καλησπερα ομαδα . ειμαι νεος στον κοσμο τησ μουσικης (24ετων) και ηθελα να ρωτησω τι προετιμασια πρεπει να κανω για να μπορεσω να σπουδασω κατι γυρο απο τη λαικη κιθαρα . (εκτοσ απο ορθογραφια)
Δες πρώτα πρώτα εδώ, αν δεν το ξέρεις ήδη. Ο Δημήτρης Μυστακίδης είναι και μέλος του φόρουμ και δημοσιεύει συχνά. Δες και εδώ, ίσως σε ενδιαφέρει να επισκεφτείς το φεστιβάλ στη Θεσ/κη.
Μιλάς για σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου; Υπάρχει η σχολή στην Άρτα και το τμήμα στο ΠΑΜΑΚ.
Από κει και πέρα με την πρόσφατη αναγνώριση των σπουδών της λαϊκής κιθάρας θα ξεφυτρώσουν αρκετά τμήματα σε ιδιωτικά ωδεία.
Προσωπικά προτιμώ το δημόσιο πανεπιστήμιο, και σαν επίπεδο σπουδών, και σαν κοινωνικοποίηση με άλλους μουσικούς, και για οικονομικούς λόγους.
Νικο σε ευχαριστω πολυ δεν ηξερα για το φεστιβαλ .θα παω σιγουρα . οσο για το βιβλιο ξερω αλλα δεν εχω μποπρεσει ακομα να το παρω , ομωσ θα γινει και αυτο . οπωσ και να εχει σε ευχαριστο για την σημασια σου .
καλησπερα Νικο . Ναι για την ακριβια δεν ξερω ακριβοσ τη θελω απο θεμα εκπαιδευσησ . το μονο που ξερω ειναι οτι θελω να αφιερωθω στην μουσικη . ψαχνομαι αλλα δεν ξερω τι ειναι καλυτερο και τι μπορω ν κανω στην ηλικια μου προφανοσ , γιατι δεν ξερω σχεδων τιποτα απο θεωρια μουσικησ κανω μαθηματα και μαθαινω παιζω 15 μηνεσ οποτε οπωσ καταλαβαινεισ ειμαι πολυ αρχαριοσ ακομα . οποτε θα ειναι δυσκολο να μπω σε καποιο πανεπιστημιο που εκει ολοι παιζουν τουλαχιστον 10 χρονια
Χοντρά-χοντρά, υπάρχουν δύο πιθανότητες: ή σπουδάζεις για να αποκτήσεις κάποιο επίσημο πιστοποιητικό (πτυχίο, δίπλωμα ωδείου…), ή απλώς για την προσωπική σου φιλομάθεια και μεράκι.
Γιατί να επιλέξεις το ένα, και γιατί το άλλο;
Με «χαρτί» ανοίγονται μπροστά σου ορισμένοι επαγγελματικοί δρόμοι. Αυτό όμως θ’ αργήσει, επομένως είναι σημαντικό το να είσαι εντωμεταξύ επαγγελματικά (οικονομικά δηλαδή) αποκατεστημένος. Χωρίς «χαρτί» επίσης ανοίγονται διάφοροι δρόμοι, π.χ. κανείς δε θα σε ρωτήσει για πτυχία αν πας να δουλέψεις μουσικός στο μεροκάματο, προφανώς όμως άλλοι δρόμοι αποκλείονται.
Αν το επαγγελματικό δε σε απασχολεί, τότε και οι δύο επιλογές ανοίγουν πολλούς δρόμους, βασικά δηλαδή να μάθεις μουσική! Πιθανώς οι μεν επίσημες οργανωμένες σπουδές να οδηγούν σε πλατύτερη και πιο εδραιωμένη γνώση αλλά με πολύ περισσότερο χρόνο, ενώ αν την ψάξεις μόνος σου με δασκάλους και με το εμπειρικό να φτάσεις πιο γρήγορα σε χειροπιαστό αποτέλεσμα αλλά με λιγότερο εύρος (χωρίς να αποκλείεται να μάθεις πολύ καλά αυτό που θέλεις!).
