Μανέτας - Νούρος, πρώτη ηχογράφηση με μπουζουκι

Βρεθηκε πριν δυο χρονια περιπου η πρωτη ηχογραφηση με τριχορδο μπουζουκι στην Ελλαδα
(μεχρι αποδειξεως -τελικα- του εναντιου) απο το ΓΙΩΡΓΟ ΜΑΝΕΤΑ γνωστο μπουζουξη
της περιοδου πριν απο το ΜΑΡΚΟ !!
Ειναι ο γνωστος “Μεμετης” που τραγουδαει ο ΚΩΣΤΑΣ ΝΟΥΡΟΣ και παιζει σαντουρι ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ. Ειναι ο δισκος DG-203 μητρα WG-201 της Columbia Ελλαδας στις 19.5.1931.
Υπ’οψιν οτι “Τα διστιχα του μαγκα” και “Καλε μανα δεν μπορω” που ξεραμε ως τωρα ειναι μητρες : WG-233, 234 οπότε ειναι πιο μετα !!

Ο δισκος υπηρχε μεσα σε ενα παλιο γραμμοφωνο μαζι με αλλο ενα ελαφρο, που ο ιδιοκτητης του απο Τριπολη το πηγε για επισκευη σε καποιον συλλεκτη. Κατα τη μεταφορα ο δισκος εσπασε και τελικα κατεληξε στον Παναγιωτη Κουναδη. Το τραγουδι υπαρχει αυτη τη στιγμη σε mp3 αλλα η εισαγωγη δεν ακουγεται λογω της καταστασης του δισκου.
Ο Μανετας παιζει ταυτοφωνια στο μεγαλυτερο μερος μαζι με το Λειβαδιτη ως εκ τουτου δεν ακουγεται “ακεραιος” ο ηχος του μπουζουκιου αλλα η εγγραφη ειναι αρκετα καλη για τα δεδομενα που περιεγραψα και δειχνει αφενος τον τσαμπουκα του μπουζουκιου να παιζει ισοτιμα με ενα Λειβαδιτη κι ενα Νουρο και αφετερου την πορεια του που ηταν διαγεγραμμενη μια και ηδη απο το '28 που ο ΜΠΑΤΗΣ ανοιξε το καφενειο στου Καραϊσκακη, το μπουζουκι διαδιδεται περα απο τους τεκεδες και τα μικρα ταβερνακια και διεκδικει τη θεση του με σκαπανεις τους ΜΑΝΕΤΑ, ΣΚΟΥΡΤΗ στην ΑΘηνα, ΜΠΟΓΙΑΤΖΗ, ΣΚΡΙΒΑΝΟ, ΑΪΒΑΛΙΩΤΗ, ΠΑΡΑΚΙΑ, ΓΥΑΛΙΑ, ΧΑΡ.ΚΗΡΟΜΥΤΗ, ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ, ΖΟΥΡΙΔΑΚΗ, ΜΑΡΚΟ, ΚΑΡΥΔΑΚΗ στον Πειραια, ΓΚΙΝΟΠΟΥΛΟ στις Τζιτζιφιες, ΚΑΡΑΠΙΠΕΡΗ, ΧΑΛΚΙΑ, ΝΟΚΟΤΗ και ΤΗΝΙΑΚΟ στις ΗΠΑ και ολους τους μεταγενεστερους.

Εντυπωση επισης κανει ο στιχος του “Μεμετη” :
Βρε Μεμετη, βρε Μεμετη που πιστευεις μωχαμετη κλπ

Τα στοιχεια για το δισκο αυτο ειναι απο τον φιλο και συμφορουμιστα Σταυρο Κ.

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην yiorgosv 28 Ιούνιος, 2006)

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην yiorgosv 28 Ιούνιος, 2006)

Γιώργο, συνταρακτικά τα όσα γράφεις! Οι ερωτήσεις μου (προς εσένα ή τον Σταύρο Κ.):

Ξέρω, φαντάζομαι, την απάντηση στο σημαντικότερο: Ο Κουνάδης κρατάει καλά το ΜΡ3 του και θα το μελετήσουν οι μελετητές εν καιρώ τω δέοντι.

