Ποντιακοί Χοροί

Πόντιε,
Ελπίζω να κατανοείς πως

  1. άλλο θέμα είναι η αναμφισβήτητη αξία ενός πολιτισμού όπως ο Ποντιακός με ό,τι αυτός συμπεριλαμβάνει (γλώσσα, τραγούδια, χορούς, ήθη, έθιμα…)
  2. πως ο πολιτισμός αυτός καθόλου δεν αμαυρώνεται αν τονίσουμε το αυτονόητο, που αφορά όχι μόνο το συγκεκριμένο, αλλά όλους τους πολιτισμούς, δηλαδή τη γλωσσική και γενικότερη πολιτισμική επιμειξία…
  3. και άλλο θέμα να επιμένουμε στην «καθαρότητα» μιας γλώσσας ( άποψη ανεδαφική και ρατσιστική μαζί ) που έχει ιστορία 26 αιώνων και ενός λαού, ο οποίος κατοίκησε σε μια περιοχή που περιλάμβανε περίπου 800 οικισμούς, εκτεινόταν σε μια ζώνη 400 χιλιομέτρων, από την Ινέπολη στα δυτικά μέχρι την Κολχίδα στα ανατολικά, περιοχή που δεν ήταν ελληνόφωνη, αλλά εκεί ήταν εγκατεστημένοι και τουρκικοί πληθυσμοί και όλοι οι λαοί που αναφέρθηκαν πιο πάνω και όχι μόνο
    Γλωσσολόγοι και ιστορικοί (Τριανταφυλλίδης, Τομπαΐδης, Browing) μιλούν ξεκάθαρα για 3 ομάδες ιδιωμάτων στην ποντιακή διάλεκτο, από τις οποίες οι 2 είναι εντελώς ξένες προς την ιωνική, δηλαδή την ελληνική, και περιέχουν στοιχεία που αφομοιώθηκαν στην ποντιακή διάλεκτο.
    Και αυτό δεν μειώνει καθόλου την αξία της, αντίθετα θεωρείται απολύτως φυσικό και αναμενόμενο, αν συνυπολογίσουμε την απομόνωσή τους από το υπόλοιπο ελληνικό στοιχείο.

Για τον πυρρίχιο.έχουμε τις εξής μαρτυρίες:

  • Αριστόξενος: ο χορός αυτός ονομάστηκε “πυρρίχη” από έναν Λάκωνα, άποψη με την οποία συμφωνεί και ο Αθήναιος.
  • Πολυδεύκης: από έναν Κρητικό ήρωα ή χορευτή, ονομαζόμενο Πύρριχο.
  • Άλλοι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι η λέξη παράγεται από τον Πύρρο, άλλο όνομα του Νεοπτολέμου, γιου του Αχιλλέα, ο οποίος, σύμφωνα με μια παράδοση, υπήρξε ο πρώτος που χόρεψε την πυρρίχη, μετά τη νίκη του στη σύγκρουση με τον Ευρύπυλο, σύμμαχο των Τρώων.
  • Σύμφωνα με μια άλλη υπόθεση, το όνομα προήλθε από τη λέξη «πυρά» τη νεκρική πυρά, γιατί ο Αχιλλέας χόρεψε πρώτα την πυρρίχη γύρω από την πυρά, πάνω στην οποία κάηκε η σωρός του φίλου του Πάτροκλου.
  • Ο Πρόκλος αναφέρει πως μερικοί αποδίδουν την επινόηση της πυρρίχης στους Κουρήτες της Κρήτης, όπως ειπώθηκε και παραπάνω.

Δεν είμαστε, λοιπόν, απόλυτα σίγουροι για την ετυμολογία του Πυρρίχιου, στην πορεία μάλιστα έχασε τον πολεμικό του χαρακτήρα απʼ ό,τι φαίνεται, πήρε και διονυσιακό, για να ευφραίνονται οι θεατές…
Και ερχόμαστε τώρα στον πολεμικό χορό των Ποντίων, μια παραλλαγή του οποίου διασώζει την αρχαία ονομασία, “Πυρρίχιος”.
Σε ποια στοιχεία μπορούμε να βασιστούμε (και για ποιο λόγο, άλλωστε) για να αποδείξουμε πως ο πανέμορφος αυτός χορός που ενθουσιάζει όλους, πέραν των γονιδίων, είναι κατʼ ευθείαν απόγονος του αρχαιοελληνικού;
Όπως είπε και η Μάρθα, πολεμικούς χορούς είχαν όλοι οι Ανατολικοί λαοί.
Αν παρατηρήσουμε , μάλιστα, φωτογραφίες Κούρδων χορευτών, νομίζει κανείς πως βλέπει ποντιακό συγκρότημα, όπως και αντίστοιχες των Λαζών ή των Περσών…
Ας ηρεμήσουμε.
Δεν χρειαζόμαστε για να αναδείξουμε την ομορφιά και τον πλούτο της παράδοσής μας καμιά ευθύγραμμη σχέση με τους αρχαίους ημών προγόνους ούτε να προχωρήσουμε σε ρατσιστικές θεωρίες περί καθαρότητας γλωσσών, πολιτισμών και τελικά, λαών.

