Θεέ μου μεγαλοδύναμε πού'σαι ψηλά κει πάνω

“Νάιλον ντέφια και ψόφια κέφια”

Σιδηρόπουλος Παύλος και Σπυριδούλα

“Τετρακόσιες δραχμές ζητάς
να μου παίξεις παλιά τραγουδάκια,
μου θρονιάστηκες σαν κερατάς
σε αρτίστικα μπαρ στα Κολωνάκια.
Μελέτησες τον μπαγλαμά
φοράς και γιλεκάκι
και σταυροπόδι στάζεις τις πενιές.
Προπάντων η παράδοση,
στραβά το καβουράκι
και μόρτικα τη βγαίνεις στις μικρές τις μάγκισσες.
Σε μεθάει το παράπονο
και με πρήζεις με νάιλον ντέφια
με σκεπάζεις με σάβανο
και τη νύχτα μου σπας
με ψόφια κέφια.
Αγόρασες και τον λουλά
απʼ το Μοναστηράκι.
Ο Μάρκος θα σου τράβαγε τʼ αυτί.
Και τώρα που μας έγινες
μοντέρνο κουτσαβάκι
δε ρίχνεις και σε μας τη συνταγή την πονηρή.
Κάποιο βράδυ μες στη σχολή
είπες είμαι γιάνκης ατζέντης
τα ʽκανες κάτω απʼ τη προτομή
και ακόμα περνιέσαι λεβέντης”

