Εστω, πως θέλετε ένα καινούριο τρίχοδρο για πρώτο όργανο.
Οπως κι εγώ.
Εστω, πως σας ταιριάζει ή σας δονεί αισθητικά η οργανοποιία συγκεκριμένου κατασκευαστή, αντικειμενικά ευυπόληπτου και εγνωσμένης αξίας. Που όμως… βρίσκεται εκτός Αττικής.
Οπως ακριβώς ο μάστορας που έχω κατά νου.
Τι θα κάνατε στη θέση μου ; Ποιά είναι η πιο “σοφή” κίνηση ;
Πρέπει ο οργανοποιός να βρίσκεται κοντά στον τόπο κατοικίας μας, εφόσον πρόκειται για καινούριο όργανο και υπάρχει συνεπώς δυνατότητα επιλογής, ώστε να κάνει ο ίδιος τα σέρβις του ιδίως τον πρώτο καιρό;
Το βρίσκω λογικό να κάνω μία-δύο εκδρομές ώστε να παραγγείλω και παραλάβω ένα νέο τρίχορδο (εν προκειμένω), αλλά με ενοχλεί η ιδέα να το “τρέχω” αργότερα στον κατασκευαστή του για να το κοιτάξει, να του κάνει σέρβις κ.λ.π.
Γουστα είναι και το πως νιωθει ο καθένας.
Προσωπικά θέλω επαφή με τον κατασκευαστή και άμεση πρόσβαση.
Αλλα αν ήταν όλοι σαν και εμένα ο Παΐσιος δεν θα πούλαγε ούτε ένα όργανο, αντιθέτως ενας φίλος που μίλησε πρόσφατα μαζί του είχε διαθέσιμο μόνο ένα όργανο, κάτι το οποίο σημαίνει πως πολλοί παιχτες δεν λογαριαζουν την απόσταση.
Τώρα αν έχεις φάει καψούρα με συγκεκριμένο όργανο η κατασκευαστή δύσκολα να σβήσει…
Έστω ότι δε μπορείς να μετακινηθείς εκτός νομού.
Όπως και τώρα.
Εγώ στη θέση σου θα μιλούσα με τον οργανοποιό, θα κανόνιζα όλες τις λεπτομέρειες για το όργανο και θα του έλεγα να μου το στείλει. Υπό κανονικές συνθήκες το όργανο δε θα χρειαστεί να πάει στον κατασκευαστή του πάνω από 1 φορά το χρόνο. Για μικροφθορές μπορώ να εμπιστευτώ έναν οργανοποιό που είναι πιο κοντά μου.
Όταν ο κατασκευαστής είναι μακρυά και έχεις ένα άψογο όργανο, είναι θεμιτό να περνεις σε άλλο κατασκευαστή για ένα λουστραρισμα? ή για ένα σεταρισμα? Θα αλλοιωθεί ο ήχος του? Σίγουρα όχι για ένα μεγάλο πρόβλημα… Απλά γενικά υπάρχει η άποψη, κυρίως των κατασκευαστων, ότι στο όργανο πρέπει να αγγίζει μόνο ο κατασκευαστής του… Ποια η άποψη σας?
Εάν χρειάζονται “χοντρά” πράγματα σίγουρα το καλύτερο θα ήταν να το αγγίζει μόνο ο κατασκευαστής του. Αλλά για έναν καθαρισμό ταστιέρας ή ένα πλάνισμα τάστων δε νομίζω ότι έχει νόημα να γίνει ταξίδι ωρών. Κάποιος έμπειρος μάστορας σίγουρα μπορεί να το κάνει σεβόμενος τη δουλειά του συναδέλφου του. Από εκεί και πέρα μπορείς να κρατήσεις και τη στάση που λες :
ώστε να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο ότι δε θα γίνεις μπαλάκι για το ποιος φταίει εάν κάτι πάει λάθος.
Βασικά θέλω να κάνω ένα λουστραρισμα το μπουζούκι, σκέφτομαι να το κάνω εδώ Κύπρο και να μην το στείλω στην Ελλάδα στο κατασκευαστή του και ακολούθως και ένα σεταρισμα. Η αλλαγή επιλογή που σκέφτομαι είναι να το κάνω το λουστραρισμα Κύπρο και σε μεταγενεστερο χρόνο να το στείλω Ελλάδα ή θα περιμένω να τα κάνω και τα δύο στην Ελλάδα. Τι είναι σοφοτερο?
Το λουστράρισμα σίγουρα θα επηρεάσει. Δεν είναι μικρή δουλειά όπως το σετάρισμα. Το σετάρισμα μπορεί να γίνει οπουδήποτε. Για το λουστράρισμα αν δεν μπορείς να το στείλεις λόγω χρόνου και απόστασης, καλύτερα είναι να μιλήσεις με τον κατασκευαστή για να σου πει τι λούστρα χρησιμοποίησε έτσι ώστε αν το κάνεις σε έναν τοπικό οργανοποιό να μπορείς να του δώσεις όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείς.