Έχεις ακούσει το κομμάτι;

Να υποθέσω ότι το σπάσιμο του δίσκου είναι μικρό, στην περιφέρεια, και απλά δεν επιτρέπει την τοποθέτηση της βελόνας στην αρχή του κομματιού;

Πότε έγιναν αυτά; Πότε κατέληξε στον Κ. ο δίσκος;

Υπάρχουν στοιχεία τιράζ του δίσκου; (οι μήτρες χάθηκαν βέβαια, αλλά στην Αγγλία τηρούνται αρχεία).

Ποιό κομμάτι είναι στην άλλη πλευρά;

Και τα σχόλια:

Ναι μεν ο αριθμός μήτρας είναι παλαιότερος από τους δύο άλλους που αναφέρεις, αλλά τα «δίστιχα του μάγκα» κυκλοφόρησαν με αριθμό δίσκου DG 147 (Δ. Μανιάτη, Φωνογραφητζήδες), άρα νωρίτερα. Τέτοια συνέβαιναν συχνά στη δισκογραφία της εποχής.

Επειδή ο Λειβαδίτης έπαιζε με μπαγκέτες, δεν πρέπει να είναι και αδύνατον να ξεχωρίσει κανείς στοιχεία από το παίξιμο του Μανέτα με κάποια υποφερτή κατάσταση του δίσκου. Ο τσαμπουκάς ανήκει, θα έλεγα, πρωτευόντως στους υπεύθυνους της Εταιρίας (πρόεδρος Θ. Λαμπρόπουλος, μου διαφεύγει ποιός ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής στην πρώτη περίοδο) που κάλεσαν μπουζούκι να συμπράξει.

Ο στίχος «βρέ Μεμέτη, που πιστεύεις στο Μουχαμέτη κλπ.» είναι γενικά αρκετά διαδεδομένος. Ως γνωστόν, Μεμέτης (πληθ. Μεμέτηδες) ονομάζεται από τους Έλληνες Χριστιανούς γενικά ο Μουσουλμάνος το θρήσκευμα. Είναι ένας ακόμα τρόπος γραφής του ονόματος Μωάμεθ. Σε νεώτερες ηχογραφήσεις του «Μεμέτη» ο στίχος αυτός μάλλον παραλείπεται για λόγους ευνοήτους.

Και για τον ΑΝ: Στο καινούργιο του βιβλίο ο Μανιάτης το αναφέρει το κομμάτι;

Νικο περι Π.Κουναδη δεν μπορω να σου απαντησω,
απο την ενημερωση που εχω το δισκο τον εχει εκεινος. Απο κει και περα τον κανει οτι θελει. Απλα μας ειχε συνηθισει να δημοσιοποιει τα ευρηματα του σε αρθρα κλπ και μου φαινεται περιεργο που αυτο το κραταει οντως μυστικο. Επισης για τα αλλα δυο τραγουδια με το ΣΠΑΧΑΝΗ εμαθα πριν καποια χρονια απο σποντα σε στυλ “μη μας ακουσουνε” απο την εκπομπη του Π.Σαββοπουλου οπου καποιος φιλος την ηχογραφησε και μας εκανε κοινωνους κι εμας τους φτωχους θνητους. Νομιζω τα συγκεκριμενα κομματια κατειχε και κατεχει (:wink: ο Τσαρλς Χαουαρντ…

Για το “Μεμετη” υπαρχει κι αλλη ιστορια οπως οτι το ιδιο κομματι εμφανιζεται σε αλλη εκτελεση (με βιολι αντι μπουζουκι :wink: με το ΝΟΥΡΟ και τον ιδιο αριθμο κυκλοφοριας. Δηλαδη με δυο μητρες φτιαξαν 2 τιραζ με ιδιο νουμερο. Αυτα θα μας τα εξηγησει ο φιλος Σταυρος αν θελει μια και γραφει αραια στο φορουμ. Μπραβο του που το ψαχνει αν και νεοτατος και μαλιστα κατεχει κι ενα σπανιο μπουζουκι του Σταθοπουλου !!

Για το θεμα του τσαμπουκα αυτο εννουσα κι εγω, οτι οι εταιρειες αποφασισαν να ηχογραφησουν και το παρανομο μπουζουκι που ειχε αρχισει να διαδιδεται παιζοντας αυτο το “αμαρτωλο” … ρεπερτοριο.

