Έχουμε περισσότερες πληροφορίες για το τι είδους όργανα ήταν οι κιθάρες του Βένιου (π.χ σχέδιο Stauffer, Torres κλπ), από τι υλικό ήταν οι χορδές, και το σημαντικότερο, ποιοι έπαιζαν κιθάρα στην Πόλη και πιο ήταν το ρεπερτόριο τους;
Mιλαμε για τον Μανωλη Βενιο?
να και κατι που δεν ηξερα…για τα ουτια του ξερω…
Για αυτούς που δεν το πρόσεξαν, πριν μερικές ημέρες δημοσιεύτηκε στην ΚΛΙΚΑμια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξημε τον Τούρκο οργανοποιό Τζενγκίζ Σαρικούς. Στη συνέντευξη αναφέρει πολλά για τον Μανώλη Βενιό και τα όργανα που έφτιαχνε. Ο Σαρικούς έχει επισκευάσει πολλά όργανα του Βενιού και έχει συλλέξει πολλά ιστορικά στοιχεία. Μάλιστα λέει ότι ετοιμάζει και σχετικό βιβλίο που θα κυκλοφορήσει τον επόμενο χρόνο.
Την συνέντευξη έχει πάρει ο δικός μας Διόνυσος μαζί με τη σύζυγό του και τους αξίζουν πολλά μπράβο.[i]:110:
[/i]
Διόλου απίθανο είναι να έκανε και κιθάρες.Απ΄ότι φαίνεται δεν υπήρχαν εξειδικευμένα εργαστήρια στις αρχές του αιώνα.Οι περισσότεροι έφτιαχναν τα πάντα.¨εχω ακούσει για λαούτο Βένιου ενώ ο 1980GMS είχε βρει μαντολίνο του.
Διόνυσε ευχαριστώ για τη συνέντευξη και τη μετάφραση, πολύ καλή δουλιά. Οταν μεταφράζεις λαούτο εννοούσε κανονικό λαούτο ή λαύτα;
ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΩ ΑΛΛΟ…θα το πω δεν αντεχω…ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΠΑΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ?
Ημαρτον δηλαδη…εγω ρε παιδια θα το πω και να με συγχωρεσει,γιατι τον εκτιμω παρα πολυ,και μου εχει φερθει πιο πολυ απο αδερφος και αμα λαχει ειναι και πολυ καλος Μαστωρας και δεν εχει πιασει στα χερια αλλος τοσα Μανωλ οσο εκεινος…Προκειται -ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΤΑΣΟ,ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΤΟ ΠΑΩ ΚΑΤΩ ΡΕ ΦΙΛΕ,για τον Τασο τον Θοδωρακη,εγω προσωπικα πηρα ενα Μανωλη του 1880 που ειναι καταπληκτικο οργανο.Μου το βρηκε και μαλιστα πολυ Μπεσαληδικα ξηγηθηκε.Το ονομα του ειναι εγγυηση,και ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ,αλλα οσο ξερει ο Τασος τον Βενιο,ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ.Ξερεται ποσσες Μαϊμουδες υπαρχουν στην Τουρκια;Σε ποσσα βαζουν εξτρα στολιδια ή εχουν αλλαγμενα καπακια;Εγω δεν θελω να αψηφησω κανενος την φημη,αλλα μην τρελαθουμε κιολας…Δεν εχουμε μαστωραρες τωρα στην Ελλαδα;Και αφου θελετε να μαθετε και το αλλο,αποψη μου,ειναι πολλοι αυτοι που εχουν βαρβατα οργανα αλλα απλα δεν γουσταρουν να τα δειχνουν,και καλα κανουν…απλα τα παιρνουμε για εναν λογο,γιατι ειναι δικα μας Ελληνικα κειμηλια…Βαρεθηκα να ακουω να λενε το Τουρκικο ουτι,ποιο Τουρκικο μωρε…ποιος ειναι ο Στραντηβαρι των ουτιων;Ελληνες και Αρμενιοι,και οι μαθητες τους που ηταν Τουρκοι,οπως Χαντι ουστα και οι αλλοι…Ξυπνατε Μαγκες,γιατι ετσι κανουμε τους αλλους μαγκες και μενουμε εμεις οι …μην εκφραστω…
Λοιπον,ρωτηστε πρωτα κι εδω,παιχτε μερικα,εγω ειχα την χαρα να παιξω καμμια 10αρια και πανω…οπως και αλλων πολλων…και οταν ακουω¨:ΤΟΣΑ ΛΕΦΤΑ?
— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 05:32 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 05:23 —
Ναι ρε φιλε τοσα λεφτα…γιατι δηλαδη τα Βιολια να ειναι τοσσα εκατομμυρια;μαστωρας δεν τα εκανε κι αυτα;Κι εμενα δεν μου τρεχανε…στερηθηκα,και οι περισσοτεροι στερουνται…και στο κατω κατω,και οι Ελληνες εχουμε Ψυχη.Πουλανε οι Τουρκοι ουτια Ελληνων στα Βρετανικα Μουσεια και εμεις το Ελληνικο κρατος δεν τα συντηρεια καν…και μου μου πειτε τωρα οτι τα συντηρουν η’ τα παιζουν στα μουσεια μας αυτα τα οργανα γιατι με δουλευετε…
Βαρεθηκα αυτο το Ρουμπουλιο,αυτη την νοοτροπια…και να σας πω και κατι αλλο;Γιατι οι Τουρκοι δηλαδη να εχουν τιμες 4 φορες περισσοτερες απο το μηνιατικο σε καθε ουτι,και εμας ο κατασκευαστης να πληρωνει τεβε σκατεβε και τα ρεστα;Και στο κατω Κατω της Γραφης,ειμαστε ξενομανεις…και καλα να παθουμε οταν οι Τουρκοι πανε δινουν το 20% προκαταβολη για ενα οργανο,το δοκιμαζουν και το παιρνουν αν τους αρεσει,αλλιως τους κανει ο κατασκευαστης αλλο,ενος εμεις τα πληρωνουμε διπλα και Τριδιπλα και αν ειναι μαπα το Καρπουζι το παιρνουμε και απλα δεν μιλαμε…
Αυτα ειχα να πω.Τασο ευχαριστω φιλε για ΟΛΑ και Χαλαλι να σου γινει,γιατι εισαι και πολυ Μαστωρατζα.Αυτα ειχα να πω,και εννοειται πως υπαρχουν κι αλλοι,αλλα λιγοι ξερουν τον Βενιο οπως εσυ.Συγγνωμη και παλι αν δεν ηθελες να ακουστει το ονομα σου γιατι εισαι χαμηλων τονων,αλλα του 1880 οργαναρα να …μαει,μονο εσυ μπορουσες να βρεις και να ειναι οτι φαινεται.
— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 05:55 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 05:32 —
Και αυτα τα λεω επειδη διαβασα το αρθρο και την αναφορα στον Τασο…
Καλες Γιορτες.
Σπυρος
Φίλε emc εγώ λαούτο τον ρώτησα. Η περιγραφή για το λαούτο που έκανε θυμίζει το “λαγούτο” όπως αναφέρει ο Φοίβος Ανωγειανάκης στο βιβλίο του “Ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα”, (εικόνα 87. στο βιβλίο) και που εκτίθεται στο μουσείο του στην Πλάκα, στον πρώτο όροφο δίπλα σε έναν ταμπούρ αν θυμάμαι καλά και που αποδίδεται στο Βενιό. Δεν έκανε αναφορά στο μέγεθος του οργάνου.
Σπύρο, δεν πήγα στην Τουρκία για να μάθω αυτά τα πραγματα, ήμουνα ήδη στην Τουρκία:)
Η συνέντευξη αυτή ήτανε προτροπή του Παναγιώτη Καγιάφα στην προσπάθεια που κάνει για να αναδείξει στοιχεία για τον Βενιό και γι’ αυτό του αξίζουν πολλά μπράβο. Η προσπάθεια αυτή συνεχίζεται ακόμα και τώρα.
Σε όλα όσα λές για τον Τάσο έχεις δίκιο. Οταν προσωπικά τον επισκέφτηκα στη Θεσσαλονίκη, κατάλαβα αμέσως τις γνώσεις του αλλά και την τριβή του με τον Βενιό από μία φωτογραφία και ένα καλούπι (λεπτομέρειες μπορεί να δώσει ο Τάσος αν θέλει). Επίσης, μαζί με τον Παναγιώτη βοήθησε καίρια στη τελική διαμόρφωση του άρθρου επισημαίνοντας λάθη και παραλείψεις. Να μη σου πω και το βασικότερο: έχει ήθος. Στο χέρι του είναι να μοιράσει τις γνώσεις του με εμάς όποτε και αν το θελήσει.
Αλλά:
Σε μία έρευνα πρέπει να “επιτίθεσαι” από όλες τις μεριές. Πρέπει να εξαντλείς όλες τις πηγές απ’ όπου κι αν προέρχονται.
