Δυσκολίες των λαϊκών δρόμων

Είχαμε συζητήσει παλιότερα (εδώ, από το #32 και μετά) πώς οριοθετούνται γεωγραφικά οι μουσικοί δρόμοι (αν π.χ. υπάρχουν περιοχές που ξέρουν το σαμπάχ και άλλες που το αγνοούν). Αντιγράφω ένα δικό μου απόσπασμα από εκείνη τη συζήτηση:

Δεν είναι καμιά βαθειά σοφία ώστε να χρειάζεται απόδειξη. Λέει το προφανές: ότι άμα κάποιες κλίμακες δεν έχεις συνηθίσει να τις ακούς, δεν τις αναγνωρίζεις, και τα τραγούδια τους τα αλλοιώνεις μεταφέροντάς τα στην πλησιέστερη οικεία σου κλίμακα.

Το διαπίστωσα αυτό αυτόν τον καιρό, μέσα από τη συνεργασία μου με τη σχολική μας χορωδία. Σ’ ένα σχολείο γενικά πολύ στερημένο από κάθε είδους κουλτούρα, υπάρχει δίψα για οποιαδήποτε πολιτιστική δραστηριότητα. Έτσι φτιάξαμε μια χορωδία από μαθητές που απλώς αγαπάν να τραγουδούν (ή ούτε καν αυτό: μερικοί απλώς έχουν την περιέργεια να δουν πώς θα ήταν να τραγουδούσαν), χωρίς κανένα απολύτως «προσόν» του τύπου να είναι καλλίφωνοι, να ξέρουν μουσική κλπ… (Ντάξει, όχι και εντελώς γαϊδουρόφωνοι βέβαια!)
Μία από τις δραστηριότητες της χορωδίας είναι το πρότζεκτ με τη Μικρά Ασία, στο οποίο εντάσσεται ένα μικρό μουσικό πρόγραμμα με μικρασιάτικα τραγούδια.
Εκεί λοιπόν παρατήρησα ότι ορισμένους δρόμους τα παιδιά αδυνατούν ολωσδιόλου να τους αποδώσουν. Ένα από τα τραγούδια μας είναι η Κανελόριζα. Ως γνωστόν είναι σαμπάχ, και κάνει σ’ ένα σημείο μια κατεβασιά τύπου μπεστενιγκιάρ (δηλ., με τονική Ρε, κατεβαίνει στο Σι κάτω από την τονική), μετά από το οποίο πετάγεται στο Σολ ύφεση, την κατεξοχήν περίεργη νότα του σαμπάχ:

Κό - ο - ρην - α (σι) -
κό (σολ ύφ.) -ρην - α - γα - πώ.

