1953-1954 Ο Μανώλης Χιώτης στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου

χιώτης

(Φώτης Χατζίδης) #1

Στα τέλη του 1953, ο Μανώλης Χιώτης αποφάσισε για πρώτη (?) φορά να αφήσει την νυχτερινή ζωή της Ελλάδας και να πραγματοποιήσει την πρώτη του εξόρμηση εκτός συνόρων. Προορισμός του η Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, μία από τις πόλεις της διασποράς όπου συγκέντρωνε μεγάλο αριθμό Ελλήνων.

Η τοπική εφημερίδα «Ημερήσια Νέα», ακολούθησε τον Έλληνα συνθέτη στην νυχτερινή Αλεξάνδρεια και έδωσε μέσα από τις στήλες της, το ρεπορτάζ για την επιτυχία που γνώρισε ο βιρτουόζος του μπουζουκιού.

Ο Χιώτης στην κάθοδο του στην Αίγυπτο, είχε μαζί του και το συγκρότημα του, το οποίο αποτελούνταν από τη Ζωή Νάχη, τον τραγουδιστή και κιθαρίστα Γιώργο Γοζαδίνο (τον οποίο είχαμε εντοπίσει στο PIGAL’S στα τέλη του 1948 πάλι με τον Χιώτη), τον Αθ. Καράμπελα με το ακορντεόν του και τον πιανίστα Κωνσταντίνο Μπογδάνο.

Ο Μ.Χιώτης, βρέθηκε στον έναν από τους δύο θύλακες του Ελληνισμού στην Αίγυπτο, την περίοδο 25/12/1953 και σίγουρα μέχρι τον Απρίλιο του 1954. Περισσότερες από 100 ημέρες διασκέδαζε, με τον μοναδικό του τρόπο, τους Αλεξανδρινούς επισκέπτες του Καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ».

Το πρώτο δημοσίευμα για την παρουσία του Μανώλη Χιώτη στην Αλεξάνδρεια, μας έρχεται στις 22/12/1953, όταν το Καζίνο, στην διαφημιστική του καταχώρηση για το ρεβεγιόν των Χριστουγέννων, μας πληροφορεί ότι στην «Ελληνική γωνιά» του, εκτός της ορχήστρας χορού, φιλοξενούνταν και συγκρότημα μπουζουκιών.

Το όνομα του Χιώτη, όπως φαίνεται παραπάνω, δεν μπήκε στην πρώτη διαφημιστική καταχώρηση για το συγκρότημα μπουζουκιών. Αυτό όμως θα άλλαζε άρδην στις μετέπειτα διαφημιστικές καταχωρήσεις.

Τα φύλλα της εφημερίδας κατά τις μέρες 23/24/25-12-1953 δεν είναι διαθέσιμα. Υπάρχει ενδεχόμενο, αν η εφημερίδα κυκλοφόρησε αυτές τις τρεις (3) μέρες, να καταχωρήθηκε διαφήμιση του Καζίνο με το συγκρότημα Χιώτη.

Η πρώτη διαφήμιση για τον Μανώλη Χιώτη μας έρχεται από τις 27 Δεκεμβρίου 1953. Το Καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ» καταχωρεί διαφήμιση αποκλειστικά για τον Μ.Χιώτη.

%CE%97%CE%9C%CE%95%CE%A1%CE%97%CE%A3%CE%99%CE%91%20%CE%9D%CE%95%CE%91%20%CE%91%CE%9B%CE%95%CE%9E%CE%91%CE%9D%CE%94%CE%A1%CE%95%CE%99%CE%91%CE%A3%2028-12-1953

Παράλληλα όπως πληροφορούμαστε, η Διεύθυνση του Καζίνο παραχώρησε δείπνο στους αντιπροσώπους του ελληνικού τύπου της Αλεξάνδρειας, για να γνωρίσουν τον Μ.Χιώτη και το συγκρότημα του.

ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΝΕΑ 27/12/1953
%CE%97%CE%9C%CE%95%CE%A1%CE%97%CE%A3%CE%99%CE%91-%CE%9D%CE%95%CE%91%20%CE%91%CE%9B%CE%95%CE%9E%CE%91%CE%9D%CE%94%CE%A1%CE%95%CE%99%CE%91%CE%A3%2028-12-1953

Χαρακτηριστική της μεγάλης επιτυχίας του Χιώτη, ήταν η διαφημιστική καταχώρηση στην εφημερίδα «Ημερήσια Νέα», η οποία ανέφερε ότι ανήμερα των Χριστουγέννων του 1953, ο Έλληνας λαϊκός συνθέτης, διασκέδαζε 500 Αλεξανδρινούς στις 5 το πρωί! Ελληνικό γλέντι με Χιώτικο στυλ.

