Καταρχήν θα ήθελα να συγχαρώ το Νίκο για την εξαίρετη δουλειά που έκανε. Η προσφορά του παίρνει ακόμη μεγαλύτερη αξία αν λάβουμε υπόψη την εποχή που δόθηκε η διάλεξη. Αν λάβουμε δηλαδή υπόψη τις δύσκολες συνθήκες για αναφορά σε οτιδήποτε λαϊκό (χούντα), την έλλειψη (σε σχέση με σήμερα) στοιχείων για τα παλιά ρεμπέτικα, καθώς και την έλλειψη πολλών εργασιών σε σχέση με το ρεμπέτικο.
Αν μη τι άλλο, η σημερινή δημοσίευσή της δίνει λαβές για συζήτηση. Θα σχολιάσω λοιπόν ένα μέρος της, για την ακρίβεια μια παράγραφο.
Καταρχήν η συμφωνία μου με μια διαπίστωση του Νίκου:
…Η βιομηχανία τραγουδιών που μας προσφέρει τα τραγούδια έτοιμα για κατανάλωση και το χειρότερο, μασημένα και χωνεμένα κιόλας, δεν αφήνει πιά δυνατότητες για λαϊκές δημιουργίες. Και οι παληοί συνθέτες, όσοι τουλάχιστον συνεχίζουν και σήμερα τη δουλειά τους, δεν προσφέρουν πλέον εδώ και πολλά χρόνια τίποτα καινούργιο, παρά στην καλύτερη περίπτωση αναμασήματα της παληάς τους δουλειάς…
Αψογη διατύπωση μιας άποψης πριν 33 χρόνια, που σήμερα οφείλει να διατυπώνεται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, χωρίς να αλλάξεις ούτε μια λέξη!
Η διαφωνία μου τώρα:
…Και οι σημερινές συνθήκες στην κοινωνία δεν επιτρέπουν πιά να δημιουργηθεί ίσως ένα καινούργιο είδος τραγουδιού, που θα αντικαθιστούσε το ρεμπέτικο. Ο κόσμος έχει σήμερα σταματήσει να σκέφτεται και να δημιουργεί…
Καταρχήν, αν δεχτούμε ότι “οι σημερινές συνθήκες στην κοινωνία δεν επιτρέπουν πιά να δημιουργηθεί ίσως ένα καινούργιο είδος τραγουδιού…”, είναι σαν να δεχόμαστε την έλλειψη διεργασιών μέσα στην κοινωνία, αφού αυτές οι διεργασίες είναι που δημιουργούν την ανάγκη για καθετί νέο.
Επειτα, λέμε ότι “…Ο κόσμος έχει σήμερα σταματήσει να σκέφτεται και να δημιουργεί…”. Πράγματι αυτό φαίνεται με βάση την παραγωγή. Αντικατοπτρίζει όμως η παραγωγή την πραγματικότητα; Εγώ λέω όχι! Γιατί η παραγωγή είναι απόλυτα ελεγχόμενη. Στη δισκογραφία (που είναι το θέμα μας) περνούν ΜΟΝΟ όσα επιλέγει η εταιρία. Και η επιλογή αυτή είναι το “χωνεμένο φαϊ” που αναφέρει ο Νίκος πιο πάνω.
“…Εκλεισε ο κύκλος του ρεμπέτικου τραγουδιού γιατί σταμάτησε η ανάγκη για ρεμπέτικο τραγούδι…”;
Ο κύκλος του ρεμπέτικου έκλεισε. Η ανάγκη για ρεμπέτικο όμως; Από το 1972 που ειπώθηκε αυτή η κουβέντα από το Νίκο, πόσες φορές επανήρθε στο προσκήνιο (και συνεχίζει να επανέρχεται) ο στίχος του Χατζηχρήστου “παλιοζωή, ψεύτη ντουνιά και παλιοκοινωνία”; Πόσες φορές ξημερώνει “Συννεφιασμένη Κυριακή”;
Υπάρχουν λοιπόν δυνατότητες νέας παραγωγής, ανάλογης αυτής του ρεμπέτικου;
ΣΙΓΟΥΡΑ!!!
Απ’ την επαφή μου (και λόγω δουλειάς) με νέους λαϊκούς μουσικούς διαπιστώνω ότι η πλεοψηφία τους φτιάχνει τραγούδια. Τραγούδια που είναι καταδικασμένα να μην μπουν στη δισκογραφία. Είναι στο χέρι μας να βρούμε τρόπους παραγωγής (διάδοσης) αυτού του νέου υλικού. Δεν έχω έτοιμες λύσεις. Ψάχνοντάς το όμως πιο ομαδικά ίσως βρεθούν τρόποι. Ας μην ξεχνάμε ότι ακόμα και σ’ αυτές τις συνθήκες κατάφερε ν’ ακουστεί παλιότερα ένα “Η ζωή μου όλη είναι ένα τσιγάρο” και πιο πρόσφατα ένα “Στον Ταύρο στην Καισαριανή φουγάρα και παράγκες”…