Ντίνου Χριστιανόπουλου - Ανθολογία τραγουδιών του Βασίλη Τσιτσάνη

Ντίνου Χριστιανόπουλου - Ανθολογία τραγουδιών του Βασίλη Τσιτσάνη

Το νέο βιβλίο του Ντίνου Χριστιανόπουλου κυκλοφόρησε πρόσφατα απο τον Ιανό τον Μελωδό, με τίτλο “Ανθολογία τραγουδιών του Βασίλη Τσιτσάνη με κριτικό υπόμνημα
Απο το απόσπασμα που βλέπουμε στα Νέα, μάλλον για ενημερωτικό υπόμνημα πρόκειται και όχι τόσο κριτικό … τι νόημα θά είχε άλλωστε ένα ΚΡΙΤΙΚΟ υπόμνημα τόσα χρόνια μετα τη δημιουργία των τραγουδιών, μετα την καταξίωση των και μετα απο 25 χρόνια απο το θάνατο του συνθέτη … και ακόμα απο έναν θαυμαστη του ;; Μάλλον ίντριγκα παρα Ακαδημαϊκή μελέτη, προσπαθεί να προκαλέσει ο ιδιαίτερος Θεσσαλονικιός συγγραφέας και ποιητής, που μαζι με τον Αλέξη Ασλάνογλου και τον Bob Zimmernan (Dylan) απετέλεσαν την αρχική έμπνευση τού επίσης Σαλονικιού Διονύση Σαββόπουλου !!

Απο τα Νέα On-line

Η ενασχόληση του ποιητή Ντίνου Χριστιανόπουλου με το ρεμπέτικο τραγούδι και τον Τσιτσάνη δεν είναι όψιμη. Προηγήθηκαν τρεις μελέτες για τον Τσιτσάνη και μία για «Το ρεμπέτικο και η Θεσσαλονίκη». Με την κυκλοφορία του τόμου «Ανθολογία τραγουδιών του Βασίλη Τσιτσάνη με κριτικό υπόμνημα» (επέλεξε 187 από τα 700 και πλέον καταγραμμένα τραγούδια του), ο ποιητής χρίζει ξανά τον Τσιτσάνη «κορυφαίο συνθέτη, στιχουργό, οργανοπαίχτη και τραγουδιστή- τέσσερις ιδιότητες με την ίδια επιτυχία».
Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος επιλέγει, ύστερα από πίεση («αυτά είναι αστεία πράγματα. Δεν κάνω δημοσιο γραφία, μελέτη κάνω»), ως καλύτερα τραγούδια του Τσιτσάνη «αυτά που γράφτηκαν για μια ομάδα γυναικών: Αρχόντισσα, Αχάριστη, Μαγκιώρα, Μόρτισσα, Αθηναίισα κ.ά.
Επικαλείται δε τα 78 του χρόνια και την κούραση που του προσθέτουν, αλλά δεν αποφεύγει να χαρακτηρίσει προσωπικότητες του λαϊκού τραγουδιού:

Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου:
«Μετριότατη ποιήτρια και στιχουργός, αλλά και κουμάσι απ΄ τα λίγα»:087::106::080:

Ολο το κείμενο εδω

ΑναρτΗθηκε απο REBET CAFE στις 15:35 0 σχολια

δεν ξερω γιατι μιλησε ετσι για την δουλεια και το προσωπο της Ευτυχιας Παπαγιαννοπουλου …
αλλωστε και για τον κ.Φερρη , για την δουλεια του εννοω , εγιναν διαφορα σχολια αρνητικα
και γεμισαν σελιδες επι σελιδων … αρα , ο καθενας εχει το δικαιωμα να εκφερει την προσωπικη
του αποψη , για τον οποιονδηποτε …
οταν εκτιθεσαι δημοσια , κουβαλας αυτοματως και τον “σταυρο” σου …

ο ποιητης και συγγραφεας ντινος χριστιανοπουλος , εχει προσφερει στην λογοτεχνια και σιγουρα
δεν ειναι τυχαιο ατομο … παρα το “ιδιορυθμο” του χαρακτηρα του και το “κολλημα” του με τον
Τσιτσανη , εδωσε , δινει και θα δινει πιστευω οσο βαστα η καρδια του , τιμωντας την Σαλονικη
με την υπαρξη του …