Καλώς ή κακώς στην Τουρκία υπάρχουν στοιχεία. Για τον απλούστατο λόγο ότι εκεί έδρασε ο Βενιός. Επομένως πρέπει να πάμε και στην Τουρκία για να πάρουμε στοιχεία και να μάθουμε πράγματα. Και μόνο για να διασταυρώσουμε πράγματα που ξέρουμε αξίζει τον κόπο.
Το νόημα επίσης αυτής της συνέντευξης είναι να δώσουμε και μια άλλη οπτική γωνία: τι πιστεύουν οι Τούρκοι κατασκευαστές για τον Βενιό. Αλλά επίσης και να παρουσιάσουμε τον ίδιο τον οργανοποιό που προσωπικά πιστεύω ότι είναι πολύ αξιόλογος.
Να επισημάνω και κάτι άλλο. Στην Τουρκία η κατασκευή του ουτιού όχι μόνο δεν σταμάτησε ποτέ αλλά οι άνθρωποι πήραν ατόφιες τις τεχνικές κατασκευής από τους μεγάλους μάστορες τις οθωμανικής περιόδου. Επομένως το τούρκικο ούτι πρέπει να το δούμε σαν τη συνέχεια μιας παράδοσης και όχι να σταθούμε μόνο στην ταμπέλα “τούρκικο”.
Βέβαια αυτά που λέω στην τελευταία παράγραφο είναι καταχρηστικά, γιατί τον λόγο περί τούτου θα έπρεπε να τον πάρουν κατασκευαστές όπως ο Τάσος ή ο Παναγιώτης.
Το γεγονος οτι ακομα αυτοι οι ανθρωποι δεν καταφεραν,και δεν θα καταφερουν για πολυ ακομα,να αντιγραψουν αυτο το θηριο δεν μας λεει τιποτα;
Παιδια…καλοι οι γειτονες,φιλοι δεν λεω…αλλα ειναι τοσο απλο το πραγμα…ειναι 70 εκατομμυρια,και ασχολουνται καθημερινα 1000αδες με την κατασκευη ουτιου,και ακομα τζιφος στο να κατανοησουν τον Βενιο…μην θεοποιουμε τα γηινα…αυτο εχω να πω.Εμποροι ειναι και με χαμηλο ηθος στην πλειοψηφια τους.Και αναλαμβανω την ευθυνη αυτου που λεω.
Καλημερα
Μια και άνοιξε η κουβέντα, να προσθέσω και γω λίγα πράγματα για το σεβασμο που δείχνουν οι Τούρκοι στην πολιτιστική τους κληρονομιά (όποια κι`αν είναι η προέλευσή της).
'Ο,τι μεταφέρω, είναι πρόσφατη μαρτυρία φίλου οργανοποιού που τελείωσε τη σχολή της Καστοριάς (που έκλεισε!) και κάνει τώρα την πτυχιακή του στα ΤΕΙ Κεφαλονιάς, που επίσης παρακολούθησε. Πρόσφατα βρέθηκε τυχαία στη Σμύρνη, όπου μετά από γνωριμία του με ευγενέστατο Τούρκο οργανοποιό, επισκεύτηκε το Πανεπιστήμιο που υπάρχει εκεί, για την οργανοποιία…και δεν πίστευαν τα μάτια του αυτό που είδε!!!
Επίπεδο εκπαίδευσης που θα ζήλευαν και οι πλέον ονομαστές σχολές της Ευρώπης!* Πενταετής(!!!) φοίτηση, όπου διδάσκονται όλα τα απαραίτητα μαθήματα με τον πλέον σύγχρονο τρόπο. Επί πλέον, μουσική, μουσικά σύνολα από τους φοιτητές, παραδοσιακοί χοροί με τις ανάλογες φορεσιές, και κατασκευή όλων των οικογενειών των οργάνων (πνευστά, κρουστά, έγχορδα, τοξοτά, ακόμα και…μπουζούκι).Κατόπιν γίνεται η εξειδίκευση…
Το Πανεπιστήμιο (μόνο γιά οργανοποιία) στεγάζεται σε τρία διαφορετικά κτήρια. Στον ένα όροφο του ενός, υπάρχει μόνομο εκθετήριο οργάνων των φοιτητών, που είναι όλα υψηλού επιπέδου !
Αποτέλεσμα των όσων είδε…επιστρέφοντας στην Ελλάδα, άρχισε εντατικά μαθήματα τουρκικών, με σκοπό του χρόνου να πάει εκεί να κάνει το διδακτορικό του!