Εκείνο το σημείο ήξερα εκ των προτέρων ότι δε θα μπορούσαν να το πουν, εδώ ακόμα κι εγώ δεν το λέω σωστά: το σολ ύφεση της συλλαβής κο- το ψαχουλεύω. Έτσι τους το έδειξα στην πιο απλή εκδοχή, όπως το λέει εδώ ο Πανούσης.
Έλα όμως που στην πορεία παρατήρησα ότι ακόμα κι έτσι κάτι δεν πήγαινε καλά. Το έψαξα και βρήκα ότι, με την εξαίρεση ενός χορωδού, όλοι οι άλλοι δεν έλεγαν την ύφεση στο σολ ούτε στα άλλα σημεία. Δηλαδή αντί σαμπάχ το έλεγαν διατονικό! (Βασικά μόλις παρατήρησα ότι κι ο Πανούσης το ίδιο κάνει!) Ο ένας που το έλεγε σωστά είναι ο κιθαρίστας της ομάδας μας, ο μόνος που ακούει λίγο λαϊκά και ελάχιστα ψευτορεμπέτικα και έχει μια κάποια εξοικείωση, αλλά κυρίως ο μόνος που, λόγω της κιθάρας, έχει σαφή επίγνωση της κάθε νότας και τη «σημαδεύει» με τη φωνή του, ενώ οι υπόλοιποι ρίχνουν τη φωνή τους κι όπου πέσει.
Ωραία, λέω, ας πούμε την Κανελόριζα διατονικά. Έτσι κι αλλιώς υπάρχει (έτσι τη λένε στην Κάρπαθο, όπου και την πρωτοάκουσα), δεν κάνουμε κάτι αθέμιτο - και άλλωστε το Σαμπάχ σίγουρα είναι περίεργος δρόμος, οπότε και αθέμιτη να ήταν η εκδοχή μας πες ότι δικαιολογείται λόγω ιδιαίτερης δυσκολίας.
Εκεί που πραγματικά παραξενεύτηκα ήταν όταν διαπίστωσα ότι τα παιδιά δεν πιάνουν ούτε την ελαττωμένη δεύτερη του Χιτζάζ (π.χ. από βάση Ρε λένε το Μι χωρίς ύφεση - ουσιαστικά το κάνουν ματζόρε), ούτε τη μικρή έβδομη του Ραστ όταν κατεβαίνει (π.χ. από βάση Ντο λένε το άνω Σι χωρίς ύφεση). Έκατσα αναλυτικά και τους εξήγησα: εσύ μου λες αυτό (τραγουδάω το σημείο που λένε λάθος), εγώ θέλω αυτό (το τραγουδάω όπως το θέλω). Τους το έπαιξα και στο όργανο: έτσι το λες εσύ, έτσι το θέλω εγώ. Άκουγαν και τις δύο φορές το ίδιο!
Ειδικά η περίπτωση του Ραστ με έπεισε ότι το θέμα δεν είναι τόσο τα περίεργα διαστήματα ή οι περίεργες αλληλουχίες διαστημάτων, όσο απλώς ότι τα τραγούδια που ξέρουν τα παιδιά είναι σε άλλες κλίμακες: ραδιοφωνικά χιτάκια, ελαφροπόπ κλπ., που προφανώς είναι πάντοτε σκέτα ματζόρια ή σκέτα μινόρια. Το Ραστ με μικρή έβδομη παραμένει διατονικό, δεν έχει τίποτε το “ιδιόρρυθμο” όπως τα απανωτά ημιτόνια του Σαμπάχ ή το χρώμα του Χιτζάζ. Όμως δεν τους ήταν γνωστό.
Εξυπακούεται ότι ούτε που διανοήθηκα να τους βάλω στη διαδικασία των ασυγκέραστων διαστημάτων. Κάτι τέτοιο θα ήταν εκτός πραγματικότητας.

Το συμπέρασμά μου από όλα αυτά, και ο λόγος που έκατσα να τα γράψω, ήταν η διαπίστωση ότι ένα τεράστιο και όχι ιδιαίτερα εξωτικό κεφάλαιο της μουσικής μας είναι παντάπασιν άγνωστο ακόμα και σε παιδιά που, με τον τρόπο τους, αγαπάνε τη μουσική.

1 «Μου αρέσει»

Μην απαξιώνεις τα ογκανίσματα, Περικλή! Αν θυμάμαι καλά (έχω να ακούσω live φωνή γαϊδάρου αρκετά χρόνια), ο ογκανισμός εκτελείται σε πέμπτη καθαρή!!!


Σφήνα Περικλέους:
Απ’ όλα τα πετούμενα ο γάιδαρος μ’ αρέσει,
γιατί έχει κρύσταλλο φωνή και δαχτυλίδι μέση.


Για να σοβαρευτούμε, τώρα, καμμία αμφιβολία δεν υπάρχει ότι, σε περιοχή που το σαμπά δεν συνηθίζεται, κάθε τυχόν εισαγωγή τέτοιας μελωδίας θα μεταπέσει σχεδόν αμέσως σε διατονική. Το συζητήσαμε αυτό και στην άλλη συζήτηση, που την αναφέρει ο Περικλής στην αρχή της εισαγωγής του. Και βέβαια, αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο για τις περιπτώσεις όπου κάποιοι δεν έχουν καν εξασκημένο αφτί και, όσο και να τους υποδεικνύεις εσύ τις δύο εκδοχές, τη δική τους και την επιθυμητή, αυτοί δεν ακούν τη διαφορά. Θυμάμαι κάποιον “μαθητή μου” φίλο, πριν πάρα πολλά χρόνια, που όταν του επισήμαινα κάτι τέτοιες διαφορές, παίζοντας και εγώ στο όργανο τις δύο διαφορετικές εκδοχές και προτρέποντας “όχι έτσι, έτσι!” , με αφόπλιζε κυριολεκτικά λέγοντας “Μα, αυτό παίζω!!” Τίποτε δεν μπορείς να κάνεις σε τέτοια περίπτωση, ελπίζεις μόνο να υπάρξει βελτίωση στο μέλλον (και υπήρξε).