Επισης ο φιλος Σταυρος κατεχει μια ακομα (τουλαχιστον) συνταρακτικη πληροφορια για τις ηχογραφησεις με μπουζουκι στην Αμερικη που περιμενω να κοινοποιησει ο ιδιος αφου βρεθουν ακομα καποια στοιχεια.

Συγγνωμη για την παραλειψη,
το κομματι το εχω και προς το παρον το εχω στειλει μονο σε ενα μελος του φορουμ -κατα Θεσσαλονικη.
Αν δε “διαρρευσει” στο σηλαμπς θα το στειλω και
σε αλλους φιλους του φορουμ που εχουμε συχνες ανταλλαγες, συμφωνα και με την τακτικη περι
συλλογων και σπανιων κομματιων που εχουμε συμφωνησει να τηρουμε σ’αυτο εδω το φορουμ.

Υπόψιν οτι στο σηλαμπς προσφατα ανεβηκαν το “Τρικουβερτο” οργανικο του ΧΑΛΚΙΑ νομιζω μεταπολεμικο και το
“Με πιανουνε ζαλαδες” εκπληκτικο ρεμπετικο -με την παλια εννοια- του ΚΩΣΤΗ.

Γιώργη, μιας και μιλάς για πρώτη ηχογράφιση με μπουζούκι, ο Χαλκιάς δεν ηχογραφούσε ήδη από το ‘29; Κι εκείνη η περίφημη ηχογράφηση με τον Α’ πόλεμο στη Γερμανία;

ΠΑΝΟ Η ΠΡΩΤΗ ΗΧΟΓΡΑΦΙΣΗ ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΠΑΤΗ;
ΓΙΩΡΓΟΣ

Αναφέρεσαι μάλλον στο “σού’χει λάχει”. Σίγουρα όχι. Αυτό είναι το '32.

Μιλαμε για την πρωτη ηχογραφηση με μπουζουκι στην ΕΛΛΑΔΑ !!
Εως τοτε σε αλλα μερη εχουν γινει γυρω στις 10 ηχογραφησεις με μπουζουκι.
Προς το παρον οι πρωτες γνωστες ηχογραφησεις σε δισκους γραμμοφωνου ειναι οι παρακατω :

  1. ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΛΑΜΑΡΑΣ (απο Συρο) μπουζουκι - ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ (απο Σκιαθο)
    τραγουδι : Χηρα να αλλαξεις τ’ονομα
    Ειναι ταξιμι σε τριχορδο κουρντισμενο μαλλον ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ και μετα το γνωστο “Και γιατι δε μας το λες” με ταξιμι στη μεση. Ηχογραφηση του 1917 απο ερευνητες του Παν/μιου της Πρωσσιας, στο Γκερλιτζ της Γερμανιας απο φανταρους του 4ου Σωματος Στρατου που ακολουθησε το βασιλια μετα το πραξικοπημα του Βενιζελου το '16. Ο δισκος εχει χαραγμενη μονο μια πλευρα. (στοιχεια Κωστας Ανδρικοπουλος-Παραδοξολογος)
  2. ΝΟΚΟΤΗΣ : … ηχογραφηση στις ΗΠΑ 1926 σε παραδοσιακο τραγουδι.
  3. ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΛΗΓΙΩΡΓΗΣ : Λημνεϊκο ζεϊμπεκικο - γραμμοφωνημενο στη Νεα Υορκη στις 14.8.1928
    5-6. ΚΑΡΑΠΙΠΕΡΗΣ : Αιβαλιωτικο - Αϊδινικο - ηχογραφημενα στις 29.4.1929 στη Νεα Υορκη.
    (στοιχεια Δ.Μανιατης : Φωνογραφητζηδες)
    7-8. ΚΑΡΑΠΙΠΕΡΗΣ-ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ : Τουτοι οι μπατσοι πουρθαν τωρα - Απο κατω απ’τις ντοματες - 1929
  4. ΒΑΣ.ΤΗΝΙΑΚΟΣ : Ελενη (Συρτος) - Νεα Υορκη 1929 με τραγουδι και μπουζουκι
    (στοιχεια Δ.Μανιατης : Φωνογραφητζηδες)

  1. ΜΑΝΕΤΑΣ-ΝΟΥΡΟΣ-ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ : Ο Μεμετης
    Columbia DG- 1931
    11-12. ΜΑΝΕΤΑΣ-ΣΠΑΧΑΝΗΣ-ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ : Τα διστιχα του μαγκα - Καλε μανα δεν μπορω Columbia DG-139 1931

