Φοβερό βίντεο! Σαν ταξίδι στο χρόνο!
Δεν ξέρω αν στην Ελλάδα φτιάχνει κανείς έτσι πια τα ταμπουρομπουζουκοειδή όργανα. Όργανα όμως που έχουν την αντίστοιχη θέση όπως στην Τουρκία τα σάζια, π.χ. λύρες, τουμπάκια, νταούλια, κεμεντζέδες, πνευστά, και σ’ εμάς σήμερα συνηθίζεται (ακόμη) να τα φτιάχνει ο ίδιος ο παίχτης. Όταν συμβαίνει αυτό, τότε:
α) συχνά ακολουθούνται οι πατροπαράδοτες μέθοδοι με τα στοιχειώδη εργαλεία. Τα σύγχρονα εργαλεία και εργαστήρια είναι για να βγάζουν πολλά όργανα σε ρυθμούς που να μπορεί ο μάστορας να κερδίζει τα προς το ζην, ενώ ο λυράρης / σαζίστας / ζουρνατζής που φτιάχνει μόνος του το όργανο δεν έχει τέτοια ζητούμενα.
β) τα τυχόν προβλήματα δεν προλαμβάνονται τόσο όσο θεραπεύονται όταν προκύψουν. Ο επαγγελματίας μάστορας, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα σου δώσει ένα όργανο λειτουργικό, που να μην κολλάν λ.χ. τα κλειδιά στο κούρδισμα. Ο οργανοπαίχτης που φτιάχνει μόνος του το όργανο δεν ενδιαφέρεται τόσο για την πρόληψη. Αφού μόνος του το έφτιαξε, αν και όταν κολλήσουν τα κλειδιά ξέρει να τα διορθώσει.
Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις τσαμπούνες, που έχω προσωπική πείρα, φτιάχνονται αποκλειστικά μ’ αυτή τη λογική. Όποιος απλώς αγοράσει μια τσαμπούνα όπως αγοράζει ένα μπουζούκι, μοιραία αναγκάζεται στην πορεία να γίνει και λίγο κατασκευαστής, ή έστω επισκευαστής. Ενώ ο μπουζουξής αρκεί να ξέρει να περνάει χορδές: για όλα τα υπόλοιπα έχει χωρίσει τις αρμοδιότητες μεταξύ του μάστορα και του εαυτού του.
Το μέγεθος είναι κανονικό. Δεν είναι μινιατούρα μεγάλου σαζιού, είναι σάζι μικρομεσαίου «μοντέλου». Υπάρχουν και μικρότερα, και διάφορες σκάλες μεγαλύτερα.
Για τους μπερντέδες ισχύουν αυτά που λέει ο Νίκος Π.: τους σφίγγει εκεί που σφίγγουν καλά, ανεξαρτήτως τόνου, και μετά τους μετακινεί («κουρδίζει») με το αφτί. Νομίζω ότι πάντα έτσι γίνεται, ακόμη και στα οργανωμένα εργαστήρια.
Ρε παιδιά, το βίντεο έχει ετεροχρονισμένο ήχο ή φταίει η σύνδεσή μου;