Γιατι κινητος ο καβαλαρης?

Σε τι εξυπηρετει ο κινητος καβαλαρης που εχουμε στα μπουζουκοειδη,μαντολινα κλπ;

Αν τον καναμε σταθερο τι θα χαναμε;

Την αλλαγη, η την τροποποιηση του (με τους καππλαμαδες) ισως? Ολα αυτα εναντια στα τερτιπια που μας κανει το μανικι. Να 'ναι καλα παντως το carbon, εγω δεν του εχω κανει τιποτα τοσο καιρο, μονο που μου φευγει λιγο, απο το βαρυ χερι που εχω σε οποια οργανα εχω παιξει! (Μια φορα εβαλα και σελοτειπ…:019::019::019:)

Συμφωνω με τον Στρατο. Μια φορα ημουν παρων σε ενα πολυ ωραιο περιστατικο: Ενας παιχτης (ο οποιος οντως ειναι ΠΑΙΧΤΗΣ) ειχε αγορασει μπουζουκι, και εξιστορει για το πως ειχε κολλησε με LOGO τον καβαλαρη στο παλιο του μπουζουκι. Ο οργανοποιος δυστυχως ειχε μαλλια…οποτε αρχισε να τα τραβαει…Αυτοι που ασχολουνται με την κατασκευη θα σας δωσουν πολλους λογους, ο ενας απο αυτους παντως ειναι σιγουρα τα τερτιπια του μανικου, αλλα και για να παλλεται καλυτερα το καπακι (;;;;).

Γεια χαρα!
Γιατι να παλλεται καλυτερα το καπακι? Συμφωνω οτι ενα ξενο σωμα κολλας αναμεσα στον καβαλαρη και το καπακι ισως επηρεαζει. Επισης η κολλημενη επιφανεια γινεται ενα σωμα και ισως να μην το αφηνει να “χορεψει” οπως θελει. Απ’την αλλη ενα στρωμα logo οπου ειναι πιο σκληρη απο ξυλο, ισως μετεφερε καλυτερα τις δονησεις. (Ολα αυτα θεωρητικα και γνωριζοντας πως δεν πολυ εχει νοημα η δικηγορια του κολλημενου καβαλαρη…!)

Μα αν το δουμε αλλιως,ολα τα υπολοιπα οργανα που εχουν σταθερο καβαλαρη υστερουν σε κατι;

Δε νομιζω να υπαρχει προβλημα με τις δονησεις αν χρησιμοποιηθει ενα σκληρο υλικο για τη συγκολληση οπως ειπε και ο Στρατος.
Αλλα ειναι λιγο περιεργο γιατι σε πολλα μπουζουκια αν πιασεις να παιζεις ενα ντουζενιαρικο κομματι του Μαρκου και εισαι και εσυ στα ντουζενια σου παιζοντας…μετα το παιξιμο θα θες κουρδισμα.

Δεν ξερω αν εχει καποιον ουσιαστικο σκοπο ο κινητος καβαλαρης η ειναι καποια “ατελεια” που εχει αντεξειι στο χρονο απο τα πρωτα μπουζουκια που φτιαχτηκαν.

ο λογος για τον οποιο ο καβαλαρης ειναι κινητος ειναι για να μας δωσει την σωστη τονικοτητα στο οργανο…δεν γινεται να ειναι κολλημενος…χτυπωντας ρε ανοιχτη για παραδειγμα και ρε κατω στο 12 ταστο πρεπει να ειναι ιδιος ο ηχος, μπορει η ρε κατω να χανει λιγο, κουνοντας λοιπον τον καβαλαρη λιγα χιλιοστα μπροστα η πισω φτανουμε εκει που θελουμε…γι αυτο ο καβαλλαρης ειναι και κινητος:088:

Αυτή η ρύθμιση πρέπει να γίνει για τις ακραίες χορδές. Για τρίχορδο σε όλες τις ρε και για τετράχορδο στις ρε και ντο.

