ο μάγκας ξεχωρίζει

Ξέρω ότι η Μαριώ έχει τραγουδήσει αυτό το τραγούδι.
Ήταν η πρώτη εκτέλεση?
Πότε έχει τραγουδήσει αυτή η γυναίκα?
Από ποιόν γράφτηκε το κομμάτι αυτό?
Ευχαριστώ για κάθε πληροφορία.

Με κάθε επιφύλαξη η Μαριώ (Κεφάλα) υπήρξε η σύντροφος στη ζωή και στο τραγούδι του Στέφανου Κιουπρούλη - Χονδρονάκου.Από τις αρχές της δεκαετίας του ΄’70 τον συνόδευε σε όλες σχεδόν τις εμφανίσεις του σε νυχτερινά κέντρα.
Ο Χονδρονάκος πέθανε φτωχός, με χρέη, όπως τόσοι άλλοι ρεμπέτες.
Η Μαριώ τον είχε αποχαιρετήσει- σύμφωνα με την επιθυμία του- με το τραγούδι που αγαπούσε “οι μάγκες ξεχωρίζουν από το πρόσωπο”.
Ελπίζω, Μάρθα, να είναι σωστές οι γνώσεις μου… Θα περιμένω κάποιον άλλο ειδήμονα να συμπληρώσει, γιατί εγώ δεν γνωρίζω και πολλά.

1 «Μου αρέσει»

Είχα την ατυχία, όσες φορές άκουσα το τραγούδι ζωντανά, ο ερμηνευτής (συμπεριφορά, εκτέλεση) να φέρνει μάλλον προς ματαιόδοξο κουτσαβάκι.

Τραυματικές εμπειρίες.

Όσο γιά τους στίχους:
«Ο μάγκας ξεχωρίζει από το πρόσωπο»,

«και πάντα κοσμικός» ή « και Θεσσαλονικιός»

Ώπα ρε, κόφτε κάτι!

Ο μάγκας ξεχωρίζει
από το πρόσωπο
κι από το μπεσαλίκι
που΄χει στο λόγο του.

Μάγκας θα πει κιμπάρης
μάγκας θα πει σωστός
Φιλότιμος, ωραίος και πάντα κοσμικός
Φιλότιμος, ωραίος και Θεσσαλονικιός.

Μάγκας αν είσαι φίλε
ποτέ δεν θα το λες
ο κόσμος θα σε κρίνει
κι εσύ δεν πα΄να λες.

ρεφραίν…

Πράξεις καλές αν κάνεις
σωστά αν θα μιλάς
μάγκα θα σε φωνάζουν
όπου κι αν περπατάς.

ρεφραίν.

Οι στίχοι και η μουσική είναι του Στέφανου Χονδρονάκου.
Τραγούδια που έχει πει η Μαριώ:
Αϊ Γιώργης
Η Στέλλα η Σαλονικιά
Μάγισσα Θεσσαλονίκη
Ο Κωνσταντής
Ο πράσινος ο μύλος
Ο Σαλής
Σβήστα όλα.

Αυτά με πολλές επιφυλάξεις…

1 «Μου αρέσει»

ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΑΔΕΡΦΙΑ. Το τραγουδι ειναι του Στεφανου Κιουπρουλη(Χοντρονακου) και πρωτη εκτελεση ειναι απο την Μαριω, δεν νομιζω οτι υπαρχει αλλη εκτελεση.

Κιοπρούλης Στέφανος ή Χοντρονάκος λόγω του εκτοπίσματος του συγχωρεμένου,συμπληρώνω για την σωστή απόδοση του επωνύμου του.
Σύντροφος του ή Μαριώ στη ζωή δεν υπήρξε ποτέ παρά μόνο ώς σκηνικό ντουέτο στο πάλκο.

1 «Μου αρέσει»

Ευχαριστώ πολύ! Το τραγούδι λοιπόν γράφτηκε τις αρχές της δεκαετίας του '70? Πως σας φαίνεται το κομμάτι? Εγώ ακόμα δεν έχω ακούσει τη μουσική.