Και να σκεφτεί κανείς πως το Πανεπιστήμιο της Σμύρνης δεν είναι το μόνο που υπάρχει στην Τουρκία με αντικείμενο την οργανοποιία. Ας αφήσουμε την σημασία που από παλαιότερα δόθηκε στη σωστή οργάνωση και διδασκαλία (σε ανώτατο επίπεδο) της μουσικής.
Θα πρότεινα να μην επιχειρήσουμε καμμία σύγκριση με τα καθ`ημάς, γιατί θα μελαγχολήσουμε…
- Τριετής φοίτηση
Εγώ πάλι πιστεύω ότι δεν πρέπει να απαξιώνουμε τους κατασκευαστές απ’ όπου κι αν προέρχονται. Προσωπικά είδα απ’ όλα εδώ. Εμπορους, στριφνούς, βιοπαλαιστές που αγαπάνε το ξύλο και έχουν μεράκι, μέτριους, ανάποδους αλλά και ανθρώπους φιλόξενους και φιλικούς.
Από 70.000.000, 1000αδες μπουνταλάδες στην πλειοψηφία τους, έμποροι στην πλειοψηφία τους, χαμηλού ήθους στην πλειοψηφία τους είναι λίγο αυστηρό κατα τη γνώμη μου.
Για να μην παρεξηγηθω.Δεν τους εβαλα ολους σε ενα καζανι…στατιστικα μιλαω.
Δεν ειπα πως δεν υπαρχουν κατασκευαστες τιμιοι και με μερακι…αυτο που ειπα ειναι το εξης.Δυστυχως υπαρχει αυτη η νοοτροπια,ακομα και διπλης τιμης και ταριφων…
Κυριε Φρονιμοπουλε,δεν αναφερομαι στην τελευταια γενια,αλλα στους Μπακαληδες τους πιο παλιους που ολοι γνωριζουμε το τι κανουν,και οσο για το επιπεδο σπουδων,αυτο εχει να κανει με αλλους παραγοντες που δυστυχως οι κλικες των υπουργειων εδω τα σαμποταρουν για ευνοητους λογους…τα συμφεροντα ειναι τεραστια…
Θαυμαζουμε τα αυτονοητα γιατι εμεις δεν κανουμε τιποτα…
μην τρελαθουμε τωρα…εγω ειδα κατασκευαστη βιολιου 20 χρονων στην Ρουμανια που οταν επιασα το οργανο επαθα πλακα,και ειδικα οταν το ακουσα…ποιος απο ολους αυτους τους μεγαλογνωστους μαστωρες παιρνει παιδια διπλα του να μαθουν;Και δεν αναφερομαι προσωπικα σε εσας…Τα καλαφακια τα σνομπαρουνε ολοι,και αυτοι που παιρνουν διπλα τους θελουν μονο για μαζικη παραγωγη,μονο σκαφαδες ‘η μονο βερνικαδες και τα λοιπα…
το ιδιο θα μπορουσε να παει το παληκαρι και στην Συρια…εχετε δει οργανα του Φαντι Ματτα για παραδειγμα;
Και κατι ακομα…Τουρκια = Δικτατωρια…μερικοι κλαδοι υπαρχουν ακομα μονο και μονο για να εξυπηρετουν μονο στοιχεια του Κρατους και των πολιτων[χωρις ομως ελευθεριες].
Εκει υπαρχει ακομα ο ζυγος…εδω ειμαστε ‘’‘Ελευθεροι’’ τρομαρα μας…σε ελευθερες συνθηκες ομως?και κακοτεχνιες υπαρχουν παντου.Τουλαχιστον στα ουτια το ξερω και το εχω δει αμετρητες φορες…υπαρχουν ομως και σωστοι.Και επειδη με την Σμυρνη συγκεκριμμενα συνεργαζομαι τα τελευταια 3 Χρονια,θα σας πω επειδη γνωριζω την πλειοψηφια οτι πραγαματι ειναι η εξαιρεση,γιατι στην Πολη και στη Αγκυρα τα σκυπτρα τα εχουν οι παλιοι των συμφεροντων…το ‘‘Γκιαουρισταν’’ οπως την λενε αντιστεκεται,επειδη η ιδια η σχολη εχει κρατησει το ελληνικο και Αρμενο αραβικο στυλ,το οποιο πηγαν να το φαρουκεψουν κι αυτοι λογω Μοδας και ζητησης…
τα πραγματα δεν ειναι τοσο ρομαντικα εκει…και το ξερω πολυ καλα απο πρωτο μπορω να πω χερι…Η Σμυρνη ειναι αλλη περιπτωση,και τα μυστικα δεν χαριζονται…ειδα οργανα δασκαλων και κατασκευαστων με διακρισεις…τα μυστικα πληρωνονται πολυ ακριβα εκει
Δεν αναφερθηκα στην φιλοξενια,γιατι προς θεου δεν μπορω να τους κακολογησω…Αλλα να σας πω και κατι αλλο;Στοιχειο Ελληνικοτατο απο την αρχαιοτητα δικο μας,που δυστυχως εμεις στις μεγαλουπολεις το ξεχασαμε και δεν λεμε ουτε καλημερα σε αυτους που γνωριζουμε…δεν εχω καποια εμπαθεια με τους γειτονες.Εχω αδερφικους φιλους και συνεργατες,αλλα φιλια δεν σημαινει δουλοπρεπεια και αυτοαπαξιωση.Οι σχεσεις φιλιας στηριζονται στην μπεσσα στον σεβασμο και στην εκτιμηση.Και εγω εχω τετοια καρντασια.Καλημερα σε ολους σας και ξαναλεω:Συγχαρητηρια στον Τασο τον Θοδωρακη γιατι τοσα χρονια ερευνα και κατεχει παρα πολλα γυρω απο το Βενιο,γιατι απο κει ξεκινησαμε.