ΑΓΑΠΗΤΟΙ, ΦΙΛΟΙ, ΓΙΩΡΓΟ, ΙΩΑΝΝΑ. Sorry ΓΙΑ ΤΑ “ΦΩΝΑΧΤΑ” , ΟΜΩΣ ΤΑ ΠΗΡΑ ΛΙΓΟ, ΝΙΩΘΟΝΤΑΣ ΟΤΙ ΠΑΛΙΕΣ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΜΟΙΑΖΟΥΝ ΝΑ ΔΙΑΙΩΝΙΖΟΝΤΑΙ. ΓΙΩΡΓΟ, ΠΩΣ ΣΟΥ ΠΕΡΑΣΕ ΑΠ ΤΟ ΝΟΥ, ΠΩΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑ ΝΑ ΔΙΑΦΩΝΩ ΜΕ ΟΣΑ ΓΡΑΦΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ " “ΠΑΛΙΟ ΜΟΥ ΜΠΟΥΖΟΥΚΑΚΙ”; ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΝ ΕΧΩ ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΔΙΑΦΩΝΙΑ ΜΕ ΟΣΑ ΓΡΑΦΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΒΡΙΣΚΩ ΣΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΟΥ ΝΑ ΔΙΑΦΩΝΟΥΜΕ ΕΠΙΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ. ΜΟΝΑΧΑ ΔΥΟ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΚΙ ΑΝ ΘΕΛΕΙΣ ΤΟ ΣΥΖΗΤΑΜΕ.1) ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΑΝ Η ΠΛΑΚΙΩΤΙΚΗ- ΕΠΤΑΝΗΣΙΑΚΗ ΚΑΝΤΑΔΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ “ΜΕΛΟ”, ΟΠΩΣ ΓΡΑΦΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΚΙΟΛΑΣ. ΒΛΕΠΕΙΣ, ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΟΣ, ΑΛΛΑ ΜΠΟΥΖΟΥΚΤΣΗΣ(ΑΝ ΚΑΙ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ ΠΙΑ). ΑΝ ΕΠΙΜΕΝΩ ΔΕΝ ΤΟ ΚΑΝΩ ΑΠΟ ΕΦΕΣΗ ΣΤΗΝ ΓΚΡΙΝΙΑ, ΑΛΛΑ ΕΠΕΙΔΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΟΓΟΣ, ΠΟΥ ΙΣΩΣ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ. ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΝΑΧΕΙ Η ΚΑΝΤΑΔΑ, ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΑΠ’ ΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ ΠΑΙΖΕΙ ΕΝΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΑΤΟ ΡΟΛΟ. ΜΠΟΛΙΑΖΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΑΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΕ ΤΗΝ ΙΤΑΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗΣ, ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟ ΑΛΛΕΣ ΠΟΥ ΖΟΥΝ ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΕΥΟΥΝ ΣΤΟΝ ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΧΩΡΟ. ΕΤΣΙ ΣΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΜΕ ΤΙΣ ΤΡΟΠΙΚΕΣ ΚΛΙΜΑΚΕΣ ΤΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΑΠΟΚΤΑ ΕΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΗΧΟΧΡΩΜΑ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΕΠΑΝΑΛΗΠΤΟ! ΑΡΑ ΟΙ ΚΑΝΤΑΔΕΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ “ΜΕΛΟ” ΤΡΑΓΟΥΔΑΚΙΑ. ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΠ ΤΙΣ “ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ” ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ! 2) ΤΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΔΕΝ ΤΟ ΟΡΙΖΟΥΝ ΟΙ ΑΝΑΤΟΛΙΤΙΚΟΙ ΔΡΟΜΟΙ. ΟΙ ΑΝΑΤΟΛΙΤΙΚΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΟΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ. ΣΤΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ, ΟΣΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ Λ.Χ. ΤΟ ΡΑΣΤ, ΑΛΛΗ ΤΟΣΗ ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΘΑΡΟ ΜΑΤΖΟΡΕ. Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΙΝΟΡΕ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΕΙΝΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΚΑΙΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ. ΤΟ ΑΝ ΘΑ ΠΑΡΕΙ ΔΕΥΤΕΡΕΣΒΦΩΝΕΣ η ΟΧΙ ΔΕΝ ΤΟ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ Ο ΤΟΥΡΚΟΣ, ΑΛΛΑ Ο ΙΤΑΛΟΣ, ΝΑ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΚΑΝΤΑΔΑΣ, ΟΣΟ ΚΙ ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΔΙΑΦΩΝΟΥΝ. ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ. ΤΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΕΧΕΙ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΑΝΑΤΟΛΙΤΙΚΟ ΑΠ ΟΤΙ ΦΑΝΤΑΖΟΜΑΣΤΕ, ΣΥΧΝΑ. ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΟΧΤΑΗΧΙΑΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΜΑΚΑΜ, ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΑΡΕΜΦΕΡΗ ΟΧΙ ΟΜΩΣ (ΚΑΘΕ ΑΛΛΟ!) ΟΜΟΙΑ. ΒΕΒΑΙΩΣ, ΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΗΧΟΙ ΔΕΝ ΕΝΑΡΜΟΝΙΖΟΝΤΑΙ, ΔΑΝΕΙΖΟΥΝ ΟΜΩΣ ΣΤΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥΣ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΗ ΒΑΘΥΤΕΡΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ. Η ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΟΔΗΓΗΣΕ ΜΕ ΣΙΓΟΥΡΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΑΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΙΝΔΟΑΡΑΒΟΠΕΡΣΙΚΗ ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΙΚΗ ΚΛΑΨΑ (ΛΕΩ ΚΛΑΨΑ ΑΛΛΑ ΑΛΛΗ ΛΕΞΗ ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ…) ΚΑΙ ΣΤΗ,ΓΕΝΙΚΩΣ ΘΛΙΒΕΡΗ ΚΑΙ ΜΙΖΕΡΗ, ΜΟΥΣΙΚΑ, ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ '60…

Πάνος: Φίλε Παπαντώνη, αναφερόμουν στα κεφαλαία που χρησιμοποιείς (νομίζω το ίδιο και η Ιωάννα). Αν γράφεις με κεφαλαία, πέρα του ότι είναι απίθανα κουραστικά στο διάβασμα, δίνουν την εντύπωση ΠΩΣ ΦΩΝΑΖΕΙΣ.

Το '82 νομίζω γράφτηκε το κομματάκι. Είχα πάρει το δίσκο μέσω γνωστού, πριν φτάσει στα δισκάδικα της πόλης και είχα νιώσεις… περήφανος!
:241:

Ναι, το 1982 είναι το “Νάιλον ντέφια, ψόφια κέφια”.
Ομως έχω την εντύπωση πως ερμηνεύεται μόνο από τους αδερφούς Σπυρόπουλους - Σπυριδούλα και δεν είχε συμμετοχή ο Παύλος Σιδηρόπουλος. Είναι ο δίσκος που βγάλανε μετά την αποχώρηση του Παύλου από το συγκρότημα.
Κάτι μήπως δεν θυμάμαι ;

ΜΕΤΑ ΑΠΟ 5 ΛΕΠΤΑ : ΥΓ:
Ο Γ.Βαβ. στο υστερόγραφό του, το λέει καθαρά. Τώρα το πρόσεξα. Από τους στίχους που παράθεσε η Ελένη μού γεννήθηκε το ερώτημα…

ΝΑΙ ΠΑΝΟ ! ΑΥΤΟ ΕΝΝΟΟΥΣΑ ΚΙ ΕΓΩ!!!
ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ “ΦΩΝΑΧΤΑ” ΓΡΑΜΜΑΤΑ ! :slight_smile:

Καλωσήρθες λοιπόν, Παπαντώνη στην παρέα μας !

