ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΟΥ Cubase 5 .. (Και διαφορα Plugins)

Καλησπερα παιδια ! Παιζω μπουζουκι καποια χρονια (αυτοδιδακτος) και εχω ξεκινησει τωρα τελευταια να κανω καποιες ηχογραφησεις (Cubase 5). Θελω την βοηθεια σας στο να μου προνειται καποια βασικα plugins για φωνητικα και κιθαρα και τελος και κυριοτερο θελω αν ξερετε καποια plugin για να βγαλω ενα ζεστο και γλυκο ηχο στο μπουζουκι … Ηχογραφω με πικνωτικο μικροφωνο rode …
Ευχαριστω !!

Αδερφέ κατ’ αρχήν καλώς όρισες!

Εγώ θα σου πω συνοπτικά όσα έχω μάθει μετά από πολλές δοκιμές και διάβασμα σε βιβλία, φόρουμς κ.λπ.
Τα μόνα εφε που, κατά τη γνώμη μου, χρειάζεσαι για τον ήχο που περιγράφεις και συνήθως συναντάμε σε απλά λαϊκά κομμάτια είναι:
Α.Βάθος (συνήθως κάποιο βάθος τύπου “plate”, πολύ σπανιότερα τύπου “hall”)
Β.Equalizer
Γ.Compressor

Δεν είναι απαραίτητο ότι κάθε κανάλι θα χρησιμοποιεί και τα τρία, ίσως να μη χρησιμοποιεί κανένα.
Πάντως με αυτά τα τρία μπορείς να κάνεις πολύ καλή και ισορροπημένη δουλειά!
Αν δεν ξέρεις τι κάνει το καθένα, καλό είναι να το ψάξεις πριν συνεχίσεις.
Επίσης, ένας λαμπάτος προενισχυτής θα ζεστάνει πολύ τον ήχο σου.

Συγκεκριμένα για το μπουζούκι, πρέπει να βρεις σε ποια θέση πρέπει να τοποθετήσεις το μικρόφωνο σε σχέση με το όργανο, σε τι απόσταση και προς τα πού να κοιτάζει. Χονδρικά:

Α.Όσο περισσότερη απόσταση υπάρχει, τόσο περισσότερο “αέρα” ηχογραφείς (έχεις πιο απόμακρο ήχο) και τόσο λιγότερο βάθος θα χρειαστείς.
Β.Όσο κοντύτερα το τοποθετήσεις, τόσο πιο στακάτο (και άμεσο) ήχο θα πάρεις, αλλά μάλλον θα χρειαστείς βάθος.
Γ.Ανάλογα με το πού κοιτάει το μικρόφωνο είναι δυνατό να ηχογραφήσεις περισσότερη χορδή, περισσότερο καπάκι ή περισσότερη πένα. Το καθένα από τα παραπάνω σου δίνει εντελώς διαφορετικό ήχο. Εγώ μόλις πρόσφατα άρχισα να πλησιάζω αυτό που θέλω. Έτσι τοποθετώ το μικρόφωνο περίπου 25cm από την τρύπα του καπακιού, με το μικρόφωνο να την κοιτάζει, υπό γωνία περίπου 20-25 μοίρες αριστερά (προς την μεριά του μπράτσου). Προσοχή όμως! Αυτοί είναι “άτυποι” κανόνες για το δικό μου όργανο, για τα δικά μου μηχανήματα, για τον χώρο που ηχογραφώ εγώ και για τα δικά μου γούστα περί ήχου.
Δ.Πρέπει να μάθεις χονδρικά έστω (για αρχή) τι επίδραση έχει στον ήχο η κάθε μπάντα συχνοτήτων, ώστε να μπορείς να ρυθμίζεις τον ήχο σου με το Equalizer κατά το δοκούν.

1 «Μου αρέσει»

Ευχαριστω φιλε για την απαντηση . Βασικα απο hardware δεν εχω τιποτα αλλο εκτως απο την εξωτερικη καρτα ηχου… Οτι προσπαθω να κανω το κανω με τα plugins … Στο βαθος που ανεφερες τι ειναι το plate και τι το Hall ?? Επισης απο Eq και compressor ποια χρησιμοποιεις εσυ ?