Αντίθετα από τον Μπλέκο, εγώ δεν μπορώ να καταλάβω:

α) γιατί σε άλλα όργανα, π.χ. κιθάρες, ο καβαλάρης είναι σταθερός. Εκεί τι γίνεται με τα μικροσκεβρώματα;
β) γιατί υπάρχουν τα σταθερά τάστα.

Στα όργανα με μπερντέδες, έστω κι αν είναι εντελώς συγκερασμένα όπως το λαούτο ή ορισμένα παλιά ευρωπαϊκά όργανα, μετακινώντας κατάλληλα τους μπερντέδες και τον καβαλάρη μπορούμε να βγάλουμε σωστές νότες ακόμη κι αν το μανίκι έχει γίνει σαν παρένθεση ή σαν ξ. Στα ολωσδιόλου άταστα όργανα ακόμη περισσότερο: δε μετακινούμε τίποτε, απλώς αν δουλεύει καλά το αφτί και το δάχτυλο δεν υπάρχει ποτέ φάλτσο (δύσκολο αλλά εγγυημένο). Όσο λιγότερα πράγματα είναι σταθερά στο όργανο, τόσο περισσότερα προβλήματα είναι επανορθώσιμα.

Με μία δόση χιούμορ, να σου πω ότι μάλλον υπάρχουν για να μπορούμε να παίζουμε εμείς οι υπόλοιποι που δεν έχουμε και τόσο τέλεια δάκτυλα και το αυτί μας είναι άμαθο. Πέραν του αστείου του πράγματος όμως, προφανώς τα σταθερά τάστα κάνουν το όργανο λιγότερο τέλειο (όπως έχει υπωθεί αρκέτες φορές και από εδώ μέσα από γνώστες), εξαλείφοντας κάποια μόρια (εάν το λέω σωστά), αλλά παράλληλα το κάνει πιο εύκολο στην εκμάθηση του. Άλλωστε μην ξεχνάμε πότε άκμασε στην Ελλάδα η χρήση αυτού του οργάνου και από ποιους. Λίγοι από τους Μεγάλους Δασκάλους εκείνης της εποχής (νομίζω) είχαν ιδέα από θεωρητικές γνώσεις μουσικής και τα όργανα ήταν πιο πολύ φτιαγμένα στα μέτρα τους και σε αυτά που ήθελαν να παίζουν.

Υ.Γ. Ξεφεύγουμε όμως από το αρχικό θέμα και θα βγούμε off-topic, εάν δεν το κάναμε ήδη.:241:

Αυτή η φράση, νομίζω τα λέει όλα!

Ο καβαλάρης , σε όσα όργανα στηρίζεται από την πίεση των χορδών ( οικογένεια του βιολιού, μαντολίνου, μπουζουκιού, σάζι, ταμπουράς,μπάντζο,λύρες κ.λ.π.) δεν έχει κανένα λόγο να είναι κολλημένος. Αντίθετα, έχει αρκετούς για να είναι ελεύθερος. Το ίδιο συμβαίνει και με την « ψυχή » των τοξοτών οργάνων, που βρίσκεται ελαφρά σφηνωμένη, αλλά όχι κολλημένη, στο εσωτερικό τους

Τα μηνύματα για το σχήμα του σκάφους μεταφέρθηκαν σε νέο θέμα εδώ

Σχετικα με την ευρεση της σωστης τονικοτητας ας πουμε οτι τη βρισκουμε και κατοπιν τον κολλαμε.
Απ την αλλη οσον αφορα το αν η κολλα μεταξυ καβαλαρη και μπουζουκιου αποτελει ξενο σωμα θα πω το εξης.Αν οντως ισχυει κατι τετοιο τοτε οι καβαλαρηδες θα επρεπε να ειναι μονοκομματοι κι οχι να εχουν κορυφη απο κοκκαλο.