Το Καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ», το οποίο φιλοξένησε τον Μ.Χιώτη, πέρασε μεγάλες «πιένες» το διάστημα κατά το οποίο ο Έλληνας συνθέτης βρέθηκε στην Αλεξάνδρεια.

Την Τρίτη 29-12-1953 έχουμε το πρώτο αφιέρωμα της εφημερίδα για τον Μανώλη Χιώτη και το συγκρότημα του.

Ο Μ.Χιώτης εκτός του Χριστουγεννιάτικου Ρεβεγιόν, συμμετείχε και στο Πρωτοχρονιάτικο σύμφωνα με την διαφήμιση.

Η εξόρμηση του Μανώλη Χιώτη στην Αλεξάνδρεια συνεχίζεται…


(Φώτης Χατζίδης) #2

Πριν συνεχίσουμε με τα αποτελέσματα από την εφημερίδα «Ημερήσια Νέα» για την παρουσία του Μανώλη Χιώτη στην Αλεξάνδρεια το 1954, θα πρέπει να πούμε ότι υπάρχουν ευρύματα και από την εφημερίδα «Ταχυδρόμος» της Αλεξάνδρειας μόνο για το διάστημα 22/12/1953 ως και 31/12/1953. Δυστυχώς δεν έχει βρεθεί η εφημερίδα για το διάστημα Ιανουάριος-Ιούνιος 1954, για να ακολουθήσουμε από δύο πηγές την περιοδεία του Μ.Χιώτη στην Αλεξάνδρεια. Μετά την επικοινωνία μου με την Ψηφιακή Βιβλιοθήκη της Βουλής, πληροφορήθηκα ότι ο «Ταχυδρόμος» της παραπάνω περιόδου, δεν υπάρχει στα αρχεία της Ψ.Β.Β…

Ας δούμε τώρα με εικόνα τα δημοσιεύματα στον «Ταχυδρόμο» της Αλεξάνδρειας, που διαφοροποιούνται σε σχέση με τα «Ημερήσια Νέα» που παρουσιάσαμε ήδη.

Όπως και στα “Ημερήσια Νέα”, η παρουσία του Χιώτη στην Αλεξάνδρεια έγινε γνωστή στις 22/12/1953 με την διαφήμιση για την παρουσία μπουζουκιών στο καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ». Η διαφήμιση είναι ίδια και στις δύο εφημερίδες.

Σε αντίθεση με τα «Ημερήσια Νέα», ο «Ταχυδρόμος» κυκλοφορεί το διάστημα 23 Δεκεμβρίου μέχρι και 25 Δεκεμβρίου. Το διάστημα δηλαδή που δεν υπάρχουν διαθέσιμα φύλλα των «Ημερήσιων Νέων».

Έτσι στις 23 Δεκεμβρίου ο «Ταχυδρόμος» καταχωρεί φωτογραφία του Χιώτη αναγγέλοντας την παρουσία του στο καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ». Στη λεγάντα διαβάζουμε για τον Μανώλη Χιώτη με τη μαγική πεννιά και τη γλυκειά φωνή. Από όσο μπορώ να δω ο Μ.Χιώτης κρατάει στα χέρια του τρίχορδο μπουζούκι.

Την ίδια μέρα (23/12), η πρώτη μεγάλη διαφήμιση για το καλλίτερο Αθηναϊκό Μουσικό Συγκρότημα , τον Μανώλη Χιώτη με τα μπουζούκια του, ενημερώνει τους Αλεξανδρινούς για την παρουσία του Έλληνα συνθέτη μόνο για τις μέρες των γιορτών στην πόλη τους. Η ίδια διαφήμιση θα κυκλοφορήσει και στις 24 Δεκεμβρίου.

Η Ζωή Νάχη, την ίδια μέρα (24/12) θα δει την φωτογραφία της στον «Ταχυδρόμο», με την λεζάντα να γράφει για το Αστέρι του Λαϊκού Τραγουδιού του συγκροτήματος Μανώλη Χιώτη.

Η επόμενη διαφήμιση, μας έρχεται ανήμερα των Χριστουγέννων του 1953. Η πρώτη εμφάνιση του Χιώτη στο κοινό της Αλεξάνδρειας. Όπως είδαμε στο προηγούμενο κείμενο την ημέρα αυτή, ή μάλλον το βράδυ εκείνο, ο Μ.Χιώτης είχε στο πόδι πεντακόσιους Αλεξανδρινούς μέχρι τις 5 το πρωί.

Τριπλή διαφήμιση του καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ» για τα μουζούκια του Χιώτη, έχουμε στις 28 Δεκεμβρίου 1953, στην ίδια σελίδα του «Ταχυδρόμου»!