πολυ καλές οι οδηγιες απο τις υπογειες ηχογραφησεις.
γενικά το cubase5 ειναι πολύ ισχυρό πρόγραμμα και έχει για την μουσική μας ο,τι χρειαστείς.
οσον αφορα την τεχνική ηχογράφησης της φωνής μια πολύ καλή λυση που θα σε βοηθήσει να γλιτώσεις πολλούς ανεπιθυμητους θορηβους είναι να βάλεις το μικρόφωνο μεσα στη Ντουλάπα σου και να σταθείς στ κατωφλι,τα ρούχα εχουν πολύ καλό συντελεστή απορόφησης ήχου.
οσο για το μπουζούκι τσέκαρε μια πολύ καλή τεχνική ηχογράφησης με 2 μικρόφωνα http://www.youtube.com/watch?v=ROCS_-414sc&list=PL60DA45F9B6F12B01&index=1

Βάγγο, υποθέτω ότι η κάρτα ήχου σου έχει phantom power και ηχογραφείς με πυκνωτικό. Σωστά;
Μη φανταστείς, κι εγώ έχω πολύ λίγα πράγματα. Μια φτηνή μονοκάναλη εξωτερική κάρτα ήχου των 80 ευρώ,
έναν μεταχειρισμένο λαμπάτο προενισχυτή των 100 ευρώ, ένα πυκνωτικό των 100 ευρώ και 2 μικρά studio monitors (5 ιντσών ηχεία)
για να κάνω μίξη της προκοπής. Σύνολο 500 ευρώ maximum!

To hall και το plate είναι τύποι βάθους. Γενικά το βάθος είναι ένα εφέ που προσπαθεί να εξομοιώσει την ομοιόμορφη απόσβεση του ήχου σε έναν χώρο (πχ. σε ένα hall) Ένας άλλος τύπος βάθους, πιο διακριτικός και κατάλληλος για φωνή, και έγχορδα είναι το plate (Εξομοιώνει τις αντηχήσεις ενός μεταλλικού πλατό που τοποθετούσαν κοντά στο μικρόφωνο του τραγουδιστή παλιά, για να ηχογραφήσουν την ψευδαίσθηση του βάθους)

Δεν έχει μεγάλη σημασία ποιο ΕQ χρησιμοποιείς ή ποιόν κομπρέσσορα. Αρκεί το EQ να είναι παραμετρικό (ψάξε να βρεις τι σημαίνει αυτό, είναι απλό αλλά θα χρειαστεί να γράψω πολλά) και αρκεί να καταλαβαίνεις πως λειτουργεί ο κομπρέσσορας και πως τον ρυθμίζεις.

Αν θες την άποψή μου, ούτε το hardware, αλλά ούτε το software μπορεί να κάνει θαύματα και να σου χαρίσει καλό ήχο. Η καρτούλα σου είναι κατά πάσα πιθανότητα ικανοποιητικών δυνατοτήτων και το software που χρησιμοποιείς πανίσχυρο. (Εγώ να φανταστείς χρησιμοποιώ πολύ απλούστερο και ελαφρύτερο, με πολύ λιγότερες δυνατότητες, που όμως μου είναι υπεραρκετές)
Αυτό που χρειάζεται είναι κατανόηση. Κατανόηση του πως λειτουργούν αυτά τα 4-5 πραγματάκια που χρειάζεσαι. Και έπειτα εμπειρία, δοκιμές, τριβή, λάθη, μεράκι κ.λπ.

Σε σχέση με το link που προτείνει ο Σταυρακέλλης (παρεμπιπτόντως Γιώργο οι “Αψιλίες” σου τα σπάνε!!!) ο τύπος ηχογραφεί με 2 μικρόφωνα ταυτόχρονα, τεχνική που μπορεί να δώσει ακόμα καλύτερα αποτελέσματα, ανάλογα πως θα χρησιμοποιηθεί! Ο συγκεκριμένος χρησιμοποιεί την τεχνική xy, δηλαδή 2 μικρόφωνα σε σχεδόν κάθετους άξονες, σχετικά κοντά στο όργανο, το ένα ηχογραφεί περισσότερη χορδή, το άλλο περισσότερο καπάκι. Δεν είναι η καλύτερη δυνατή λύση κατά την ταπεινή μου εμπειρία. Από την άλλη, αν το ένα μικρόφωνο τοποθετηθεί στο βέλτιστο σημείο ώστε να πάρεις στακάτο ήχο με την επιθυμητή χροιά και το δεύτερο τοποθετηθεί σχεδόν ένα μέτρο μακρυά να ηχογραφήσει το φυσικό “βάθος” (τον “αέρα” όπως λέμε) το αποτέλεσμα θα είναι εντυπωσιακό. Θα μπορείς να ελέγχεις σε 2 κανάλια πόση ατάκα (στακάτο ήχο) ή πόσο φυσικό βάθος θέλεις! Βέβαια όλα αυτά σηκώνουν πολλή συζήτηση… αλλά φαντάζομαι η κάρτα σου είναι μονοκάναλη οπότε δεν παίζουν τέτοιες τεχνικές. Σωστά;

