Δεν βρήκα πουθενά σχετικό νήμα, οπότε ας ανοίξω εγώ ένα!
Η Βυζαντινή μουσική η οποία προέρχεται από την αρχαία Ελληνική μουσική είναι διαιρεμένη σε 2 μέλη. Την εκκλησιαστική ή εσωτερική μουσική που σκοπός της είναι η εξύμνηση του θείου και την εξωτερική που είναι για χρήση λαϊκή - Δημοτική.
Από το εξωτερικό σκέλος έχει επηρεαστεί η δημοτική μας μουσική, μιας Εκκλησία και λαός ήταν πάντοτε ένα και το αυτό.
Γενικό γνώρισμα της και συγγενές με τη λαϊκή μας μουσική είναι ο μονοφωνία με εξαίρεση τον 4ο αιώνα που χρησιμοποιήθηκε η αντιφωνία…
Όπως και η σύγχρονη μουσική και η βυζαντινή χρησιμοποιεί 7 φθόγγους, που έχουν όμως άλλη σημειογραφία και άλλα επίσης ονόματα, τα οποία προέρχονται από τα 7 πρώτα γράμματα της αλφαβήτου μας (Α, Β, Γ, Δ, Ε, Ζ, Η) και προφέρονται ως εξής: ΠΑ-ΒΟΥ-ΓΑ-ΔΙ-ΚΕ-ΖΩ-ΝΗ.
Η σημειογραφία που γράφεται η Βυζαντινή μουσική ονομάζεται παρασημαντική και τα σημεία καθεαυτά χαρακτήρες.
Βάση της είναι 8 κλίμακες που ονομάζονται ήχοι και διαιρούνται σε 4 κύριους και 4 πλάγιους.
Τα ονόματα των 4 κύριων είναι Α’, Β’, Γ’ και Δ’ ενώ των 4 πλαγίων είναι πλάγιος του Α’, πλάγιος του Β ‘, πλάγιος του Γ’ και πλάγιος του Δ’.
Οι 4 κύριοι ήχοι είναι οι:
- Α’ ήχος της Βυζαντινής = Δώριος τρόπος της αρχαίας.
- Β’ ήχος της Βυζαντινής = Λύδιος της Αρχαίας
- Γ’ ήχος της Βυζαντινής = Φρύγιος της Αρχαίας
- Δ’ ήχος της Βυζαντινής = Μιξολύδιος της Αρχαίας
Και οι 4 πλάγιοι:
- Πλάγιος Α’ της Βυζαντινής = Υποδώριος της αρχαίας
- Πλάγιος Β’ της Βυζαντινής = Υπολύδιος της αρχαίας
- Πλάγιος Γ’ της Βυζαντινής = Υποφρύγιος της αρχαίας
- Πλάγιος Δ’ της Βυζαντινής = Υπομιξολύδιος της αρχαίας
Αν εξετάσουμε την λαϊκή μας μουσική θα δούμε ότι είναι και αυτή μονοφωνική επίσης, όπως η Βυζαντινή και γενικά ως προς τις βάσεις, τα διαστήματα των φθόγγων και τα διάφορα γένη, δεν έχει καμία διαφορά απο την Βυζαντινή, εκτός της γλωσσικής διαφοράς.
Ο σκελετός της Ανατολικής μουσικής, απ όπου εν μέρη προέρχεται και η δική μας λαϊκή, είναι τα μακάμια, τα οποία στο σύνολο τους είναι 115 και χωρίζονται στα εξής 12 κύρια:
- Γιεγκιάχ
- Ασσηράν
- Αράκ
- Ραστ
- Διουγκιάχ
- Σεγκιάχ
- Τζαργκιάχ
- Νεβά
- Χουσεϊνί
- Εβίτζ
- Γκερδανιές
- Μουχαγιέρ
Στους σιουπέδες (ή ημίτονοι στη Βυζαντινή μουσική) οι οποίοι δεν είναι κύριοι, αλλά παραγόμενοι ήχοι και χωρίζονται σε 13 κύριους:
- Ατζέμ
- Ασσηράν
- Ραχαβή σαζήρ
- Ζιργκιουλέ
- Νεχαβέντ σαζήρ
- Πιουσελίκ
- Ουζάλ
- Σεμπά
- Μπεγιατί
- Χισσάρ
- Ατζέμ
- Μαχούρ
- Σεχνάζ
- Σιουμπουλέ
Σε 90 καταχραστηκούς Σιουπέδες (ή φθοριζόμεναι χρόαι στη Βυζαντινή μουσική) και μερικοί απο αυτούς είναι:
- Ουσάκ
- Χουζή
- Χουζάμ
- Κιουρδί
- Χηράμ
- Χιτζάζ
- Νιγρίζ
- Ταχίρ
- Νεβάι ασσηράν
- Μπεϊζάν Κιουρδί
- Αραμπάν
- Μπεγιαντί Αραμπάν
- Σετ αραμπάν
- Σηρφ Αραμπάν
- Σηρφ χιτζάζ
- Φεραχνάκ
- Χιτζασκιάρ
- Σουζινάκ
- Μουχαλίφ χησάρ
- Ουρμπάν
- και άλλοι …
Για να εντοπίσουμε και μια μεγάλη σχέση της βυζαντινής μουσικής με της Ανατολικής οι αρχαίοι Έλληνες αναγνώριζαν 7 πλανήτες που είχαν αφιερωμένους στους θεούς του Ολύμπου.
Οι Αραβοπέρσες είχαν μεν 12 κύρια μακάμια, αλλά χρησιμοποιούσαν κυρίως 8 τους οποίους και αφιέρωναν στους ίδιους 7 πλανήτες, οι οποίοι είναι οι εξής:
Το Ραστ στη Σελλήνη
Το Διουγκιάχ στον Ήλιο
Το Σεγκιάχ στον Ερμή
Το Τζαργκιάχ στην Αφροδίτη
Το Νεβά στον Άρη
Το Χουσεϊνί και το Μουχαγέρ στον Δία
Τον Εβίτζ στον Κρόνο
Αυτά λοιπόν, δεν γράφω άλλα γιατί ήδη σας κούρασα!
Ελπίζω να σας άρεσαν!