Αν θέλετε να μιλήσουμε γιά ροκ, εδώ είμαι, αλλά… εδώ είναι ρεμπέτικο, δεν είναι παίξε γέλασε…

Τέλος πάντων μην την ψάχνετε, είμαι ο πιό κωλόφαρδος άνθρωπος της οικουμένης! Ό,τι πιό σημαντικό του 20ού αιώνα, βρέθηκα μέσα, χωρίς καλά-καλά να το ξέρω! Έτσι, η παρέα μου του 1960, περιλαμβάνει επί ίσοις όροις, τον Χατζηδάκι και τον Πουλικάκο, τον Ρένο Αποστολίδη και τον Πολύτιμο (τον βλέπο ακόμα κάθε βδομάδα, είναι γείτονας), τον Πετρόπουλο και τον Γιώργο Μακρή, τη Μαντώ Αραβαντινού και τον Νικηφόρο Βρεττάκο (ξημεροβραδιαζόμουνα σπίτι του στην Καραϊσκου), και βάλε και βάλε…

Στο Παρίσι συνεργάστηκα μεταξύ άλλων με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου σ’ ένα από τα σημαντικότερα έργα του διεθνούς ροκ (psychedelic), με τον Σταμάτη Σπανουδάκη στα πρώτα του, με τον ΣαλβαντόρΝταλί γιά λίγο…

Στο Λονδίνο το 1972 γνώρισα τον Robert Fripp (King Krimson) και τον Σταύρο Λογαρίδη, κι ένα χρόνο μετά κάναμε μαζί τον “Ακρίτα” που ο Πετρίδης ανακήρυξε ως το σημαντικότερο concept album του Ελληνικού ροκ.

Από το 1973 η παρέα στην Αθήνα διευρύνεται, με κατάληξη το 1981-1983, στο σίπίτι της Σωτηρίας κι ενώ ετοιμάζομαι γιά το “Ρεμπέτικο”, ξημεροβραδυάζονται ο Παύλος Σιδηρόπουλος, ο Νικόλας (Άσιμος), ο Λογαρίδης, η Κατερίνα Γώγου, ο Παύλος Τάσιος, ο Άρης Ρέτσος, η Όλια Λαζαρίδου, ο Κωνσταντίνος Τζούμας, ο… Νίκος Καρβέλας (εγώ τον πίεσα να τα… φτιάξει με τη Βίσσυ, η Σωτηρία είχε αντίρρηση) ο Πεντζίκης από τη Θεσσαλονίκη, και βάλε… και βάλε… Πρότεινα στον Παύλο να τιμήσει τον παππού του, και να τιτλοφορήσει το δίσκο “Zorba the Greek”, κι εκείνος τόκανε "The Freak, απείρως καλύτερο φυσικά. Ο Καρβέλας μούγραψε τα πρώτα τραγούδια γιά… το “Ρεμπέτικο” (κι όμως, νόμιζες πως ήταν Γιοβάν Τσαούς)!

Προηγουμένως, είμουνα στα γυρίσματα του “Αλδεβαράν”, μα δεν έπαιζα. Εμφανίστηκα σε πολλές ταινίες φίλων, κι η… διασημότερη εμφάνισή μου είναι στο “Made in Greece”. Πρωταγωνίστησα στον "Εξόριστο στην Κεντρική Λεωφόρο του Νίκου Ζερβού, όπου εμφανίζονται και οι Λογαρίδης, Πολύτιμος, Δήμος Θέος και βάλε…

Με δυό λόγια, “όλη η Αθήνα στο ίδιο κρεββάτι κοιμάται” όπως είπε τότε ο μακαρίτης Γιώργος Κούνδουρος.

Επί τη ευκαιρία, ο Γιώργος, είχε την μπουάτ “Στοά” στο Κολωνάκη (Λεβέντη) το 1963, όπου πρωτοεμφανίστηκαν οι Διονύσης Σαββόπουλος, Μάνος Λοϊζος και Μαρία Φαραντούρη. Και μιά μέρα τους πήγα πεσκέσι την… Francoise Hardy!