Και οι τρεις αυτές διαφημίσεις παρουσιάστηκαν στο προηγούμενο κείμενο.

Την Τρίτη 29/12/1953, και μετά την γνωριμία του συγκροτήματος Χιώτη με τους δημοσιογράφους, ο συντάκτης του «Ταχυδρόμου» της Αλεξάνδρειας Ε.Ψ. παρουσιάζει στο κείμενο του τον Χιώτη και την κομπανία του.

Το σημαντικό του κειμένου, είναι χωρίς αμφιβολία, η πληροφορία για τον ηλεκτρικό ήχο της κομπανίας του Μανώλη Χιώτη. Είχε ήδη καθιερωθεί η αλλαγή στον ήχο του μπουζουκιού που από τα μικρά κουτούκια και τον φυσικό ήχο πέρασε στα μεγάλα καταστήματα (σαλόνια) και τον ηλεκτρικό ήχο. Όπως μας πληροφορεί ο συντάκτης, ο Μ.Χιώτης είχε φέρει μαζί του από την Αθήνα, όλη τη νέα τεχνολογία της εποχής.

Κλείνουμε τα αποτελέσματα του «Ταχυδρόμου», με την τελευταία καταχώρηση που βρέθηκε. Στις 31 Δεκεμβρίου, στην τελευταία διαφήμιση της χρονιάς για τον Χιώτη στο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ», το καζίνο τον παρουσιάζει ως … πρωτοχρονιάτικο μποναμά στους επισκέπτες του.

Η συνέχεια της παρουσίας του Μανώλη Χιώτη στην Αλεξάνδρεια θα συνεχιστεί με τα αποτελέσματα μόνο από την εφημερίδα «Ημερήσια Νέα». Θα παρουσιαστούν δηλαδή όλα τα δημοσιεύματα που αφορούν στο συγκρότημα Χιώτη από τις 2 Ιανουαρίου 1954 ως και τα μέσα περίπου του Απριλίου της ίδιας χρονιάς.

Σημείωση: Θα ήθελα να ευχαριστήσω την κα.Παπαγγελοπούλου Νάσια, στην γραμματεία της Ψ.Β.Β., που ευγενικά και άμεσα, έψαξε στο αρχείο της για τον «Ταχυδρόμο» της Αλεξάνδρειας της περιόδου Ιανουάριος-Ιούνιος 1954. Αν και η απάντηση ήταν αρνητική οφείλω ένα ευχαριστώ.


(Γιώργος Παναγιωτακόπουλος) #3

Φώτη (@fotis_anikanopoihtos) είσαι ανεκτίμητος θησαυρός με όλα αυτά που ανεβάζεις. Σε ευχαριστούμε πολύ :slight_smile:
Για τον ηλεκτρικό ήχο της κομπανίας του Χιώτη έχω να πω την εμπειρία μου με τον Γιάννη Σταματίου όπου σε κάθε περίπτωση όταν έπαιζε τα τελευταία χρόνια που τον γνώρισα, ο ήχος ήταν super ηλεκτρικός, σε βαθμό που αλλοίωνε τα χαρακτηριστικά του μπουζουκιού (σύμφωνα πάντα με τη δική μου αισθητική). Πιθανότατα οι άνθρωποι εκείνης της γενιάς να θεωρούσαν τον ηλεκτρικό ήχο ως κάτι εξαιρετικό (θα έλεγα είχαν εθιστεί σε αυτόν), που επιπλέον βέβαια τους διευκόλυνε με τη φασαρία των θαμώνων. Σίγουρα δεν είχαν τη φιλοσοφία του καθαρού, φυσικού ήχου και είμαι σχεδόν σίγουρος (μετά από αυτά που διαβάζω στο post σου), ότι ο Χιώτης έβαλε το χεράκι του και σε αυτό!


(Φώτης Χατζίδης) #4

Η αλλαγή από το 1953 στο 1954, βρήκε τον Μανώλη Χιώτη και την κομπανία του να διασκεδάζει, σύμφωνα με την τελευταία διαφήμιση του προηγούμενου κειμένου, τους Έλληνες της Αλεξάνδρειας στο Καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ». Τα πρώτα δείγματα από τις πενιές και το κέφι που σκορπούσε ο Χιώτης, ήταν σκέτη αποκάλυψη για τους Έλληνες της Αλεξάνδρειας. Για τον ίδιο τον Χιώτη ήταν το διαβατήριο για την παραμονή του στην Αίγυπτο μέχρι περίπου το ορθόδοξο Πάσχα του 1954. Θα λέγαμε ότι ξεχειμώνιασε για τα καλά στο αφρικανικό κλίμα της Αιγύπτου.

Ας δούμε με εικόνα την συνέχεια της έρευνας.