Απο τα λεγομενα του κυριου Φρονιμοπουλου συμπεραινω οτι ειναι κινητος επειδη διευκολυνει τυχον επισκευες σε σημεια που σχετιζονται με τον καβαλαρη.Οποτε ουσιαστικα αυτος ειναι ενας βασικος λογος ετσι;

Αλλοι λογοι;

Ενδιαφέρον αποτελεί το γεγονός ότι στις κλασσικές κιθάρες ο καβαλάρης είναι σταθερός, όπως και στο ούτι.

Εχω την εντύπωση ότι ο κινητός καβαλάρης αποτελεί επίσης μέρος της παράδοσης. Καμμιά φορά ο τρόπος με τον οποίο κατασκευάζονται αρχικά κάποια όργανα δημιουργεί κάποιες σταθερές οι οποίες είναι δύσκολο να αλλάξουν.

Η βάση του μπουζουκιού είναι το μαντολίνο. Στο μαντολίνο ο καβαλάρης είναι κινητός, έτσι λοιπόν τον κάναν κινητό, δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάτι παραπάνω. Το πήραμε έτσι,το συνεχίζουμε έτσι. Είμαι 99% σίγουρος ότι αν το μαντολίνο είχε σταθερό καβαλάρη και το μπουζούκι σήμερα θα είχε σταθερό.

Τώρα γιατί στο μαντολίνο είναι κινητός… εγώ υποψιάζομαι, σε αντιπαραβολή με την κιθάρα και το ούτι, ότι έχει να κάνει με το μέγεθος που έχει το καπάκι. Ισως η μικρή επιφάνεια του σε σχέση με ένα καπάκι από ούτι για παράδειγμα, δεν επιτρέπει τη κατασκευή μιας σταθερής κολλημένης βάσης. Εικασίες…

Υ.Γ. Οι αλλαγές στα όργανα είναι μια δύσκολη υπόθεση. Αρκεί να θυμηθεί κανείς την προσθήκη της τέταρτης χορδής, ή της προσθήκης βέργας. Ακόμα τα συζητάμε.

Μία ακόμα πιθανή απάντηση είναι η εξής:
Στα όργανα με σταθερό καβαλάρη (πχ κιθάρα) οι χορδές βρίσκονται πάνω στο καπάκι. Έτσι όταν κουρδίζεται το όργανο ο καβαλάρης τραβάει το κάπακι προς τα πάνω επομένως πρέπει να είναι σταθερός. Στην αντίθετη περίπτωση (όπως το μπουζούκι), οι χορδές πιέζουν προς τα κάτω τον καβαλάρη και το καπάκι. Το καπάκι όμως είναι μέρος του ηχείου. Εάν ο καβαλάρης ήταν κολλημένος πάνω στο καπάκι (ηχείο) οι τάσεις θα περνούσαν μέσα από τον καβαλάρη και από εκεί στις χρορδές με αποτέλεσμα διαφόρων είδη τριγμούς.

Οπως ακριβως τα λεει ο web-μαστορας!
Εκτος απο ενα,αυτο πυο λεει για το μεγεθος του καπακιου,Για παραδειγμα το γιουκαλιλι που δεν ειναι παρα μια μικρη 4χορδη κιθαρα εχει σταθερο καβαλαρη.

Και αναφορικα με τις αλλαγες της τεταρτης χορδης και της βεργας θα βρεις πολλους μα παρα πολλους που θα ειναι υπερμαχοι αυτων,ενω ουσιαστικα πριν επιχειρηθει κατι τετοιο πιθανοτατα θα θεωρουταν λαθος η ανουσιο!

Κυρις Φρονιμοπουλε σε προηγουμενη απαντηση σας ειπατε οτι ο καβαλαρης εχει αρκετους λογους να ειναι ελευθερος…θελετε να μας διαφωτισετε;

Επαναφέρω το θέμα, μιας και στο σάιτ του οργανοποιού Π.Λαμπή βλέπω ένα μπουζούκι με σταθερό καβαλάρη (μουστάκι) (φωτογραφία).

