Ερωτηση προς οργανοποιους (και οχι μονο)

Μερικες αποριες

Αφου υπαρχει σκαφτος μπαγλαμας και σκαφτος τζουρας, γιατι δεν υπαρχει και σκαφτο μπουζουκι; (η μηπως υπαρχει και δεν το ξερω; ) :112:

Κατα τη γνωμη μου παντα: Θα μπορουσε να υπαρχει αν και δεν γνωριζω αν θα λειτουργουσε σωστα. Αλλα καταστρεφεις ενα μεγαλο κομματι ξυλου για να γινει ενα σκαφτο σκαφος, απο το οποιο θα μπορει καποιος να βγαλει πολλες ντουγιες για να φτιαξει πολλα σκαφη. Επιπλεον οι κορμοι δεν ειναι και τοσο μεγαλοι που να μπορουν να προσφερουν ενα ενιαίο κομματι ξυλου για να φτιαχτει ενα σκαφτο μπουζουκι.

Άντε, και στο σκαφτό κοντραμπάσσο, με το καλό!:019::019::019:

(στην τροπική Αφρική, ίσως υπάρχουν κατάλληλοι κορμοί δέντρων)

Αν θυμάμαι καλά, το παλαιό μπουζούκι με την επιγραφή “ΑΚΡΟΝΑΥΠΛΙΑ” που ανήκει στη συλλογή Ηλία Πετρόπουλου στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη είναι σκαφτό. Το όργανο είναι πάρα πολύ βαρύ. Νομίζω πως αυτός μπορεί να είναι ένας αποτρεπτικός παράγοντας για σκαφτό μπουζούκι.

Αν και το σκάφος του ηχείου έχει μεγαλώσει στις μέρες μας,ίσως για την τότε εποχή το μέγεθος να ήταν εντάξει.Σίγουρα θα ήταν βαρύ?Αν το σκάφος κατάφερναν να το φτάσουν να έχει πάχος ίδιο με αυτό της κάθε ντούγιας?Και κατα πόσο ανθεκτικό θα ήταν σε σχέση με τις ντούγιες?Εδώ υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα τα οποία δεν γνωρίζω αλλά μπορεί να γνωρίζουν(και όχι μόνο να φαντάζονται) οι έμπειροι οργανοπαίκτες και οργανοποιοί.

@Ζυλ: δεν υποθέτω ότι το συγκεκριμένο ήταν αφύσικα βαρύ, το δηλώνω. Το είχα “περιεργαστεί” το 2003. Βέβαια, πρόκειται για μπουζούκι κατασκευασμένο από “φυλακωμένο” κι όχι οργανοποιό. Συνεπώς, έχεις δίκιο ότι μπορεί ένας σημερινός επαγγελματίας να πετύχει καλύτερο αποτέλεσμα.

Εδω ενας οργανοποιος της Αμερικης πουλαει solid body bouzouki, το οποιο δεν ξερω εαν ενοοει, σκαφτο σκαφος

http://home.comcast.net/~broufas/site/?/page/For_Sale/&PHPSESSID=36f72b9201d4f5e588501bdd5c78b4ca

Δεν ήθελα να προσβάλω εσένα ή κάποιον άλλο οργανοποιό ή παίχτη φίλε Μπάμπη!Απλώς θα ήθελα να δω κι εγώ ένα τέτοιο όργανο,σκαφτό και να μάθω τα αποτελέσματα που θα είχε σε σχέση με ένα όργανο που χρησιμοποιείτε συνήθως.Άλλο να φαντάζεσαι και άλλο να γνωρίζεις.Να εξηγούμαστε για να μην παρεξηγούμαστε.

εχω την εντυπωση οτι τα σκαφτα μπουζουκια ειχαν πιο μικρο σε διαμετρο σκαφος .

δεν ξερω ποσο κοστιζει το ξυλο αλλα αν εγω σαν πελατης γουσταρω σκαφτο,τι τον χαλαει τον οργανοποιο να μου φτιαξει ενα αφου θα του το πληρωσω;

Σκαφτά μπουζούκια υπάρχουν, αλλά θα έλεγα ότι δεν έχουν κάποιο σοβαρό ηχητικό αποτέλεσμα. Σε γενικές γραμμές, είναι αρκετά βαριά όργανα με συμπιεσμένο μουντό ήχο.