Λαοί, όπως ο ελληνικός, δεν έζησαν μαντρωμένοι μες σε ένα αμπρί, οι προσμίξεις και οι αλληλεπιδράσεις είναι γεγονός αναμφισβήτητο και αυτό καθόλου δεν μειώνει την αξία της πολιτισμικής προσφοράς τους.

Αντίθετα αυτό είναι που της προσδίδει τη χάρη και πάνω από όλα διδάσκει πως οι λαοί χωρίς έξωθεν πιέσεις και επεμβάσεις - που αλλότριους σκοπούς εξυπηρετούν - μπορούν να συνυπάρξουν στον τόπο τους χωρίς ξεριζωμούς και μίση που διαιωνίζονται.

Φαίνεται ότι έχει πολύ σχέση με Διόνυσό, με θέατρο και Pantomime.
Βρήκα> “Another name for the pyrriche is cheironomia”. “Pyrriche is like the satyric dance”. “The pyrriche of our times is rather Dionysiac in character and is less violent (επιεικεστέρα) than the ancient kind”.

Παρ’όλ αυτά ο χορός σέρρα (δεν ξέρω γιατί πρέπει να είναι ο πολεμικός χορός πυρρίχιος) είναι πάρα πολύ εντυπωσιακός και σίγουρα θυμίζει αρχαίους καιρούς.

<<Για τον πυρρίχιο.έχουμε τις εξής μαρτυρίες:

  • Αριστόξενος: ο χορός αυτός ονομάστηκε “πυρρίχη” από έναν Λάκωνα, άποψη με την οποία συμφωνεί και ο Αθήναιος.
  • Πολυδεύκης: από έναν Κρητικό ήρωα ή χορευτή, ονομαζόμενο Πύρριχο.
  • Άλλοι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι η λέξη παράγεται από τον Πύρρο, άλλο όνομα του Νεοπτολέμου, γιου του Αχιλλέα, ο οποίος, σύμφωνα με μια παράδοση, υπήρξε ο πρώτος που χόρεψε την πυρρίχη, μετά τη νίκη του στη σύγκρουση με τον Ευρύπυλο, σύμμαχο των Τρώων.
  • Σύμφωνα με μια άλλη υπόθεση, το όνομα προήλθε από τη λέξη «πυρά» τη νεκρική πυρά, γιατί ο Αχιλλέας χόρεψε πρώτα την πυρρίχη γύρω από την πυρά, πάνω στην οποία κάηκε η σωρός του φίλου του Πάτροκλου.
  • Ο Πρόκλος αναφέρει πως μερικοί αποδίδουν την επινόηση της πυρρίχης στους Κουρήτες της Κρήτης, όπως ειπώθηκε και παραπάνω.>>
    εγω αυτα κυρια ελενη τα λεω απο το πρωτο μου μηνυμα,δεν ξερω γιατι τα επαναλαμβανετε.
    1)δεν ειμαι ρατσηστης
    2)δεν εθεσα θεμα καθαροτητας η μη κανενος πολιτισμου
    3)συνεχιζετε να κανετε το κλασικο λαθος.ποντος δεν λεγετε μονο η περιοχη της σημερινης τουρκιας αλλα σχεδον ολλα τα παραλια της μαυρης θαλασσας.
    4)οι μογγοιλοι-οθομανοι εφτασαν στην περιοχη της μαυρης θαλασσα τον 15 αι. και οχι νωριτερα.
    5)οσο για τους λαζουσ ζουσαν στην γεωργια αλλα παρο ολλα αυτα στην γεωργια ζουσαν και πανω απο 40000 ποντιοι( πληθησμος πολυ μεγαλος για τα τοτε δεδομενα)
    6)κοθρδοι αρμενιοι κ.λ.π. χρησειμοποιουν κυριος το οργανο ονοματι ζουρνα.στις ενδυμασιες τους εχουν καποια κοινα με αυτες των ποντιων οπωσ ειναι πολυ λογικο ομως σε γενικες γραμες καποιοι χοροις τους ειναι αντιγραφες και παραλαγες ποντιακων χορων ειδικα σε χορευτικα τραγουδια οπου υπαρχει το στοιχειο της λυρα ενας ελληνικου οργανου.
    7)ο ποντος δεν εχει ιστορια 26 αι κυρια ελενη που το λετε και το χανα λετε.πολυ και μεγαλοι ιστορικη αναφερουν οτι ελληνες κατοικησαν στον ποντο ακομα και πριν το 1200π.χ. που σε συνδεση με τους μυθος των αρχαιων ελληνων ειναι κατι πολυ πιθανον.απλα σημερα <<μετραμε>> την ποντιακη ιστορια (οχι στα σχολεια βεβαια,γτ για εναν αγνωστο λογο δεν υπαρχει κανενα κοματι για την ιστορια του ποντου στα σχολικα βιβλια με αποτελεσμα η ιστορια μας να γινετε φτωχοτερη,κατι που δεν γινετε καταλαθος αλλα επιτηδες…και στις μερες μας ελαχιστη ξερουν για μεγαλες και ενδοξες προσωπικοτητες του ποντου οπως πολλοι φιλοσοφοι και ο μεγας βασηλειας του ποντου ο ευπατορας μιθριδατης που βαση του μυθου ηταν απογονος του μεγαλου αλεχανδρου)απο την δημιουργια της συνοπης των 9 αι π.χ.

