Κατασκευή γέφυρας Neorion (Χρ. Σπουρδαλάκης)

Γράφει ο Χ. Σπουρδαλάκης (@X_Spourdalakis)

Σκοπός της νέας αυτής παρουσίασης δεν είναι μόνο, η προσθήκη ενός βίντεο με τεχνικές γύρω από την οργανοκατασκευή, άλλωστε υπάρχουν τόσες πολλές πληροφορίες στο διαδίκτυο, ώστε η οποιαδήποτε τέτοια προσθήκη θα ήταν περιττή.

Ο «χώρος» αυτός του «παγκόσμιου καφενείου», επιτρέπει τη διάδοση αυτών των πληροφοριών οι οποίες παρέχονται, τις περισσότερες φορές χωρίς τεκμηρίωση, γεγονός που καθιστά αναγκαία την αυστηρή τους αξιολόγηση.

Επιπλέον, η συντριπτική πλειοψηφία παρόμοιων πληροφοριών εστιάζει στον τρόπο, δηλαδή στο πώς κατασκευάζεται ένα όργανο. Αντίθετα, οι θεωρητικές μελέτες, με επαρκή τεκμηρίωση, γύρω από το γιατί πρέπει να κάνουμε ετούτο ή το άλλο, ποιο δηλαδή το αίτιο, το σκεπτικό για την υιοθέτησης της τάδε ή της δείνα τεχνικής είναι εξαιρετικά ολιγάριθμες.

Εάν δεν ήταν τόσο παραμελημένη η θεωρία θα μας ήταν πιο εύκολο να αξιολογήσουμε, να μετατρέψουμε τις τεχνικές πληροφορίες σε γόνιμη και εξελίξιμη γνώση.

Φυσικά, το ταλέντο, η επινοητικότητα και η λεπτουργική ικανότητα ενός τεχνίτη, θα παραμένουν πάντοτε οι αυτονόητες προϋποθέσεις ή αν προτιμάτε οι εκ των ουκ άνευ αρετές για τον κατασκευαστή. Εάν αυτά τα απαραίτητα προσόντα συμπληρωθούν από την κατάκτηση και τη σταδιακή ενσωμάτωση της -χωρίς υπερβολή- αχανούς θεωρίας, τότε ο κατασκευαστής θα είναι σε θέση να σχεδιάσει και να εξασφαλίσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τον ήχο που επιδιώκει και μάλιστα αρκετά πριν την ολοκλήρωση του οργάνου.

Με έναν τέτοιο τρόπο νομίζω μπορεί να περιοριστεί η τυχαιότητα κι έτσι ο κατασκευαστής να γίνει οργανοποιός που θα υπηρετεί πιο αποτελεσματικά, την τόσο παραγνωρισμένη τέχνη της δημιουργίας μουσικών ήχων, του πρωτογενούς δηλαδή υλικού της μουσικής, που είναι ο ουσιαστικός σκοπός της οργανοποιίας.

Στο γεφύρωμα αυτού του χάσματος -μια και θα μιλήσουμε για γέφυρα- ελπίζω η εργασία που θα παρουσιάσουμε να συμβάλει με το όποιο βάρος εκτιμηθεί πως διαθέτει. Να προστεθεί δηλαδή σε εκείνο το μέρος του ζυγού ώστε να εξισορροπήσει κι αυτή κάπως την κραυγαλέα ασυμμετρία μεταξύ πρακτικής εφαρμογής και θεωρίας. Ανήκω σε εκείνους που πιστεύουν πως η θεωρία και η πρακτική δεν είναι έννοιες αντιθετικές, αλλά απαραιτήτως συμπληρωματικές.

Αν θέλουμε η οργανοποιία στον τόπο μας, όχι μόνο να παρακολουθεί, αλλά και να συμβάλλει στις σύγχρονες εξελίξεις, οφείλουμε να την ενισχύσουμε με ανοιχτό πνεύμα συναναζήτησης, συστηματική έρευνα και κοινοποίηση των επιμέρους ευρημάτων από τις καθημερινές εμπειρίες ακόμα και τις σκέψεις μας.

19 Likes

Με πρόλαβες, αλλά κατά τα άλλα ένα καταπληκτικό βίντεο που πραγματεύεται αρκετά θέματα που κατά πολλούς θεωρούνται ταμπού στην οργανοποιία.

