επαληθεύσει κανείς τέτοιες πληροφορίες.

3 «Μου αρέσει»

Μα οι ίδιοι είμαστε και’δω και’ κει.
οταν έχουμε νεα στοιχεία τα συμπληρώνουμε.
να κρατήσουν επι μακρόν αυτές οι διορθώσεις η συμπληρώσεις.
Υπάρχει ακομη πολύ δουλειά να γίνει.
υγεία και όρεξη να έχουμε.

Εντάξει, υπάρχουν αρκετοί που έχουν συνεισφέρει τα μέγιστα στο σήλαμπς και εδώ δεν γράφουν ή γράφουν σπάνια, όπως ο Μάκης, ο Αυγέρης, ο Βασίλης (bill1961), ο Αντώνης παλιότερα, κ.ά. Επώνυμο δεν δίνω γιατί μπορεί να μη θέλουν, όσοι ξέρουν καταλαβαίνουν ποιους λέω.

3 «Μου αρέσει»

καλά η δουλειά εκεί είναι φοβερή! μπράβο ειλικρινά σε όλους όσους συμβάλλουν είτε συμμετέχουν και στους δύο χώρους είτε μόνο στον έναν δεν έχει σημασία.

1 «Μου αρέσει»

Πάντως, για το Πάμε απόψε με βαρκούλα, εγώ θα πόνταρα σε Τσιτσάνη.
Μιλάει το ένστικτο, όποτε σε αυτή τη φάση μην περιμένετε από μένα τεκμηρίωση :upside_down_face:

1 «Μου αρέσει»