Σωστές οι μαρτυρίες που αναφέρεις (και εσύ και άλλα μέλη) Πόντιε, για τον πυρρίχιο. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι «ο Πυρρίχιος είναι η σέρα», όπως λες σε προηγούμενο μήνυμά σου. Επαναλαμβάνω ότι η σύνδεση αυτή άρχισε να χρησιμοποιείται σχετικά πρόσφατα, παλαιότερα η Σέρα ήταν η Σέρα και τέρμα.

Γιατί πρέπει η λύρα να είναι αποκλειστικά ελληνικό όργανο; Τέτοια όργανα χρησιμοποιούνται από τη βορειοδυτική βαλκανική ως την Ινδία και το Αφγανιστάν από όλους τους λαούς της περιοχής. Υπάρχουν σε διάφορα σχήματα, αρματωσιές, κουρδίσματα κλπ. και παίρνουν και διάφορα ονόματα. Η ονομασία Κεμεντζέ (για τη φιαλόσχημη λύρα) είναι πολύ διαδεδομένη όχι μόνο στους Τούρκους, Λαζούς και άλλους αλλά και στους ίδιους τους Ποντίους.

Ε, όχι και το 15ο αιώνα, η άφιξη των πρώτων μογγολικών φύλων! Το 15ο έχουμε την Άλωση. Οι Σελτζούκοι Τούρκοι ιδρύουν το πρώτο κράτος τους τον 11ο αιώνα. Στην Μικρασία πρωτοεμφανίζονται ήδη από τον 9ο.

ναι αλλα η κεμετζε ειναι ελληνικο οργανο.δεν το λεω εγω,το λενε ολοι οι οποιοι ασχολουνται με αυτα αλλα και η ιδια η ιστορια του οργανου.προσφατα ειμουν σε ενα συνεδριοο της ποντιακης λυρος και εδηχνε πολλα ιστορικα στοιχεια.
η λεξη κεμετζε δεν ειναι ουτε τουρκικη ουτε λαζικη λεξη.
το οτι ιδρησαν κρατος δεν σημεναι οτι ειχαν παρεδοσε με τους ποντιους.
ο χορος σερα με τον χορο πυρριχιο ειναι ιδιοι.σερα λεγετε ενα ποταμι διπλα στην τραπεζουντα και αυτο το μερος εβγαζε τους καλητερους χορευτες και προσ τιμην τους του εδωσαν μια προσθετη ονομασια.μαλιστα οι ξενοι(τουρκοι περσες λαζοι και αλλοι) τους ονομαζαν γιους του δια.
πρεπει να σου πω φιλε μου οτι η λυρα χρησειμοποιητε απο τους ποντιους εδω και 3000 χρονια(τουλαχιστον τοσα ειναι καταγεγραμενα)σιγουρα στην πορεια της αλλαξε οπως ειναι λογικο.
η λεξη κεμετζε προερχετε απο την περσικη λεξη κουμουτζα που ελεγαν ολλα τα οργανα τετοιου τυπου.αλλα αυτο δεν σημενει οτι η καταγωγη του οργανου ειναι περσικη.
πολυ ιστορικη λενε οτι η λυρα ειναι συνεχεια της λυρας του ερμη.
πριν λεγατε σε εμαν να μην ειμαι απολυτος και μαλιστα σε θεματα που γνωριζω απο πρωτο χερι και τωρα εσυ εισαι απολυτος σε κατι αγνωστο για σενα.κανω λαθος?
λεγοντας σημερα τουρκος ξερεις τι εννοουμε?
στην τουρκια αυτη την στιγμη ζουνε κουρδοι αρμενιοι ποντιοι(ρομαιοι οπως αποκαλουνται) λαζοι βουλγαροι οθομανοι και ενα ακομα μικρο μερος απο διαφορετικες εθνοτητες.
αλλο μογγολος αλλο τουρκος οσο και να θελουν να το κανουν ετσι.
θες να μου πεισ οτι στην εποχη του μιθριδατη για παραδειγμα υπειρχαν στην περιοχη τουρκοι?οχι βεβαια.σιγουρα υπειραχνα καποιοι λαοι αλλα ηταν πολη νοτιοτερα.ουτε οι περσες κατορθοσαν ποτε να κατακτησουν τον ποντο και στο τελος μαλιστα σταματησουν καν να διεκδικουν τα εδαφη του(σε πολεμο)στα ανατολικα τους υπειρχαν λαζοι αλλα ο μεγας βασηλειας του ειχε νικηση απειρες φορες με αποτελεσμα να τους αποθησει.

Βρε παιδιά, παρακολουθώ τόσες μέρες την κουβέντα και δεν έχω καταλάβει ακόμα ποιος ο σκοπός της! Όποιος θέλει να μάθει ιστορία υπάρχουν κι άλλοι τόποι και τρόποι. Τι πάμε να αποδείξουμε;
Κι εγώ είμαι πόντιος κατά το ήμισι μιλάω την ποντιακή διάλεκτο, ακούω και χορεύω τα παραδοσιακά τραγούδια του Πόντου. Κι εγώ αγαπώ την γη των προγόνων μου, τις παραδόσεις και τον πολιτισμό τους κι έχω αξιόλογη βιβλιογραφία-μαρτυρίες-τραγούδια κλπ. αλλά έχω την εντύπωση πως είναι καλύτερο να φωτίζουμε με τις γνώσεις μας όποιον μας το ζητάει… Είναι μάταιο να προσπαθούμε να αποδείξουμε τις γνώσεις μας!
Πιστεύω ότι είναι καλύτερο να σταματήσει αυτή η ατέρμονη αναζήτηση του αοριστου που παλεύουμε σ’ αυτό το “νήμα” και να προχωρήσουμε παρακάτω!
Φίλε Πόντιε, μιας και γνωρίζεις αρκετά πράγματα σχετικά με την ποντιακή κουλτούρα θα είσαι και σημείο αναφοράς σε όποια απορία μας προκύψει!

Υ.Γ. Φίλε ΠΟΝΤΙΕ, θα σε παρακαλούσα -εφόσον είσαι και γνώστης - να μου δώσεις τα “φώτα” σου σε κάποιες απορίες που έχω σχετικά με τον κεμεντζέ (σχετική ερώτηση έχω κάνει εδώ Ποντιακή λύρα (κεμεντζές)) και δεν έχει απαντήσει κανείς!

Σχετικές συζητήσεις με αυτήν, για παράδειγμα για την καταγωγή του μπουζουκιού ή του ζεϊμπέκικου, έχουν ξαναγίνει στο παρελθόν και πάντα καταλήγουμε σε αδιέξοδο, ειδικά όταν προσπαθούμε να βρούμε αποδείξεις τραβηγμένες από τα μαλλιά για να πείσουμε με απόλυτη σιγουριά - ντε και σώνει - και για την απόλυτη ελληνικότητά τους και για την απευθείας σύνδεση με κάτι αντίστοιχο από την αρχαιότητα, λες και μόνο τότε αποκτούν αξία στα μάτια μας.

Θα πρότεινα αντί γιʼ αυτή τη μάταιη και αναποτελεσματική προσπάθεια, να εμβαθύνουμε στη μελέτη, εδώ συγκεκριμένα, του ποντιακού πολιτισμού.

Όποιος πραγματικά σέβεται αυτή την πολιτισμική παράδοση, ας συνεχίσει τη συζήτηση παραθέτοντας στίχους, μιλώντας για ρυθμούς, παραδόσεις και συνήθειες, ό,τι γενικά τον έλκει απʼ αυτό τον πολιτισμό.

Μόνο μʼ αυτό το πνεύμα μπορεί να συνεχιστεί η συζήτηση αυτή, για να είναι εποικοδομητική για όλους μας, διαφορετικά επαναλαμβανόμαστε άσκοπα.

'Οπως το θέτεις Ελένη δεν μπορώ να αρνηθώ την πρόταση σου. Όποιος έχει λοιπόν διαθεση, ας συνεχίσει… :088:
Για αρχή:
Ένα καλό άρθρο για τους χορούς του Πόντου του έγκριτου μελετητή Χρ. Σαμουηλίδη: http://www.osepe.de/kseniteas_xoroi.htm
Και ορισμένα χρήσιμα link για τον Πόντο:
http://pontosworld.com/
http://www.osepe.de/
http://www.geocities.com/e_pontos/music.htm
http://stegi.wikidot.com/start
http://www.pontos.gr/

περί πυρρίχειου καλό θα είναι να λάβουμε υπ’ όψιν και αυτό:
http://208.84.148.136/index.php/2008-07-19-07-05-51/6-2008-07-18-21-31-46/3-2008-07-28-10-56-06

Ψάχνω στοιχεία για τη “Μητερίτσα” της οποίας η μελωδία και λίγοι στίχοι “ζουν” στη μουσική παράδοση της Κρήτης… μπορεί κάποιος να βοηθήσει;;;

ευχαριστώ… :wink:

www.serra.gr
Ο κ. Νίκος Ζουρνατζήδης είναι ο πιο γνωστός και αναγνωρισμένος άνθρωπος σχετικα με το χορό θα έλεγα. Στην ιστοσελίδα του είδα τόσα για τον χορό “σέρρα” (ο οποίος έχει τόσα ονόματα) … όποιος έχει καιρό θα βρει αρκετά στοιχεία.

κατι τελευτεο σχετικα με τον χορο πυρριχιο.
κανεις δεν μπορει να διαψευσει οτι ο χορος πυρριχιος-σερρα και το πεντοζαλι ειναι συνεχεια του αρχαιου ελληνικου χορου πυρριχιου η πυρριχη

Δεν υπάρχει ουτε μία απόδειξη ότι ο Πεντοζάλης προέρχεται από τον Πυρρίχειο (ενδείξεις δεκάδες, αποδείξεις όμως;;;). Η Σέρα δε, απ’ ότι έχω διαβάσει και στο παρόν τόπικ αλλά και σε άλλες πηγές, είναι εντελώς άσχετη…

ασχετος εισαι εσυ φιλε μου.επειδη τα επηχηρηματα σου ειναι…βασικα ποια επηχηρηματα σου?
ο χορος σερα ειναι ο χορος πυρριχιος.σερα ονομαζετε ενα ποταμι στην τραπεζουντα οπου εβγαζε τους καλητερους χορευτες.ετσι προσ τιμην του δοθηκε προσθετη ονομασια.
αν δεν πιστευεις μπες google και ψαξε η αν βαριεσε πες μου να σου δηξω εγω μερικα

και σε ποια site διαβασες αυτα που λες?και ποιο τοπικ?εκτος αν διαβαζεις μονο αυτα που θες

Πόντιε, αν είχα χρησιμοποιήσει τη ζυγαριά για κάθε ένα από τα πολλά μηνύματά σου, θα βρισκόσουνα κοντά στο απόλυτο μηδέν. Προσπάθησε να μιλάς λιγότερο, να μην επαναλαμβάνεσαι και να ακούς και τους άλλους. Δεν είσαι ο μοναδικός που κάτι ξέρει εδώ μέσα. Και μην ξεχνάς, η ημιμάθεια είναι χειρότερη από την αμάθεια.