Με τη πρώτη έκδοση της εφημερίδας για το 1954, στις 2/1/1954, το καζίνο δημοσιεύει διαφημιστικό μήνυμα στο οποίο ο Χιώτης παρουσιάζεται και πάλι ως …Πρωτοχρονιάτικος μπουναμάς στους επισκέπτες του.

%CE%97%CE%9C%CE%95%CE%A1%CE%97%CE%A3%CE%99%CE%91%20%CE%9D%CE%95%CE%91%202-1-1954

Παράλληλα και στην ίδια σελίδα των «Ημερήσιων Νέων», ο Γ.Φουντενέκας επιχειρεί να σκιαγραφήσει την τέχνη του Χιώτη, θάβοντας και αυτός με τη σειρά του το ρεμπέτικο της προ του Χιώτη εποχής.

Συνεχίζοντας και επαναλαμβάνοντας τα ίδια που ελέγχθησαν πριν απ΄αυτόν από πλήθος πολέμιων των ρεμπέτικων τραγουδιών, ο Φουντενέκας διαχωρίζει τον Χιώτη από τους προηγούμενους δημιουργούς της λαϊκής μας μουσικής. Αναγνωρίζει στον Έλληνα συνθέτη την γλυκύτητα του ήχου του μπουζουκιού όταν αυτό βρίσκεται στα χέρια του, σε αντίθεση με την πρότερο βίο του που δεν μπορούσε να έχει αξιώσεις από κανέναν.

Στην επιχειρηματολογία του δεν ξεχνάει να εμπλέξει και ρυθμούς άλλων λαών, το λιγότερο καχεκτικός και ασθενικός στην διαφορετικότητα και στην ποικιλομορφία της μουσικής.

**Σημείωση ** Το αρχείο έχει ημερομηνία 2/1/1934 αντί του σωστού 2/1/1954

Η κορύφωση της παρουσίασης του Μανώλη Χιώτη και του συγκροτήματος του από την εφημερίδα «Ημερήσια Νέα», μας έρχεται την επόμενη του παραπάνω. Στις 3/1/1954 ο συντάκτης της εφημερίδας Νίκος Βεκρής, βρίσκει την κομπανία του Χιώτη και συνομιλεί με τα μέλη της. Η εφημερίδα δημοσιεύει και φωτογραφίες τόσο του Χιώτη όσο και των υπολοίπων.

Η επόμενη διαφημιστική καταχώρηση για τον Χιώτη και την κομπανία του μας έρχεται στις 9/1/1954.

%CE%97%CE%9C%CE%95%CE%A1%CE%97%CE%A3%CE%99%CE%91%20%CE%9D%CE%95%CE%91%209-1-1954

Η διαφήμιση θα δημοσιευτεί και τις επόμενες μέρες, σχεδόν για έναν μήνα ανά τακτά χρονικά διαστήματα, χωρίς να υπάρχουν άλλα σχόλια και αφιερώματα στον Μανώλη Χιώτη.
Μάλιστα έναν μήνα μετά, δηλαδή στις 9/2/1954, η διαφήμιση μιλάει για τις δύο τελευταίες εμφανίσεις του Χιώτη στο καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ».

Ενώ στις 10/2/1954 η διαφήμιση αναφέρει την τελευταία εμφάνιση του Χιώτη και της κομπανίας του στο καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ». Όπως θα δούμε στην πορεία ο Χιώτης και η κομπανία του, θα επανέλθουν στο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ» 35 μέρες μετά.

Η έρευνα για την κάθοδο του Μανώλη Χιώτη στην Αίγυπτο συνεχίζεται…


(Νίκος Πολίτης) #5

Δεν βρέθηκε βέβαια κάποιος να μαγνητοφωνήσει, όπως κάποιος άλλος έκανε στου Τζίμη του χοντρού για Τσιτσάνη / Νίνου, τις εμφανίσεις του Χιώτη με το συγκρότημά του στην Αλεξάνδρεια…. Κρίμα! Πολύ θα ήθελα να ακούσω τόσο τον ήχο, όσο κυρίως και το ρεπερτόριο του συγκροτήματος. Πρέπει να είπανε και ευρωπαϊκά, βέβαια χωρίς δεύτερη, ξεχωριστή ορχήστρα όπως στου Πίγκαλς, στην Πατησίων.


