Πόσο "θρησκευόμενοι" ήταν οι ρεμπέτες?

Ίσως λίγο παράξενο θέμα. Εννοώ: Πόσο μεγάλη σημασία έπαιζε στην ζωή τους? Ειδικά σε μια εποχή που ζούσαν με τεκέδες μαχαιροματα χασισια κτλ κτλ μπορούσαν να ήταν θρησκευόμενοι? Και αν ναι, είχε αυτό επιρροή στην μουσική τους?

Ο Μάρκος πάντως, που ήταν καθολικός, ήταν θρησκευόμενος.

Αφορίστηκε επειδή πήρε διαζύγιο, που δεν το δέχεται (ή δεν το δεχόταν τότε) η καθολική εκκλησία, και του στοίχισε πάρα πολύ.

Δεν ξέρω αν εκκλησιαζόταν ταχτικά και τέτοια, πάντως μικρός στο νησί συμμετείχε σε όλα και μιλάει νοσταλγικά γι’ αυτά. Μεγάλος, και να 'θελε, δε θα 'ταν εύκολο στον ορθόδοξο Πειραιά.

Υπάρχουν και περιπτώσεις ηχογραφημένων τραγουδιστών που είχαν και αναλόγια καποια στιγμή στη ζωή τους, όπως ο Βιδάλης (και νομίζω ο Νταλκάς;) οπότε δεν θα ήταν παράλογο να υποθέταμε πως υπηρχε κάποια επαφή με την εκκλησία.
Σκέφτομαι αν υπάρχει σχετική θεματολογία στα τραγούδια αλλά πέρα απο αναφορές τύπου : “Παναγία μου” …“Θεε μου τη δευτερη φορα”…κλπ δε νομίζω οτι θα εντοπίσουμε δείγματα πίστης ή θα καταλάβουμε αν ο δημιουργός ήταν θρησκευόμενος.

Προφανώς αυτό είναι το βασικό ερώτημα. Αν δεν είχε επίδραση στη μουσική τους αλλά απλώς, ιδιωτικά, προσεύχονταν ή εκκλησιάζονταν, δε μας νοιάζει παρεκτός για τυχόν εξωμουσικούς λόγους.

Προχείρως λοιπόν θα έλεγα πως η εντύπωσή μου είναι, γενικά, όχι. Στην περίπτωση τραγουδιστών που ήταν και ψαλτάδες υπάρχει βέβαια επίδραση, αλλά κάπως έμμεσα: αν ξέρεις να ψέλνεις, αφενός σημαίνει ότι σ’ ενδιαφέρει να ψέλνεις στην εκκλησία, άρα μάλλον είσαι πιστός, αφετέρου είναι και μία μουσική γνώση που προφανώς επηρεάζει και συνολικά τη μουσική σου δραστηριότητα. Όχι όμως ότι γενικά όποιος πάει εκκλησία τραγουδάει αλλιώς!

Νούρος,(Αγ.Γεώργιος Νικαίας),Στελλάκης Περπινιάδης, Βαγγέλης Περπινιάδης (Οσία Ξένη Νικαίας), και αρκετοί που μου διαφεύγουν αυτή την στιγμή.

3 «Μου αρέσει»

πρωτα να ξεκαθαρισουμε κατι, αλλο οι μουσικοι και οι τραγουδιστες που ακουμε στους δισκους του υποτιθεμενου ‘‘ρεμπετικου’’, και αλλο οι πρωταγωνιστες αυτων που αναφερωνται στους στιχους των τραγουδιων. επισεις, το οτι καποιος ειναι θρησκευομενος, λιγο η πολυ η καθολου, αυτο δεν σημαινει οτι θα δεν θα κανει αμαρτιες, μικρες η μεγαλες, στη ζωη του. αυτο εξαρταται απο τον καθενα μας ξεχωριστα. το τι συμβαινει μεσα του. και οι μαφιοζοι και οι πολιτικοι πανε στην εκκλησια, και κανουν αυτα που κανουν. και καποιοι αλλοι δεν πανε ποτε, και δεν πειραζουν ουτε κουνουπι. με τη μουσικη ομως ναι, εδω υπαρχει ψωμι και χωραει πολυ κουβεντα. σε πρωτη γενικη γραμμη, εκεινα τα χρονια χρησιμοποιουσαν τις ιδιες κλιμακες, και στην κοσμικη και στην εκκλησιαστικη μουσικη. τωρα βεβαια εχουν φυγει αυτα τα ακουσματα απο την μουσικη που ακουγεται γενικα στην ελλαδα. οπως και πολυς κοσμος, εδω και πολλα χρονια, δεν παει και στην εκκλησια οπως παλια. τυχαιο αραγε που λειπουν αυτοι οι ηχοι σημερα απο τα αυτια του κοσμου?

1 «Μου αρέσει»