Την τελευταια Λαυτα που εκανε μεχρι με μαμουθ επανω,οπως τις εκανε ο Βενιος,οταν την ειδα κοντεψα να λιποθυμησω.Ξερετε ποσα παλια ουτια εχουν παραποιηθει στην Κωνσταντινουπολη και ξαναστολιστει 'η τετοια;Πενια Τεχνας και Δολους κατεργαζεται φιλοι μου…Τουλαχιστον στα ουτια…στα αλλα δεν εχω ασχοληθει,αλλα στα ουτια ΠΟΛΥ,Παρα Πολυ.
Καλημερα σας
Πραγματικά έχω μείνει “κάγκελο” ! Δεν καταλαβαίνω ποιό είναι το αντικείμενο της συζήτησης!
Πως ξαφνικά μπλέχτηκαν ο Βενιός, οι Τούρκοι κατασκευαστές, η διατήρηση της παράδοσης στις δύο χώρες με τις ελευθερίες στην Τουρκία και την ποιότητα των εμπόρων μεταξύ της Σμύρνης, της Πόλης και της Αθήνας …συμπαθάτε με αλλά …δεν…!!
Συλλέγω στοιχεία για τον Βενιό εδώ και μερικά χρόνια και σε αυτό το πλαίσιο ζητησα από το Διονύση (Χρόνια Πολλά φίλε) να συνεργαστούμε για να βρει στοιχεία από την Πόλη όπου και ζει, αλλά κυρίως όπου έζησε ο Μανώλης Βενιός. Σαν ένα βήμα συμφωνήσαμε να κάνει αυτή τη συνέντευξη με τον Σαρικούς. Και η δουλειά που έκανε αυτός και η γυναίκα του είναι καταπληκτική!
Από την άλλη, η όποια γνώση του Σαρικούς για τον Βενιό τίθεται υπό την κρίση μας. Δεν τον ακούμε σαν θεό ή σαν τον μοναδικό άνθρωπο που λέει ότι έχει πληροφορίες για αυτό που ερευνούμε. Αλλά ναι, τον ακούμε με προσοχή! Εκτός και αν υπάρχει η άποψη να μην ρωτάμε τους Τούρκους κατασκευαστές, επειδή ακριβώς είναι Τούρκοι! Δεν νομίζω! Έτσι δεν καταλαβαίνω πού είναι το πρόβλημα;
Πληροφοριακά λέω ότι για το θέμα έχω μιλήσει εδώ και πάνω από τρία χρόνια με τον Τάσο Θεοδωράκη (γειά σου Τάσο), τον Δεκαβάλα και κάθε άλλη πιθανή πηγή πληροφοριών. Και η αναζήτηση στοιχείων συνεχίζεται, τόσο στην Πόλη όσο και οπουδήποτε αλλού στον κόσμο, όπου υπάρχει πιθανότητα να βρεθούν πληροφορίες. Εκτός από τους Έλληνες και τους Τούρκους, επίσης από Άγγλους, Γάλλους, Πορτογάλους, Βούλγαρους, Ρουμάνους Πολωνούς, Αγάδες, Πασάδες, Δερβισάδες (που λέει και το τραγούδι).