Στην οικογένεια του ταμπουρά χρησιμοποιείται ακόμη το μεγάλο σκαφτό όργανο, όπως αυτό στην φωτογραφία που είναι ένα μέγεθος σαζιού μειντάν. Όπως βλέπετε το μέγεθος του θυμίζει στεριανό λαούτο. Σε αντίστοιχα σοβαρά μοντέλα αυτής της οικογένειας οργάνων (μόνο σοβαρά γιατί κοστίζει το ξύλο αλλά και η εργασία) είναι σημαντικό για τον ήχο το σκαφτό ενιαίο σκάφος.

αυτό φαίνεται επίπεδο, στη λογική των τζαζ κιθαρων. μπρός πίσω καπάκια και πλαϊνά. τη δουλειά την κάνει κυρίως ο μαγνήτης.
είχε γίνει αντίστοιχη κουβέντα στο sealabs (http://rebetiko.sealabs.net/forum/viewtopic.php?t=60). τότε βιαστήκαμε να το ρίξουμε στην πλάκα, αλλά να που μάθαμε για το μεγάλο σκαφτό ταμπουρά!

Αυτό είναι σκάφος!!

αυτό είναι σκάφη!
μόνο που θέλει και δύο πλυντήρια ρούχων από κάτω, για να μην κάνει κοιλιά…
ωωωωπ, τσατ το κάναμε

Εντελώς πληροφοριακά, πριν δύο περίπου χρόνια είχα επισκεφθεί κάποιον οργανοποιό στη Θεσσαλονίκη (απέναντι από την ‘‘Αίγλη’’) ο οποίος είχε μόνο σκαφτά μπουζούκια. Το βάρος τους ήταν σχεδόν φυσιολογικό και ο ήχος ικανοποιητικός έως πολύ καλός σε ορισμένα.

Ίσως να κάνω και λάθος, αλλά νομίζω ότι τόσο μεγάλα σκαφτά όργανα, εκτός των άλλων είναι και επίφοβα. Λίγο να σου τύχουν ανάποδα νερά στο ξύλο (πολύ πιθανόν με τόσο μεγάλο πάχος υλικού), μπορεί να ανοίξει σαν καρπούζι, τόσο στο τελείωμα κατά την κατεργασία όσο και μελλοντικά σε τυχών κτύπημα του σκάφους.
Εκτός και αν υπάρχει αυστηρός περιορισμός στην επιλογή συγκεκριμένου ξύλου.

  1. Για να μην ανοίξει το ξύλο ενός σκαφτού οργάνου, θα πρέπει απαραίτητα να έχουμε αποφύγει το καρδιόξυλο (το κέντρο του κορμού).
    Αυτό ακριβώς δεν έχει γίνει στο όργανο της συλλογής Πετρόπουλου, της Γενναδίου Βιβλιοθήκης, και γι`αυτό στο πίσω μέρος του παρουσιάζει πολλά σκισίματα. Ο λόγος είναι προφανής: μέσα στη φυλακή, μόνο αυτό το κομμάτι ξύλου βρέθηκε και αυτό χρησιμοποιήθηκε.

  2. Το μπουζούκι solid body δεν είναι σκαφτό, αλλά συμπαγές, όπως ακριβώς μία ηλεκτρική κιθάρα.

  3. Στο σάζι, έχουμε πολύ μικρότερες τάσεις από τις χορδές και έτσι, εφ`όσον διαθέτουμε ένα τόσο μεγάλο κομμάτι ξύλου, που η διάμετρος του κορμού να είναι υπερδιπλάσια του βάθους του ώστε να μπορέσουμε να πετάξουμε την καρδιά, μπορούμε να το κάνουμε και σκαφτό.

