Ουσίες και εξαρτήσεις

Φίλε Θανάση μία διευκρίνηση: τι εννοείς “το χασίς δεν είναι ναρκωτικό”? Δεν ήταν τότε,δεν ήταν για τις αρχές, δεν είναι σήμερα, ή δεν είναι γενικά ναρκωτικό?

Πάντως σήμερα και τις επιπτώσεις του ξέρουμε, και ότι προκαλεί έξη (εξάρτησ) και ότι είναι η πόρτα για την ηρωίνη κτλ.
Και δε λέω για τα “σκληρά”, γιατί ο διαχωρισμός “σκληρά” και “μαλακά” είναι πέρα για πέρα αναχρονιστικός. Όλα ναρκωτικά είναι.

Το χασίσι δεν ήταν ποτέ ναρκωτικό , το γράφουν τα σχετικά πανεπιστημιακά εγχειρίδια . Ούτε εξάρτηση προκαλεί απόδειξη ότι το σταματάς όποτε γουστάρεις . Συμφωνώ ότι σήμερα είναι πόρτα για τα ναρκωτικά , γιατί όμως ; Αν υπάρχει κάποιος ειδικός ας μας διευκρινήσει την αλήθεια των δικών μου γραφτών ή του φίλου Βορειανατολικού . Αλλοιώς δεν έχει νόημα η μεταξύ μας ας πούμε αντιδικία και εγώ τουλάχιστον δε θα επανέλθω στο θέμα .

Ποιά; Τα ίδια που δημοσιεύουν μελέτες ότι τα μαγνητικά πεδία των κινητών δεν προκαλούν εγκεφαλικές βλάβες, ή εκείνα που πρόσφατα δημοσίευσαν άλλη μελέτη ότι η νικοτίνη καταπολεμά τον καρκίνο των λεμφαδένων; Τα πανεπιστημιακά -και λοιπά εγκεκριμμένα- εγχειρίδια είναι σαν τα γκάλοπ: δείχνουν αυτό που θέλει ο “πελάτης”…

Και για το κάπνισμα το ίδιο ακούγεται. Βάλε πολύ νερό στο κρασί σου.

Πραγματικά, υπάρχουν πολλές παρανοήσεις σχετικά με τα ναρκωτικά και τις ουσίες που καλώς ή κακώς συνδέονται με αυτά στη συνείδηση του κόσμου και όχι καλό, αναγκαιότατο είναι να ξεκαθαρίζουμε ότι μπορούμε να ξεκαθαρίσουμε γιατί εμείς, ειδικοί βεβαίως δεν είμαστε. Από όσα ξέρω εγώ, λοιπόν:

Όχι, το χασίς (ινδική κάνναβις, μαριχουάνα, χόρτο) ΔΕΝ είναι ναρκωτικό και ΔΕΝ προκαλεί εξάρτηση. Κατατάσσεται στις διεγερτικές ουσίες, στις οποίες κατατάσσεται και η νικοτίνη και η καφφεΐνη, που όμως προκαλούν εξάρτηση. Κατά καιρούς, σε αρκετές χώρες της λεγόμενης Δύσης έχουν γίνει συζητήσεις για τη νομιμοποίησή του, στην Ολλανδία προχώρησαν περισσότερο και όποιος είναι ενημερωμένος για τη σημερινή κατάσταση στη χώρα αυτή, καλό θα ήταν να ενημερώσει και εμάς.

Πόρτα για την ηρωίνη μπορεί να αποτελέσει το χασίς (όπως θεωρητικά και η νικοτίνη, η καφφεΐνη κλπ.) αν προστεθεί σε αυτά ηρωίνη σε μικρές ποσότητες. Για το χασίς, φαίνεται ότι αυτό συμβαίνει συχνά και εδώ ναι, είναι ένα θέμα στο οποίο θα μπορούσε να επέμβει η πολιτεία, αν τα υπερκέρδη των εμπόρων δεν ήταν τόσο μεγάλα που να την εμποδίζουν.

