13 χρόνια μετά το ζήτημα θεωρώ ότι παραμένει επίκαιρο.
Κανένας ρυθμός δεν έχει όνομα.
Επειδή υπάρχουν ορισμένοι χοροί που η μουσική τους έχει πάντοτε ένα συγκεκριμένο ρυθμό, οι ανάγκες συνεννόησης οδήγησαν στο να περιγράφουμε και τον ρυθμό με το όνομα του χορού, π.χ. καλαματιανός (όλα τα καλαματιανά είναι πάντοτε 7σημα 3-2-2, αν και όλα τα 7σημα 3-2-2 δεν είναι πάντα καλαματιανά), τσάμικος (μια συγκεκριμένη εκδοχή αργού 3σημου, που και πάλι όμως ακούγεται και σε άλλους χορούς).
Από τη στιγμή που άρχισαν οι ρυθμοί να δανείζονται ονόματα χορών, αυτό σταδιακά επεκτάθηκε και σε περιπτώσεις όπως το μπαγιό. Το μπαγιό (baiόn / baiᾶo) είναι ένας χορός εντελώς άσχετος από οποιοδήποτε είδος ελληνικού τραγουδιού (ίσως την εποχή των «ευρωπαϊκών» να είχαν γραφτεί και κάποια ελληνικά μπαγιό), ο ρυθμός του όμως είναι κοινότατος σε πολλά είδη ελληνικών τραγουδιών, και αντιστοιχεί σε πολλούς και διάφορους ελληνικούς χορούς.
Παρόμοια και το μπολερό, η χαμπανέρα κλπ…
Γενικά δεν υπάρχει, παρά μόνο πολύ χαλαρά, αντιστοιχία χορών - ρυθμών. Οι περισσότεροι ρυθμοί μπορεί να αντιστοιχούν σε πολλούς χορούς ο καθένας, και οι περισσότεροι χοροί επίσης μπορεί να έχουν πολλούς διαφορετικούς ρυθμούς. Κάπου-κάπου η αντιστοιχία γίνεται λίγο στενότερη, όπως στον καλαματιανό ή στο βαλς, αλλά αυτό είναι η εξαίρεση.
Φυσικά, το να έχουν οι μουσικοί μια ονματολογία για τους ρυθμούς είναι απαραίτητο. Έτσι, τελείως άσχετες περιγραφές όπως «ρεμπέτικο σε ρυθμό χαμπανέρας«, «ηπειρώτικο συρτό σε ρυθμό βαλς», «συρτός σε ρυθμό μπάλου» κλπ. μπορείς να πεις ότι κάπως δικαιολογούνται ή πάντως εξηγούνται. Αλλά δεν παύει να είναι ιδιαίτερα παραπλανητική.
Edit: Εδώ που τα λέμε ούτε εγώ ήξερα τι ακριβώς είναι το κανονικό μπαγιόν. Μ’ ένα σύντομο γκουγκλάρισμα κατάλαβα ότι είναι κάτι απείρως πιο σύνθετο, περίπλοκο, και πολυμορφικό από αυτό που, μέσω σπασμένου τηλεφώνου, φτάσαμε να λέμε στα ελληνικά μπαγιό, δηλαδή το ντούμ-παπαντούμ-πα.