(Φώτης Χατζίδης) #6

Νίκο, Χιώτης χωρίς εκπλήξεις δεν γίνεται. Έχει συνέχεια η ιστορία μας…


(Φώτης Χατζίδης) #7

Όπως πληροφορηθήκαμε στο προηγούμενο κείμενο, ο Μανώλης Χιώτης έκανε την τελευταία του εμφάνιση στο καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ» στις 10/2/1954. Για τις επόμενες 35 μέρες χάνονται τα ίχνη του. Γύρισε ο Χιώτης στην Ελλάδα ολοκληρώνοντας την περιοδεία του στην Αλεξάνδρεια;

Αυτό θα συμπέραινε κανείς αν δεν είχαμε στις 9 Φεβρουαρίου διαφημιστική καταχώρηση, για την μετακόμιση του Μανώλη Χιώτη και του συγκροτήματος του στην πρωτεύουσα της Αιγύπτου το Κάϊρο.

Εκεί, τον Χιώτη φιλοξένησε το CIRO’S το οποίο ανήκε στην διεύθυνση του καζίνο “ΕΞΕΛΣΙΟΡ» της Αλεξάνδρειας. Αυτή είναι η μοναδική διαφήμιση για την μετακόμιση του Χιώτη στο Κάϊρο από την Αλεξανδρινή εφημερίδα «Ημερήσια Νέα».

Ο Χιώτης έμεινε στο Κάϊρο για 35 μέρες περίπου. Από τις 11/2/1954 ως και τις 14/3/1954. Πρέπει να πούμε ότι αποτελέσματα για την παρουσία του Μ.Χιώτη στο Κάϊρο δεν έχουν βρεθεί. Φύλλα Ελληνικών εφημερίδων της πρωτεύουσας της Αιγύπτου δεν υπάρχουν στην Ψ.Β.Β. Ελπίζουμε μελλοντικά να βρούμε… τα ίχνη του Χιώτη στο Κάϊρο.

Σ΄αυτό το σημείο πρέπει να πούμε ότι την ίδια περίοδο στην Αλεξάνδρεια, προβάλλονταν η ελληνική ταινία του 1953 με τον τίτλο «Μητέρα στο βούρκο». Από την διαφήμιση πληροφορούμαστε ότι συμμετοχή στην ταινία είχε και ο Μανώλης Χιώτης με τα μπουζούκια του. Στην φωτογραφία για την ταινία στην εφημερίδα «Ημερήσια Νέα» ο Χιώτης κρατάει κιθάρα και όχι κάποιο μπουζούκι.

Ελπίζω μέσα στο Σαββατοκύριακο να ολοκληρωθεί η έρευνα για την περιοδεία Χιώτη στην Αλεξάνδρεια


(Φώτης Χατζίδης) #8

Μετά την περιοδεία στο Κάϊρο, για την οποία δεν καταφέραμε να βρούμε πληροφορίες, ο Μανώλης Χιώτης και το συγκρότημα του επέστρεψε στην Αλεξάνδρεια. Το πληροφορούμαστε από την διαφήμιση του Τζίμμυ Μακούλη στις 14 Μαρτίου για το καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ». Ο Τζίμμυς Μακούλης είχε αντικαταστήσει τον Μανώλη Χιώτη στο καζίνο, όσο εκείνος ήταν στο Κάϊρο.

Ο Μανώλης Χιώτης παρέμεινε ακόμη έναν μήνα στην Αλεξάνδρεια, πριν επιστρέψει στα πάτρια εδάφη. Αν και η διαφήμιση του καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ», στις 15 Μαρτίου, μιλούσε για λίγες μόνο μέρες προτού αναχωρήσει για το εξωτερικό , ο Χιώτης παρέτεινε την παρουσία του στην Αλεξάνδρεια για άλλον έναν μήνα όπως θα δούμε στην συνέχεια.

Παρόμοια σχεδόν διαφήμιση με την παραπάνω έχουμε και στις 16 Μαρτίου 1954.

Η επόμενη παρουσία Χιώτη στην Αλεξάνδρεια μας έρχεται στις 25 Μαρτίου. Ο Μανώλης Χιώτης δεν θα μπορούσε να λείψει από τον πανηγυρικό εορτασμό της εθνικής μας εορτής που διοργάνωσε το καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ». Μαζί του ήταν και ο Τζίμμυς Μακούλης. Η συνέχεια θα περιέχει πολύ Χιώτη και Μακούλη.


(Φώτης Χατζίδης) #9

Στις 27 Μαρτίου 1954 ο Μ.Χιώτης συμμετείχε στην εκδήλωση του καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ», που αφορούσε τον χορό του συλλόγου «Αισχύλου-Αρίονος» που τελούσε υπό την προστασία του Γενικού Πρόξενου της Ελλάδος Αλέξανδρου Αργυρόπουλου. Στον χορό του συγκεκριμένου συλλόγου εκτός του Χιώτη, υπήρχαν και δύο ορχήστρες Τζαζ όπως μας πληροφορεί η διαφήμιση στις 20/3/1954.