Και εγώ συμφωνώ ότι δεν υπάρχουν σκληρά και μαλακά, ναρκωτικά είναι όλα και η ανεξέλεγκτη χρήση τους πρέπει να απαγορεύεται. Όμως το χασίς δεν ανήκει σε αυτά.

Η «δική μου» πρόταση, που βεβαίως από κάπου και εγώ την έχω ακούσει και ασπαστεί, είναι να αναλάβει η πολιτεία την τροφοδότηση των ναρκομανών, όχι φυσικά με τη νομιμοποιημένη διάθεση φυσιγγίων ηρωΐνης στα περίπτερα (!) αλλά με τη δημιουργία μητρώου ναρκομανών, στο οποίο εθελοντικά θα καταγράφεται όποιος θέλει, και με βάση το οποίο θα γίνονται ενέσεις σε νοσοκομεία και άλλους κατάλληλους χώρους, με έλεγχο της κάρτας του κάθε χρήστη. Παράλληλα, θα έπρεπε να διευρυνθούν και οι χώροι εθελοντικής απεξάρτησης. Αλλά αυτά σκοντάφτουν και πάλι στα υπερκέρδη, μέσω των οποίων οι ενδιαφερόμενοι φροντίζουν να αποτρέπουν κάθε ενέργεια προς την κατεύθυνση αυτή.

Αφού λοιπόν πρόκειται για “όσα ξέρεις”, καλό είναι να μη γράφεις με κεφαλαία τα “ΔΕΝ”.

Σωστά. Γι’ αυτό οι χασικλήδες είναι οι πιο δραστήριοι άνθρωποι!

Να σ’ ενημερώσω εγώ:
Οι ντόπιοι ναρκομανείς αυξήθηκαν. Δίπλα σε αυτούς ήρθαν να προστεθούν και οι τουρίστες ναρκομανείς απ’ όλο τον κόσμο. Το Αμστερνταμ έγινε το διεθνές κέντρο εμπορίου ναρκωτικών.

Το συμβαίνει αν βάζουμε “μικρές δόσεις” πρέζας στο ψωμί, στα γιουβαρλάκια και στο χοιρινό με σέλινο. Δεν είδα όμως κανέναν να γίνεται πρεζάκι λόγω παράξενων …γαστρονομικών επιλογών. Αντίθετα έχω αρκετούς παιδικούς φίλους που απ’ το μαύρο πέρασαν στον …παράδεισο.

Με αυτή την άποψη διαφωνούν όλες οι μονάδες απεξάρτησης.

Η μεγαλύτερη καραμέλα απ’ όλες: “Το χασίσι δεν προκαλεί εθισμό”.
Και η λέξη “χαρμάνης” γιατί βγήκε;

Πέρα από όποιες σύγχρονες επιστημονικές μελέτες έχουν βγει για το θέμα των ναρκωτικών, υπάρχει και η Ιστορία που ως συνήθως διδάσκει:
Οι Αγγλοι έλεγξαν τη μισή Ασία, ρίχνοντας τους ντόπιους στο όπιο. Στο Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο γέμισε η Ελλάδα χασίσι (από πού άραγε;). Δεν είναι τυχαίο ότι οι αντιστασιακές οργανώσεις “έβγαζαν χωνί” με προπαγάνδα ενάντια στο χασίς, που οδηγούσε στην αδράνεια και την αποδοχή της μοίρας, εν προκειμένω στην αποδοχή της σκλαβιάς.

ΥΓ. Να με σχωράει ο Νίκος που τα πιο πολλά τα είπα πάνω στο δικό του μήνυμα, αλλά… τι να κάνω; Εκεί τα βρήκα όλα μαζεμένα.