@Panos.ts προτιμώ να είναι κοντά μου ο μάστορας, για να χτίσω μια σχέση εμπιστοσύνης πριν και μετά την αγορά, επίσης για να έχει παρόμοιες κλιματικές συνθήκες κατασκευής, και για να είναι κοντά στα σέρβις. Από την άλλη, για κάποιους συγκεκριμένους κατασκευαστές θα έκανα μια εξαίρεση!
@Dimitris88 Δεν θα άλλαζα την γομαλάκα (αν αυτό εννοείς) παρά μόνο αν έπαιζα σε πολύ άγριες συνθήκες νύχτας ή το έπαιρνα παραλία. Αν βάλεις πιο βαρύ λούστρο να περιμένεις κάποια απώλεια στον ήχο.
Μια κουβέντα με τον κατασκευαστή θα ήταν το καλύτερο, μπορεί να έχει κάποιον οργανοποιό που να εμπιστεύεται ή/και να συνεργάζεται στην Κύπρο.
Ενας βασικος λογος που πρεπει ο μαστορας να ειναι κοντα σου, ειναι γιατι ξερει την τιμη του μπουζουκιου που σου δωσε και τις προδιαγραφες και εγγυησεις που εδωσε. Δηλαδη προνομια. Αυτα ισχυουν για τους πολλους. Αλλα. Υποστηριζω το να παρεις μπουζουκι και απο αλλου. Ειδικα αν εισαι αθηναιος, που υπαρχουν γυρω σου εξαιρετικοι οργανοποιοι να σου επισκευασουν οτιδηποτε πανω στο οργανο σου με σοβαροτητα και σιγουρια. Οποτε νομιζω δεν ειναι τοσο θεμα. Αν οντως δηλαδη θες να πας εκτος Αθηνας. Θα ηθελες να μας γραψεις για ποιον μιλας, να σου πουμε αποψεις?
Επισης ενας καλος οργανοποιος δε χρειαζεται καμια πληροφορια για το λουστρο. Η μπαλα φαινεται, το ιδιο και το πιστολι. Τα ξεχωριζεις δηλαδη. Επισης και το παχος του βερνικιου με απλα μεσα, φαινεται εξισου ευκολα. Εχω παιξει πολυ καλα οργανα και με τα δυο ειδη λουστραρισματος και κανενα δε μου εδωσε την εντυπωση οτι υπερεχει σε ηχο.
Ευχαριστώ για τις σκέψεις σας. Είμαι πράγματι σε δίλημμα αλλά το παλεύω, είναι ευχάριστο άλλωστε το ζήτημα και δεν θα βιαστώ να αποφασίσω. Υπάρχουν οργανοποιοί που με αγγίζουν τόσο στην Αθήνα όσο και εκτός Αττικής, δεν θα ήθελα για την ώρα να ονομάσω συγκεκριμένους κυρίως επειδή δεν έχω επισκεφτεί από κοντά αρκετούς και σίγουρα θα αδικήσω κάποιον (με την έννοια της εκ των υστέρων συνειδητοποίησης πως μ’αρέσουν τα τρίχορδα του…)
Είμαι παράλληλα και μεγάλος φαν (θιασώτης…) του μεταχειρισμένου, και παρεπιπτόντως σκέφτομαι να ανοίξω ένα νέο θέμα με ερωτήσεις που με απασχολούν για το ζήτημα της αγοράς μεταχειρισμένου σήμερα…
Υ.Γ. Είμαι ερασιτέχνης, και δεν ζω από τη μουσική. Σκέφτομαι πως αν ήμουν επαγγελματίας δεν θα σκεφτόμουν καν την πιθανότητα να …ταξιδέψω για να αγοράσω όργανο. Θα διάλεγα σίγουρα όργανο από οργανοποιό κοντά μου που πιθανότατα τον γνωρίζω ήδη και πίνουμε και τσίπουρα ενίοτε έξω απ’το μαγαζί του…
Το σετάρισμα δεν είναι καθόλου μικρή δουλειά κατ’ εμέ και μπορεί να “αλλάξει” ένα όργανο:
κάποτε ένας οργανοποιός που είχα μπουζούκι δεν μπορούσε να δουλέψει και με έστειλε στο γιό του για σετάρισμα και σέρβις… το όργανο άλλαξε ριζικά και επανήλθε στα κανονικά του όταν μπόρεσε ο ίδιος ο μάστορας να το επαναφέρει.