Αυτό τα ολίγα, ίσαμε να κάνουμε τα τρία Φ, το Ferris Freak Forum!

Διευκρίνισε Κώστα -για τους νεότερους- μιας και μπλέκουμε το ροκ με το ρεμπέτικο, πως μιλάς για την ευαίσθητη γυναίκα, την εκφραστική ερμηνεύτρια, το σπουδαίο μυαλό, την αγαπημένη Σωτηρία Λεονάρδου (και όχι για την…Μπέλλου !) :slight_smile:

Τώρα κατάλαβα… Σε άλλο ποστ που σημείωσε η Ελένη το: περί ορέξεως…Καρβέλας, σε σένα απευθυνόταν ! - Και την παρεξήγησα ! :019:

Aγαπημένε fou με το σπέσιαλ foulard ! Τα έφτασες τα * !!! :110:

  • 5Φ = (και) καταπληκτική παλιά ψαροταβέρνα, στους Μύλους (Λέρνη) Αργολίδας. Την προτιμούσαν κάτι παλιοί ρεμπέτες…

Φιλε Παπαντωνη (πλακα πλακα δεν εισαι Παπάς ετσι ;:wink: εκει που πηγαμε να τα βρουμε τα χασαμε παλι !! Απο τα παραπανω παρατεθεντα βλεπεις κι εσυ οτι φασκεις και αντιφασκεις !!
Εχουμε ξαναπει σε αυτο το φορουμ οτι οι Οθωμανοι (Οσμανοι, Σελτζουκοι, Ογουζοι) που ηρθαν απο τα βαθη της Ασιας (και δεν ειν’ κακο απο μονο του αυτο …)- μερικες εθνοτητες του μακρυνου & αχανους Τουρκμενισταν με κατακτητικες βλεψεις και μανιασμενο παθος ερχομενοι κατα τον 11ο αιωνα στη Μικρα Ασια ψιλο-βιαια θα ελεγα … ΔΕΝ ΚΟΥΒΑΛΗΣΑΝ μαζι τους καμμια μουσικη ιδιαιτερα δικη τους. Καθως εδραιωθηκαν μια για παντα στα εδαφη αυτα και προσεταιρισαν λαους ντοπιους που εχασαν τα εθνικα και αλλα τους χαρακτηριστικα (γλωσσα, θρησκεια κλπ) οπως Καρες, Κιλικες, Φρυγες, Λυδους κ.α. -οτι ειχε βεβαια απομεινει λογω της ελληνικης επιρροης σ’αυτους- οι Ιωνες προφανως πιο μαγκες δεν εχασαν τη γλωσσα και τα εθιμα ενω την θρησκεια κατα μεγαλο ποσοστο την εχασαν ή υπηρξαν κρυφοχριστιανοι, πηραν απο τα ετοιμα της Ελληνικης, Μετα-Ρωμαικης, Βυζαντινης επικρατουσας κουλτουρας, ειτε αυτα ηταν εθιμα ειτε μουσικη ενω στα ηθη κατα μεγαλο ποσοστο προσπαθησαν να επιβαλλουν τα δικα τους. Μαζι με τα Βυζαντινα πηραν και αυτα του Αραβικου και Περσικου πολιτισμου οπως και τη θρησκεια του Μωαμεθανισμου που οι Αραβες υποστηριζουν οτι οι Τουρκοι απο λογους συμφεροντος και μονο την ασπαστηκαν. Ειναι περα για περα λαθος να πιπιλαμε την καραμελα περι Τουρκικης μουσικης, δεν υπαρχει στην ουσια καμμια Τουρκικη μουσικη, υπαρχει η Τουρκικη εκφορα της Ελληνικης μουσικης του Βυζαντιου, λαικης-κοσμικης (δημοτικο) και λογιας. Πριν τη δημιουργια Ελληνικου εθνους και κρατους απο τους Ρωσσο-Ευρωπαιους για να γλυτωσουν το βραχνα του Τ. που ηθελε κι αλλα εδαφη και οχι μονο… οι Ελληνες παλι μαγκες καταφεραν και κρατησαν γλωσσα, ηθη, εθιμα και τη μουσικη τους, με οσες προσθηκες ηταν δυνατον και την εξελιξη που ειδαμε προσφατα σε κειμενα φιλων του φορουμ, χωρις ασφαλως να ξερουν οτι καποια στιγμη θα ξεκινησει αγωνας για ανεξαρτησια κλπ κλπ! στα χαμενα … με ασβεστη καποια ελπιδα … θα ελεγα γινομενος κοινοτοπος !!!
Ετσι φτασαμε στο θαυμαστο 19ο αιωνα οπου η Ελλαδα ανασαινει ελευθερα φτανει μεχρι τη Λαρισα ενω οι υπολοιποι ελπιζουν, οπου σταδιακα αστικοποιειται ενα τμημα του πληθυσμου και η συνεχεια επι της οθονης …