Κιουπρούλης Στέφανος είναι το σωστό του όνομα.
Το ξέρω καλά γιατί ο συγχωρεμένος ο Χονδρονάκος ήταν υπάλληλος (φορτοεκφορτωτής) στο γραφείο μεταφορών “Νέα Κίφα” του πατέρα μου, στο τέλος της δεκαετίας '50, αρχές δεκαετίας του '60.
Ο Στέφανος με τη Μαριώ είχαν αποκλειστικά και μόνον καλλιτεχνική σχέση.
Η Μαριώ είναι παντρεμένη, με κόρη που ακολουθεί τα αχνάρια της μάνας της.

Σ.Π.

1 «Μου αρέσει»

Το “κοσμικός” έχει ίδια χρήση με την αντίστοιχη “εκκλησιαστικής υφής” ή με τις συγκεκριμένες στήλες εξαίρετων εντύπων;
Και καλά αυτό. Το άλλο;
“Φιλότιμος, ωραίος και θεσσαλονικιός”!
Η τριάδα αυτών των χαρακτηριστικών λειτουργεί μόνο ως “πακέτο”; Γιατί αν είναι έτσι μπλέχουν τα πράγματα. Μπορεί δηλαδή να είσαι “φιλότιμος κι ωραίος” και να μην είσαι μάγκας. Και το χειρότερο: Μπορεί να είσαι “ωραίος και θεσσαλονικιός” και πάλι να μην είσαι μάγκας. Ντροπή!
Τέλος πώντων, αν ο δημιουργός είχε για πελάτες καλαματιανά κουτσαβάκια θα έλεγε “Φιλότιμος, ωραίος και Καλαματιανός”. Αν έμενε πίσω από τη μάντρα του Σώτου στον Ασπρόπυργο θα έλεγε “Φιλότιμος, ωραίος και Πακιστανός”. Αυτά έχει ο αγώνας για το μεροκάματο.

ΥΓ. Δεν αντέχω να μην το σχολιάσω: Πολύ κόμπλεξ οι καρντάσηδες.

Τους στίχους αυτούς μου έφερνε η δασκάλα μου γιατί ξέρει ότι ασχολούμαι με τα ρεμπέτικα. Εμένα οι στίχοι μου φαίνονται πάρα πολύ υπερβολικά…αλλά γιατί δεν ξέρω τη μουσική, δεν μπορώ κρίνω το κομμάτι. Αν κάποιος έχει όρεξι να μου στείλει το τραγούδι με εμαιλ, θα χαιρόμουνα πολύ.
Θα ήθελα να ρωτήσω τι σημαίνει “κοσμικός” εδώ. Η δασκάλα είπε ότι είναι κάτι σαν live style. Τι λέτε εσείς? Ευχαριστώ πάλι εκ των προτέρων.

Μάρθα,
Η λέξη “κοσμικός” δεν έχει αναγκαστικά αρνητική σημασία: εννοεί τον άνθρωπο τον κοινωνικό, που κάνει φιλίες, συναναστρέφεται εύκολα με άλλους. Βέβαια σήμερα “κοσμικοί” θεωρούνται αυτοί που συχνάζουν σε συγκεκριμένα στέκια, ντύνονται με ορισμένο στυλ, κυκλοφορούν με πανάκριβα αυτοκίνητα… προκαλώντας σχόλια ειρωνικά σε βάρος τους.
Αλλά, αν αναφερθούμε στο στιχουργό και συνθέτη αυτού του τραγουδιού, θα δούμε έναν άνθρωπο ταλαιπωρημένο: μετά τον Εμφύλιο εξορίστηκε για την αριστερή του ιδεολογία, στην πορεία της ζωής του έχασε και το γιο του… Ίσως έγραψε και μερικά, λοιπόν τραγουδάκια “πιασάρικα”. Πέθανε το ΄98 πάμπτωχος και οι παλιοί του φίλοι έδιναν υπόσχεση πάνω στον τάφο του να οργανώσουν ρεμπέτικη συναυλία για στήριξη της οικογένειάς του. Έτσι μάλλον εξηγείται “ο ωραίος, μάγκας… Θεσσαλονικιός”.