ειναι δε , ατομο με απιστευτο σαρκασμο για το προσωπο του , τσαλακωνοντας ανα πασα στιγμη
το οποιο προφιλ του … παρακολουθησα συνεντευξη του στην Ευη Κυριακοπουλου , “καταιγιστικος” , ωμος , ειρων , ενα συνοθηλευμα απο εννοιες που συγκρουονται μεταξυ τους ,
γιατι γινεται συναμα και τρυφερος , ονειροπολος , ερωτικος , ταξιδιαρης …

μικρο η μεγαλο - η ιστορια θα το κρινει - ο ντινος χριστιανοπουλος ειναι ενα “δυνατο κεφαλαιο”
στα πολιτιστικα δρωμενα της Σαλονικης και κατα την ταπεινη μου γνωμη , ατομο “σεβαστο” !!!

Alani, στη φιλολογία “κριτικό υπόμνημα” σημαίνει ακριβώς ένα ενημερωτικό υπόμνημα με πρόσθετες πληροφορίες για το λογοτεχνικό κείμενο (το ποίημα κ.τ.λ.). Τέτοια υπόμνηματα βρίσκεις συχνά στις εκδόσεις αρχαίων κειμένων, για να διευκολύνεται η κατανόηση του περιεχόμενου από τον αναγνώστη. Είναι καθαρά πληροφοριακά και δεν έχουν σχέση με την κριτική στη συνηθισμένη της έννοια.

Κατά τα άλλα συμφωνώ με τη δική σου κριτική (!). Ιδιότροπες προσωπικές απόψεις και κουτσομπουλιά δεν ταιριάζουν σε μια μέλετη με φιλολογικές αξιώσεις.

Εύα

[]Απο το απόσπασμα που βλέπουμε στα Νέα, μάλλον για ενημερωτικό υπόμνημα πρόκειται και όχι τόσο κριτικό … τι νόημα θά είχε άλλωστε ένα ΚΡΙΤΙΚΟ υπόμνημα τόσα χρόνια μετα τη δημιουργία των τραγουδιών, μετα την καταξίωση των και μετα απο 25 χρόνια απο το θάνατο του συνθέτη … και ακόμα απο έναν θαυμαστη του ;; Μάλλον ίντριγκα παρα Ακαδημαϊκή μελέτη, προσπαθεί να προκαλέσει ο ιδιαίτερος Θεσσαλονικιός συγγραφέας και ποιητής, που μαζι με τον Αλέξη Ασλάνογλου και τον Bob Zimmernan (Dylan) απετέλεσαν την αρχική έμπνευση τού επίσης Σαλονικιού Διονύση Σαββόπουλου !![/FONT]

Είμαι της γνώμης πως ο Ντ. Χριστιανόπουλος -εκτός από τη έκδοση του 1994 “Β. Τσιτσανης και τα πρώτα του τραγούδια (1932-1946)” η οποία για την εποχή που κυκλοφόρησε περιείχε χρήσιμα στοιχεία- επαναλαμβάνεται, ανακυκλώνοντας τα ίδια και τα ίδια για τον Τσιτσάνη.
Βέβαια, όποιον τον ενδιαφέρει το θέμα (όπως εμένα…) προσθέτει τους τόμους στην βιβλιοθήκη του, δίχως όμως να έχει διάθεση να τους διαβάσει…

αυτό με τον Σαββόπουλο μας το εξηγείς λιγάκι ΕVA ?

Το βιβλίο περιλαμβάνει μέχρι τη σελίδα 225 ένα σύντομο πρόλογο, μια συντομότατη βιογραφία του Τσιτσάνη και την ανθολογία των 187 τραγουδιών (σελίδα και τραγούδι).
Από εκεί και πέρα, μέχρι τη σελίδα 357, όπου τελειώνει επί της ουσίας το βιβλίο, υπάρχει ένα κριτικό υπόμνημα, το οποίο φυσικά αναφέρεται στα επιλεγμένα τραγούδια της ανθολογίας. Εκεί περιλαμβάνονται τα εξής:

α) πότε γράφτηκαν τα τραγούδια,
β) πότε γραμμοφωνήθηκαν,
γ) οι στιχουργοί και
δ) ο χορός.