Αυτο το διαστημα θελω να βρω χρονο να ερευνησω τα λεγομενα καποιου οτι υπαρχουν μαρτυριες και πηγες, οπου αναφερουν οτι οι Αραβες καπου στον 5ο αιωνα μ.Χ. αντεγραψαν το μουσικο συστημα των Ελληνων ολοκληρωτικα και το μετεφεραν στη Μεσοποταμια και αυτο το λενε οι ιδιοι !! Εννοειται οτι στην πορεια το ανεπτυξαν και το εξελιξαν συμφωνα με τη ψυχοσυνθεση τους και μαλιστα σημερα εχουν εντελως κωδικοποιημενη τη μουσικη τους θεωρια και γνωριζουν τι τους γινεται σε αντιθεση με μας που ψαχνομαστε…
Με αυτες τις προσθηκες λοιπον φιλε Παπαντωνη, παραμενω στις θεσεις μου και ειμαι προθυμος για συζητηση περαιτερω.

Θα ηθελα να δεις καποια απλα πραματακια : Λες για το μινορε και σου λεω ακουσε το μινορε "Καποτε ημουνα κι εγω παιδακι απο τα φινα" του ΜΑΡΚΟΥ και πες μου αν μπορει να το συνθεσει ή τραγουδησει αυτο καποιος Λατινος ;; Τι σημασια εχει αν οι νοτες ειναι οι ιδιες ;; Ο τροπος εκφορας ειναι λαικος ελληνικος πανω σε βυζαντινα ακουσματα και για φαντασου απο ενα καθολικο μεχρι τη στιγμη που πεθανε !!
Ακουσε το “Σαν εγυριζα απ’την Πυλο” του ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Ραστ που θα μπορουσε να γινει ματζορε με διφωνιες αλλα δεν εγινε … ενω τα “Ψαραδακια” του ΣΚΑΡΒΕΛΗ τολμουν αυτη την καινοτομια και γινονται κανταδιτσα οσο ναναι …εκει πανω βαδιζει και η “Κοκκινιωτισα” του Χατζηχρηστου την ιδια εποχη που εγραφε το ακραιφνες ρεμπετικο “Γκρινιαρικο” αλλα και το “Παραπονιαρικο” (1938-39).
Επισης ακουσε το ματζορε "Μπατιρης" του ΤΣΙΤΣΑΝΗ με τον ΚΗΡΟΜΥΤΗ και πες μου αν και αυτο το καργα ματζορε μπορει να το συνθεσει ή τραγουδησει Ευρωπαιος ;;
Και τελος ακουσε την ελεγεια της ΣΤΕΛΛΑΣ ΧΑΣΚΗΛ “Νυχτωσε χωρις φεγγαρι” στα 1946 που με αυτο το περιεργο τρεμουλιασμα στη φωνη που δεν το λες ουτε τρεμολο, ουτε τουρκικη τσαλκαντζα, μια Εβραικης καταγωγης Ελληνιδα ερμηνευει τραγουδι ενος “πιτσιρικα” απο τη Θεσσαλια του ΚΑΛΔΑΡΑ που βαδιζει στα χναρια του ΤΣΙΤΣΑΝΗ !!!

Αυτο ειναι το ρεμπετικο !!!
Και αν πηραν την κανταδα και την εσωματωσαν μαγκια τους ητανε !!

Γιώργο, σε άλλον απευθύνεσαι και άλλος σου απαντάει! Αυτά έχουν τα φόρα…

Φυσικά και εγώ δεν συμφωνώ καθόλου με τον φίλο Παπαντώνη στα όσα λέει για το ρεμπέτικο και τη σχέση του με την ανατολική μουσική. Όμως θα πιαστώ από ένα δικό σου λόγο για να παραθέσω αντίλογο:

Και βέβαια δεν έφεραν σχεδόν τίποτα μαζί τους οι Τούρκοι από τη στέπα της Μογγολίας, σε οποιονδήποτε πολιτισμικό τομέα, και βέβαια πήραν τον πολιτισμό που υπήρχε στα μέρη που κατέκτησαν, είναι όμως προς τιμήν τους ότι όχι μόνο δεν τον κατέστρεψαν αυτό τον πολιτισμό, που θα μπορούσαν αν ήθελαν, παρά τον ασπάστηκαν και το σημαντικότερο, τον σεβάστηκαν παραδεχόμενοι την ανωτερότητά του. Περιλαμβάνω εδώ όχι μόνο τον ελληνικό / βυζαντινό πολιτισμό αλλά και τον αραβικό και περσικό. Όμως σήμερα, στον 21ο αιώνα, δεν μπορούμε πιά να λέμε ότι δεν υπάρχει στην ουσία καμμιά τουρκική μουσική. Στα χίλια και παραπάνω χρόνια που οι φυλές αυτές βρίσκονται εγκατεστημένες μόνιμα στους χώρους που βρίσκονται, κάτι παρήγαγαν και αυτές.

Όσο για τους Άραβες, είναι πράγματι γνωστό (αλ Φαραμπί κλπ.) ότι τη θεωρία της μουσικής τους από τους Έλληνες την αντέγραψαν, είναι καταγεγραμμένα αυτά και δε χρειάζεται να ανατρέχεις στα λεγόμενα κάποιου (εκτός αν εννοείς τον Μαυροειδή). Και μην γελιέσαι από τυχόν εθνικιστικές εξάρσεις, και οι Άραβες και οι Πέρσες αλλά και οι Τούρκοι ακόμα και σήμερα ψάχνονται για τη μουσική θεωρία τους ακριβώς όπως και εμείς. Μόνο που αυτοί ουδέποτε ντράπηκαν για τον μουσικό αυτό πλούτο, σε αντίθεση με εμάς.

Αν συνειδητοποιήσομε τον ΟΓΚΟ την ΠΟΙΟΤΗΤΑ και την ΕΥΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ της Μεταβυζαντινής (Ελληνικής) μουσικής (1453-1821), θα κουφαθούμε! Όταν αποκρυπτογραφηθούν οι ΔΕΚΑΔΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ Βυζαντινές και έντεχνες παρτιτούρες αυτής της περιόδου που κρύβουν σήμερα Μοναστήρια και Βιβλιοθήκες, θα τα φτύσομε! Ίσαμε και πρόστυχα “ρεμπέτικα”, αλλά και μεγάλης διάρκειας “Συμφωνικά” έργα Ελληνικής (Βυζαντινής) τεχνοτροπίας, γραμμένα από εξαιρετικούς Έλληνες συνθέτες, που έχαιραν μεγάλης υπολήψεως στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Τα ευρήματα του Χάλαρη (πολλά απ’ αυτά είχαν καταγραφεί στα μουσικά περιοδικά της Ελλάδας τον 19ο αιώνα) που βρίσκεις στη σειρά “Πανδώρα” (νομίζω 4 Cd) είναι ένα ελάχιστο δείγμα. Αν και πιστεύω πως οι ενορχηστρώσεις και παρουσιάσεις του Χριστόδουλου έχουν μιά μουσειακή ουδετερότητα (είναι φυσικό γιά τη δουλειά που κάνει), εντούτοις αν τ’ ακούσεις με ανοιχτά αυτιά, δε γίνεται να μη διακρίνεις την Ελληνική γραμμή που κρατάει ίσαμε σήμερα.

Κι ενώ ύστερα από αγώνες πολλούς και πίεση της Κωνσταντινούπολης αναγνωρίστηκαν οι “Σχολές Ιεροψαλτών”, γιά την Ελληνική (Βυζαντινή) μουσική δεν αναγνωρίστηκε το δικαίωμα της ίδρυσης αντίστοιχου Ωδείου.

Σήμερα, αν εξετασθείς στο βιολί σ’ έναν κακοπαιγμένο Παγκανίνι, παίρνεις άνετα το Πτυχείο. Άν παίξεις όμως ένα συγκλονιστικό “Μινόρε”, απορρίπτεσαι επί τόπου. ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΜΕ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΕΞΑΙΡΕΣΗ Σ’ ΟΛΕς ΤΙς ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ, όπου τα Ωδεία άλλων μουσικών ιδιωμάτων εκτός Δυτικής μουσικής, είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΑ!