Απλα απαντησα στα σχολια…
Παιδια το σταματω εδω,δεν θελω να υπαρξουν παρεξηγησεις…εξηγησα τους λογους για τους οποιους ενισταμαι…απο κει και περα ας ειμαι εγω ο Παραξενος…Απλα,σαν Ελληνα με ενοχλει παρα πολυ η αναζητηση στοιχειων σε λαθος κατα την προσωπικη αποψη ατομα 'ή πηγες,με την εννοια οτι πρωτα ψαχνουμε την καρφιτσα στο χαλι μας και μετα στον γειτωνα…αναφερθηκαν κριτηρια συγκρισης και γι’αυτο απαντησα με τοσο κουραστικα μεγαλη επιστολη…
Απλα εκφραζω μια αποψη κι εγω απο την μερια μου,με βαση τις δικες μου σκεψεις και ιδεες…
Αυτα,και αν εγινα κουραστικος ζητω συγγνωμη
Ετσι για το αρχειο ομως…μεχρι και Τουρκο τον λενε τον Μανωλακη…ασε τι λενε μπροστα μας…
To θέμα Σπύρο είναι που είναι η καρφίτσα και τι είναι η καρφίτσα. Για μένα όταν ψάχνουμε για τον Βενιό τοποθετούμαστε σε ένα χώρο. Και αυτός ο χώρος είναι η Πόλη, γιατί εδώ δημιούργησε, εδώ ήτανε το εργαστήριο του, εδώ ήτανε οι περισσότεροι ανθρωποι που γνώρισε και συνεργάστηκε, εδώ είναι και ο τάφος του.
Αυτά ψάχνουμε και ξεκινήσαμε από τον Σαρικούς. Επίσης παρουσιάστηκε και ένας τούρκος οργανοποιός με μεγάλη αγάπη και εκτίμηση για τον Βενιό. Ητανε τόσο κακό; Εαν είναι ανακριβής σε αυτά που λέει θα διαψευστεί στο μέλλον. Υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να κρίνουν τα λεγόμενα του.
Στην πορεία υπάρχουν σχέδια να βρούμε τον τάφο του, να πάρουμε στοιχεία από Ρωμιούς που ξέρουν γι’ αυτόν. Μας ενδιαφέρουν ΟΛΑ. Το αν δεν ξεκινήσαμε από τους Ρωμιούς είναι γιατί δεν μπορέσαμε ακόμα να έρθουμε σε επαφή μαζί τους. Να ξέρεις όμως ότι προσπαθούμε. Εαν δε, θεωρείς ότι ο Τάσος αδικείται από τον τρόπο δουλειάς μας, ή τη μεθοδολογία που ακολουθούμε, πρώτος να ζητήσω συγνώμη.
Για μένα δεν υπάρχουν λάθος πηγές ή λάθος άτομα, ούτε ως προς την προέλευση, ούτε ως προς την σειρά προτεραιότητας. Υπάρχουν λάθος ερμηνείες. Η πηγή είναι σημαντική απ’ όπου κι αν προέρχεται.
Δυστυχώς στην έρευνα δε χωρούν συναισθηματισμοί ή αίσθηση αδικίας. Η έρευνα καταγράφει, και στη συνέχεια προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε. Και καταγράφει από παντού. Η έχεις την εντύπωση ότι ο Θουκυδίδης δεν ρώτησε Σπαρτιάτες όταν έγραφε για τον Πελλοπονησιακό πόλεμο επειδή ο ίδιος ήταν Αθηναίος; Αν είχε την εντύπωση ότι οι Αθηναίοι ξέρουν πάντα καλύτερα και ρωτούσε μόνο τους Αθηναίους για τον πόλεμο, το έργο του πιθανότατα να μην είχε τη λάμψη που έχει. Αλλωστε εκεί έγκειται και η ουσία του έργου του από μεθοδολογική σκοπιά. Στην επαλήθευση των πληροφοριών μέσω διασταύρωσης.
Κανείς δε θέλει παρεξηγήσεις πιστεύω. Αν είμαστε εδώ και συζητάμε είναι γιατί μας ενώνει ένα κοινό πάθος. Και δεν θεωρώ ότι είσαι παράξενος. Απλά έχεις άλλη αντίληψη για το πως πρέπει να γίνονται τα πράγματα. Και εγώ θα σταματήσω εδώ φίλε Σπύρο.
Παναγιώτη, ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Συμφωνώ με την τοποθέτηση σου.