Μάρθα, για μένα προσωπικά δεν “κολλάει” τόσο καλά το “κοσμικός”, όποια σημασία και να έχει. Συνήθως όταν λένε “κοσμικός” για έναν άνθρωπο, έχει τη σημασία του μεγαλοαστού, high society, ας πούμε.
“Κοσμική στήλη” στις εφημερίδες είναι society news, “κοσμικός τύπος” socialite, society man. Αν μα κοιτάξεις ένα καλό λεξίκό θα δεις πολλές παρόμοιες έννοιες. Βέβαια, στο δικό μου λεξικό γράφει ότι σημαίνει και worldly, mundane που ίσως ταιρίαζει καλύτερα με το “μάγκα”. Όπως λέει ο ʼρης, κοσμικός έχει και την έννοια του “μη κληρικός”, ας πούμε “κοσμική μουσική”, σε αντίθεση με τη θρησκευτική μουσική.

Πάντως, νομίζω ότι οι Έλληνες εδώ θα συμφωνήσω μαζί μου ότι “κοσμικός” δεν πάει τόσο καλά μαζί με τους υπόλοιπους χαρακτηρισμούς στο τραγούδι.

Έχουμε και τις “κοσμικές ταβέρνες”! Δεν ξέρω αν αυτή η ονομασία βγήκε να τις ξεχωρίζει κανείς από τα κουτούκια ή τις “λαϊκες ταβέρνες”.

Εύα

Έγραψα:

Όπως λέει ο ʼρης, κοσμικός έχει και την έννοια του “μη κληρικός”, ας πούμε “κοσμική μουσική”, σε αντίθεση με τη θρησκευτική μουσική.

“Εκκλησιαστική μουσική” είναι μάλλον πιο σωστό.

Όσο για τους στίχους…υπάρχουν αρκετά παλιά αγαπημένα τραγούδια που κάπως “χωλαίνουν” από άποψη στιχουργίας, αλλά που σε κερδίζουν με τη μουσική και την ερμηνεία του τραγουδιστή…τουλάχιστο έτσι λειτουργούν για μένα. Βέβαια υπάρχουν όρια: το “είναι γάτα, είναι γάτα, ο κοντός με τη γραβάτα” που το έλεγε η συγχωρεμένη Ρίτα Σακελλαρίου αν θυμάμαι καλά, είναι ίσως λίγο δυσκολοχώνευτο!:wink: Από την άλλη, η Σακελλαρίου έχει πει και μερικά πολύ ωραία τραγούδια, μην την κακολογήσουμε τη γυναίκα! Ξεφύγαμε από το θέμα μας όμως…

Εύα

Πάλι σας ευχαριστώ για τις εξηγήσεις σας και για το τραγούδι που έλεβα.
Και εγώ έχω κατηγορίες τραγουδιών. Μια κατηγορία είναι κομμάτια που έχουν κάποιο ενδιαφέρον (από διαφορετικούς λόγους), αλλη κατηγορία είναι αυτά που μου αρέσουν (πάλι από διαφορετικούς λόγους φυσικά και μάλλον προσωπικες απόψεις) και το καλύτερο είναι όταν συνέπεσαν αυτές οι δυο κατηγορίες.

Σας καλησπεριζω και θα ηθελα να πω οτι κατα την αποψη μου ειναι καλο που γραφτηκαν μερικα τραγουδια για την Θεσσαλονικη αν και καπως ^εγωκεντικα^ οσον αφορα την περιοχη.Ομως ας μην ξεχναμε πως σαν τραγουδι ειναι χαρακτηριστικο ισως μιας εποχης που περασε,ισως ομως και μιας εποχης που διανυουμε.Μιας και αν ο μαγκας ο σημερινος ηταν οπως λεει το τραγουδι,τοτε κατα την ταπεινη μου αποψη,δεν θα αναφεροταν σε κουτσαβακια γιατι απο οσο ειδα και ξερω τους στιχους δεν εχει καμια αναφορα σε ψευτομαγκιες η αλλα παρομοια.Ας το παρουμε λοιπον σαν ενα ωραιο τραγουδι που περιγραφει τα ιδανικα ενος μαγκα και ας μεινουμε εκει.