Πολύ σωστά!!! Τα έχουμε ξαναπεί άλλωστε ότι περί μελετών, ερευνών και δημοσιεύσεων, να κρατάμε πάντα τις επιφυλάξεις μας και να μη τρώμε ότι μας σερβίρουν. Μεγάλα και μορφωμένα παιδιά είμαστε και πιστεύω ότι όλοι έχουμε αντίληψη και εξυπνάδα. Και όπως πολύ καλά μας ξαναθύμησε και ο Aris, “…υπάρχει και η Ιστορία που ως συνήθως διδάσκει…”

Δεν χρειάζεται να είσαι ειδικός για να προσδιορίσεις τί είναι το χασίσι, ούτε να διαβάσεις πανεπιστιμιακές έρευνες. ΝΑΙ το χασίσι είναι ναρκωτικό. Ανήκει στην κατηγορία των μαλακών ναρκωτικών.

Και δεν είναι μόνο αυτή καθεαυτή η ουσία. Ναρκωτική ή διεγερτική οδηγεί σε αποδοχή της όποιας κατάστασης ή στην “φυγή” απ’ την κατάσταση,πάντως δεν οδηγεί στο να την αντιπαλέψει κάποιος, εξού και η παρέμβαση της ΕΠΟΝ ενάντια στα ναρκωτικά τότε.

Η καραμέλα για την αποποινικοποίηση καλά κρατεί. Αυτή είναι η “σχολή” όμως που ώθησε την Ολλανδία να αυξήσει τομέσο ετήσιο ποσοστό χρηστών, που άνοιξε τα cannabi-shops (και μη μου πείτε ότι εκεί πέρα μπορεί να βρει κανείς μόνο αρωματικά κεριά έτσι…),που έφερε ακόμη και στην Ελλάδα το απαράδεκτο “φεστιβάλ κάνναβης” στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο πέρσι…

Να μοιράζει το κράτος λένε στους χρήστες σύριγγες…μα πως θα απεξαρτηθούν έτσι? κι έχει παρατηρηθεί ότι μόνο στα στεγνά προγράμματα μπορεί κάποιος να ξεφύγει μια για πάντα απ’ αυτήν την ιστορία (αν ξεφύγει) γιατί εκεί πέρα κάνει δουλειά με τον εαυτό του ο άλλος…αντιμετωπίζει τα αίτια που τον οδήγησαν στις ουσίες…και τα αίτια -ακομη ακόμη και για το χασίς- είναι κοινωνικά.

Όσον αφορά τις δήθεν ιατρικές ιδιότητες του χασίς - το ακούσαμε κι αυτό- μπορούμε να συζητήσουμε τι είναι επιστήμη και τι ψευδοεπιστήμη…ή επιστήμη στο χέρι των κυρίαρχων,που φυσικά δεν τους συμφέρει να εξαλειφθεί το φαινόμενο ναρκωτικά.

Και να με συγχωρείτε που μιλάω για όλες τις ουσίς σαν να είναι πρέζα, αλλά για μένα όλα το ίδιο είναι…πρέζα στη μηχανή που αποπροσανατολίζει τη συνείδηση του ανθρώπου (πέρα από τις σωματικές επιπτώσεις)

“Κι ο Βάρναλης μας το 'χε πει, χωρίς καμιά περιστροφή
στης Χούντας το αλισβερίσι, λεύτερο ήταν το χασίσι
ποτέ ο Λαός να μην ξυπνήσει”

Υ.Γ. Όσον αφορά την ανάμειξη των ρεμπετών με το θέμα και γιατί έχει σημασία να ακούμε και να κρατήσουμε και τα χασικλίδικα τραγούδια σα στίχους και μουσική, μπορεί να ανοίξει άλλο topic

Ο καθένας με τις απόψεις του.