Η ίδια διαφήμιση του χορού μπήκε στην εφημερίδα στις 22 και στις 23 Μαρτίου 1954.

Διαφημιστική καταχώρηση για τον χορό του «Αισχύλου-Αρίονος» βρίσκουμε και στις 24 Μαρτίου με τον Χιώτη και τα μπουζούκια του.

%CE%97%CE%9C%CE%95%CE%A1%CE%97%CE%A3%CE%99%CE%91%20%CE%9D%CE%95%CE%91%2024-3-1954

Τελευταίες καταχωρήσεις για τον χορό του συλλόγου έχουμε στις 26 και 27 Μαρτίου. Η διαφήμιση ήταν ίδια και τις δύο μέρες. Όμως εκτός των δύο ορχηστρών τζαζ και του συγκροτήματος Χιώτη συμμετείχε και ο Τζίμυς Μακούλης σύμφωνα με την διαφήμιση.

Στις 30-3-1954 έχουμε και ρεπορτάζ για τον χορό του συλλόγου «Αισχύλου-Αρίονος».

Η παρουσίαση Χιώτη στης Αλεξάνδρεια του 1954 συνεχίζεται…


(Φώτης Χατζίδης) #10

Η συνεργασία του Χιώτη με τον Μακούλη, στις εκδηλώσεις της 25ης Μαρτίου αλλά και του συλλόγου «Αισχύλου-Αρίονος» στις 27 Μαρτίου, τους ένωσε κάτω από την σκέπη του καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ» για μερικές ακόμα παραστάσεις.

Με αφορμή την Πρωταπριλιά του 1954, το καζίνο διαφημίζεται μια μέρα πιο πριν, με την 7η ζουρ-φιξ σύμφωνα με το δημοσίευμα. Παρόντες ο Μανώλης Χιώτης και οΤζίμμυς Μακούλης.

Πριν συνεχίσουμε την παρουσίαση, πρέπει να να τονιστεί ότι ο Τζίμμυς Μακούλης (1935-2007) δεν είχε κλείσει καν τα 19 του, όταν συναντήθηκε με τον Χιώτη στην Αλεξάνδρεια τον Μάρτιο του 1954. Την πορεία της καριέρας του θα την ζήλευαν πολλοί.

Εδώ από αφιέρωμα τηλεοπτικής εκπομπής με τον Τζίμμη Μακούλη.


(Φώτης Χατζίδης) #11

Μπαίνοντας ο Απρίλιος και μετά την εμφάνιση τους την πρωταπριλιά, ο Χιώτης και η κομπανία του συνέχισαν να παίζουν στο καζίνο. Στις 8 Απριλίου ο άφθαστος Χιώτης, παρουσίασε στο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ» στα πλαίσια της 8ης Ζουρ-φιξ, την μεγάλη λαϊκή βραδυά με διαγωνισμούς τραγουδιού και χορού. Ο Χιώτης στο στοιχείο του.

Ο καιρός για την επιστροφή του Χιώτη στην Αθήνα έφτανε. Είχε ήδη συμπληρώσει περισσότερες από 100 μέρες στην Αίγυπτο, όταν το καζίνο για να τον ευχαριστήσει, προγραμμάτισε τιμητική βραδυά για τον μεγάλο αθηναίο καλλιτέχνη στις 15 Απριλίου, όπως μας πληροφορεί η διαφήμιση της 13ης Απριλίου 1954.

Εκεί όμως που πρέπει να σταθούμε στην παραπάνω διαφήμιση, καθώς και στην επόμενη, είναι η αναφορά σε έξι (6) νέα τραγούδια που έγραψε ο Χιώτης κατά την παρουσία του στην Αίγυπτο.


(Φώτης Χατζίδης) #12

Σύμφωνα με τις διαφημίσεις του «ΕΞΕΛΣΙΟΡ» ο Χιώτης θα λαντσάριζε έξι (6) νέα του τραγούδια, που ενεπνεύσθη και συνέθεσε στην Αλεξάνδρεια , τα οποία δεν είχαν καν ακούσει μέχρι τότε οι Αθηναίοι.

Αυτά ήταν:

Τώρα που σ΄έχω αγκαλιά

Ωμορφη Τσιγγάνα

Θεέ μου βαλ΄το χέρι σου

Αν δεν σ΄αγαπούσα

Έφυγες

Όχι-Όχι

Ας δούμε με στοιχεία τα τραγούδια που σύμφωνα με τις διαφημίσεις και το ρεπορτάζ, ο Χιώτης συνέθεσε κατά την παραμονή του στην Αλεξάνδρεια.