Αν για όλα αυτά δεν έχεις διαμορφώσει συγκεκριμένες απαντήσεις, τότε δε μένει παρά να χωθείς στον χώρο, για να αρχίσεις να παιρνεις μυρωδιές από δω κι από κει. Σταδιακά θα καταλήξεις στις επιλογές σου. Αν ξεκινήσεις π.χ. από το Φεστιβάλ, είναι βέβαιο ότι πέρα απ’ ό,τι οργανωμένο δεις και ακούσεις θα συναντήσεις και ανθρώπους με τους οποίους μπορείς να συζητήσεις στον διάδρομο. Οι διάδρομοι είναι πολύ μεγάλη υπόθεση! Το Φόρουμ και τα πρόθυμα μέλη του είναι πάντα εδώ για κάθε ερώτηση και προβληματισμό.
Και κάποια, θα είναι και στο Φεστιβάλ!
Εγώ θα σου πρότεινα να ξεκινήσεις μαθήματα θεωρίας και αρμονίας με έναν δάσκαλο κλασικής μουσικής. Θα αποκτήσεις έναν πολύ καλό μπούσουλα για αρχή. Κατά τ’ αλλά όσο περισσότερο δίψας για γνώση, τόσο περισσότερα θα μαθαίνεις. Μια ζωή θα μελετάς.
Νομίζω αρκούν τα βασικά στοιχεία θεωρίας και αρμονίας, τα οποία μπορεί να τα δώσει οποιοσδήποτε σωστά καταρτισμένος δάσκαλος. Από κει και πέρα η δυσκολία είναι να βρεις τον κατάλληλο άνθρωπο να σε εισάγει στην τροπικότητα. Να μην πω ότι ίσως καλύτερα να ξεκινήσει κάποιος με επεξήγηση της τροπικότητας και μετά να εμπλουτίσει τις γνώσεις του με αρμονία.
Κατά τη δική μου γνώμη το ίσως πρέπει να απαλειφθεί, αν βέβαια η όλη δουλειά βασίζεται στο μεράκι για την ελληνική λαϊκή μουσική.
Θα έλεγα κι εγώ μια γνώμη επ’ αυτού, αλλά μετά θυμήθηκα ότι δεν ξέρω τι περιλαμβάνει η κλασική αρμονία. Σίγουρα το πώς σχηματίζονται οι συγχορδίες, αλλά αυτό μαθαίνεται και πρακτικά. Σίγουρα κάποιους ιδιαίτερους κανόνες όπως «όχι παράλληλες πέμπτες», που δε μας αφορούν εδώ. Αλλά συνολικά τι λέει;
Και γιατί ρωτάω, αφού μπορεί κανείς να βρει μόνος του απάντηση σε κάθε ερώτημα;
Στο σάιτ κάποιου ωδείου λοιπόν βρίσκω:
Α ΑΡΜΟΝΙΑ
Στοιχειώδεις συνδέσεις
Φυσική και εξαιρετική λύση του προσαγωγέα σε εξωτερικές και εσωτερικές φωνές
Α αναστροφή σ’ όλες τις βαθμίδες, διπλασιασμός του μπάσου σε α’ αναστροφή, διαδοχή συγχορδιών σε α’ αναστροφή
Συνδέσεις II(6)–V, V–VI (και αντίστροφα) σε μείζονα και ελάσσονα τρόπο
Περί τριτόνου στην σύνδεση V-IV
Β αναστροφή στις κύριες βαθμίδες, είδη: διαβατικό, ποικιλματικό, πτωτικό
Πτώσεις. Τυπικό τέλος άσκησης: II(6) -I6
4-V-I-IV6
4-I
Βαθμίδες ΙΙΙ και VII
Περί ευθείας κίνησης στη σύνδεση Ι(6) -ΙΙ(6)
Έμφαση στις παρακάτω ‘προβληματικές’ συνδέσεις:
Α’ αναστροφές στη σειρά
IV (6) – V (6)
V - I όταν η σοπράνο τραγουδά επιτονική προς τονική
V – VI (- V)
II (6) - V
Ι
6
4 - V
ΙΙ (6) - Ι6
4 (πτωτικό)
Ι (6) – ΙΙ (6)
Λάθη από την αλλαγή θέσης μιας συγχορδίας (στενή σε ευρεία και αντίστροφα)
…κ.ο.κ., συνεχίζει με Β Αρμονία κλπ.
