Πάρα πολύ ωραία συζήτηση, την είχα ξεχασμένη! Ευτυχώς όμως, κάποια δημοσίευση μετά από τριάμισυ χρόνια την ξανάφερε στην επιφάνεια.
Όλοι μας, χοντρικά βέβαια, θεωρούμε ότι μουσικοί επιπέδου όπως εκείνο των Τούντα, Περιστέρη, Σέμση και τόσων άλλων μεγαθηρίων, είχαν πολύ στερεό υπόβαθρο μουσικής εκπαίδευσης τόσο στην ανατολική, όσο και στη δυτική μουσική θεωρία, όπως βέβαια εννοούμε την εκπαίδευση εμείς σήμερα, δηλαδή με ωδεία, διπλώματα κλπ. Είναι όμως έτσι;
Για μουσικούς όπου υπάρχει ικανοποιητική πληροφόρηση, όπως π.χ. για τον Σταύρο Παντελίδη, ξέρουμε βέβαια ότι ναι, είχε πάρει μαθήματα τόσο στη βυζαντινή (ο πατέρας του ήταν πρωτοψάλτης στη Σμύρνη) όσο και στη δυτική μουσική, αφού είχε γραφτεί από μικρός στον μουσικό σύλλογο “Απόλλων”, όπου έμαθε δυτική μουσική θεωρία και έμαθε και να παίζει όργανα. “Διπλώματα” όμως, δεν δίνονταν τότε σχεδόν πουθενά, αυτό μην το ξεχνάμε. Όμως, και για τον Δημήτρη Σέμση υπάρχει ικανοποιητική πληροφόρηση. Μόνο που από αυτήν αποδεικνύεται ότι ο “Σαλονικιός” δεν αξιώθηκε ποτέ, ούτε κατ’ ελάχιστον, κάποιας θεωρητικής εκπαίδευσης. Ναι μεν τον έστειλαν, με έρανο από ολόκληρη την πόλη, μικρό παιδί από τη Στρούμνιτσα στη Θεσσαλονίκη να σπουδάσει μουσική, όμως δεν τα κατάφερε και γύρισε πίσω, αφού το μοναδικό ωδείο της πόλης παρέδιδε μαθήματα μόνο στα Ελληνικά και εκείνος μιλούσε μόνο Σλαβομακεδόνικα.
Τα ανέφερα όμως όλα αυτά για να αξιοποιήσω μία πληροφορία που, όταν εξελισσόταν η συζήτηση σε αυτό το πολύ ενδιαφέρον θέμα που ξεκίνησε ο Αλέξανδρος, δεν είχα θυμηθεί την ύπαρξή της: Με τη συντροφιά δύο φίλων, ενός από τη Σουηδία και ενός από την Αμερική, είχαμε το 2008 οργανώσει μία συνέντευξη με έναν από τους γιυούς του Σπύρου Περιστέρη, τον (μουσικό) Δημήτρη Περιστέρη (σήμερα δυστυχώς μακαρίτη). Είχαμε μιλήσει μαζί του, σε μία καφετέρια στη Νέα Ερυθραία, και φυσικά καταγράψαμε τα “πρακτικά” εκείνης της συνομιλίας. Σχετικά με τη μουσική εκπαίδευση του Σπύρου Περιστέρη είχαμε γράψει τα παρακάτω (μεταφράζω πρόχειρα από το στα Αγγλικά συντεταγμένο κείμενο. Μιλάει ο Δ. Περιστέρης σε πρώτο πρόσωπο):
Ο παπούς μου (Αριστείδης Περιστέρης) είχε γεννηθεί στην Κέρκυρα και ήταν γνωστός και ανεγνωρισμένος μουσικός, μαντολινίστας. Το 1890 μετακόμισε στην Κων/λη. Αρχές 20ού αιώνα μετακόμισε στη Σμύρνη, όπου ξεκίνησε την πρώτη διάσημη Εστουδιαντίνα.*
Δεν ήθελε ο γιυός του να γίνει μουσικός, τον έστειλε λοιπόν σε νεαρότατη ηλικία να μαθητεύσει ως σιδηρουργός. Ο μάστορας ήταν ένας βάναυσος άνθρωπος που του πετούσε μεταλλικά εργαλεία όταν έκανε κάποια λάθη, κάτι που εκτός άλλων του άφησε και μόνιμο πρόβλημα στα πόδια του από τα χτυπήματα. Τα ίχνη των χτυπημάτων τα είχα δει ως παιδί. Όταν ρώτησα σχετικά τον πατέρα μου, άρχισε να μου διηγείται ιστορίες από την παιδική του ηλικία.
Ο Σπύρος Περιστέρης είχε αρχίσει να μαθαίνει μυστικά μαντολίνο, μόνος του, και στην ηλικία των 8 ή 9 ετών, η γιαγιά μου Ιταλίδα σύζυγος του Αρ. Περιστέρη, που εκτός άλλων είχε καλές σχέσεις και με την Ιταλική Μουσική Σχολή της Σμύρνης, τον πήρε να παίξει μπροστά στον διευθυντή, τον κ. Strangili, ο οποίος παίνεσε το ταλέντο του παιδιού και ήθελε να τον πάρει μαθητή. Όταν η μητέρα μου ενημέρωσε σχετικά τον πατέρα μου, εκείνος θύμωσε πολύ και είπε ότι “η μητέρα του δεν θα τον κάνει Φράγκο” (στο αγγλικό κείμενο: dhe tha to frangepsoume to paidi), εννοώντας “δεν θα τον εξευρωπαΐσουμε”, “δεν θα τον καθολικέψουμε”. Το αποτέλεσμα ήταν ότι ο Σπύρος συνέχισε τη μουσική του διαδρομή ως αυτοδίδακτος και δεν διδάχτηκε ποτέ επίσημα μουσική (η υπογράμμιση, δική μου).
Αυτή την πληροφορία, σημαντικότατη όπως σίγουρα θα συμφωνήσετε, δεν την έχω βρεί πουθενά αλλού στη “ρεμπέτικη γραμματεία”, ως σήμερα. Επειδή βγήκε απευθείας από τα χείλη του Σπύρου Περιστέρη, φυσικά δια μέσου των χειλιών του γιού του Δημήτρη, νομίζω ότι δεν χρειάζεται καμμία διασταύρωση, προκειμένου να επαληθευτεί το περιεχόμενό της. Οπότε, μπορούμε να “συμπεράνουμε” ότι ο Σπύρος Περιστέρης, σίγουρα ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες μουσικούς του 20ού αιώνα, ως μουσικός υπήρξε αυτοδίδακτος, τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη. Και θα προσθέσουμε, φυσικά: Τόσο στην ανατολική, όσο και στη Δυτική μουσική. Κάτι που βέβαια ανεβάζει το θαυμασμό μας απέναντι στον μουσικό αυτόν, ακόμα περισσότερο.
*Δεν είναι ακριβώς έτσι, η εστουδιαντίνα είχε ξεκινήσει ήδη απ’ την Κων/λη, αλλά ας μην επεκταθούμε.