Έχει δίκιο ο Νίκος που αμφιβάλλει, η θέση της γυναίκας - την εποχή εκείνη - ουδεμία συμμετοχή επέτρεπε σε διασκέδαση που γινόταν σε δημόσιο χώρο.
Γενικά, η προφορική μαρτυρία – πόσο μάλλον μεταδιδόμενη από στόμα σε στόμα μετά από δυο αιώνες– συσκοτίζει περισσότερο παρά διαφωτίζει τα γεγονότα.
Στεκόμαστε, λοιπόν, στην πρώτη μαρτυρία που αναφέρθηκε, του Σαλαμάγκα, ιστοριοδίφη, με σημαντικές μελέτες ιστορικές και λαογραφικές της περιοχής της Ηπείρου, γενικότερα:
«…Περιγράφει την ερωτική περιπέτεια ενός νέου από αρχοντική οικογένεια των Ιωαννίνων (ταυτίζεται με πρόσωπο ιστορικό, τον ανηψιό του Νικολάκη Αθανασίου), με την, κατά τον Σαλαμάγκα, “λαλητίνα” Φατιμέ, τραγουδίστρια του καφέ αμάν…»
Η πληροφορία αυτή συμπληρώνεται [και επαληθεύεται πλήρως] και από έναν ακόμα ιστοριοδίφη, το Σωτήριο Ζούμπο ο οποίος αναφέρει σχετικά:
«…Δημήτρης Αθανασίου, προύχοντας και άρχοντας της εποχής του Αλή Πασά, δοκιμάστηκε σκληρά – όπως πολλοί πλούσιοι τότε, που ερέθιζαν τη φιλαργυρία και ιδιοτέλεια του σατράπη. Μεγάλο τμήμα της περιουσίας του οικειοποιήθηκε ο ηγεμόνας, τον ίδιο δε και το γιο του εξόρισε στο Μοναστήρι (Βιτώλια) γιατί ο νεαρός και φέρελπις βλαστός του Δημητρίου τόλμησε να εραστεί ευειδή οδαλίσκη του σεραγιού»
Επαληθεύεται και από τις 2 μαρτυρίες το πρόσωπο, που είναι ο Αθανασίου, μνημονεύεται η εξορία στο Μοναστήρι [σημερινή Βόρεια Μακεδονία], όπως αναφέρει και το τραγούδι καθώς και η αιτία που δεν είναι μόνο ο έρωτας με την Τουρκάλα [Φατιμέ ή όπως αλλιώς την έλεγαν], αλλά και οικονομικοί λόγοι.
Ακόμα μια επαλήθευση: το αρχοντικό Δημήτρη Αθανασίου σώζεται μέχρι και σήμερα στα Γιάννενα, βρίσκεται στη συμβολή των οδών Δαγκλή και Τσιριγώτη, στα τέλη του 19ου αιώνα πέρασε στην οικογένεια Λάππα και σήμερα σε άλλους ιδιοκτήτες και είναι φυσικά διατηρητέο.
Την αναφορά του Σαλαμάγκα στο περιστατικό αυτό δεν μπόρεσα να την εντοπίσω στο πρωτότυπο κείμενο, την έβαλα όπως υπάρχει στο διαδίκτυο και όπως έχει αναφερθεί και εδώ, σε προηγούμενα μηνύματα.
Πάντως, καφέ - αμάν, στην εποχή του Αλή πασά δεν υπήρχαν ακόμα, όπου θα μπορούσε να δει την Τουρκάλα ο Αθανασίου.
Πιθανότερη, επομένως, φαίνεται η δεύτερη μαρτυρία, του Ζούμπου.