Κουρδίσματα Θανάση Παπακωνσταντίνου

Παιδιά καλή χρονιά να έχουμε. Έχει καταλάβει κανείς σας τι κουρδίσματα χρησιμοποιεί ο Θανάσης στα τραγούδια του?

Καλή χρονιά και σε σένα!
Ανάλογα το τραγούδι και το όργανο που χρησιμοποιεί ως κύριο. Φαντάζομαι όταν χρησιμοποιεί ας πούμε τη μπουζουκομάνα θα την έχει κουρδισμένη CGC. Σε γενικές γραμμές όμως δεν νομίζω ότι κάνει πολλά ιδιαίτερα κουρδίσματα.

Αν θυμάμαι καλά κάνει πολλά κουρδίσματα και γι’αυτό έχει πολλά όργανα στην σκηνή. Κάποια κομμάτια είναι γραμμένα πάνω σε ειδικά κουρδίσματα. Δεν νομίζω ότι έχουν ιδιαίτερη σχέση με τα παραδοσιακά ντουζενια, κάπου είχα διαβάσει για αυτά του Θανάση.

2 «Μου αρέσει»

Και εγώ αυτό έχω διαβάσει αλλά δεν τα βρίσκω πουθενά τα κουρδίσματα

Απο την συνέντευξη του στο lifo χωρις να δινει λεπτομέρειες

5 «Μου αρέσει»

Ενα που εκανε παλια ηταν το ανοιχτο σολ μινορε. Σολ τη μουργκανα σι μπεμολ τη μεσαια. Εχω την εντυπωση οτι και το ανοιχτο σι μπεμολ με κατεβασμενη την φα μουργκανα μια οκταβα κατω ισως ειναι δικο του παλι, η τροποποιηση στο παλιο του τσιτσανη για να παιζει απο φα με πιο βαρυ ακουσμα. Ισως… :thinking:

2 «Μου αρέσει»

Το έχει πει σε πολλές συνεντεύξεις αλλά δεν δίνει λεπτομέρειες

Η μπουζουκομάνα του Παπακωνσταντίνου είναι κατασκευής Παπαδάμου. Δεν ξέρω αν έχει αλλάξει το κούρδισμα ο ίδιος αλλά ο Παπαδάμου τις βγάζει με 2 κουρδίσματα, GDA και BF#B και κλίμακα 80 cm όπως αναφέρει και στα δικά του βίντεο:

7 «Μου αρέσει»

Στο βιβλιο του Λ.Ναρ “Να βρω ξανά του νήματος την άκρη”, ο Θανάσης επιβεβαιώνει ότι πειραματίζεται με εντελώς νέα κουρδίσματα, και αν κάποια μελωδία “κολλήσει” σε κάποιο απο αυτά, θα πρέπει μετά να έχει ένα όργανο κουρδισμένο έτσι στη σκηνή όταν παίζει.


Αυτή είναι μια φώτο που έχω αλιεύσει, απο το πλέιλιστ στη συναυλία στο ΑΠΘ τον Αύγουστο (αυτή που πνίγηκε στα χημικά). Δεν έχει καλή ανάλυση, αλλά τα μόνα μη στάνταρ κουρδίσματα που βλέπω είναι στο Όνειρο (B-E-B;), στην Ανδρομέδα (B-G-E;) και στον Διάφανο (C-G#-F;). Διορθώστε με αν κάνω λάθος.

9 «Μου αρέσει»

Δυνατή είσοδος στο φόρουμ, με ντοκουμέντο! Και από ιστορική συναυλία μάλιστα.

2 «Μου αρέσει»

Πώς γίνονται τέτοια κουρδίσματα; Ανεβάζοντας ή κατεβάζοντας; Υποθέτω κατεβάζοντας, αλλά και πάλι η απόσταση από το στάνταρ είναι μεγάλη. Με άλλες χορδές άραγε;

Δεν είναι και λίγα, τρία + το κανονικό τέσσερα.