Ειλικρινά δε νομίζω ότι είναι πράγματα που όποιος δεν τα γνωρίζει θα έχει σημαντικό πρόβλημα στα ρεμπέτικα…
Δεν απάντησα λόγω φόρτου εργασίας, αλλά πάνω κάτω αυτό που λες με τις παράλληλες πέμπτες και τους ξεπερασμένους κανόνες είναι το πρόβλημα. Αν καταλάβεις τα διαστήματα και τις συγχορδίες (μέχρι μεθ’εβδόμης, αλλά και τρόπου δημιουργίας των υπολοίπων), μαζί με βασικά στοιχεία αρμονίας (κύριες-δευτερεύουσες συγχορδίες και πτώσεις) είναι αρκετά για το ρεμπέτικο αλλά και για άλλα είδη μουσικής. Εκεί πλέον μαθαίνεις τον τρόπο χρήσης της αρμονίας στο συγκεκριμένο είδος κάθε φορά (πχ σε πεντατονικές, ή τζαζ αρμονία κλπ).
Από κει και πέρα ότι έχει σχέση με την μείζονα κλίμακα θα το κατανοήσεις και καλύτερα, πχ θα καταλάβεις ότι το μινόρε δεν είναι κλίμακα αλλά τρόπος (και θα εξηγηθεί πολύ καλύτερα η συμπεριφορά του), δεν θα ασχοληθείς καθόλου με την μελωδική μινόρε που διδάσκεται ακόμα ως ζωντανό απολίθωμα (έχοντας όμως μια ανάμνηση διατονικής συμπεριφοράς), θα δεις τα 4/5χορδα που περιέχονται στη μείζονα και πώς φτιάχνεται ο κύκλος των 5ων, και άλλα πολλά. Όλα αυτά χωρίς παπαγαλίες, αφού αντί για αποστήθιση ελέω θεού κανόνων, θα είναι εξήγηση και κατανόηση του ρεπερτορίου.
Φιλε pepe τα λογια σου πραγματικα με συγκινησαν και σε ευχαριστο πολυ . Ειμαι πολυ νεοσ στον χωρο της μουσικης , την αγαπαω παρα μα παρα πολυ θελω να ασχολουμε μαζι τησ σε ολη μου την ζωη οχι απλα να γρατζουναω και να μαθω να παιζω 100 τραγουδια αλλα να μαθω οταν παιζω κατι ΓΙΑΤΙ το παιζω ποια ειναι η εξισωση που κανει της νοτες να ανοιγουν την καρδια να δημιουργουν συναισθηματα και να βλεπεισ εικονες . Και για τουσ παρα πανο λογους ειμαι παρα πολυ μπερδεμενοσ ως τον δρομο τον οποιον θα ακουλουθησω . το ονειρο μου ειναι να μπορεσω μια μερα να βγαζω το ψωμι μου απο την μουσικη και να μην χρειαζεται να κανω τιποτα που να μην εμπεριεχει συναισθημα φθογγους και μελοδιες .
Για να αποκτησω ενα χαρτι προφανος χρειαζεται καποιο χρονο , ομωσ η απηχηση που εχει επαγγελματικα ενα χαρτι ποια ειναι ;
θα χαρα παρα πολυ να γνωρισω ολους εσας που ανταλλαζουμε μυνηματα σε αυτο το φορουμ .
Νομιζω πως ΠΡΕΠΕΙ να κλεισουμε καπου ενα ραντεβου οποιει ειναι στο φεστιβαλ για να γνωριστουμε
Εκανα για 5 μηνες σχεδων μαθηματα κλασικης κιθαρας ομως σταματισα γιατι ειμαι σε μια φαση που δεν ξερω ακριβος τι ψαχνω και ενιωθα οτι επρεπε να παω καπου αλλου .
Νικο φιλε μου Νικο . Τροπικοτητα ; Ο τροπος με τον οποιο παιζεις ειναι αυτο ;
Με ελκει πολυ αυτη η λεξη
Εμενα κυριως με γοητευει η παραδοσιακη λαικη μουσικη και γενικοτερα η μουσικη απο το 90’ και πισω
Δεν με ενδιαφερει μονο το ρεμπετικο . Με ενδιαφερει ο’τι εχει η μουσικη ιδανικα θα ηθελα να μαθω τα παντα (παντα μαθαινουμε , αρα ποτε δεν ξερουμε τα παντα ) γυρο απο τη μουσικη
Ενοεις πωσ ολη την θεωρια θα την μαθεισ πανω σε κομματια ;