Ταμπαχανιώτικα & Αραβο-ανδαλουσιανά

Αύριο, Τετάρτη 4 Οκτωβρίου, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Χανίων (στις 18.50) στα πλαίσια του Κρητολογικού Συνεδρίου, θα μιλήσει ο Γιώργος Παπαδάκης με θέμα:
“Η επιρροή της αραβο-ανδαλουσιανής μουσικής στα κρητικά ταμπαχανιώτικα”.

Περιμένουμε τον Γιώργο Βαβ. με περισσότερη πληροφόρηση (και ανταπόκριση)

Αν είμαι εδώ στα Χανιά δεν είχα ενημερωθεί . Σίγουρα θα είναι π εδιαφέρουσα ομιλία.

Ενδιαφερουσα η ομιλια του Γιωργου Παπαδακη αποψε στα Χανια. Μονο 20 λεπτα αλλα περιειχε πολλα ιστορικα στοιχεια για τον ερχομο και την παραμονη των Αραβων 823-1.000 περιπου, στην Κρητη. Επισης περιληπτικα, αλλά περιεκτικα στοιχεια για την εξελιξη της Αραβικης μουσικης και πως τεκμηριωμενα επηρρεαστηκε εως καθοδηγηθηκε απο την Ελληνικη μουσικη ξεκινωντας απο τα χρονια του Μεγα Αλεξανδρου.
Στη συνεχεια πως η Αραβικη μουσικη εξαπλωθηκε στη Βορεια Αφρικη και εφτασε εως τις Αραβικες κατακτησεις στην Ισπανια οπου οι Αραβες ανεπτυξαν σπουδαιο πολιτισμο στην Ανδαλουσια. Τα χρονια αυτα η Αραβικη μουσικη διαδιδεται και επηρρεαζει ολη τη λεκανη της Μεσογειου χρησιμοποιησε και καποιο ονομα για τις περιοχες υπο Αραβικη κυριαρχια …
Στην πιο συνηθισμενη μουσικη φορμα της λογιας Αραβικης μουσικης συνανταμε ενα ειδος σουιτας σε πολλα μερη που προσομοιαζει με τις “σειρες” που απαντωνται και σημερα στην Κρητη, δηλαδη διαδοχικοι σκοποι με αυστηρη
διαδοχη. Απο κει και περα μεσω της ακοης παρατηρουμε ομοιοτητες με καποια κρητικα τραγουδια της κατηγοριας Ταμπαχανιωτικα ή Σταφιδιανα οταν προσφατα μπορεσαμε να ακουσουμε εκατονταδες ηχογραφηματα Αραβικης μουσικης (;:wink: οπου οι ομοιοτητες εντοπιζονται κυριως στη δομη και το τροπικο και μελικο συστημα παρα στις προφανεις εξωτερικες ομοιοτητες της μελωδιας ή του ρυθμου.
Η εκφορα του λογου του Γ.Π. πραγματικα ψαγμενη και αρκετα εντυπωσιακη αν και τελικα δε βγαλαμε ζουμι, ουτε ακουσαμε καποιο παραδειγμα, αλλα κερδισε τη φιλοφρονηση της Προεδρου της εδρας !!

Το “10ο Διεθνες Κρητολογικο Συνεδριο” που διεξαγεται στα Χανια και εχει συγκεντρωσει 757 συνεδρους απο ολον τον κοσμο απο τις 1-8 του μηνα εχει ηδη μεγαλη οργανωτικη επιτυχια και ειναι εντυπωσιακο ποσοι ανθρωποι και με ποσα διαφορετικα θεματα ασχολουνται για το θεμα “ΚΡΗΤΗ” !!
:241:

Δυστυχως ολα αυτα χανονται στη συγχρονη Νεολληνικη πραγματικοτητα των απεργιων, των δημοτικων εκλογων, των ντριμ σοου, της Τατιανας, του Πλουταρχου :079: και ολα τα αλλα μιζερα που μας περιτριγυριζουν …

Περισσοτερα στη σελιδα :
http://www.chrysostomos-chania.gr/index.htm

Κάποιος πατρινός, μου έλεγε ότι στην Πάτρα τραγουδούσαν στην γειτονιά όπου μεγάλωσε (στα Ταμπάχανα), τα “ταμπαχανιώτικα”!!! Αυτά, κατά τις αφηγήσεις του, ήταν τραγούδια παραδοσιακά που ξέρουν οι “παλιοί” Πατρινοί, ζειμπέκικα, μανέδες, συρτοκαλαματιανά, διάφορα… Γνωρίζει κανείς κάποια σχετική πληροφορία, αναφορά σε βιβλία γι’αυτή την εκδοχή; Τα Ταμπάχανα σημαίνει την συνοικία των βυρσοδεψίων; Τα πατρινά “ταμπαχανιώτικα” είναι τα ρεμπέτικα της Πάτρας; Πατρινό “ταμπαχανιώτικο” είναι το τραγούδι που λέει ο Γκολές “είμαι Αθηναίος σεβνταλής νταρού-νταντράμ κλπ” όπου σε μια στροφή λέει “…από τα Ταμπάχανα είναι μια, που μου 'χει κλέψει το νού και την καρδιά…” Είναι ζειμπέκικο “νέο”, “αϊδίνικο”, χουζάμ.

//youtu.be/o8N4MgFlZa8

Η ιστορία της πορείας του ρεμπέτικου στην Πάτρα απ΄ότι ξέρω-και μακάρι να κάνω λάθος-δεν έχει
καταγραφεί διεξοδικά.Εύχομαι αυτό να γίνει σύντομα και πιστεύω πως ο Γκολές θα μπορούσε να
βοηθήσει ουσιαστικά σε αυτό.Οπωσδήποτε ο πρωταρχικός πυρήνας ήταν η περιοχή Ταμπάχανα και
τα κοντινά Προσφυγικά στην πάνω πόλη.Στην κάτω πόλη κυριαρχούσαν οι καντάδες.Δεν μπορώ να
ξέρω αν τα Ταμπαχανιώτικα της Πάτρας είχαν κάποια σχέση με τα λεγόμενα Ταμπαχανιώτικα Κρήτης κ.λ.π.
Μάλλον όχι.Κι εγώ με την σειρά μου θα παρακαλούσα άν κάποιος στο φόρουμ έχει κάποια στοιχεια για
την προπολεμική ιδιαίτερα περίοδο του ρεμπέτικου στην Πάτρα να τα κοινοποιήσει.
Η μόνη πληροφορία που μπορώ να καταθέσω για την προπολεμική περιόδο είναι η μαρτυρία
παλιού μπουζουξή ότι ΔΕΝ υπήρχε μεγάλη σχέση ανάμεσα στην χρήση ναρκωτικών και το
μπουζούκι.Συγκεκριμένα μου είχε πει ότι προπολεμικά στην Πάτρα υπήρχαν επτά τεκέδες
από τους οποίους μόνο στον ένα"έπαιζε ένα παλιομπούζουκο".

http://www.youtube.com/watch?v=lC4nhGUfxo4 βρηκα κι αυτο

Τι πλούσιος σκοπός!! Μα το θεό, δροσίστηκα! :110::110::110:

Αν και νομίζω ότι το ύφος εκτέλεσης που ακούμε στο προηγούμενο βίντεο (στα όργανα αναφέρομαι) θα τον αναδείκνυε καλύτερα. Γούστα… Από την άλλη βέβαια, σ’ετούτο εδώ ο ήχος είναι απείρως πιο καθαρός.