Α μπράβο! Απορώ πώς το βρήκες!
Τι έχει η εκτέλεση; Μια χαρά τη βρίσκω. (Άσε που δεν ξέρω αν υπάρχει κι άλλη ηχογράφηση - εγώ πάντως από αυτήν το ξέρω το κομμάτι).
Στην έκδοση από την οποία προέρχεται (Κιβωτός του Αιγαίου, λεπτομέρειες στην περιγραφή του βιντέου), την οποία μόλις κοίταξα, διαβάζω ότι τα μέτρα εναλλάσσονται ανάμεσα σε 7ρια, 8ρια, 9ρια και 6ρια. Το έχει σε παρτιτούρα, αλλιώς από μόνος μου δε θα τα έβγαζα εύκολα. Δε λέει αν χορεύεται ή όχι, ούτε σχολιάζεται οτιδήποτε για την ασυνήθιστη αυτή ρυθμική …κατάσταση, πέρα από αυτό που μετέφερα από μνήμης σχετικά με τον τίτλο.
Παρουσιάζονται επίσης, σε ιδιαίτερα δυσνόητη γλώσσα, οι τροπικές αλλαγές του κομματιού. Ο τίτλος «κασιδιάρης = (χοντρικά) ακανόνιστος», σύμφωνα με το βιβλίο, αναφέρεται και στα δύο, ρυθμική και τροπική αστάθεια.
Και τέλος ότι παίζεται σε δύο διαφορετικά χωριά του νησιού, που το καθένα έχει το ρεπερτόριό του και τις κομπανίες του (χωρίς να λέει αν παίζεται ίδια - αυτή η ηχογράφηση έγινε στον Σκουτάρο, το άλλο χωριό νομίζω πως είναι η Αγιάσος).
Τέλος πάντων, πού κολλάνε όλα αυτά:
Νομίζω ότι πρόκειται ακριβώς για την περίπτωση που λέμε «η εξαίρεση επιβεβαιώνει τον κανόνα». Τέτοια κομμάτια δεν υπάρχουν, απλώς έτυχε να υπάρχει ένα. Η Μυτιλήνη έχει ατελείωτο ρεπερτόριο καρσιλαμάδων, απτάλικων και ζεϊμπέκικων. Το εννιάρι, ακόμα και τα πιο παράξενα εννιάρια, είναι στο αίμα τους που λέμε, το ξέρουν άριστα. Αντίθετα, δεν έχουν καθόλου άλλα κομμάτια που ν’ αλλάζουν μέτρα.
Άρα, ένα κομμάτι που μοιάζει σαν τα «χαλασμένα ζεϊμπέκικα» που έλεγε τις προάλλες ο @liga_rosa, ενώ αφενός δεν εντάσσεται σε κάποια τοπική κανονικότητα, ταυτόχρονα αφετέρου αποκλείεται και να προέρχεται από λάθος. Πόσο μάλλον που οι ίδιοι οι μουσικοί έχουν πλήρη συνείδηση της ιδιορρυθμίας του.
Δεν ανήκει ούτε στις περιπτώσεις τύπου Ερωτόκριτου, τραγούδια που αρχικά λέγονταν χωρίς όργανα, χωρίς χορό, χωρίς συγκεκριμένο μέτρο αλλά μ’ έναν ρυθμό βασισμένο στις συλλαβές και τις ανάσες, και που όταν αργότερα τα μετάπιασαν οι μουσικοί τα βγάλαν σε -αναπόφευκτα- ασταθή μέτρα.
Η ύπαρξή του δεν έχει καμία εξήγηση. Είναι ένα παράδοξο, μια curiosite, ίσως-ίσως ακόμη κι ένα μουσικό αστείο κατά βάθος. Ακόμη κι αν βρεθούν καναδυό ακόμη παρόμοια κομμάτια, και πάλι μοναδικές εξαιρέσεις θα είναι.
Οπότε, δεν μπορούν να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε τα «Μαύρα δέντρα».