Πάντως, ως κάτοχος οργάνων και “από μακρυά” (μένω Αθήνα, ο οργανοποιός είναι Σαλόνικα) μπορώ να πω ότι η απόσταση δεν είναι και πρόβλημα. Νταξ, πιο καλά κοντά, αλλά αν κάτι το θες, κάντο.
Για να απλοποιήσουμε τα πράγματα. Καμιά δουλειά πάνω σε ένα όργανο δεν είναι απλή. Από το να αλλάξεις κλειδιά ή την χορδιέρα, μέχρι να προχωρήσεις σε πιο σημαντικές δουλειές που δεν είναι εύκολα αναστρέψιμες.
Το σετάρισμα όντως Babis μπορεί να αναδείξει ή να χαλάσει τον ήχο ενός οργάνου. Αλλά ως δουλειά είναι πιο εύκολα αναστρέψιμη από ένα λουστράρισμα. Όλα μπορεί να ξαναγίνουν πάνω σε ένα όργανο αλλά με ποιο κόστος. Πήγαινε σε οποιονδήποτε οργανοποιό και ζήτα του να σου δώσει τιμή για σετάρισμα και τιμή για να λουστράρει το όργανο. Τόσο απλό είναι. Ανεστάκο δεν μίλησα για το αν ξεχωρίζει το λούστρο μπάλας από το πιστόλι. Αυτό ένας λουστραδόρος μπορεί να στο πει εύκολα. Ο κύπριος φίλος είπε ήδη ότι το μπουζούκι του έχει λούστρο μπάλας. Εγώ του είπα να ζητήσει να μάθει τι είδους λούστρο μπάλας έχει, για να ξέρει τι να πει και τι να ζητήσει, αν δεν το λουστράρει πάλι στον κατασκευαστή του οργάνου. Όπως είπα και πριν υπάρχουν πολλά βερνίκια μπάλας από διαφορετικές εταιρίες. Ο κατασκευαστής θα έβαλε κάποιο επειδή το έχει δοκιμάσει και ξέρει ότι θα δουλέψει καλά με το συγκεκριμένο όργανο.
Και ερχόμαστε στον Δημήτρη που θέλει να τα κάνει όλα αυτά στην Κύπρο ή από την Κύπρο. Φίλε Δημήτρη εγώ για έναν οργανοποιό έχω ακούσει στην Κύπρο, και είναι γνωστός για τις λύρες που φτιάχνει. Ξέρω ότι φτιάχνει και άλλα όργανα όπως λάφτες και λαούτα. Προσωπικά δεν ξέρω την δουλειά του γιατί δεν έχω παίξει όργανα δικά του. Αλλά γνωστοί μου που έχουν πάρει λύρα από αυτόν έχουν μείνει πολύ ικανοποιημένοι από την ποιότητα της κατασκευής. Είναι ο Λεωνίδας Σπανός. Δεν ξέρω διεύθυνση στην Κύπρο να σου πω, πέρα από ότι πρέπει να είναι στην Λάρνακα. Ίσως να σου είναι πιο εύκολη μια συνάντηση μαζί του για να του εξηγήσεις τι θέλεις, παρά να περιμένεις μέχρι να έρθεις Αθήνα.
Εδώ έχει βίντεο με όργανα δικά του.
Πιστεύω ότι αυτό μπορείς να το συζητήσεις ανοιχτά και τίμια με τον μάστορή σου: Μάστορη είσαι στου διαβόλου τη μάνα, δεν μπορώ να κάνω όλες τις δουλειές μέσω ταχυδρομείων, άμα θέλει κάνα μερεμέτι ποιον μου προτείνεις;
Πολύ πιθανόν να έχει στήσει ο ίδιος συνεργασίες με άλλους μαστόρους για τέτοιες περιπτώσεις. Ιδίως όσοι είναι στ’ αλήθεια στου διαβόλου τη μάνα και όχι απλώς μακριά από εσένα.
Απο μια γρήγορη αναζήτηση δεν βρήκα κάτι σχετικό, θα ήθελα κάποιος αν ξερει να πει επιγράμματικα τι περιέχει το σεταρισμα, ποιες εργασίες?
(Αν πάρει έκταση η απαντηση ίσως το μεταφέρουν οι συντονιστές σε άλλο νήμα για να μην “χαλάω” αυτο)
Χοντρικά, το σετάρισμα περιλαμβάνει ύψος χορδών, (μαλακό ή σκληρό όργανο), καθαρό ήχο, (καβαλάρηδες - πάτημα χορδών - ταστάρισμα) και το λεγόμενο neck relief αν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, (βέργα ή όχι). Και γενικά το λεγόμενο playability, (ευκολία στο παίξιμο από τον χρήστη). Δεν νομίζω να έχω ξεχάσει κάτι.