Τροποι εκμαθησης της ταστιερας

Καλησπερα στη παρεα. Αναζητωντας πληροφοριες στο διαδυκτιο σχετικα με τροπους απομνημονευσης η χαρτογραφησης αν θελετε της ταστιερας της κιθαρας ειδα οτι υπαρχει ενα συστημα το οποιο ονομαζετε CAGED. Οστοσο πολλοι κορυφαιοι κιθαριστες το αμφισβητουν.Θα ηθελα να ρωτησω τη γνωμη σας γι αυτον το τροπο εκμαθησης που φανταζομαι οι περισσοτεροι γνωριζετε πως λειτουργει, αλλα και τι τροπους χρησιμοποιητε εσεις οι ιδιοι για να θυμαστε τις νοτες και τις κλιμακες επανω στο οργανο.
Ευχαριστω.

Φιλε μου γεια σου.Για την κιθαρα δε ξερω να σου πω,ωστοσο,με πολυ κοπο,στο τριχορδο που παιζω κατεληξα πως ειναι ζητημα δακτυλοθεσιας.Δηλ,με (αρχικα)αξονα την φυσικη κλιμακα,αναζητας κ βρισκεις τις '‘θεσεις’'στην ταστιερα.με τις δακτυλοθεσια που ανακαλυπτεις η διδασκεσαι ως βολικη.Επειτα,παιζεις ατελειωτα…ριχνοντας κ καμια συγχορδια που και που κ συνεχιζεις ασταματητα.Αργα φυσικα κ καθαρα.Οταν ωριμασει ο καιρος(το αυτι,το χερι κ το ματι)θα πας παρακατω,χωρις να το καταλαβεις…καλη μελετη.Πιστευω να βοηθηθεις,αλλιως,ρωτα κιθαριστες για σιγουρια.

1 «Μου αρέσει»

καταλαβαινω απολυτα τι θες να πεις .Εγω ειμαι αυτοδιδακτος και με τα χρονια εχω ανακαλυψει η κατασκευασει ας πουμε τα δικα μου μοτιβα επανω στο οργανο με αποτελεσμα να παιζω πλεον σχεδον ανετα σε ολες τις τονικοτητες και σε ολο το μηκος της ταστιερας εκτος απο τους λαικους δρομους τους οποιους τους εχω μαθει στην ΡΕ στα πρωτα ταστα. Ωστοσο θα ηθελα να μαθω αν π.χ. στα ωδεια διδασκετε καποιος συγκεκριμενος τροπος δαχτυλοθεσιας οπως αυτος που περιεγραψα πιο πανω η κατι αντιστοιχο.

Θα έλεγα περίπου το ίδιο με τον Ιούλιο. (Είμαι εν μέρει αυτοδίδακτος και εν μέρει διδαγμένος - δεν παίζω κιθάρα.)

Δεν αμφιβάλλω ότι υπάρχουν μέθοδοι για το καθετί, και ότι κάποιες από αυτές θα είναι μελετημένες, θεμελιωμένες και αποτελεσματικές. Πιθανολογώ ωστόσο να λύνουν προβλήματα που έτσι κι αλλιώς λύνονται.

Κατά την προσωπική μου αντίληψη, το πιο σημαντικό δεν είναι να ξέρεις ανά πάσα στιγμή αν παίζεις Ντο ή Ρε, ούτε το να μπορείς με ετοιμότητα να πετύχεις το Ντο ή το Ρε, αλλά τα διαστήματα: να ξέρεις αν ανέβηκες/κατέβηκες μια 2η ή μια 3η από τη νότα που ήσουν, να ξέρεις ότι θες να ανέβεις μια 2η/3η και πού θα την βρεις, και να παρακολουθείς σε ποια βαθμίδα της κλίμακάς σου βρίσκεσαι/θες να πας.

Με την τριβή, πέρα από την εξοικείωση που αποκτάς ούτως ή άλλως, ανακαλύπτεις και διάφορους μπούσουλες που μπορεί να σε εξυπηρετήσουν, και που πιθανώς να είναι διαφορετικοί από αυτούς που θα ανακάλυπτε κάποιος άλλος στο ίδιο επίπεδο παιξίματος μ’ εσένα.

Δεν τίθεται ζήτημα σύνδεσης με το τρίχορδο, καταρχήν γιατί εκεί ένα ρε κι ένα λα είναι όλα κι όλα, είναι πιο εύκολο να απομνημονέυσεις την ταστιέρα και δεύτερον στο τρίχορδο έτσι κι αλλιώς το παίξιμο είναι κατά κύριο λόγο οριζόντιο όχι κάθετο.

Δεν καταλαβαίνω αν η ερώτηση σου έχει να κάνει με τη χρησιμότητα του CAGED γενικά ή με το αν υπάρχει καλύτερη μέθοδος απομνημόνευσης.

Αν το ζητούμενο είναι να απομνημονεύσει κανείς απλά τις νότες στην ταστιέρα, αυτό μπορεί να γίνει ακόμα και με ένα διάγραμμα με συχνή μελέτη και ear training. Έχεις δηλαδή το διάγραμμα της ταστιέρας και αποστηθίζεις λίγα λίγα τάστα ενώ παίζεις ταυτόχρονα για να εξασκείς το αφτί σου στο πώς ακούγεται τι. Με τον καιρό θα είσαι σε θέση να ξέρεις που είναι πχ η ντο σε όλη την ταστιέρα.

Το πλεονέκτημα του CAGED είναι ότι -σε αντίθεση με την απλή αποστήθιση- είναι “παικτικό”, σε βοηθάει να αποκτήσεις “έξυπνα δάκτυλα”. Δεν αρκεί να ξέρεις ότι στο Χ τάστο είναι η Ψ νότα, αλλά τι σχέση έχει αυτή η νότα με αυτό που παίζεις (είτε μιλάμε για συγχορδία, είτε για κλίμακα, είτε για άρπισμα).