Να ελπίσουμε πως με την κατάργηση του άρθρου 16… θα ιδρυθούν και Βυζαντινά Ωδεία;

Σε όλη την Ευρώπη υπάρχουν Κέντρα Έρευνας και Διάσωσης του λαϊκού πολιτισμού και γενικά της παράδοσης, μάλιστα χρηματοδοτούνται από την Ε.Ε. και υπάρχει και συντονισμός μεταξύ τους.
Στην Ελλάδα, ενώ όφειλε από την αρχή να μεριμνήσει η πολιτεία, αδιαφόρησε πλήρως.
Και όσες φορές κάτι πήγε να ξεκινήσει από φορείς, δεν έγινε τίποτα.
Έτσι παρατηρείται το παράδοξο να γίνονται ντοκτορά με υποτροφίες από ξένα πανεπιστήμια για τα σμυρνέϊκα (πρόσφατα), για το ρεμπέτικο και τη βυζαντινή μουσική.

Με την κατάργηση του άρθρου 16, θα κλείσουν και τα ήδη υπάρχοντα, αφού με γνώμονα μοναδικό το γενικότερο οικονομικό συμφέρον, θα κριθεί ασύμφορη η διατήρησή τους.

νομίζω πως δεν θα διαφωνήσω.
ήδη εδώ και αιώνες ψαγμένοι μελετητές (με τον Nietzsche σαν πρωτεργάτη που από ένστικτο και παρόλη την πολεμική του Wilamowitz, αλλά και ντόπιους, όρα Ίων Δραγούμης και Περικλής Γιαννόπουλος -παρακαλώ μην χάσετε χρόνο με επιθέσεις περι δήθεν εθνικισμού- πάλι απο ένστικτο και αγάπη) διατύπωσαν την απλή σκέψη οτι αυτό που αναδεικνύεται σαν ελληνικό δεν είναι το “τί” αλλά το “πώς” , ο τρόπος δηλ. που μεταχειρίστηκαν γνωστά υλικά για να “διατυπώσουν” απο την αρχή με αυτά καινούργια πράγματα.
Διαδικασία σε ισχύ απο χιλιετίες που έχει ριζώσει στην ψυχή και μεταφέρεται με τα κύτταρα.
Εθισμένοι σε επαφή με το ξένο (απο τα πάρε -δώσε των Αχαιών απο το 2000 π.Χ. με τους γηγενείς Πρωτοέλληνες, στούς δυο “αποικισμούς” , μέχρι τα σήμερα με τα λογής ξενάκια μας) συναντάς το “άλλο” και το κάνεις “δικό” …

τελικά γι αυτό δεν παραπονέθηκα στην μάνα μου ποτέ για τα κρεμμύδια , πάντα για το στιφάδο…

Καλημέρα σε όλους

Οφείλω να ενημερώσω ότι βρίσκεται σε ανάπτυξη μιά κίνηση για την αναγνώρηση των παραδοσιακών και κάποιων λαϊκών οργάνων από την πολιτεία.Εχουν συσταθεί επιτροπές για να καθορίσουν τον χρόνο αλλά και την ύλη για κάθε όργανο.

λέγεται οτι είναι παραδοσιακό αυτό το τραγούδι,αλλά εγώ πιστέυω πως είναι απλά αδέσποτο!!:241:

Θερμή παράκληση προς τους διαχειριστάς:
Αυτό το topic περί του τραγουδιού “Θεέ μου μεγαλοδύναμε” (ή όπως αλλιώς λέγεται) μήπως θα μπορούσε να κλειδωθεί;
Κάθε δυο-τρεις μήνες ξεκινάει η ίδια ηλίθια (και άσκοπη) συζήτηση για να ειπωθούν αυτονόητα πράγματα.
Ήμαρτον!:079:

Το παραδοσιακό ή αδέσποτο δεν ορίζεται ως το τραγούδι αγνώστου πατρότητος! Ο Σ. Καράς κατέγραψε από την δεκαετία του '50, '60, παραδοσιακά τραγούδια σε παρτιτούρα, πήγε σε χωριά, διασταύρωσε από 50-100 μαρτυρίες (γερόντια που το θυμόνταν το τραγούδι), κατέγραψε τις παραλλαγές.

Έτσι προκύπτει η απόδειξη του παραδοσιακού που δεν έχει καταγραφεί στην δισκογραφία ή σε άλλα έγγραφα, βιβλία, ποιητικές συλλογές. Στηρίζεται σε αξιόπιστα, θεμελιωμένα στοιχεία, μαρτυρίες που διασταυρώνονται. Τα αδέσποτα ρεμπέτικα εξάλλου, υπάρχουν στη δισκογραφία της δεκαετίας του '20, υπάρχουν παραλλαγές τους, μελωδίες συγγενικές, στοιχεία από τις δισκογραφικές εταιρείες κλπ.