Ελπίζω οι οργανοποιοί που θα το δουν να το αντιμετωπίσουν ως ένα βήμα προς το καλύτερο της τέχνης αλλά παράλληλα και της επιστήμης της οργανοποιίας :blush::blush:

4 Likes

Εύγε.!
Έμεινα άναυδος? Έτσι λέγεται?
Δικαιούται ντοκτορά στη Φυσική.
Ε αδμηνορα?
Και πάλι εύγε !!!

Πολύ ωραίο
Υπάρχει κάποιος που γνωρίζει φυσική να μου εξηγήσει τον όρο Αδράνεια όπως χρησιμοποιείται απο τον Χρηστο;
Εγώ γνωρίζω πως πρόκειται για την ιδιότητα της ύλης να διατηρεί σταθερή την ταχύτητά της και να αντιδρά σε κάθε μεταβολή της.
Πως εφαρμόζεται αυτός ο όρος σε υλικά που είναι στατικά;

2 Likes

Πρέπει να τον χρησιμοποιεί μεταφορικά. Σε ποιο σημείο (λεπτό) περίπου του βίντεο το αναφέρει;

στο 14.20 αρχικά.
Δείχνει να το εννοεί κυριολεκτικά.
Βέβαια είχα μείνει φυσική δευτέρα λυκείου οπότε δεν σκαμπάζω και πολλά🙂

1 Like

Κυριολεκτικά το λέει ναι. Όταν κάτι πάλλεται/ταλαντώνεται τότε η ταχύτητά του μεταβάλλεται συνεχώς. Τα υλικά που βάζουμε πάνω στο μπουζούκι, συνήθως δεν θέλουμε να είναι στατικά, αλλά θέλουμε να πάλλονται έτσι ώστε να διαδίδουν τον ήχο σε ολόκληρο το όργανο.

Η αδράνεια λοιπόν είναι η αντίσταση στη μεταβολής της ταχύτητας - δηλαδή εδώ η αντίσταση στον παλμό.

Μεγαλύτερη αδράνεια = μικρότερο πλάτος ταλάντωσης (μικρότερος παλμός)

3 Likes

Δηλαδή αδράνεια= η αντίσταση μεταβολής της ταλάντωσης;

" Με τον όρο Αδράνεια, στη Φυσική, ονομάζεται η χαρακτηριστική ιδιότητα των σωμάτων να αντιστέκονται στην οποιαδήποτε μεταβολή της κινητικής τους κατάστασης"
Αυτό σημαίνει ότι ανάλογα με την μάζα είναι ανάλογη και η δύναμη που θα ασκηθεί για να κινηθεί “δονηθεί” το σώμα. Εδώ αναφέρεται στην “χρυσή τομή” μεταξύ μάζας και μετάδοσης της δόνησης.

2 Likes

Αντίσταση μεταβολής της κίνησης. Η ταλάντωση είναι μια συνεχώς μεταβαλλουμενη κίνηση άρα,

Αδράνεια = αντίσταση στην ταλάντωση

1 Like

Δεν υπάρχει μεταβολή της ταλάντωσης πριν χτυπήσουμε την χορδή. Από την στιγμή που θα συμβεί αυτό πρέπει η δύναμη που παράγεται να υπερνικήσει την κατάσταση (ηρεμία) που βρίσκεται ο καβαλάρης και εν συνεχεία ο καβαλάρης να μεταδώσει την κίνηση. Εκεί πρέπει να βρούμε την καλύτερη δυνατή μάζα του καβαλάρη έτσι ώστε να την μεταδώσει με τις λιγότερες απώλειες.

1 Like

Ευχαριστώ. Άρα μιλάμε για κινητική δύναμη λόγω ταλάντωσης. Το πιασα

edit: Sorry, κινητική ενέργεια

2 Likes

Κατά την γνώμη μου , μόνο απο το ακουστικό δείγμα χωρίς τα διαγράμματα (και χωρις την χρήση ακουστικών), η μεγαλύτερη διαφορά στον ήχο μου ακούγεται με τον Βραζιλιάνικο παλίσσανδρο. Ίσως και με το πιξάρι.