Το πρώτο κομμάτι που ακούστηκε στην τιμητική του Χιώτη στις 15/4/1954 ήταν το «Τώρα που σ΄έχω αγκαλιά». Κοιτώντας στον Μανιάτη και στο sealabs το κομμάτι πράγματι ηχογραφήθηκε μετά την επιστροφή του Χιώτη στην Αθήνα. Το τραγούδησε η Ζωή Νάχη μαζί με τον Μανώλη Χιώτη και κυκλοφόρησε από την ODEON με στοιχεία δίσκου GA-7793/GO-4946. To τραγούδι ηχογραφήθηκε σίγουρα μετά τα μέσα Απριλίου του 1954.

Μπορείτε να το ακούσετε εδώ

και να δείτε και την ετικέτα από την πλάκα γραμμοφώνου 78 στροφών.

image

Το δεύτερο τραγούδι της λίστας με τον τίτλο «Ωμορφη Τσιγγάνα», ηχογραφήθηκε και αυτό μετά την επιστροφή του Χιώτη στην Αθήνα. Είναι η άλλη πλευρά του παραπάνω δίσκου, που όμως πέρασε στην δισκογραφία με τον τίτλο «Όμορφη Σουλτάνα».

Μπορείτε να ακούσετε τον Χιώτη να «μαρσάρει» την «Όμορφη σουλτάνα» εδώ

και να δείτε και την ετικέτα του δίσκου

image

Τα επόμενα δύο κομμάτια της λίστας είναι τα τραγούδια «Θεέ μου βαλ΄το χέρι σου» και «Αν δεν σ΄αγαπούσα» αντίστοιχα.

Το περίεργο είναι, ότι το τραγούδι «Θεέ μου βαλ΄το χέρι σου» είχε ηχογραφηθεί το 1949. Ήταν η πρώτη συνεργασία Χιώτη-Μπίνη. Συμμετοχή είχε και η Στέλλα Χασκήλ. Τα στοιχεία του δίσκου είναι Parlophone/Β-74139.

Την ετικέτα δεν μπόρεσα να την βρω.

Για το τραγούδι «Αν δεν σ΄αγαπούσα» η έρευνα δεν απέδωσε καρπούς. Δεν έχω υπόψιν μου τραγούδι του Χιώτη με αυτόν τον τίτλο.

Τα δύο τελευταία κομμάτια από την 6άδα της λίστας είναι τα τραγούδια «Έφυγες» και «Όχι-Όχι».

Το πρώτο, με τον τίτλο «Έφυγες», πρέπει και αυτό να ηχογραφήθηκε μετά την επιστροφή του Χιώτη στην Αθήνα. Αν δεν έχει γίνει κάποιο λάθος, πρόκειται για το τραγούδι «Έφυγες και που μ΄αφήνεις», που ηχογραφήθηκε σύμφωνα με το sealabs το 1955 με την φωνή του Στέλιου Καζαντζίδη. Τον Καζαντζίδη πλαισίωναν με την φωνή τους η Καίτη Γκρέυ και Μανώλης Χιώτης. Αν η πληροφορία, ότι στιχουργός είναι ο Κώστας Βίρβος είναι αληθής, σύμφωνα πάλι με το sealabs, τότε ίσως να μην είναι αυτό το τραγούδι που συνέθεσε και τραγούδησε στην Αλεξάνδρεια.

image

Το «Όχι-Όχι» που είναι το τελευταίο τραγούδι της λίστας, πέρασε στην δισκογραφία με ένα ακόμη «Όχι» στο τίτλο του. Είναι η άλλη πλευρά του δίσκου με το τραγούδι «Θεέ μου βαλ΄το χέρι σου», ηχογραφημένο και αυτό το 1949 με την φωνή της Ελένης Λαμπίρη και του συνθέτη. Ο Μανιάτης δεν δίνει τα σωστά στοιχεία του δίσκου αυτού που είναι ο Parlophone/Β-74139.

Το τραγούδι μπορείτε να το ακούσετε εδώ

Η ετικέτα του δεν έχει βρεθεί.

Αυτά είναι τα έξι (6) νέα τραγούδια που άκουσαν οι Αλεξανδρινοί στην τιμητική του Χιώτη.

Τα δύο (2) εξ αυτών είναι του 1949, τα τρία ηχογραφήθηκαν μετά την επιστροφή του στην Αθήνα από την Αλεξάνδρεια, και ένα δεν έχει βρεθεί με τα στοιχεία που διαθέτουμε.


(Φώτης Χατζίδης) #13

Επιστρέφοντας στην τιμητική βραδιά για τον Μανώλη Χιώτη και το συγκρότημα του, συναντάμε και τον γνωστό ηθοποιό Μίμη Φωτόπουλο, που περιόδευε και αυτός με τον θίασο του στην Αίγυπτο την ίδια περίοδο. Η διαφήμιση της εκδήλωσης μια μέρα πιο πριν την διεξαγωγή της, δήλωνε την συμμετοχή του θιάσου Μ.Φωτόπουλου, μέλος του οποίου ήταν ο γνωστός Χρήστος Τσαγανέας, με πρωτότυπα νούμερα.