Δεν θα ήθελα να πω πολλά στο θέμα αυτό, μόνο δυο πράγματα που έχουν μεγάλο ενδιαφέρον κάτα τη γνώμη μου>

  1. υπάρχει μια σωματική και μια ψυχική εξάρτηση από ιατρική άποψη, αλλά αν ένας άνθρωπος δεν έχει αρκετή δύναμη δεν είναι στη θέση να αποφεύγει ούτε τις “μόνο” ψυχικές ουσίες
  2. ένας φίλος που είναι δικαστή για τη νεολαία έχει τη γνώμη ότι είναι το χειρότερο σημείο όταν λέμε το ότι το χασίσι δεν κάνει εξάρτηση, γιατί από την πείρα που έχει, κατάλαβε ότι το χασίση οδηγεί σε μια αδράνεια για τη ζωή, τουλάχιστον σ’ αυτούς που έχουν ήδη προβλήματα στη ζωή. Το θεωρεί λάθος αυτό που έκαναν στην Ολλανδία γιατί πέφτει ένα εμπόδιο που αλλιώς θα έκανε να μην αρχίζουν τόσο εύκολα οι νεαροι με τα ναρκωτικά.

Αυτός είναι ο ευκολότερος δρόμος που θα οδηγήσει σε φαινόμενα ακραίου κοινωνικού στιγματισμού. Και μην ξεχνάμε ότι δεν ζούμε στη Σουηδία, αλλά στο Ελλαδιστάν: κάθε παρόμοια καλοπροαίρετη και αγνών προθέσεων “ρύθμιση” εκφυλίζεται σε μοχλό πίεσης και καταστολής, σε χρόνο dt. Τα πρεζάκια θα είναι φακελωμένα με τη θέλησή τους στην Ασφάλεια και οι επιχειρήσεις-“σκούπα” παιχνιδάκι, την ώρα που οι πραγματικοί εγκληματίες-έμποροι θα βάζουν τους συμβούλους του “μηδενική-ανοχή-στη-διαφθορά” Πρωθυπουργού να τους ξαναβγάλουν πίσω στην αγορά την επόμενη ημέρα. Το έχουμε δει χιλιάδες φορές. Γι’ αυτό, όπως είπε κι ο Άρης:

Βεβαίως, αλλά ουδείς… άσφαλτος (εκτός ίσως από τον Πάπα που διεκδικεί το αλάθητο).

Πάντως το χασίς δεν απαγορεύτηκε με το αιτιολογικό του “ναρκωτικού”.
Αργότερα (ΠΟΛΥ αργότερα) επικαλύφτηκε με τις ουρανομήκεις ηλιθιότητες και επιστημονικές μελέτες της Ασφάλειας (και συνεργαζομένων επιστημόνων) περί ναρκωτικού.

Τώρα πια είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα (οικονομικώς) δραστηριότητα για τους κλάδους της καταστολής, πρόληψης, “απεξάρτησης”, νομικής κάλυψης και απονομής “δικαιοσύνης”, χωρίς να λογαριάζουμε τους καθεαυτό εμπόρους.

Αν γίνει καμιά στραβή και (έτσι για πλάκα) κυκλοφορήσει ότι εξετάζεται η πιθανότητα νομιμοποίησης, τα ανωτέρω εμπλεκόμενα επαγγέλματα θα κλείσουν τις εθνικές οδούς γιατί τους κόβεται το ψωμί.

Και μια ερώτηση: Εχει κανείς την εντύπωση ότι το χασίς είναι παράνομο στην Ελλάδα;
Οχι τίποτ’ άλλο, αλλά γιατί μερικοί εδώ μέσα έχετε βάλει σκοπό να με τρελάνετε.
:019:

Εσένα σε τρελάνανε και εμένα με κούφαναν . Διαβάσανε τους κομματικούς τους αφορισμούς και αποφασίσανε ΝΑΙ το χασίσι ναρκωτικό και ότι επιστημονικό λέει το αντίθετο είναι στημένο και υπηρετεί το κατεστημένο . Πάλι καλά που δεν μας βγάλανε και εμπόρους ή παραγωγούς ( ευτυχώς δεν ξέρανε την καταγωγή μου από Καλαμάτα ) . Δεν χρειάζεται να ανοίξουμε ένα βιβλίο φαρμακολογία π.χ. ή ιστορικό πότε και πως απαγορεύτηκαν το χασίσι και τα ναρκωτικά , αυτά είναι κουραστικά πράμματα αφού η καθοδήγηση μας δίνει έτοιμες τις λύσεις .