1 «Μου αρέσει»

Σε μπουζουκομανα με μεγάλη κλίμακα ίσως να μην είναι περίεργο το σι.

1 «Μου αρέσει»

To B-E-B το κάνει σε μπουζούκι (όπως λέει). Τα άλλα δύο τα κάνει στη μπουζουκομάνα.
Βέβαια δε ξέρω τι διαστάσεις έχει το μπουζούκι του … Εάν ξέρει κάποιος ας μας “διαφωτίσει”.

1 «Μου αρέσει»

Το ζήτημα πάντως είναι και γιατί τα κάνει. Παίζεται ποιο εύκολα το τραγούδι? Τα χρησιμοποιεί για να κρατάει κάποιον ισοκράτη? Εγώ πάντως όλα του τα τραγούδια τα παίζω με το κλασικό κούρδισμα και δεν είναι και δύσκολα στο παίξιμο

1 «Μου αρέσει»

Γενικα τα κουρδίσματα εξυπηρετούν στο παίξιμο, κάποιου συγκεκριμένου δρόμου ή κάποιας τονικότητας. Αν θυμάμαι καλά από το βιβλίο του Θ.Π., κάποιες μελωδίες του βγαίνουν από το ίδιο το κούρδισμα και τις παίζει μόνο σε αυτό.
Στα έγχορδα οι ανοιχτές χορδές και η δαχτυλοθεσία παίζουν μεγάλο ρόλο στο ύφος. Οι μελωδίες παίζονται και σε πιάνο άμα λάχει, αλλά δεν έχουν την ίδια αίσθηση.

4 «Μου αρέσει»

Μόλις κούρδισα το μπουζούκι σε Β-Ε-Β (κατεβάζοντας τις χορδές) και το όνειρο ακούγεται ακριβώς όπως το παίζει ο Θανάσης.

2 «Μου αρέσει»

Και η Ανδρομέδα σε Σι-Σολ - Μι ακούγεται σαν τον Θανάση. Βέβαια να παίζουμε και ίδιο τόνο με αυτόν

2 «Μου αρέσει»

Και ο Διάφανος σε ΝΤΟ- ΣΟΛ# - ΦΑ τα σπάει. Κουρδίστε και ορίστε η εισαγωγή

Εισαγωγή: (9)-12-(9)-(12)-(7)-(9)-(11)-(12)-(11)-(9)-(11)-(12)-(14)
(9)-12-(9)-(12)-(7)-(9)-(11)-(12)-(11)-(9)-(6)-(7)-(9)
() η δεύτερη χορδή

3 «Μου αρέσει»

Ο γενικός κανόνας είναι ότι τις μάνες τις κουρδίζει σε συγχορδίες μινόρε. Συνήθως ΝΤΟ# μινόρε τη μία και την άλλη ανάλογα με τα τραγούδια. Αν το κάνετε δοκιμαστικά χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες χορδές θα δείτε πόσο πιο εύκολα παίζονται τα τραγούδια του Θανάση αλλά και το όργανο σε οδηγεί σε αυτό το στυλ. Τα αρπίσματα αποδίδονται πολύ καλά. Πολύ ωραίο κούρδισμα είναι και του λαούτου στο συγκεκριμένο όργανο όπως είναι στο 2ο βίντεο που αναφέρετε.
Αυτή είναι και η μεγάλη συνθετική ευφυία του συνθέτη ο οποίος μπόρεσε να δώσει μια άλλη διάσταση σε αυτό το όργανο που λέμε “μπουζουκομάνα”. Αυτά τα κουρδίσματα απαιτούν μακρύ μανίκι (δηλαδή και μεγάλη κλίμακα 80cm). Οι χορδές είναι διάφορες και γίνεται μίξη χορδών κιθάρας, μπουζουκιού και λαούτου.

8 «Μου αρέσει»

Ευχαριστούμε πολύ για τις πληροφορίες, και μάλιστα μέσα από την πηγή! Είναι ευτυχής η συνάντηση οργανοποιων και συνθετών με τις ίδιες ανησυχίες.

3 «Μου αρέσει»