Το αποτέλεσμα της ηχογράφησης σε “μη ελεγχόμενο” χώρο, δηλαδή σε χώρο όπως το δωμάτιο ενός σπιτιού, θα εξαρτηθεί απο το πόσο μεγάλη διάθεση έχουμε για πειραματισμούς και δοκιμές. Εγώ προσωπικά προτιμώ την ηχογράφηση με δύο πυκνωτικα μικρόφωνα, το ένα τοποθετημένο σε απόσταση 25-30cm απο το ηχείο του μπουζουκιού (εκεί χρειάζεται πειραματισμός όσον αφορά τον προσανατολισμό του μικροφώνου) και το άλλο σε κάποια μεγαλύτερη απόσταση πιο πίσω και πιο ψήλα τοποθετημένο. Επίσης πολύ καλό αποτέλεσμα πήρα σε μια ηχογράφηση όταν τοποθέτησα το 2ο μικρόφωνο πάνω ακριβώς απο το δεξί μου χέρι στο ύψος του ώμου μου…Σε όλα αυτά κατέληξα πειραματιζόμενος σχεδόν 3 χρόνια (ηχογραφώντας μέσα σε ένα μικρό κλασσικό γραφείο με καναπέ, βιβλιοθήκες ντουλάπα και μοκέτα στο πάτωμα) όχι μόνο με την ηχογράφηση μπουζουκιού, αλλά και ακουστικής κιθάρας και μπαγλαμά. Αν επιδιώκεις να “κρατήσεις” στην ηχογράφηση τον φυσικό ήχο των οργάνων θα πρέπει να πειραματιστείς πολύ περισσότερο έτσι ώστε το αρχικό προϊόν της ηχογράφησης να απαιτεί την μικρότερη δυνατή χρήση plugins. Όσα περισσότερα φορτώνουμε στον ήχο μας (κομπρέσσορες, βαθάκια, eq κτλ) τόσο νομίζω πως αλλοιώνουμε τον ήχο. Και κάτι απο τεχνικής πλευράς…Αφού το πήρες απόφαση να ασχοληθείς με ηχογραφήσεις επένδυσε κάποια χρήματα καταρχήν σε καλά monitor ηχεία. Το κυριότερο είναι να μπορείς να ακούς σωστά αυτό που γράφεις. Είχα αμελήσει εντελώς στα πρώτα μου βήματα το θέμα των monitor κάτι που εκ του αποτελέσματος ήταν μέγα λάθος γιατί επι της ουσίας - μη έχοντας πιστή απόδοση της ηχογράφησης - κατέληγα σε λάθος αξιολόγηση των πειραματισμών αλλά και γενικοτέρα του hardware που χρησιμοποιούσα.

Παιδια ευχαριστω για τις απαντησεις σας θα τα δοκιμασω ολα αυτα και θα σας πω αποτελεσματα … Η καρτα που χρησιμοποιω ειναι η Steinberg ur22 … Τωρα εχω ενα αλλο προβλημα και θα ηθελα τα φωτα σας για την λυση του … Συνδεσα σημερα το keyboard στην καρτα ηχου και οταν ανοιξα το cubase παρατηρησα latency γιατι ??

Το σύνδεσες μέσω του line in της κάρτας ή μέσω της θύρας midi; Έχει σημασία αυτό…

To συνδεσα μεσω της θυρας midi … (πειρα το out απ το keyboard και το In της καρτας)

Παλικαρια καμια απαντηση κανεις ???

θα πω το προφανες,αλλα,πρεπει να πας devices-device setup-VST audiobay και πανω που γραφει Master asio driver να επιλεξεις την καρτα σου

Το εχω κανει αυτο. Ηχο εχω το θεμα ειναι πως εχω latency, Και δεν ξερω τι να κανω για να το μειωσω !

Πρέπει πρώτα να βάλεις τους ASIO drivers της κάρτας ήχου. Ύστερα θα πρέπει να μειώσεις +/- (π.χ 512 ή 128) το buffer στα settings του ASIO driver. Αν η κάρτα σου δεν υποστηρίζει ASIO, τότε κατέβασε για Windows το ASIO for all. Εγώ με απλή κάρτα ήχου και με ASIO for all δεν έχω latency.

Φιλε μου κατεβασα απο http://www.asio4all.com/ εδω τα Drivers για Asio το εγκατεστησα ανοιξα το cubase επελεξα το Asio for all κατεβασα το buffer στα 128 και παλι τα ιδια … Τι μπορει να φταιει ??

