ενδιαφέρον.Μου άρεσε το αρθρο!
Μια σκέψη: Η άποψη του συγγραφέα οτι ο Τούντας ηξερε το μακαμ Νεβρουζ Ρουμί που κυκλοφορείται τελευταία, κάποια στιγμή πρέπει να τεκμηριωθεί. Η μετατροπία απο σαμπα σε χιτζάζ μπορεί να είναι ακριβώς αυτό: μετατροπία.
Το Νεβρούζ Ρουμί καλά-καλά δεν το ξέρουν ούτε οι Τούρκοι. Λίγες μόνο συνθέσεις έχουν γραφτεί τόσους αιώνες.
Δεν ξέρουμε αν ο Τούντας το γνώριζε, άρα δεν ξέρουμε αν “επιρρεάστηκε απο Οθωμανική Παλατιανή μουσική”. Γενικά είναι πολλά που δεν γνωρίζουμε για τον Τούντα. Προφανώς ήταν βαθϋς γνώστης τροπικότητας και προφανώς το λόγιο ρεπερτόριο θα του ήταν ακουστικά διαθέσιμο όσο και σε όλους τους κατοίκους της Σμύρνης της δικης του τάξης.Ξέρουμε οτι ήξερε δυτικη γραφή. Δεν ξέρουμε αν τον δίδαξε κανείς Μακάμ ή Βυζαντινή. Η θεωρία πως ο ιδιος ήταν μαθητής του Βασιλάκη δεν εχει διασταυρωθεί, όσο γνωρίζω. Πιστεύω λοιπόν οτι η ονομασία της μετατροπίας σαμπα-χιτζαζ στα τραγούδια του Τούντα ως ένα λόγιο ξεχασμένο μακάμ με ελάχιστο ρεπερτόριο είναι προβληματική και δεν γίνεται να τεκμηριωθεί. Κατα συνέπεια, η δηλωση του συγγραφέα οτι ο Τούντας ηξερε Νεβρούζ-Ρουμί άρα ήξερε Οθωμανικη Παλατιανη μουσικη, θεωρώ πως χρειάζεται περισσότερη μελέτη και αιτιολόγηση.
Αναρωτιέμαι αν ο @Spiros_Delegos μας διαβάζει να μου λύσει την απορία. Είναι θέμα που με απασχολεί.