Έχω βαρεθεί να ακούω στα φόρουμ για “κομματικές καθοδηγήσεις” κτλ. Δηλαδή όποιος έχει πολιτική άποψη -και μάλιστα τεκμηριωμένη- πρέπει να συμβουλεύεται ινστρούχτορα…και αν δηλαδή η άποψή του συμπίπτει με την άποψη του χ. κόμματος έ τότε πια είναι απαράδεκτος…
ενώ το απολιτίκ περνιέται για αξία…

Ποιές ιατρικές μελέτες? Άσχετα με τους χειρισμούς της Ασφάλειας και τις θεωρητικές εφευρέσεις της για να μπουζουριάζει εύκολα τους χασικλήδες, καμία ιατρική έρευνα δεν λέει ότι η χρήση χασίς ωφελεί τον οργανισμό…άσε που ο κάθε οργανισμός αντιδρά διαφορετικά…άλλος εξαρτιέται άλλος όχι…πάντως ΚΑΝΕΙΣ δεν ωφελείται…μόνο οι έμποροι.

Εγώ λέω όχι σε όλα τα ναρκωτικά (και βάζω και το χασίς είτε σας αρέσει είτε όχι), σεβασμό στους χρήστες, παροχή βοήθειας για την απεξάρτηση, παροχή γνώσεων που θα δημιουργήσουν ελεύθερη σκέψη στον άνθρωπο, όχι στην καταστολή, ανελέητο κυνήγι στους εμπόρους και κοινωνικός αγώνας για την εξάλειψη των αιτιών που δημιουργούν τα ναρκωτικά (φτώχεια,ένδεια, εξαθλίωση,ανεργία, κοινωνικές αντιθέσεις) και τη ναρκωκουλτούρα (απόγνωση,ατομισμός,αστισμός, ωχαδερφισμός, μη ύπαρξη ασχολίας).

Ξέρω ξέρω είμαι καθοδηγούμενος…και δε ρίχνω ούτε μια ματιά στα ιατρικά συγγράμματα, όπως είπε ο σεβαστός συμφορουμίτης…κουράζουν πολύ…ενώ η πολιτικο-κοινωνική ανάλυση είναι τόσο ξεκούραστη…

Αλλά πιο ξεκούραστη είναι η αδιαφορία…δε βαριέσαι, το βγάλαμε και για μένα το συμπέρασμα…και για όποιον άλλον διατυπώνει απόψεις κατά των ουσιών…όλοι πράκτορες της KGB είναι…άιντε ας πάμε να φουμάρουμε τίποτα…

Φιλικά και φορουμτζίδικα

Φίλε Βορειοανατολικέ με το συμπάθειο δηλαδή, αλλά που την είδες την τεκμηρίωση; Οι περισσότεροι προσωπικές απόψεις και γνώμες είπαν. Ενας φίλος μίλησε γιά επιστημονικές έρευνες και αμέσως του την πέσαν ότι τάχα οι έρευνες είναι γιά τις εταιρίες! Ακόμα κι έτσι νάναι, με τέτοια επιχειρηματολογία τελειώνει η τεκμηρίωση και περνάμε στην ατομική άποψη και το γούστο. Εντάξει, δεν έγινε και τίποτα. Δεν νομίζω ότι το φόρουμ ενδείκνειται γιά λύσεις τέτοιων σοβαρών θεμάτων, οπότε μην αρπάζεσαι.