Το “εκ των προτέρων” ενδιαφέρον θέμα για μας, έχει να κάνει με το “πότε γράφτηκαν”, δεδομένου ότι όλα τα άλλα, είναι από γνωστά μέχρι και πασίγνωστα!
Οι χρονολογίες (του πότε γράφτηκαν) βασίζονται κυρίως σε παραπομπές από βιβλία και δημοσιεύσεις των Χατζηδουλή, Αλεξίου, Γκόντλετ, Γεωργιάδη, Πετρόπουλου, Μανιάτη, Σαββόπουλου και άλλων συγγραφέων.

Οι δε προσωπικές εκτιμήσεις του Χριστιανόπουλου, γύρω απ’ τις χρονολογίες “σκοντάφτουν” στα πιθανολογούμενα :

“μπορεί να είναι”…
“ίσως να είναι”…
“ερωτηματικό μετά απ’ το έτος”
“πρέπει να είναι”…

Δεν υπάρχει δηλαδή σαφής αναφορά ή κάτι που να προέκυψε από καινούργια πηγή και/ή στοιχεία!
Πιο καλά, δεν διαφαίνεται κάτι καινούργιο στην ήδη υπάρχουσα γνώση!
Και προχωρώ παρακάτω:
Η απαξίωση των υπολοίπων τραγουδιών του Τσιτσάνη από τον Χριστιανόπουλο (χαρακτηρίζοντάς τα σαβούρα!!), βγάζει τον ίδιο έξω απ’ αυτό που ήθελε να υπερθεματίσει! Αντί να “μεγαλώνει” τον Τσιτσάνη
τον μικραίνει και τον αδικεί…
Σας παραθέτω ενδεικτικά κάποια τραγούδια εκτός ανθολογίας, που για τον “ρεμπετολόγο μας” Ντίνο Χριστιανόπουλο είναι ανάξια λόγου και “ΣΑΒΟΥΡΑ”!!!.

-Το κόκκινο μαντήλι
-Πάρε το δάκρυ μου βοριά
-Ίσως αύριο
-Κάποιο αλάνι απ’ το λιμάνι
-Ποια καρδιά δεν θα ραΐσει
-Ο μαυροπίνακας
-Απόψε πάλι θα ξαγρυπνίσω (Ο ΚΟΛΑΣΜΕΝΟΣ)
-Σαν Εγγλέζα να φερθείς
-Το σύρε κι έλα άρχισα
-Το ρέμα
-Αργοσβήνεις μόνη
-Σεράχ
-Γκιουλ-μπαχάρ
-Χίλιες γυναίκες γνώρισα (ΖΩΙΤΣΑ)
-Τα λερωμένα, τ’ άπλυτα
-Ζαΐρα
-Ο Νικόλας ο ψαράς
-Βρε μάγκα σπάσε (ΝΑ ΦΥΓΕΙΣ ΝΑ Μ ΑΦΗΣΕΙΣ)
-Απόψε στις ακρογιαλιές
-Τρικαλινή παλιά μου αγάπη
-Ως πότε πια τέτοια ζωή
-Ο ντουνιάς με κατακρίνει
-Της γερακίνας γιος
-Μείνε αγάπη μου κοντά μου
-Το καινούριο τσιφτετέλι

και εκατοντάδες άλλα τα οποία δεν τα αναφέρω για να μη κουράσω περισσότερο.
Tα συμπεράσματα δικά σας…

υγ. Όταν αποκαλεί την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου “κουμάσι” και μέτρια στιχουργό!!! αυτό φτάνει και περισσεύει για να καταλάβει ο καθένας μας στο κατά πόσον μπορεί να είναι ειδικός
στο λαικό μας τραγούδι. Γεμίσαμε απο “ρεμπετολόγους” πια. Φτάνει!

…αμ…δεν βγαίνει και κανένα συμπέρασμα βρε Άλκη…:082:

'Αλκη,
ο κύριος είναι πασίγνωστο “φκιάρι” …
αλλά
έλα που “κρατάει στο χέρι” … πολλούς …