13-14. ΧΑΛΚΙΑΣ (JACK GREGORY) : Μυστηριο - Μινορε του τεκε ΗΠΑ Ιαν.1932
15-16. ΧΑΛΚΙΑΣ : Μουρμουρικο -Ραστ ε του τεκε
ΗΠΑ - 1932 (:wink:

Τονιζω τη διαφορα “δισκου γραμμοφωνου” με
“κυλινδρο” γιατι σε κυλινδρους μπορουσε να γραψει ο καθενας που ειχε τη συσκευη κατι σαν μαγνητοφωνο και δεν ξερουμε τι μπορει να υπαρχει απο αυτη την πλευρα. Ολοι οι ερευνητες λενε οτι δεν εχει σωθει κανενας κυλινδρος αλλα και να βρεθουν πρεπει να βρεθει και φωνογραφος αναλογος για να τους παιξει.
Το “Σουχει λαχει” γραφτηκε το 1932 μαζι με τον Αμανε “Μπατης ο δερβισης”. Ο Φραγκισκος Ζουριδακης ισχυριζεται οτι τογραψαν μαζι με το ΜΠΑΤΗ στις ατελειωτες ωρες που περναγαν στον καφενε. Ο Μπατης παλιατζης, καφετζης, δασκαλος χορου και ο Ζουριδακης γυρολογος μουσικος εως το θανατο του.

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην yiorgosv 30 Ιούνιος, 2006)

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην yiorgosv 30 Ιούνιος, 2006)

Ε πες κι εσύ πρώτη ηχογράφηση στην Ελλάδα!

Μά’στα λοιπόν… δεν ήξερα πως ο Χαλκιάς ηχογράφησε τόσο αργά… Και η ηχογράφηση του Παπαδιαμάντη νόμιζα πως ήταν το '17. Ευχαριστώ για της πληροφορίες Γιώργη.

Το αναφερω μεσα στο ποστ στην πρωτη σειρα με εντονα γραμματα γιατι στις επικεφαλιδες των τοπικς ειναι περιορισμενες οι λεξεις …

Η ηχογραφηση ειναι οντως του 1917 οπως λες, θα το διορθωσω μαζι και με αλλες διορθωσεις γιατι δεν εχω τη βιβλο του ΜΑΝΙΑΤΗ ακομα ουτε τους “Φωνογραφητζηδες” μαζι μου τωρα.
Παντως το 4ο Σωμα Στρατου την εκανε για Γερμανια το ΄16.
Οι μαγκες με τα γραμμοφωνα σκασανε μυτη το ΄17 και ηχογραφησαν πολλα ελληνικα τραγουδια απο τους φανταρους. Γενικα ηχογραφουσαν απο το 1910 περιπου ως το '40 μουσικες ολου του κοσμου και ολα αυτα υπαρχουν σε Μουσειο του Βερολινου.

Το «θα σπάσω κούπες» (με τίτλο Τσιφτέ Τελλή) με την Ελλ. Εστουδιαντίνα (αγνώστου συνθέσεως) περιλαμβάνεται στο ένθετο σιντί (επιμέλεια Ν. Διονυσόπουλος) του βιβλίου «Σμύρνη, Μουσική ζωή 1900-1922» του Αρ. Καλυβιώτη. Ηχογράφηση Σμύρνη, 1909. Δεν νομίζω η Ελλ. Εστουδιαντίνα να ηχογράφησε το ίδιο κομμάτι ξανά σε κοντινή με αυτήν ημερομηνία. Το όργανο που ήταν πιό κοντά στο χωνί ήταν βεβαίως το βιολί, ακούγεται αμυδρά και κάποιο νυκτό συνοδείας, μάλλον λαούτο και κάτι που θα το έλεγα σαντούρι. Δεν ακούγεται προσφώνηση τύπου «γειά σου . . . με το μπουζούκι σου».