Οσον γιά το αν το χασίς είναι ναρκωτικό ή όχι, ας κάνουμε μιά δημοσκόπηση που είναι και της μόδας τώρα :slight_smile:

Kostas™ (έγραψε προσφάτως):

http://heteron.gr/CANAVACCIO.pdf

(ρίξτε μια ματιά)

Έρριξα μία ματιά. Το σημαντικότερο: δεν βρίσκω στοιχεία για τον ή τους συγγραφείς. Επίσης, έτσι τουλάχιστον όπως κατέβηκε στη δική μου μηχανή το PDF, λείπουν πολλές σελίδες και μάλιστα σκόρπια. Θα μπορούσε να ήταν πολύ ενδιαφέρον βιβλίο, αλλά αυτή τη στιγμή δεν έχω το χρόνο, αγοράζοντάς το, να το διαβάσω.

Φυσικά, οι ασκούντες το επάγγελμα του εμπόρου δεν θα κλείσουν ούτε στενάκι, αφού ξέρουν καλά ότι το ψωμί δεν πρόκειται να τους κοπεί, όσο τουλάχιστον οι ουσίες κοστίζουν όσο κοστίζουν και τους δίνεται έτσι εύκολα η δυνατότητα να φροντίζουν και στο μέλλον για αυτό. Όσο για το ανελέητο κυνηγητό, που θα λύσει, λέει, το πρόβλημα, οι έμποροι: :019::019::019:

Για το βιβλίο έχει ανοιχτεί σχετικό θέμα από το μέλος Αντώνη εδώ
Ο Βασίλης Καρύδης που συμμετέχει στο βιβλίο είναι νομικός, καθηγητής μου στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου στο Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής και διδάσκει “Ευρωπαϊκή Εγκληματολογία”, “Θυματολογία”, “Σωφρονιστικούς Θεσμούς” κ.α.

Ολόκληρο το θέμα περί του Cannavacio μου είχε ξεφύγει, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί. Ευχαριστώ Θοδωρή που το ανέφερες και τον Αντώνη για την ενδιαφέρουσα δημοσίευση.

Θεωρώ πολύ σημαντική τη συζήτηση που ανοίχτηκε!
Το έχω το βιβλίο “Canavaccio”.
Ένα τμήμα του μπορούμε να το βρούμε στο διαδίκτυο στην ιστοσελίδα που είχε βάλει ο Κώστας σε παλιότερο μήνυμά του, αλλά το υπόλοιπο μέρος του περιέχει και άλλα σημαντικά στοιχεία, όπως η σημερινή εικόνα διεθνώς, περιεχομένης και της περίπτωσης της Ολλανδίας (για την οποία έγινε επίσης συζήτηση).

Το θέμα είναι πως η έννοια “ναρκωτικά” σκόπιμα χρησιμοποιείται αυθαίρετα και καταχρηστικά για ένα πλήθος “ουσίες” όπως και οι λέξεις “εθισμός” και “κατάχρηση” και αποκρύπτεται το γεγονός πως η κάνναβη ήταν πηγή ενέργειας, ένδυσης, διατροφής, θεραπείας, ευφορίας, χρησιμοποιούμενη για αντικαταθλιπτική δράση (φυσικά με μέτρο) και όλα αυτά [b]επίσημα, διεθνώς μέχρι το 1937.[/b]
Σχεδόν εκβιάζονταν οι αγρότες να την καλλιεργούν παντού, και στην Αμερική, και χαρακτηριζόταν ως φυτό - ευλογία, μάλιστα!