1 Like

Εξαιρετικό βίντεο από έναν κορυφαίο οργανοποιό.

5 Likes

Πολύ ενδιαφέρον βίντεο και η παρουσίαση ιδιαίτερα αξιοπρεπής. Αρκετά πράγματα δεν τα καταλαβαίνω και δεν μπορώ να μπω στην ουσία. Μια παρατήρηση μόνο. Ο οργανοποιός προτείνει την εκμετάλλευση της “ακουστικής ανομοιοτροπίας”. Όπως φαίνεται στο 18:49 του βίντεο το “ακουστική ανομοιοτροπία” είναι η απ’ ευθείας μετάφραση του όρου “acoustic anisotropy”. Ένα υλικό μπορεί να εμφανίζει anisotropy ως προς πολλές ιδιότητες (όχι μόνο ως προς την ταχύτητα του ήχου). Ο καθιερωμένος όρος στα ελληνικά είναι, απλώς, “ανισοτροπία”. Δεν χρειάζεται, δηλαδή, ο όρος “ανομοιοτροπία”.

3 Likes

Η αδράνεια αναφέρεται στο 10.40 περιπου νομιζω για πρωτη φορα (ως αδρανεια της μαζας ή κατι τέτοιο). Εδώ αναφέρεται ουσιαστικά στη μετάδοση του ήχου μέσα από διάφορα υλικά. Αυτό γενικά εξαρτάται απο την ελαστικότητα του υλικού, τη πυκνότητα του υλικού, τη θερμοκρασία και την πυκνότητα του αέρα. Μερικοί χρήσιμοι και αρκετά ενδιαφέροντες σύνδεσμοι, δυστυχώς στα Αγγλικά, για μην κουράζω:

Ουσιαστικά αναφέρεται στο πόσο εύκολα η δύσκολα ταλαντώνονται τα μόρια του υλικού.

Είδα το βίντεο πολύ στα γρήγορα, αλλά νομίζω ότι είναι μια εξαιρετική προσπάθεια για να κατανοηθεί / επικοινωνηθεί το θεωρητικό μέρος της κατασκευής και τελικά να προκαλέσει συζήτηση και παραπάνω έρευνα και περάματα. Κάποια πράγματα με τα οποία διαφωνώ (λεπτομέρειες):

1)Η δύναμη δεν είναι τάση. Η δύναμη μετριέται σε kg, κΝ κτλ ενώ η τάση σε kg/mm2, kg/m2, kN/mm2, kg/mm2 κτλ (είναι δηλαδή δύναμη ανά επιφάνεια)

2)Νομίζω ότι οι ενδεικτικές δυνάμεις στο 3.34 κτλ είναι σε κιλά (kg) και όχι σε kN (κιλονιούτον). 1 kN = 100 kg (χονδρικά). Δηλαδή για μια ρε καντίνι, η δύναμη είναι 6.9 - 7.8 kg. 7.8 kΝ είναι σαν να τραβάς ένα σμάρτ!

3)Η ορολογία στην ανάλυση των δυνάμεων του καβαλάρη: Νομίζω κάποιοι όροι δεν είναι δόκιμοι.
Συμφωνώ με το ότι η ανομοιοτροπία είναι αδόκιμο και το σωστό είναι ανισοτροπία (δηλαδή η δομή και οι ιδιότητες του διαφέρουν στις 3 διαστάσεις του). Επίσης, ίσως μπερδεύονται λίγο η ελαστικότητα και η σκηρότητα (είναι διαφορετικές ιδιότητες και επηρεάζονται από διαφορετικά πράγματα).

Αν μπορεί κάποιος ας τα μεταφέρει στον οργανοποιό, ειδικά τα 1 και 2. Είναι πολύ καλή η προσπάθεια του και αξίζει να διπλοτσεκάρει τα παραπάνω. Μου άρεσαν και τα πειράματα αλλά δυστυχώς δεν έχω τον χρόνο που θα ήθελα για να τα δω καλύτερα. Ελπίζω να συνεχίσει έτσι και να ακολουθήσουν και άλλοι!