Τωρα με ενημερωσαν οτι ακουγεται στο “Θα σπασω κουπες” με τον Μελεμενλη
και τον Τσανακα ηχογραφηση Σμυρνης 1912 (σελ.193 του βιβλιου)

Παρόλα αυτα το ακουω και το ξανακουω και δεν διακρινω πουθενα αυτη τη φραση. Εννοειται πως κι εγω καπου το ακουσα οτι λεγεται αυτη η φραση δεν το χω διαπιστωσει ο ιδιος. Στο τελος λεει “γεια σου Μητσακη μου” !! Να κανω μια υποθεση οτι απευθυνεται στο Μητσο το Σαλονικιο μια και το βιολι που παιζει μαζι με το σαντουρι ειναι καταπληκτικο και θυμιζει το Σαλονικιο …

Οπότε και πάω πάσο, δεν έχω πρόσβαση στο δίσκο.

Θα στο στειλω Νικο.

Γιώργο ευχαριστώ πολύ, το βρήκα όμως στο sealabs. Ναί, στην τελευταία αναφώνηση, προς το τέλος, λέει “γειά σου Μητσάκη μου” αλλά στην πρώτη “γειά σου Μήτσο Αραπάκη”. Για μπουζούκι κουβέντα.

Σου εστειλα μειλ οπου σου λεω τα ιδια.
Εκτος απο το Μητσο Αραπακη !!! Μπραβο ρε συ Νικο, με τιποτα δεν τοβγαζα. Οποτε διαπιστωνεται οτι ο Μητσος ο Αραπακης επαιζε στη Σμυρνη σε πολλες απο αυτες τις πρωιμες ηχογραφησεις με τα χωνια !!!
Σκεφτηκα κι εγω προηγουμενως να πω για τον Αραπακη αντι για Σαλονικιο γιατι ο Σαλονικιος εκανε καποια λιγα περασματα απ οτη ΣΜΥΡΝΗ αλλα δεν ημουνα σιγουρος για το μικρο του Μητσος …
Ειμαι σχεδον σιγουρος οτι δεν εχει ξαναγραφτει ή ειπωθει αυτο.

Η πρώτη ηχογράφηση μπουζουκιού στην Ελλάδα (για την τυπική πρωτιά μιλάμε) έγινε -σύμφωνα με τον Τάσο Σχορέλη- γύρω στα 1925, όταν δύο “όργανα του γένους των μπουζουκιών” πήραν μέρος στην ηχογράφηση στρατιωτικής μπάντας. Ο κυρ Τάσος παραθέτει τη φωτογραφία της μπάντας, όπου ανάμεσα στους ένστολους κάθονται ξεκάρφωτοι και δυο μάγκες κρατώντας έγχορδα. Ο οργανοποιός Κυριάκος Λαζαρίδης βεβαίωσε ότι ήταν μάγκες μπουζουξήδες, στον έναν από τους οποίους είχε κατασκευάσει ο ίδιος μπουζούκι.
Για τα υπόλοιπα:
Η σειρά των ηχογραφήσεων (όπως φωνάζει εδώ και καιρό ο Φρανκ) καθορίζεται από τον αριθμό της μήτρας και όχι του δίσκου. Ενας δίσκος μπορεί να έχει εκδοθεί και κυκλοφορήσει (για διάφορους λόγους) πολύ μετά την ηχογράφησή του, ακόμη και με διαφορά χρόνων. Εχουμε τέτοια παραδείγματα π.χ. με τραγούδια του Μάρκου που ηχογραφήθηκαν το '37 και κυκλοφόρησαν το '40.
Τα “δίστιχα του μάγκα” λοιπόν έχουν έχουν αρ. δίσκου DG-147 και αρ. Μήτρας WG-233. Ο “Μεμέτης” με το Νούρο έχει αρ. δίσκου DG-203 αλλά αρ. μήτρας WG-201, που σημαίνει ότι κυκλοφόρησε μετά τα “Δίστιχα”, όμως ηχογραφήθηκε νωρίτερα. Πάντως μιλάμε πάντα για την ίδια χρονιά (1931).
Ο Μανιάτης (και μερικοί άλλοι) τοποθετεί το “Καραντουζένι” του Μάρκου στα 1932, όπως και το “Σου 'χει λάχει” και πιαθνότατα έχει δίκιο.
Ολα τα παραπάνω είναι η τυπική αλήθεια. Κατά την ταπεινή μου άποψη η ουσιαστική αλήθεια είναι ότι πρωτοπόρος στην ηχογράφηση με μπουζούκι στην Ελλάδα είναι ο Μάρκος. Ακόμα κι αν δεν το 'κανε πρώτος χρονικά. Ομως ο Μάρκος βγήκε πρώτος προς τα έξω. Το Μάρκο άκουσε ο κόσμος και “αρρώστησε” με τα τρίχορδα.
Δεν είναι τυχαίο που όλοι οι ρεμπέτες στις αφηγήσεις τους αναφέρουν το Μάρκο ως πρώτο. Και ενώ μάλιστα οι περισσότεροι γνώριζαν το Μανέτα και πιθανότατα γνώριζαν και ότι είχε ηχογραφήσει τραγούδι. Αυτό όμως δεν τους έλεγε τίποτα. Η καθοριστική παρέμβαση ήταν αυτή του Μάρκου.
Θα μου επιτρέψετε (αντιεπιστημονικά και χωρίς στοιχεία) να αμφιβάλλω αρκετά για το αν θα ξεκίναγε το '33 η “επέλαση του μπουζουκιού” με αφορμή τις ηχογραφήσεις του Μανέτα και του Μπάτη. Κι ας είχε κυκλοφορήσει και το “Μινόρε” του Χαλικιά. Τη “σφαλιάρα” που έφαγε η λαϊκή μας παράδοση, για να μετατραπεί σε …μπουζουκοπαράδοση, την έριξε το “Καραντουζένι”.