Το γιατί άλλαξε διεθνώς η πολιτική προς την καλλιέργεια και χρήση (με μικροποσότητες) της κάνναβης θα πρέπει να μας απασχολήσει.
Και θα πρέπει να συσχετίσουμε την απαγόρευση με την αναδυόμενη εκείνη την εποχή βιομηχανία των πετροχημικών, του καπνού, των “φαρμάκων”, του καπνού, του αλκοόλ κ.λπ., των οποίων τα συμφέροντα θίγονταν από τη χρήση της κοινής και φτηνής κάνναβης…

Ειδικά, μελέτες ψυχιάτρων έχουν τονίσει πως η κάνναβη δεν δημιουργεί τόσο εθισμό, όπως π.χ. το τσιγάρο… ούτε ομολογείται πως οι επιπτώσεις του καπνίσματος στον οργανισμό είναι ασύγκριτα πιο επιβλαβείς απ’ ό,τι η κάνναβη…
Η κάνναβη είναι η πιο ατοξική ουσία συγκρινόμενη με το αλκοόλ και τον καπνό και δεν δημιουργεί εξάρτηση.
Η δήθεν απειλή από την κάνναβη κατασκευάστηκε μεταγενέστερα εξυπηρετώντας οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα και βοηθώντας εμφανώς το κύκλωμα της μαύρης αγοράς που δημιουργήθηκε αυτόματα με την απαγόρευση.

Για το παράδειγμα της Ολλανδίας που αναφέρθηκε.
Εκεί η κατάσταση είναι ελεγχόμενη, η ολλανδική πολιτική για απελευθέρωση των “μαλακών” και για καταγραφή των χρηστών απέδωσε πολύ: καθόλου δεν αυξήθηκαν οι χρήστες, επιβλήθηκαν περιορισμοί αυστηροί στην είσοδο στα coffee - shops σε ανήλικους, και το κυριότερο χτυπήθηκε το κύκλωμα των εμπόρων, ενώ το φαινόμενο των άστεγων εξαθλιωμένων νέων που βρίσκονται πεθαμένοι με τη σύριγγα καρφωμένη… εξαλείφτηκε με τη δημιουργία μητρώου, όπως ανέφερε και ο Νίκος.
Το θέμα είναι πώς μπορεί να εφαρμοστεί μια τέτοια πολιτική στην Ελλάδα…
Καταλαβαίνω τους φόβους του Webmastora αλλά και το πολιτικό κόστος που απαιτεί μια τέτοια πρωτοβουλία…

Όσον αφορά στους Ρεμπέτες και τη σχέση τους με “ουσίες” ή τα χασικλίδικα τραγούδια.
Ακόμα και σε δημοτικά τραγούδια αναφέρεται η χρήση τους, πολύ πριν τις αναφορές του Μάρκου ή του Παπάζογλου, π.χ.
Και, κυρίως, μη μας διαφεύγει πως και στην Ελλάδα η χρήση τους δεν ήταν ποινικά κολάσιμη μέχρι το 1937 χοντρικά…
Όσοι συλλαμβάνονταν μεταγενέστερα σε κατάσταση… ευφορίας, απλά κρατούνταν μέχρι να ξεμαστουρώσουν και μετά ήταν ελεύθεροι, σύμφωνα με πολλές, διασταυρωμένες μαρτυρίες.

Ανάμεσα στα άλλα που αναφέρθηκαν ήταν και η στάση της Αριστεράς απέναντι στις “ουσίες”.
Θυμίζω τους στίχους του Βάρναλη, οι οποίοι από μόνοι τους είναι διαφωτιστικοί για την απέχθεια προς τη χρήση των ουσιών:
“Και μας φορτώσαν στο βαπόρι
τους πατριώτες οι πατριδεμπόροι
ξεπίτηδες, για να φανεί πως ίσα
λογιούνται η λευτεριά με τα χασίσια…”

Κοντολογίς, ο φόβος ενός ακόμα στιγματισμού που θα συνόδευε τους ίδιους και τις οικογένειές τους γενεές δεκατέσερις…

Αλλά, και ο υπαρκτός κίνδυνος να χρησιμοποιηθούν ως μέσο χειραγώγησης των μαζών, όπως ανέφερε και ο Άρης σε προηγούμενο μήνυμά του.