Υγ.Σας προτεινω ανεπιφυλακτα το cd της Μαριως με ηχογραφηση απο το Περιβολι Του Ουρανου.
Υγ2.Η Μαριω εχει κανει και αλλες παλαιοτερες δισκογραφικες δουλειες που αξιζουν

Χαιρετω

Μήπως μπορείς να αναφέρεις συγκεκριμένα και άλλες δισκογραφικές δουλειές της Μαριώς;
Σ΄ευχαριστώ.
Ελένη.

Υ.Γ. Συμφωνώ με την έννοια του “μάγκα”, όπως τη θέτει το τραγούδι.

Εγώ πάλι με όλο το συμπάθειο …νομίζω οτι ο Χοντρονάκος τους δουλεύει όλους (για να μην πώ τους ΦΤΥΝΕΙ) και μάλιστα μπροστά στην αρχοντομουτσουνάρα τους…

Γιατί μου φαίνονται εμένα άκρως ειρωνικοί οι στίχοι?

Απο κεί και πέρα περί κόμπλεξ καρντάσιδων που ανέφερε ο ʼρης…
Δεν είναι λογικό βρε ʼρη? Η Θεσσαλονίκη ειναι και ήταν (τουλάχιστον μετά τους Βαλκανικούς και την επικράτηση του ελληνικού στοιχείου—πιο πρίν ήταν πρωτεύουσα των βαλκανίων με όλη τη σημασία της λέξεως) μια φτωχομάνα…
Και το πράγμα όλο και χειροτερεύει έχω την εντύπωση…
Εγώ λείπω 5 χρόνια και κάθε εξάμηνο που κατεβαίνω την βλέπω ακόμα πιο “χαμένη”…
Δουλειές δεν υπάρχουν(αποτέλεσμα να φεύγουν ολοένα και περισσότεροι “καρντάσιδες” για αθήνα-πράγμα που ήταν αδιανόητο πιο παλιά) …
Ακόμα και μουσικά να το δείς η Θεσσαλονίκη είναι κέντρο που έβγαλε κατα καιρούς μεγάλο αρι8μό καλλιτεχνών και επηρέασε άλλους τόσους και το αποτέλεσμα είναι σήμερα να κλείνουν καλές σκηνές (βλέπε Αμάρειον,Μπαμ τερλελέ,Μύλος έχασε την αίγλη του…Αίγλη υπολειτουργεί με αραιά και που κάποια πραματάκια) ,να σταματάνε οι καλοί μουσικοί των ταβερνακίων να παίζουν γιατί δε τη βγάζουν με τα 20-30 ευρώ σε αθλιότατες συν8ήκες (4-5 ώρες υπό τον ήχο πηρουνιών,χαχανητών και τακουνιών) και πολλά άλλα…
Βέβαια εξαιρέσεις υπάρχουν (και έχουν αναφερ8εί πολλές φορές σε αυτό το φόρουμ) …

Μεταξύ σοβαρού και αστείου…αυτά που ανθούν στην Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια είναι τα διάφορα φασιστοειδή με μεγαλοϊδεατικές τάσεις…οι μεγάλες πίστες των αεροδρομίων επίσης… και ο επίτηδες τονισμός του ΛΛΛΛ για να ξεχωρίζουν…

Νίκος

Αμάν βρε παιδιά, ένα τραγούδι ανέφερε η Μάρθα και το φέρατ’από δω το φέρατ’απ’εκεί, καταλήξατε πως οι Θεσσαλονικείς είναι, ούτε λίγο ούτε πολύ, σωβινιστές, κομπλεξικοί, φασίστες και προσποιούνται προφορά… τσ τσ τσ…

Πάνο σου φαίνεται να μιλάω για όλους τους Θεσσαλονικείς?
Την άποψη μου λέω όπως την έχω ζήσει…και στην τελική δεν νομίζω να λέω εξωπραγματικά πράγματα…

ʼν έχεις να πείς κάτι διαφορετικό παρακαλώ…

Νίκος

Αμάν ρε Νίκο… μύγα στο σπαθί σου. Ούτε ένα αστείο δε μπορώ να κάνω ο καημένος.