Κατά τα άλλα, τα τεράστια κεφάλαια της παραδοσιακής μουσικής μας, αλλά και της μουσικής γενικότερα, που είναι παντάπασιν άγνωστα στα νέα παιδιά, κι ας αγαπούν τη μουσική, είναι πάρα πολλά και όχι ένα μόνο, εξωτικό ή όχι. Αλλά αυτό είναι άλλη, πάρα πολύ πονεμένη ιστορία, αν και νομίζω ότι θα υπάρξει βελτίωση στο μέλλον, για όσους τουλάχιστον ενδιαφερθούν κάπως περισσότερο…

ισχύει αυτό, με ελάχιστες εξαιρέσεις εδώ μέσα κανείς δεν είχε ασυγκέραστα ακούσματα, και αρκετοί δεν είχαμε καν τους δρόμους στα αυτιά μας. έλα όμως που όσο ακούμε (και παίζουμε) γίνονται στην αρχή οικεία και μετά εφικτά. σε αρκετούς ανθρώπους που παίζουν ήδη όργανο συμβαίνει αυτό με τις έλξεις/αλλοιώσεις κλπ, και σε μένα αν θυμάμαι καλά. με τον καιρό όμως συνηθίζεται και μαθαίνεται η σωστή απόδοση.
νομίζω είναι μια απόλυτα φυσική διαδικασία μάθησης. η διαφορά είναι ότι πριν έναν αιώνα οι δρόμοι και τα μόρια ήταν κάτι που όλοι το άκουγαν από τα γεννοφάσκια τους, και μπορεί πχ να τους ξένιζαν οι συγχορδίες. όπως μάθει κανείς, έχω ακούσει ιστορία για κάποιον που τον είχε πάρει ο ύπνος με ηλεκτρονική μουσική του ξενάκη!

Να κάνω μια ερώτηση σε αυτό το πολύ ενδιαφέρον θέμα

Η χρήση του βιολιού σε κάποιες περιοχές του αιγαίου, με διαφορετικό κούρδισμα έχει άραγε να κάνει με την ανάγκη απόδοσης συγκεκριμένων δρόμων; το σολ-ρε-λα-ρε μας θυμίζει λύρα και επιτρέπει χαμηλωμένη δεύτερη σε ρε ουσάκ , κάτι που η μι ανοικτή χορδή δεν επιτρέπει…διακρίνω μήπως την ανάγκη να αποφύγουμε την νότα μι ως ανοικτή χορδή, και γιατί είναι χαμηλωμένη στο Ντο ραστ αλλά και στο ρε ουσάκ;

Δεν το 'χω καταλάβει αυτό ρε Αλέξανδρε, αν και έχω προσπαθήσει.

α) Όχι, δε θυμίζει λύρα: η λύρα δεν έχει πουθενά δυο χορδές στην ίδια νότα διαφορετικών οκταβών (δηλαδή για την ακρίβεια η πολίτικη το έχει αυτό, όχι όμως οι νησιώτικες, ούτε οι θρακομακεδόνικες). Το πιο κλασικό κούρδισμα λύρας είναι Λα-Ρε-ψηλό Σολ (το Λα με το Σολ ένα τόνο διαφορά). Μοιάζει αρκετά με το Λα-Ρε-χαμηλό Σολ (οι τρεις πιο μπάσες του βιολιού) και με το Μι-Λα-Ρε (οι τρεις πιο ψηλές του), ενώ με το Ρε-Λα-Ρε (οι τρεις πιο ψηλές στο άλλο κούρδισμα) όχι.

β) Και που αποφεύγουμε την ανοικτή Μι, τι κερδίζουμε; Με κλασικό κούρδισμα σε 5ες θα μπορούσαμε να είχαμε Ρε ραστ - Μι ουσάκ. Με κούρδισμα αλά τούρκα τα έχουμε αυτά ένα τόνο πιο κάτω. Εντωμεταξύ κριτήρια τύπου “πού βολεύονται καλύτερα οι φωνές” δεν παίζουν, γιατί εκ παραδόσεως οι λαϊκοί παιχνιδιατόροι δεν κούρδιζαν στο διαπασών αλλά όπου τους βόλευε, μέχρι και 2 τόνους κάτω (το έχω πετύχει, είναι λίγο ακραίο ομολογουμένως, ενάμιση τόνο κάτω όμως είναι στα όρια του στάνταρ).