Αυτο το οποιο εκφραζω δεν ειναι η μη εμφανιση της αληθειας,υποστηριζω την προσπαθεια και την επικροτω,απλα αντιδρω στο γεγονος οτι εγινε με αυτον τον τροπο.Για εμενα δεν ειναι αγαπη προς την πολιτιστικη μου κληρονομια να την πουλουν μπακαλιστικα…και δεν μιλαω για μια πωληση σαν εργου τεχνης,αλλα ποιος δινει τι δινει και αν μας συμφερει καλα ειναι…οταν η αληθεια φανει φιλε Διονυσε θα εκπλαγεις…μερικα πραγματα δεν φαινονται με το πρωτο φως της ημερας…ειναι σαν ορκος ομερτα…να το θυμασαι και καποτε θα με θυμηθεις.
Εχω αντιθετη αποψη για τον τροπο της ερευνας,αυτο δεν σημαινει πως δεν σεβομαι τον κοπο και το μερακι σας για να γινει.Διαβασα το αρθρο.Και μετα κατεθεσα την αποψή μου,στα πλαισια της διαφωνιας και της συζητησεως.Καθε αρνητικη ή μη συναπτωμενη αποψη με την αποψη του ερευνητη μπορει να του δειξει πτυχες της ερευνας του που ισως δεν ειχε οικειες προς αυτον…
Και αφου ειναι τοσο καταπληκτικη και …φιλοελληνικη Φιλτατε Παναγιωτη,εχω μια απορια:Ποσα ουτια προσεφερε ο κυριος αυτος στο Ελληνικο Δημοσιο και οχι μονο,σε παιχτες Ελληνες,'η ουτιστες-μουσικους γενικοτερα;Ποσα απο αυτα τα οργανα και σημερα πανε σε συλλεκτες και χανουν την μουσικη τους ιδιοτητα και αξια;ειμαι ρομαντικος;
Στο αρθρο σας πηρατε ενα πολυ καλο Βιογραφικο του Κατασκευαστη,στην συνεχεια αναφερθηκατε στις τιμες τον οργανων του,οτι το 1994 πηγε ο Τασος για μαθηματα με τον Πατερα του…Βεβαια ο Τασος δεν εχει αναφερθει το απο που αλλου μπορει να εχει αντλησει τις γνωσεις του…Υστερα τιμες ,φωτογραφιες αναμνηστικες και οτι πριν μιλαγε με καποιους Ελληνες σχετικα με τα ουτια …και οτι περιμενουμε ενα βιβλιο του,για εκεινον και για αλλους κατασκευαστες…Δηλαδη κανουμε μια πρωτη Διαφημιση των οργανων του,των τιμων του,της δουλειας του,και των δημοσιων σχεσεων του…Ποσα ουτια ειπε;πανω απο 10000???
παιδια ειμαστε λιγο σοβαροι;;;;;;;εχετε ασχοληθει με το ουτι;δεν ειναι τυροπιτα…
θα σκισω τα ρουχα μου…δηλαδη ημαρτον…θα εκτεθουμε ΟΛΟΙ μας…
Είναι το δεύτερο ήμαρτον που τρώω σε λιγότερο από 24 ώρες. Μάλλον πρέπει να είμαι πιο προσεχτικός
Εντάξει βρε Σπύρο, κατάλαβα (ελπίζω) τις διαφωνίες σου. Θεωρείς ότι αυτό το άρθρο είναι διαφήμιση για τον Σαρικούς. Θεωρείς επίσης ότι είναι προσωπικότητα από αμφιλεγόμενη έως χαμηλού ηθικού υπόβαθρου.
Θεωρείς επίσης ότι ο Τάσος αδικείται από την εμφάνιση αυτού του άρθρου και προβάλλονται άνθρωποι που δεν το αξίζουν, άνθρωποι που σκέφτονται στυγνά και εμπορικά. Ενώ οι πραγματικοί γνώστες μένουν στην αφάνεια. Με συγκινεί για να σου πω την αλήθεια η αγάπη και η εκτίμηση που έχεις για τον Τάσο.
Εγώ δεν έχω να προσθέσω κάτι, το μέλλον θα δείξει σίγουρα την ποιότητα ή τη χρησιμότητα αυτής της δουλειάς ή αν τελικά ήταν επιζήμια όπως ισχυρίζεσαι.
Προς τα μέλη και τους φίλους του φόρουμ και ιδιαίτερα προς τους διαχειριστές:
Επειδή είμαι ο ηθικός αυτουργός της συνέντευξης στην ΚΛΙΚΑ, κάνω την αυτοκριτική μου δημόσια και ζητώ την αυστηρή τιμωρία μου. Αν είχα και την παραμικρή υποψία ότι μια συνέντευξη με έναν οργανοποιό θα προκαλούσε τέτοια συναισθήματα και τέτοιες ψυχικές και σωματικές αντιδράσεις σε ένα μέλος του φόρουμ (και μάλιστα βραδυφλεγείς), ειλικρινά θα το είχα αποφύγει.