Η πλέον ανεύθυνη βλακεία είναι να υποστηρίζω ότι κάποιο τραγούδι είναι αδέσποτο, παλιό, παραδοσιακό χωρίς να παρουσιάζω κάποιο στοιχείο. Αν πώ ότι το “ένα φράγκο η βιολέτα” είναι αδέσποτο τεκετζίδικο, επειδή κάποιος παλιός μου είπε, ότι το παίζαν στους τεκέδες, δεν το καθιστά ρεμπέτικο, αδέσποτο. Δεν θεμελιώνεται η παραδοσιακή καταγωγή του επειδή κανείς δεν ξέρει τον δημιουργό του, ή επειδή μεταφέρω εγώ μια ελέγξιμη και αυθαίρετη πληροφορία.

Να κλείσει καλύτερα λοιπόν αυτή η βλακεία, η να επανέλθει κάποιος υπεύθυνα για να αποδείξει με πέντε αξιόπιστες μαρτυρίες ή παλιό ηχογράφημα ή οτιδήποτε που να στέκει, αυτά που λέει.

Ξεχασμένο ήταν. Κλειδώθηκε.

Παιδιά το τραγούδι κάθε άλλο παρά αδέσποτο και παραδοσιακό είναι. Τη μουσική την έχει γράψει ο Αντώνης Αινίτης και στίχους ένας φίλος του,σε ηλικία είκοσι χρονών!Απλά είναι πολύ σεμνός για να το διαδόσει. Το έπαιζε πάντα στα ρεμπετάδικα που εμφανιζόταν και σιγά σιγά άρεσε, μαθεύτηκε και άρχισε να παίζεται παντου. Όλοι οι φίλοι και γνωστοί μουσικοί στα μαγαζιά ξέρουν ότι είναι δικό του!Πού να ακούσετε να το παίζει ο ίδιος!!!Θα καταλάβετε αμέσως ότι έχει γραφτεί για την φωνή του!Είναι όνειρο!Τον Αντώνη θα τον δείτε κατά καιρούς σε πολλά μαγαζιά.Αν δεν κάνω λάθος,τώρα εμφανίζεται στον Οντά της Κωνσταντίνας και τα μεσημέρια στη στοά των αθανάτων. Αλλά θα τον πετύχετε και στην εκπομπή του Σπ.Παπαδόπουλου “στην υγειά μας”. Δεν είμαι γνώστης του ρεμπέτικου,απλά τυχαίνει και έχω έναν φίλο συλλέκτη που γνωρίζει και τον Αντώνη και την ιστορία του τραγουδιού!
Δείτε εδώ τον Αντώνη σε άλλα τραγούδια και θα καταλάβετε!:109:


Μήνυμα από συντονιστή: Φίλη zagoroxwrι, διαβάζοντας αυτό το (κλειδωμένο) θέμα (και κανα - δυό θέματα ακόμα), θα δείς ότι όλα όσα γράφεις έχουν ήδη γραφτεί, συζητηθεί και κλειδωθεί. Θα καταλάβεις επίσης για ποιό λόγο κλειδώθηκε. Καλώς όρισες στο φόρουμ και καλές συζητήσεις!

μετα απο καποια ερευνα που εκανα , το τραγουδι αναφερεται , σαν παμπαλαιο και
αδεσποτο … ρωτησα μεγαλους σε ηλικια μουσικους και πιο νεους καπως , ολοι μα ολοι
το θεωρουν << αδεσποτο >> 100% …

τωρα , αν ο κ. Αντωνης Αινιτης εγραψε το τραγουδι , δεν βρισκω τον λογο να μην το
διεκδικει νομιμα , απο την στιγμη που ειναι πνευματικο του δημιουργημα …

επετρεψε μου φιλη μου , << το σεμνα και ταπεινα >> , ειναι σλογκαν κομματος και μονο !

Αρχίσαμεεεε…

Φίλη zagoroxwri, καλώς ήρθες στο ΦΟΡΟΥΜ :043:

Όμως γι’ αυτό το τραγούδι… γι’ αυτό το τραγούδι…
:016::016::016::016::016::016:
Αν κάνεις μια απλή αναζήτηση θα καταλάβεις τι εννοώ :089:

Υ.Γ. :019::019::019::019: