Το New York University, ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα ότι θα προσφέρει μία νέα σειρά μαθημάτων που θα εξερευνά τις ιστορικές ρίζες των Ρεμπέτικων και της Αμερικανικής Μπλουζ — εστιάζοντας στο πώς αυτά τα δύο μουσικά ήδη συνδέονται με τόσους πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
(Το παρακάτω κείμενο είναι δική μου μετάφραση του παρακάτω αγγλικού)
Η σειρά μαθημάτων με τον τίτλο: “Τραγούδια των “αουτσάιντερ”: Η αμερικανική μπλουζ συναντά το ελληνικό ρεμπέτικο” θα λάβει χώρα στο 2ο εξάμηνο του 2020 υπό την επίβλεψη του γενικού ελληνικού συμβουλίου στην Νέα Υόρκη.
Ο συνθέτης και εκτελεστής, Περικλής Κανάρης θα διδάξει σε αυτή τη σειρά μαθημάτων η οποία θα υποστηρίζεται και από το NYU Alexander S.Onassis Program για τις Ελληνικές Σπουδές καθώς και από το Steinhardt School of Music.
“Αυτή η σειρά μαθημάτων είναι ένα ταξίδι στις ρίζες των παραδοσιακών τραγουδιών και των δύο μου πατρίδων. Είναι μεγάλη τιμή και παράλληλα μεγάλη ευθύνη”, ανέφερε ο Κανάρης στην ανακοίνωσή του στο Facebook. “Ανυπομονώ γι’ αυτό”.
Η αμερικανική μπλουζ, που δημιουργήθηκε από Αφρικανούς σκλάβους και τους απογόνους τους στις φυτίες του αμερικανικού νότου, θα συγκριθεί και θα βρεθούν οι αντιθέσεις του με το ελληνικό ρεμπέτικο, που γεννήθηκε την εποχή που τεράστιοι αριθμοί προσφύγων μετοικήσαν στις παράκτιες πόλεις της Ελλάδας, στην αυγή της Μικρασιατικής καταστροφής του 1922.
Παρ’ όλες τις ξεχωριστές διαφορές ως προς την εθνική και μουσική προέλευση, το ρεμπέτικο αργότερα έγινε γνωστό ως “τα ελληνικά μπλουζ”, καθώς και τα δύο είδη αντικατοπτρίχουν τις σκληρές πραγματικότητες των “αουτσάιντερ” που τα δημιούργησαν.
Μια συγκριτική ανάλυση και των δύο ειδών μέσα από τον φακό διαφορετικών επιστημονικών πεδίων θα αποκαλύψη σημαντικές ομοιότητες και διαφορές στους τρόπους που αυτά τα τραγούδια επινοήθηκαν και έγιναν δεκτά από το κοινό. Επιλεγμένα κείμενα, ηχογραφήσεις, ταινίες και παρουσιάσεις από ειδικούς, θα καθοδηγήσουν τους φοιτητές μέσα από διαφορετικά επίπεδα συγκρίσεων.
Η σειρά μαθημάτων θα είναι διαθέσιμη στους φοιτητές του New York University που παρακολουθούν τα πεδία των ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών
Πρωτότυπο
New York University announced last week that it will offer a new class exploring the historical origins of Greek Rebetiko and American Blues — and focusing on how the two musical genres intertwine in so many different ways.
The course, titled “Songs of the Underdog: American Blues Meets Greek Rebetiko,” will be offered for the spring 2020 semester under the auspices of the Consulate General of Greece in New York City.
Composer and performer Pericles Kanaris will provide instruction for the course, which will be cross-listed by NYU’s Alexander S.Onassis Program in Hellenic Studies and the Steinhardt School of Music.
“[This course is] a trip to the roots of my two countries’ folk songs. [It is] a great honor and equally great responsibility,” Kanaris said in a Facebook announcement. “I look forward [to it].”
The genre American Blues, created by African slaves and their descendants in the southern plantations of the United States, will be compared and contrasted with Greek Rebetiko, born during the time when huge numbers of refugees settled in the harbor cities of Greece in the wake of the Asia Minor Catastrophe of 1922.
Despite their distinct differences in ethnic and musical origin, Rebetiko later became known to its fans worldwide as “The Greek Blues,” because both genres reflect the harsher realities of the underdogs who created them.
A comparative analysis of the two genres through the lens of multiple disciplines will reveal striking similarities and differences in the ways these songs were conceived and received. Selected texts, recordings, films and guest presentations will guide students through the different layers of the comparisons.
The class will be accessible to NYU students in the fields of humanities and social sciences.