Έτσι λοιπόν επειδή:
- αν ήμουν Οδυσσέας θα σας ζητούσα να με δέσετε στο ψηλότερο κατάρτι του φόρουμ για να μην αντιδράσω στις προκλήσεις των Σειρήνων (όμως σίγουρα δεν είμαι)
- ήλπιζα ότι θα τελείωνε το μαρτύριό μου μετά την δήλωση πριν μερικά μηνύματα ότι το θέμα θα σταματούσε εγκαίρως, όμως μετά από το τελευταίο μήνυμα, φαίνεται ότι η συζήτηση θα μπορούσε να πάρει πολύ άσχημη τροπή (τον spyros koliovasilis δεν τον γνωρίζω προσωπικά ούτε έχουμε ανταλλάξει ποτέ επιχειρήματα επί οποιουδήποτε θέματος, δεν ξέρω αν με γνωρίζει εκείνος)
- πράγματι δεν ελέγξαμε ούτε ο Διόνυσος και πολύ περισσότερο εγώ αν ο Σαρικούς είχε κάνει δωρεές ουτιών στο Ελληνικό Δημόσιο ή σε Έλληνες ουτίστες
- έχω ανοίξει όλα τα Ελληνικά λεξικά και προσπαθώ να καταλάβω αν “η ομερτά” είναι κάτι καλό ή κάτι κακό, ώστε να αντιδράσω αναλόγως
- μπορεί να μου ζητήσουν αποζημίωση μερικοί Έλληνες οργανοποιοί που άθελά τους μπλέχτηκε το όνομά τους στην ιστορία αυτή
- κάνουμε μια έρευνα χωρίς να πάρουμε την άδεια από τις “αρμόδιες αρχές”
- θα έχουμε και μερικά σκισμένα ρούχα να πληρώνουμε απο πάνω
- για μερικούς ακόμα λόγους που τους ξεχνώ αυτή τη στιγμή
δηλώνω απερίφραστα μετάνοια και ζητώ να κλειδώσει το θέμα και να μου απαγορευτεί να ξαναπιάσω στο στόμα μου (ή στο πληκτρολόγιό μου) το όνομα Βενιός.
Ευχαριστώ και ζητώ την κατανόησή σας!
ΥΓ 1
Παρακαλώ να ληφθεί υπόψη ότι ακόμα δεν έχω εισπράξει την αμοιβή μου από τη διαφήμιση του Σαρικούς (δεν ξέρω μόνο μήπως μου την έφαγε ο Διονύσης)
ΥΓ 2
Άσε που με έχει και η ΚΛΙΚΑ ανασφάλιστο
Πριν μερικούς μήνες ρώτησα τον PaKag αν μπορώ να του δώσω τα στοιχεία κάποιων οργανοποιών που δεν αναφερόταν στο σχετικό κατάλογο. Τελικά δε χρειάστηκε. Τι θέλω να πώ με αυτό: Η δουλειά του είναι εμπεριστατωμένη και σοβαρή. Ο νέος του κατάλογος είναι πλήρης. Βρήκα στοιχεία ακόμη και για οργανοποιούς που έψαχνα στο ίντερνετ και δεν υπήρχε τίποτα, όπως ο Σκαφιδας στο Βόλο πχ. Δεν μπορεί, λοιπόν, να αισθάνεται ‘‘κατηγορούμενος’’ ένας άνθρωπος που κάνει έρευνα και παραθέτει στοιχεία. Μια συνέντευξη αυτό ακριβώς είναι: έρευνα και παράθεση στοιχείων. Φυσικά, μπορεί να υπάρχουν διαφωνίες,οι οποίες όμως πρέπει να εκφραστούν με ανάλογο τρόπο. Έρευνα δηλαδή και γνωστοποίηση όσων εξήχθησαν απο αυτή.
Όταν κάποιοι άνθρωποι αφιερώνουν χρόνο από τη ζωή τους για να προσφέρουν σε εμάς και σε όλους πληροφορίες καλό θα ήταν να τους κρίνουμε ψύχραιμα και να τους βοηθούμε. Η παρέμβαση του φίλου Σπύρου ήταν ιδιαίτερα φορτισμένη συναισθηματικά και γιαυτό μάλλον αδίκησε και τον Παναγιώτη και τον Διόνυσο. Προτεἰνω να μην δώσουμε παραπάνω έκταση…
Αδίκησε και τον Τάσο που δεν συμμετείχε στη συζήτηση!!