έδιτ:
Θα άξιζει αυτή η παρουσίαση (και οι άλλες αν έχει κάνει) να δημοσιευτούν. Ίσως με κάποια συνεργασία με κάποιο ίδρυμα. Έτσι φαντάζομαι θα αξιοποιηθούν καλύτερα από ανθρώπους που πιθανώς ερευνούν στο ίδιο πεδίο.

3 Likes

Πολυ σωστα γενικα και ειδικοτερα ανεφερες στην τελευταια σου προταση. Πραγματικα εαν ημους σε φοιτητικη κατασταση (ή μπορουσα τελος παντων να αφιερωσω χρονο στη μελετη του ζητηματος) πραγματικα. Ειναι εξαιρετικο αντικειμενο για καποιου ειδους πτυχιακης εργασιας για καποιον σε αντιστοιχο γνωστικο πεδιο!!

Αφήνω εδώ δυο τύπους από φυσική 3ης λυκείου για ταλάντωση ελαττηρίου όμως. Σαν σύστημα έχει κάποια κοινά με την ταλάντωση του καβαλάρη.
image
image

Στην πρώτη είναι το πως η μάζα επηρεάζει την περίοδο. Στη δεύτερη στο πως επηρεάζει της απόσβεση (πλάτος ταλάντωσης).
Το σύστημα όμως είναι πολύ πιο πολύπλοκο γιατί ουσιαστικά μας ενδιαφέρει η καλύτερη δυνατή μεταφορά ενέργειας από χορδή σε καβαλάρη κι έπειτα σε καπάκι, που εκεί η μάζα παίζει άλλο ρόλο. Ουσιαστικά ψάχνουμε συντονισμό άρα και η μάζα ΜΟΝΟ για το συγκεκριμενο οργανο θα πρέπει να έχει μια κρίσιμη τιμή.

Η τάση νήματος είναι κατηγορία δύναμης στη φυσική.

Η δύναμη μετριέται σε Ν. Η μάζα μετριέται σε κιλά. Υπάρχει βέβαια αντιστοίχιση μεταξύ τους αλλά δεν είναι σταθερή. Εξαρτάται απ το βαρυτικό πεδίο.

4 Likes

Σύμφωνοι, απλά προσωπικά δεν θεωρώ ότι το σύστημα εδώ έχει τα χαρακτηριστικά του νήματος. Είναι σίγουρα λίγο μπερδευτικό αφού στη μηχανική η τάση αναφέρεται σε δύναμη ανα επιφάνεια.

Ναι, βέβαια. Επειδή στο βίντεο τα μεγέθη είναι σε κιλά, έκανα το συσχετισμό. Για εδώ που ζούμε, νομίζω οτι η παραπάνω αντιστοιχία είναι μια χαρά για πρακτικούς λόγους.

Σε ποιά μάζα αναφέρεσαι? Καβαλάρη, καπάκι, ή συστήματος? Εννοείς ότι προσπαθούμε να πετύχουμε συντονισμό έτσι ώστε να πετύχουμε την καλύτερη μεταφορά ενέργειας / μετάδοσης ήχου?

Θα διαφωνήσω ως προς το ότι η χορδή δεν έχει χαρακτηριστικά νήματος. Επίσης μου φαίνεται απλούστερο να κάνω πρώτα ανάλυση δυνάμεων (αφού ασκούνται σε συγκεκριμένο σημείο του καβαλάρη) και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσω μηχανική τάση (μονάδα πίεσης) για το σύστημα καβαλάρης καπάκι.

Έχεις δίκιο σ’αυτό, και μάλιστα στο βίντεο εκεί που λέει κΝ εννοεί κιλά, άρα Νεπί10. Ετσι βγαίνουν λογικές οι τιμές.

Μια ιδέα είναι απλά αυτή από ένα φυσικό και ΟΧΙ οργανοποιό.
Νομίζω πρέπει να θεωρήσουμε 2 συστήματα ξεχωριστά.
Α. Διεγέρτης-χορδή και ταλαντωτής-καβαλάρης
Β. Διεγέρτης-καβαλάρης και ταλαντωτής-καπάκι.

Εσύ απ’ότι καταλαβαίνω έχεις γνώσεις μηχανικού. Δώσε καμιά ιδέα γιατί αυτό το θέμα του καβαλάρη με ιντρίγκαρε αρκετά από παλιά μπορώ να πω.

1 Like