Υ.Γ. Για την ευλογία κυρίου δεν ξέρω, αλλά το Έλεος καλά θα κάνει να έλθει επί εσένα.

http://www.gnwsis.gr/pmwiki.php?n=Main.ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ

http://clubs.pathfinder.gr/pontiakonedesmatologion/496714

δεν σου βαζω πολλα γιατι δεν βλεπω να τα διαβαζεις.διαβασε τα ολλα και μετα απαντα οτι θα απαντησεις.
εχω να σου πω οτι εισαι πραγματικα γελειος.
να σε ρωτησω γτ στην εγκηκλοπαιδια του ιντερνετ στους <<αρχαιους αλληνικους χορους>> βγαζει μονο τον πυρριχιο?θα μου απαντησεις επειδη ειναι αρχαιος χορος.σωστα γραψε αρχαιοι ελληνικη χοροι και πατα εκει που λεει πυρριχιος και διαβασε ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ

μια παρακληση,οποιος θελει να γραψει σε αυτο το τοπικ να μπει στα παραπανο site να τα διαβασει ΚΑΛΑ και μετα ας απαντησει οτι κρηνει σωστο.:088:

ξεχασα αυτο

:245:

Για να ξεκολλήσουμε, κάπως…
Υπάρχουν 66 είδη ποντιακών χορών, σύμφωνα με το μελετητή Νίκο Ζουρνατζίδη που τα έχει καταγράψει.
Με πολλά θέματα του ποντιακού ελληνισμού και με τους χορούς, και με τον πολιτισμό, αλλά και με τη γενικότερη ιστορία του Πόντου, έχει ασχοληθεί με ιδιαίτερη επιτυχία η Έλσα Γαλανίδου - Μπαλφούσια, βιβλίο της οποίας δανείστηκα σήμερα, ψάχνοντας όμως για στοιχεία, …το βρήκα και στο διαδίκτυο.
Επειδή το θεωρώ κυρίως ψύχραιμη ματιά, χωρίς περιττές υστερίες, το παραθέτω αυτούσιο.