  4. Το ότι η διεθνής οργανοποιία, εδώ και πολλές εκατονταετίες, έχει καταλήξει στη χρήση της ντούγας για την κατασκευή του σκάφους δεν είναι ούτε τυχαίο, ούτε οφείλεται αποκλειστικά στην οικονομία υλικού και εργασίας ! Ένα ηχείο φτιαγμένο με ντούγες, δεν είναι μόνον ελαφρύτερο, αλλά και πολύ πιό γερό από ένα που θα κατασκευάζονταν από ένα , μονοκόμματο κομμάτι ξύλου. Αυτό οφείλεται στην ακτινική κοπή του ξύλου που χρησιμοποιείται για να λυγίσει και να φτιαχτούν οι ντούγες. Με τη μέθοδο αυτή, σε ένα πολύ λεπτό σε πάχος κομμάτι ξύλου που λυγίζει, υπάρχει συνέχεια στο βασικό δομικό υλικό του ξύλου : τις κυτταρικές ίνες. Αντίθετα, σε ένα σκαφτό όργανο, λόγω ακριβώς του σκαψίματος, κόβονται οι κυτταρικές ίνες του και έτσι, είμαστε αναγκασμένοι σε κάποια σημεία του να διατηρήσουμε πολύ μεγάλα πάχη. Για να πετύχουμε λοιπόν περίπου ίδια αντοχή με ένα αντίστοιχο ηχείο με ντούγες, θα πρέπει να το κάνουμε πάρα πολύ βαρύ.

  5. Ακόμη και στο σημείο σύνδεσης όλων των δομικών στοιχείων του οργάνου (σκάφους, μπράτσου, καπακιού), τον τάκο, χρησιμοποιείται ελαφρύ ξύλο ώστε το όργανο να γίνει ακόμη ελαφρότερο.

Ίσως λίγο εκτός θέματος αλλά θέλω να ρωτήσω τον κύριο Νίκο : Αν σκεφτούμε αυτά που είπατε για ένα μικρότερο όργανο π.χ έναν τζουρά , τι θα πρέπει να έχει κανείς στο μυαλό του για να επιλέξει άνα σκαφτό όργανο ή ένα με ντούγες . Η εντύπωση που έιχα μέχρι τώρα , χωρίς να έχω τέτοιο όργανο , είναι ότι το σκαφτό έχει ποιο “οριτζιναλ” ρεμπέτικο ήχο

Αυτό το θέμα με τα σκαφτά ή με δούγιες όργανα το έχουμε ξανασυζητήσει, δεν θυμάμαι σε ποιό τίτλο θέματος.

Συμπληρώνοντας τον Νίκο λοιπόν, αν για παράδειγμα μας πέσει κάτω ένα σκαφτός τζουράς ή μπαγλαμάς είναι πολύ πιθανόν ότι
στο σημείο αυτό θα τρυπήσει ενώ το με δούγιες όργανο λόγω της συνέχειας των ινών του (οι οποίες δεν κόβονται όπως στο σκαφτό),
έχει ελαστικότητα και αντοχή και το πιό πιθανό είναι ότι θα ξεκολήσουν πιθανόν κάποιες δούγιες πράγμα που επιδιορθώνεται εύκολα.

Ο τζουράς κατασκευάζεται συνήθως με μικρότερο μήκος χορδής από το μπουζούκι, άρα έχει και μικρότερες τάσεις. Έχει επίσης και αρκετά μικρότερο σκάφος, άρα μπορεί να γίνει και σκαφτός.

Φώτη, στο μυαλό σου πρέπει να έχεις να διαλέξεις ένα τζουρά που να σου αρέσει ο ήχος του, είτε είναι φτιαγμένος με ντούγες, είτε σκαφτός.
Όσο για το «ρεμπέτικο ήχο» (ορολογία που χρησιμοποιούν και κάποιοι οργανοποιοί), ακόμη δεν έχω καταλάβει ακριβώς σε τι αναφερόμαστε, οπότε…

:78:Κατάλαβα είναι απο εκείνα τα θέματα που πάντα θα μας αρέσει να κουβεντιάζουμε προκειμένου να επικοινωνούμε και όχι για να καταλήξουμε απαραίτητα κάπου