Τι επεξεργαστή και λειτουργικό έχεις?
Ρίξε μια ματιά σε αυτό το άρθρο μήπως μπορέσεις και βγάλεις άκρη.
http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/pcmusician.htm

Είχα παρόμοιο πρόβλημα να ηχογραφήσω σε Audobe audition 3.0 χωρίς εξωτερική κάρτα ήχου. Απλά να κάνω ηχογράφηση σε ένα κανάλι και μετά να το ακούω και να παίζω συγχρόνως ηχογραφώντας σε άλλο κανάλι, σε προηγούμενους υπολογιστές, πιο αργούς.
Το πρόβλημα πλέον δεν υπάρχει και ηχογραφώ στο laptop με το ίδιο πρόγραμμα ακριβώς, χωρίς asio drivers και χωρίς καθυστέρηση (latency). Το laptop που χρησιμοποιώ έχει επεξεργαστή i7 στα 2.4Ghz, 8Gb ram και windows 8.1. Ηχογράφηση με μικρόφωνο στην είσοδο του laptop και σε Adobe audition 3.0

Vaggo γεια!

είναι πολλά τα οποία παίζουν ρόλο. Κατ’ αρχήν, τί PC έχεις; Από ότι είδα στα προηγούμενα posts χρησιμοποιείς την Steinberg UR22. Αυτή η κάρτα έχει δικούς της ASIO drivers, οπότε ίσως και να μην χρειαστείς τους generic ASIO4all. Κατέβασε και βάλε λοιπόν τους latest drivers της Steinberg UR22 για Windows.

δες λίγο στα παρακάτω λινκς:

Optimazing Digital Audio Workstation
Steinberg Operation Manual

Περιληπτικά, με ένα “αργό” PC αν το latency είναι χαμηλό (low), το οποίο αντιστοιχεί σε μικρό (small) buffer size, ο χρόνος για σωστή επεξεργασία σήματος είναι λιγοστός. Εδώ λοιπόν χρειάζεσαι καλό και γρήγορο PC, αλλιώς θα έχεις προβλήματα.

Ένα παράδειγμα που αναφέρεται και στο Steinberg UR22 USB audio interface review:
Με ένα sample rate της τάξεως του 44.1Khz με buffer size 64 samples ισοδυναμεί με ένα input latency του 3.991ms και ένα output latency του 4.966ms αντίστοιχα. Με ένα PC 2.13Ghz Inter Dual Core, 4GB RAM και Windows 7 64x δεν είχε πρόβλημα με το lstency ακόμη και με μικρό buffer size.

Από ότι καταλαβαίνεις είναι λίγο δύσκολο να σε βοηθήσουμε περισσότερο από αυτό το forum. Είναι θέμα settings του driver σε σχέση με τον εξοπλισμό που διαθέτεις. Δοκίμασε και κανένα άλλο software, π.χ Adobde Audition, Sonar κλπ.

Καλή επιτυχία :slight_smile:

Αν πρόκειται να ασχοληθείς σοβαρά, βασικό κατά τη γνώμη μου, είναι ένα γρήγορο μηχάνημα με μπόλικη RAM.

Για να πάρεις και μια ιδέα για την ηχογράφηση στο laptop (με την ενσωματωμένη κάρτα ήχου), η παρακάτω ηχογράφηση έγινε σε 4 φάσεις.
1η φάση ηχογράφηση κιθάρα & φωνή στο κανάλι 1.
2η φάση άκουγα το κανάλι 1 & ηχογραφούσα τη μελωδία στο κανάλι 2.
3η φάση άκουγα τα κανάλια 1 & 2 & ηχογραφούσα στο 3 φωνή
4η φάση άκουγα τα κανάλια 1,2 & 3 και ηχογραφούσα στο 4 μόνο κιθάρα ακόρντα (ρυθμό)

Η μίξη και το mastering έγινε με τα κανάλια 2, 3 & 4.
Σε τελευταία φάση έγινε βίντεο με το Power Director 12 & ανέβηκε στο Youtube
Τελικό αποτέλεσμα

Ευχαριστω για τις απαντησεις . Το pc που εχω δεν ειναι αργο… Του εχω πανω i5 intel 3.4 ghz και 8Gb ram πριν 2 μηνες το φτιαξα !
Τωρα ως προς ολα τα υπολοιπα τι να πω δεν ξερω τι μπορει να φταιει , Δεν νομιζω να φταιει το cubase παντως γιατι δεν ειναι ενα αρχαριο προγραμμα απο τι ξερω θεωρειται απ τα κορυφαια προγραμματα , δεν ξερω παντως τι αλλο να σκεφτω !!

Κάτι που μου διέφυγε να ρωτήσω. Το Latency παρουσιάζεται μόνο με το keyboard ή και με άλλες εισόδους? Π.χ. Το κάνει και με το μικρόφωνο αυτό? Ή όταν ηχογραφήσεις το μπουζούκι?

Οχι μονο οταν βαζω το Keyboard .