γ) Οι ψηλές νότες της 1ης χορδής του βιολιού, αν την κουρδίσεις Ρε, είναι μια θέση πιο ψηλα, άρα αναλογικά πιο δύσκολες. Απεναντίας, από τη Λα μέχρι την ψηλή Ρε έχεις μόνο δύο νότες (1ο και 2ο δάχτυλο στη χορδή Λα), ενώ και τρεις αν είχες (όπως στο αλά φράγκα αλλά και στις υπόλοιπες χορδές του αλά τούρκα) δε θα ήταν κάτι το απαιτητικό.

δ) Το βιολί συνοδεύεται από λαούτο. Το λαούτο κουρδίζει σε πέμπτες (Λα-Ρε-Σολ-Ντο στα περισσότερα μέρη, Μι-Λα-Ρε-Σολ στην Κρήτη και σε καναδυό άλλα νησιά). Το να κούρδιζε και το βιολί σε πέμπτες υποθέτω ότι θα εξυπηρετούσε.

Δε βρίσκω κανέναν πειστικό λόγο που να ερμηνεύει την επιλογή του κουρδίσματος αλά τούρκα. Καλά, εννοείται πως όσοι παίζουν έτσι τους σκοπούς που επί γενιές παίζονται έτσι έχουν βρει τον τρόπο να τους αποδίδουν καλά και έχουν σφυρηλατήσει πάνω τους το τοπικό ύφος του κάθε νησιού, αλλά αυτό δε μας λέει τίποτε για το ερώτημα «πώς το πρωτοδιάλεξαν». Άρα, δεδομένης και της ονομασίας του -αλά τούρκα- ίσως η απάντηση να βρίσκεται κάπου εντός της τουρκικής μουσικής. Να το είχαν καθιερώσει οι Τούρκοι βιολιτζήδες για δικούς τους λόγους, και οι νησιώτες να το παρέλαβαν έτοιμο και να δούλεψαν πάνω σ’ αυτό τους σκοπούς και τις τεχνικές τους.

οκ , συνεχίζοντας τις υποθέσεις:
πρέπει να λάβουμε υπόψιν ότι το τέταρτο δάκτυλο χρησιμοποιείται λιγότερο σε όλα τα παραδοσιακά όργανα, από τα αντίστοιχα κλασσικά. Ας πάρουμε την πρώτη νότα του ίσσου καλύμνου που είναι αυτό ακριβώς το μι. Με το ευρωπαικό κούρδισμα είτε θα παίξεις μι ανοιχτή χορδή, άρα χωρίς να βιμπράρεις ή να γλιστρήσεις, ή τέταρτο δάκτυλο στη λα χορδή , δηλαδή το λιγότερο κατάλληλο για βιμπράρισμα και γλίστρημα. υπάρχει βέβαια και η τρίτη λύση να παίξεις μόνο αυτή τη νότα σε τρίτη θέση και μετά να κατέβεις για τα υπόλοιπα …αλλά γιατί; πολύ κακό για το τίποτα…
Ρίχνεις λοιπόν την μι σε ρε, μειώνεις την ανάγκη του τέταρτου δακτύλου στην ψηλή σου περιοχή και μεταφέρεις τη δουλειά του τέταρτου στο πρώτο…το οποίο είναι εδώ που τα λέμε …περισσότερο σταθερό και παράγει πιο πλούσιο ήχο.
Και ναι ίσως το αλλά τούρκα παραπέμπει στην λύρα Κωνσταντινούπολης; ή σε κάποια αχλαδόσχημα τρίχορδα που υπάρχουν με οκτάβες μέσα στο κούρδισμά τους, σε αντίθεση με τα …‘Ελληνικά’ λαουτοειδή που έχουν κούρδισμα σε πέμπτες;

επεξεργασία: εγώ γιατί αυτό το κούρδισμα το ήξερα ως κούρδισμα ‘λέβα’ ;

Το 'χω ακούσει κι εγώ. Λεβά = παραφθορά του νεβά, που είναι η οθωμανική ονομασία της νότας ρε.

Για τα υπόλοιπα δεν είμαι σε θέση να απαντήσω. Θα κάτσω να μάθω βιολί και άμα έχεις καμιά 20ριά χρόνια υπομονή θα σου πω τη γνώμη μου!!:slight_smile:

Χα! Πράγματι, μάλλον δίκιο είχα, πέμπτη αλλά βεβαίως πρώτα η πέμπτη και μετά η τονική!

Σ’ αυτά τα αρκετά, πρόσθεσε τώρα κι άλλα εφτά…