Ωραία με την πρώτη…μπερδευτήκαμε εντελώς. Η τελευταία πότε περίπου έγινε; Στο περίπου ποια θα λέγατε ότι ήταν η ηχογράφηση (ή οι ηχογραφήσεις) που έκλεισαν τη πόρτα στο ρεμπέτικο τραγούδι;

Παραπανω διορθωσα με οσα νεωτερα στοιχεια μαζεψα τις πρωτες ηχογραφησεις με μπουζουκι.
Την ηχογραφηση με την μπαντα δεν συμπεριελαβα
α. γιατι δεν την εχουμε ακομα ακουσει
β. γιατι προφανως ο ηχος του μπουζουκιου θα χανεται μεσα στα πνευστα και στα κρουστα ισως ηταν μονο εθιμοτυπικος ο λογος της συμμετοχης …

Βεβαια δεν πρεπει να παραβλεψουμε οτι παραλληλες ηχογραφησεις με οργανα που μιμουνται το μπουζουκι γινονται απο το 1919 τουλαχιστον. Απο τοτε φαινεται οτι διαδεται πια ευρυτερα το μπουζουκι περα απο τον παρανομο χαρακτηρα που απεκτησε κυριως απο τις φυλακες (βλ. φωτογραφια απο το βιβλιο του Πετροπουλου στις φυλακες Χαλκιδας το 1900 και αρθρο εφημ. του 1912 απο τον πρωτο τομο του Π.Κουναδη) και οσοι δεν τολμουν ή δεν τους αφηνουν να γραψουν με μπουζουκι χρησιμοποιουν αλλα οργανα.
Ετσι εχουμε τον Κατσαρο που σολαρει με τα δαχτυλα στην κιθαρα, τον Τσόρο ή Τσορο και τον Καλουμενο και αλλους που παιζουν μπαντζο, τον Δουσα στην Αμερικη με κιθαρα μαλλον με δαχτυλα, τον Κωστη (Μπεζο :wink: με κιθαρα που σολαρει με πεννα, τον Καρρα που δεν εχω καταλαβει ακομα αν ηταν εδω ή στην Αμερικη και με τι τροπο επαιζε
… και τελος την οργανωμενη πια ελληνικη δισκογραφια που καθιερωνει τον Περιστερη σαν παικτη κιθαρας που την βαφτιζουν μπουζουκι μετα το 1931 (:wink: αυτο το ψαχνουμε …

Και μια διορθωση ακομα, ο Δημητρης Αραπακης επαιζε σαντουρι, ψαχνουμε και τον βιολιστη απο την ηχογραφηση του 1912 στη Σμυρνη τελικα …

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην yiorgosv 03 Ιούλιος, 2006)

Γιώργο, για την ηχογράφηση της στρατιωτικής μπάντας συμφωνώ μαζί σου. Γι’ αυτό άλλωστε μιλάω για “τυπικό μέρος” του θέματος.
Ισαάκ, για την τελευταία ηχογράφηση ρεμπέτικου, άσε να το κουβεντιάσουμε στα γεράματα, συντροφιά με κανένα τίλιο…