“Σέρρα” ή “ο Σέρραν Χορόν”
Ο ωραιότερος και διασημότερος χορός του Πόντου, από τους ωραιότερους του κόσμου.
Ο Κωνσταντίνος Ν. Παπαμιχαλόπουλος στο βιβλίο του “Περιήγησις εις τον Πόντον” (σελ. 224) γράφει:
"Αι κατά πάσας τας διευθύνσεις κινήσεις του σώματος, η στενή προς αλλήλους των χορευτών σύσφιγξις, η βιαία προς το δάπεδον στροφή, των ποδιών οι κτύποι και των όπλων οι γδούποι, αι συσπάσεις των μυών του σώματος, ο ενθουσιασμός ο καταλαμβάνων τους χορευτάς, των θεωμένων αι επευφημίαι, η πανταχού εν είδει σπινθήρος μεταδιδομένη συγκίνησις, πάντα ταύτα προσδίδουσι τοιαύτην πρωτοτυπίαν και τοσαύτην αίγλην εις το χορευτικόν σύμπλεγμα, ώστε δικαίως θα ηδύνατο τις να κατατάξη τον Σέρρα-Χορόν μεταξύ των διασημοτέρων χορών ολοκλήρου του κόσμου».
“Στην Τραπεζούντα ο ονομαστός νομάρχης της Καδρή Πασάς τόσο είχε ενθουσιαστεί από τον χορό, ώστε μισθοδοτούσε νέους άριστους χορευτές, που χόρευαν τον Σέρρα στη διάρκεια των δεξιώσεων που έκανε, μπροστά στους προσερχόμενους επισήμους” (Ελσα Γαλανίδου-Μπαλφούσια, περιοδικό Ποντιακή Λύρα Χαίδαρίου).
Ο χορός Σέρρα έχει πάρει το όνομα του από τον ποταμό Σέρρα ανατολικά της Τραπεζούντας.
Κατά τον καθηγητή Ευγ. Δρεπανίδη προήλθε από τη φράση “όρχησις εις ιερά” και από αυτό Σιέρα-Σέρρα.
Ο χορός έχει διάφορες μορφές ανάλογα με την περιοχή που χορευόταν.
Σαν βάση έχει το Τρομαχτόν Τικ.
Στην Τραπεζούντα τα πόδια σχεδόν δεν ξεκολλούσαν από το έδαφος και όλο το σώμα είχε ένα έντονο τρέμουλο, ενώ στις άλλες περιοχές τα πόδια σηκωνόταν πολύ ψηλά.
Στις περισσότερες περιοχές είχε μόνο μια φιγούρα, η οποία μετά το σπάσιμο των χεριών (τσάκομαν) και μετά το λύσιμο των ώμων (χάλαμαν) επαναλαμβανόταν τρεις φορές και οι χορευτές επανερχόταν στο Τρομαχτόν Τικ. Όλη αυτή η διαδικασία επαναλαμβανόταν συνήθως τρεις φορές κατόπιν παραγγέλματος και μετά τελείωνε ο χορός.
Όταν χόρευαν λίγα άτομα το παράγγελμα δινόταν συνήθως από τον κοινά αποδεκτό καλύτερο χορευτή, ενώ όταν χόρευαν πάρα πολλά άτομα δινόταν συνήθως από τον οργανοπαίχτη.
Στο χωριό Κοσμά κοντά στη Λιβερά, τον χορό τον συναντάμε με 4 φιγούρες οι οποίες κατόπιν παραγγέλματος επαναλαμβάνονται τρεις φορές η κάθε μια, με τελευταίο το γονάτισμα.
Στο χωριό Κεχρόκαμπος (Τάροβα) Καβάλας ονομαστοί χορευτές του Σέρρα χορού ήταν οι: Σεμερτζίδης Νικόλαος, Αντωνιάδης Νικ., Αποστολίδης Ιωάννης (Βανέϊς), Ιωακειμίδης Κων. (Αξιαμς), Λαζαρίδης Κων.
Όλοι ήταν γεννημένοι γύρω στο 1900 στο χωριό Κοσμά (Ματσούκα), εκτός του Λαζαρίδη ο οποίος ήταν από το διπλανό χωριό Κοντού (Καπίκιοϊ). Στο χωριό Διπόταμος (Τσαϊλίκ), γύρω στα 10 χιλιόμετρα από τον Κεχρόκαμπο, οι ονομαστότεροι χορευτές ήταν οι: Χαραλαμπίδης Νικ. (τη Πακάβας) που μαζί με τους Χαραλαμπίδης Χαρ. (Χαραμπόγλης), Αποστολίδης Θεοδ. (Βανέϊς), Πετρίδης Γεωρ. (Πέτρογλης) αποτελούσαν μια καταπληκτική ομάδα.
Στον Πόντο ήταν κλειστός κύκλος και η μουσική παιζόταν με όλα τα μουσικά όργανα, με προτίμηση στους ανοιχτούς χώρους στον ζουρνά ή το αγγείο (γκάιντα), με όργανο συνοδείας το νταούλι.
Δεν συνοδευόταν από τραγούδι.
Ο ρυθμός είναι επτάσημος 7/8 γοργός.
“Λαζικός”, Ονομασία του χορού αυτού (του Σέρρα) στην περιοχή του Όφεως, όχι γιατί ήταν χορός των Λαζών αλλά γιατί οι Οφλίδες είναι κάτοικοι της Λαζικής χώρας.
“Τογιαλίδικον”, Ονομασία του χορού στην περιοχή της Τόνιας.
“Τρομαχτόν”, Ονομασία λόγω του έντονου τρέμουλου (τρόμαγμαν) του σώματος.
[u][i]“Πυρρίχιος”, Ονομασία που δόθηκε στον Σέρρα χορό στην Ελλάδα, υποστηρίζοντας ότι είναι ο κοντινότερος προς τον αρχαίο ελληνικό χορό Πυρρίχιο.
[/u][/i]
(Ελσα Γαλανίδου-Μπαλφούσια).

http://www.osepe.de/xoroi_5.htm

Αυτά και ΤΕΛΟΣ από μένα…

της διατυπωσες καλα.
αλλα δεν υπαρχει κατι στα λεγομενα σου που να καταρηπτουν αυτα που λεω(και βασικα αυτα που λενε οι ιδικοι)

ρε φιλε ποντιε συγνωμη κι ολας αλλα διαβαζω το θεματακι(που δεν γνωριζω τιποτα για αυτο)και αυτο που βλεπω ειναι οτι εισαι λιγακι επιθετικος.γιατι δηλαδη να ειναι καποιος ασχετος και γελοιος ,οπως προαναφερεις, επειδη εχει αλλη αποψη Η’ διαφωνει με εσενα???