αναρωτιέμαι πόση ένταση και εξωστρέφεια θα βγάζει, γιατί αλλάζει εντελώς η φιλοσοφία παραγωγής του ήχου. όπως και στις κιθάρες με χορδοστάτη (όπου οι χορδές πιέζουν το καπάκι) αντί για κλασικό καβαλλάρη (όπου αντίθετα τραβούν το καπάκι). βέβαια για να το έφτιαξε ο οργανοποιος, ικανοποιητικό θα είναι το αποτέλεσμα.

Ο κινητός ή ακίνητος καβαλάρης έχει άμεση σχέση με το είδος του οπλισμού του καπακιού.Πολύ σωστά αναφέρθηκε απο μερικούς απο τους προλαλήσαντες οτι στις κιθάρες με ακίνητο καβαλάρη οι χορδές τραβάνε το καπάκι προς τα πάνω ,σαν να θέλουν να το βγάλουν απο το όργανο θα πρόσθετα εγω…ενω στα όργανα με κινητό καβαλάρη οι χορδές πιέζουν το καπάκι σαν να θέλουν να το βάλουν μέσα στο σκάφος …(κάποιες φορές το καταφέρνουν) Αν προσέξουμε πώς ειναι οπλισμένα αυτα τα όργανα νομίζω θα βγάλουμε αρκετά έγκυρα συμπεράσματα. 1) Σε όργανα όπως τα μπουζούκια πχ ή οι λαικές κιθάρες, με χορδιέρα δηλ στον πίσω τάκο βλέπουμε παρόμοιους οπλισμούς με εγκάρσια καμάρια (κάθετα στις χορδές) που έχουν σαν αποστολή να συγκρατήσουν την πίεση των χορδών. 2) Στις κλασικές κιθάρες αντίθετα όπου οι χορδές ‘‘τραβανε’’ προς τα έξω το καπάκι έχουμε συνήθως καμάρια τύπου ‘‘βεντάλιας’’ ή εν πάσει περιπτώσει καμάρια που ξεκάθαρα δείχνει η διάταξή τους τί προσπαθούν να κάνουν σχετικά με την τάση των χορδών.Αξιοσημείωτη εξαίρεση εδω αποτελεί ο παραδοσιακός οπλισμός στα λαουτοειδή όπως πχ το κοινό λαούτο και το ούτι που έχουν μεν εγκάρσια καμάρια, αλλα έχουν και ενα ή δυο καμάρια και πίσω απο τον σταθερό τους καβαλάρη ακριβώς για να μήν φουσκώνει σ εκείνο το σημείο το σκάφος .

επίσης και οι παλιές ακουστικές (πριν την επικράτηση των καμαριών “Χ”, όπως οι δικές μας λαϊκές και οι ευρωπαϊκές μέχρι το '70) είχαν παράλληλα καμάρια, είτε πατούσαν είτε τραβούσαν οι χορδές. βέβαια δεν ξέρω τί γίνεται παραπίσω, σχετικά με πρόσθετη ενίσχυση όπως το ούτι και το λαούτο που αναφέρει ο συνονόματος παραπάνω.

       Στο μπουζούκι πάντα ὑπάρχει χορδοστάτης ὀπότε εάν ο καβαλάρης εἷναι ελεύτερος ἠ όχι , πάντα αἱ χορδές πιέζουν το ἁρμονικό ἐπίπεδο . Νομίζω ότι οἰ ὀργανοποιοί δεν κολλάνε τον καβαλλάρη γιατί δεν χρειάζεται , ἡ πίεσις τῶν χορδών τον συγκρατούν στῆν θέση του . Το περίσσιο χαλάει το ίσιο , δεν είναι έτσι κύριε liga rosa ...