Ρεπορτάζ για την τιμητική βραδιά του καζίνο «Εξέλσιορ», προς τον Χιώτη και τα μέλη της κομπανίας του, δεν υπήρξε στην εφημερίδα «Ημερήσια Νέα».

Αυτή όμως δεν ήταν η τελευταία εμφάνιση του Χιώτη στο καζίνο που τον φιλοξένησε επί τόσους μήνες. Λες και δεν ήθελε να φύγει!

Μεσολαβούσε Σαββατοκύριακο και ήταν μια καλή ευκαιρία για τα τελευταία μεροκάματα του Μανώλη Χιώτη και του συγκροτήματος του στο καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ». Οι τελευταίες καταχωρήσεις στα «Ημερήσια Νέα» για την συμμετοχή του άφθαστου Μανώλη Χιώτη στο καζίνο ήταν στις 17 και 18 Απριλίου 1954.

%CE%97%CE%9C%CE%95%CE%A1%CE%97%CE%A3%CE%99%CE%91%20%CE%9D%CE%95%CE%91%2017-4-1954


(Φώτης Χατζίδης) #14

Πριν ολοκληρώσει την παρουσία του και φύγει από την Αλεξάνδρεια, ο Μανώλης Χιώτης ανταπέδωσε την συμμετοχή του Μίμη Φωτόπουλου στην τιμητική εκδήλωση προς τιμήν του.

Στις 16 Απριλίου, βρίσκουμε τον Μανώλη Χιώτη να δηλώνει παρόν, στις τελευταίες παραστάσεις του θιάσου Μ.Φωτόπουλου που δίνονταν στο θέατρο «Μωχάμετ Άλυ».

Την 18η Απριλίου 1954, ημέρα Κυριακή, ο Μανώλης είδε για τελευταία φορά το όνομα του στην εφημερίδα που κατέγραψε την θριαμβευτική του πορεία τις 115 μέρες που βρέθηκε στην Αίγυπτο.


(Φώτης Χατζίδης) #15

Αυτά ήταν φίλες και φίλοι του φόρουμ, τα αποτελέσματα της έρευνας για την περιοδεία Χιώτη στην Αλεξάνδρεια. Η Αλεξανδρινή εφημερίδα «Ημερήσια Νέα», που ακολούθησε μέρα-νύχτα όλη την καλλιτεχνική περιοδεία του Μανώλη Χιώτη και του συγκροτήματος του, μας έδωσε μέσα από το ρεπορτάζ της σημαντικές πληροφορίες για την τετράμηνη παρουσία του Χιώτη στην Αίγυπτο.

Από την πλευρά του ο Χιώτης, που κατά πάσα πιθανότητα ήταν η πρώτη του εξόρμηση εκτός συνόρων, μέτρησε τις δυνάμεις του μπροστά στο Αλεξανδρινό κοινό. Ξεκίνησε για λίγες μόνο βραδιές αλλά κατέληξε να διασκεδάζει τους Αλεξανδρινούς επί τέσσερις μήνες.

Γνώρισε αποθεωτικά σχόλια, διασκέδασε το κοινό μέχρι πρωίας, συνεργάστηκε με καλλιτέχνες που κινούνταν σε άλλο μουσικό ύφος και βρέθηκε να συμμετέχει και σε θεατρικές παραστάσεις.

Η εμπειρία της παραμονής του στην Αλεξάνδρεια, ήταν οδηγός για τον επόμενο στόχο του που δεν άλλος από τους Έλληνες της Αμερικής.

Στην επιστροφή του στην Αθήνα λίγο πριν το Χριστιανικό Πάσχα του 1954, δεν τον ακολούθησαν δύο από τα μέλη της κομπανίας του.

Ο Γιώργος Γοζαδίνος και ο Κωνσταντίνος Μπογδάνος παρέμειναν στην Αλεξάνδρεια. Από το ρεπορτάζ στις 3-1-1954 είχαμε πληροφορηθεί ότι ο Γ.Γοζαδίνος είχε γεννηθεί στην Αίγυπτο, ενώ ο Κ.Μπογδάνος είχε περιοδεύσει στο Σουδάν. Είχαν δηλαδή σχέση με την Αφρική και συνέχισαν μόνοι τους να παίζουν στο καζίνο «ΕΞΕΛΣΙΟΡ».

Μετά από αυτούς στο καζίνο παίξανε οι ΝΤΟΥΟ ΧΑΡΜΑ.