Κάποιος, νομίζω εδωμέσα πρέπει να ήταν, έγραφε για τον βιολάτορα Θοδωρή Πολυχρονάκη. Ανάμεσα στις αρετές του, ανέφερε και ότι «αποκλείεται να σε πετάξει έξω από το χορό».
Εκ πρώτης όψεως αυτό δε φαίνεται να είναι καμιά σπουδαία αρετή: αλίμονο αν κάθε οργανοπαίχτης δεν είχε εξασφαλισμένο τουλάχιστον αυτό, το να μπορεί να παίζει χωρίς να πετάει τους χορευτές έξω. Φαίνεται ωστόσο ότι ειδικά στα κρητικά συρτά αυτή είναι μια παγίδα όπου ακόμμη και καλοί κατά τα άλλα μουσικοί πέφτουν εύκολα.
Με την ιδιότητα του ανθρώπου που δε χορεύει, έχω προσπαθήσει να το κατανοήσω αυτό μέχρι εκεί που μπορώ. Φαίνεται ότι στο κρητικό συρτό συνυπάρχουν δύο μετρήσεις του ρυθμού: αφενός υπάρχει το δίσημο (ή τετράσημο) μουσικό μέτρο ως ελάχιστη μονάδα, και αφετέρου υπάρχει και μια μεγαλύτερη ελάχιστη μονάδα, ίση με τόσα μέτρα όσα χρειάζονται μέχρι το βήμα να ξαναφτάσει στο 1. Ας τις πούμε μουσικό και χορευτικό μέτρο αντίστοιχα, για να συνεννοούμαστε.
Κάθε συρτό (κάθε σκοπός δηλαδή) έχει δύο φράσεις, που επανέρχονται από δύο φορές η καθεμία -ΑΒΑΒ- και καθε φορά παίζονται επί δεν-έχω-καταλάβει-πόσες επαναλήψεις. Φαίνεται λοιπόν ότι οι επαναλήψεις πρέπει να είναι τόσης συνολικής διάρκειας ώστε να διαιρούνται ακριβώς σε ακέραιο αριθμό χορευτικών μέτρων, ώστε κάθε αρχή φράσης να συμπίπτει με το βήμα 1, σωστά;
Ή μήπως όλο το θέμα είναι, όταν στην αρχή του στίχου ο τραγουδιστής λέει «αχιιιιιιιιιιι» ή κάτι παρόμοιο, να το τραβάει επί συγκεκριμένο και όχι τυχαίο αριθμό μουσικών μέτρων;
Όποιος ξέρει (και κατάλαβε την κάπως μπερδεμένη απορία μου) ας βοηθήσει. Ευχαριστώ.