Όταν έχεις στο νου σου πχ ότι είμαι στην περιοχή του 5ου τάστου, όπου αν βάλω μπαρέ το δείκτη στο 5ο παίζω συγχορδίες:
Α (με σχήμα Ε, οπότε πατάω τη νότα λα στις χορδές μι, ρε)
D (με σχήμα Α, οπότε οπότε πατάω τη νότα ρε στις χορδές λα, σολ)
F (με σχήμα C, οπότε πατάω τη νότα φα στις χορδές σι, λα)
C (με σχήμα G, οπότε πατάω τη νότα φα στις χορδές μι, σολ)
G (με σχήμα D, οπότε πατάω τη νότα φα στις χορδές ρε, σι)

συν τις άλλες δύο νότες (3η, 5η), που επίσης ξέρεις που βρίσκονται πάνω στα σχήματα, καθώς οι δακτυλισμοί ακολοθούν τις βασικές ανοικτές συγχορδίες C, A και Am, G, E και Em, D και Dm. Κατά συνέπεια, ξέρεις και το άρπισμα, δηλαδή την ανάλυση της συγχορδίας στη συγκεκριμένη θέση, στο συγκεκριμένο “κουτί”. Αφού εκεί γύρω λοιπόν υπάρχουν σε τουλάχιστον 2 διαφορετικές χορδές οι τονικές κάθε συγχορδίας που μπορεί να παιχτεί, μπορείς να τις χρησιμοποιήσεις ως βάσεις για την ανάπτυξη της σχετικής κλίμακας (πόσω μάλλον όταν ξέρεις ήδη από τις συγχορδίες που βρίσκονται οι 3ες, οι 5ες αλλά και οι 6ες και 7ες).

Αμέσως έτσι έχεις ένα “χάρτη” της περιοχής που είναι χρηστικός όχι παπαγαλία.
Πχ, αν με ρωτήσεις χωρίς όργανο στα χέρια ποιά νότα είναι στο 6ο τάστο της σι χορδής, ίσως να χρειαστώ μερικά δευτερόλεπτα να απαντήσω. Όμως όταν παίζω, τα δάκτυλά μου αμέσως “καταλαβαίνουν” ότι εκεί είναι η φα και ότι η επόμενη πιο κοντινή φα είναι στο 8ο τάστο στη λα χορδή.

Κι εγώ αυτοδίδακτος είμαι -αν εξαιρέσουμε το τελευταίο διάστημα- αλλά το CAGED σύστημα, το λίγο που έχω ασχοληθεί μαζί του, μου φαίνεται αυταπόδεικτο.

Πέρα από αυτό, υπάρχουν και άλλα μοτίβα, όπως πχ ανάπτυξη κλίμακας με 3 ή 4 νότες ανά χορδή, αλλά απευθύνονται μάλλον σε άλλα είδη μουσικής με διαφορετικές απαιτήσεις από τον κιθαρίστα. Δες εδώ -μπαίνει λίγο επιθετικά αναφορικά με την ίδια ερώτηση που του κάνουν σχετικά με το CAGED αλλά αξίζει τον κόπο: https://www.youtube.com/watch?v=wUfSapmX1BM

Αφου ειδα το βιντεο του Αναστασακη διαπιστωσα οτι το μοτιβο που χρησιμοποιει ειναι ενα απο αυτα που χρησιμοποιω κι εγω,απλα δεν γνωριζα οτι ειναι μερος του συστηματος CAGED. Αυτο με το 3 η 4 νοτες ανα χορδη ακουγετε πολυ ενδιαφερον και δεν ξερω αν χρησιμοποιειται στην λαικη κιθαρα.Το λεω αυτο γιατι βλεπωντας καποια βιντεο του κυριου Μυστακιδη παρατηρω οτι το παιξιμο του ειναι πιο πολυ οριζοντιο και διαγωνιο παρα καθετο…οπως και να χει σας ευχαριστω πολυ για τις πληροφοριες ειμαι σιγουρος οτι επιτελους θα βαλω τα πραγματα σε μεγαλυτερη ταξη απ οτι τωρα.

Αυτό εννοούσα παραπάνω όταν έλεγα ότι είναι αυταπόδεικτο :088:

Μην ξεχνάς ότι το CAGED έχει εφαρμογή μόνο στο στάνταρ κούρδισμα. Ο Μυστακίδης όταν παίζει πιο σολιστικά ή τσιμπητά συνήθως χρησιμοποιεί εναλλακτικά κουρδίσματα.

γενικά ο αντουάν με κάλυψε!
μιλώντας συγκεκριμένα για δρόμους, εφόσον δεν είναι κλίμακες αλλά τρόποι, μας ενδιαφέρουν κυρίως τα 4χορδα και τα 5χορδα. οπότε χρησιμοποιούμε αρκετά το οριζόντιο παίξιμο του μπουζουκιού, δηλαδή το κάτω 4/5χορδο σε κάθετη θέση (σε δύο χορδές) και το πάνω σε οριζόντια (σε μία χορδή). από την άλλη, υπάρχουν θέσεις και με τα δύο 4/5χορδα σε κάθετες θέσεις (εκτείνονται σε τρείς χορδές), με τρόπο ώστε να εξυπηρετούν το τροπικό παίξιμο.
φυσικά πάντα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το σύστημα caged (κυρίως σε πιο δυτικά παιξίματα), κάνονας τις απαραίτητες αλλοιώσεις για να φτιάξουμε τους δρόμους από την μείζονα ή την ελάσσονα κλίμακα.