Τεκετζής

Γειά χαρά και από μένα!
Πράγματι ,όπως είπαν και κάποιοι ο «Τεκετζής» είναι σαφώς στην εισαγωγή και το ταξίμι 5/8=(2+3)/8 και στο τραγούδι 9/8=(2+3+2+2)/8.
Ως προς το χορό, από όσους έχω δει να το χορεύουν, το πάνε αντικριστά.

Ως προς την «κλοπή-αντιγραφή» του Περιστέρη έχω αρκετούς ενδοιασμούς στο κατά πόσο μπορούμε να πούμε κάτι τέτοιο:

Σίγουρα το α’ μισό του canto του Τεκετζή είναι ίδιο με το τούρκικο κομμάτι (σε διαφορετικό ρυθμό). Ωστόσο αν ακούσει προσεκτικά κανείς το β’ μισό δεν είναι ίδιο - κινείται βέβαια στο ίδιο 5χ, το 5χ-Χουσεϊνί-, αλλά είναι άλλες οι φράσεις.

Είναι γνωστό σε όσους έχουν ασχοληθεί με τα μακάμ ότι η ταυτότητα ενός μακάμ καθορίζεται σε σημαντικό βαθμό από χαρακτηριστικές φράσεις-και όχι μόνο-, οι οποίες αρκετές φορές είναι σχεδόν ίδιες σε διαφορετικά κομμάτια…Αυτό παρατηρείται ακόμα και στο ρεπερτόριο του ρεμπέτικου και πιο ανάγλυφα στους αμανέδες …Το φαινόμενο αυτό δεν αποτελεί αντιγραφή-κλοπή, αλλά θα έλεγε κανείς μια ταυτοποίηση του μακαμιού, δηλ. αυτές οι φράσεις το κάνουν αναγνωρίσιμο.

Νομίζω ότι κάλλιστα μπορεί να αποτελεί μια τέτοια περίπτωση ο «Τεκετζής» ως προς το κοινό μέρος.

Επίσης, σε intro+canto η μελωδία κινείται καθοδικά στην κλίμακα του μακάμ Χουσεϊνί και επιπρόσθετα υπάρχει το ταξίμι στην κλίμακα του μακάμ Καρτσιγιάρ.
Ο συνδυασμός αυτών των συμπεριφορών της μελωδίας συνιστούν ένα μακάμ που λέγεται Γκιουλιζάρ.

Συνεπώς, ο «Τεκετζής» ακολουθεί το μακάμ Γκιουλιζάρ, ενώ το «Zeynebim»το μακάμ Χουσεϊνί .

  • το α` μισό του canto ίδιο (αλλά σε διαφορετικό ρυθμό, όπως και το υπόλοιπο κομμάτι)
  • το β` μισό του canto άλλο
  • intro νέα μελωδία
  • ταξίμι επιπλέον στοιχείο

Άρα ο Περιστέρης δημιούργησε ένα νέο κομμάτι που πιθανότατα έχει επιρροές…

Από συντονιστική ομάδα:

Μερικά εμβόλιμα μηνύματα για το ρυθμό του «Ωφ αμάν (Πίνω και μεθώ)» μεταφέρθηκαν σε νέο νήμα.