Μικροτονική ταστιέρα κιθάρας

Επειδή τα όργανα μου είναι όλα συγκερασμένα, οι γνώσεις μου για τα μακάμια οθωμανικού τύπου είναι κάπως θεωρητικές και αρκετά περιορισμένες. Αυτή εδώ η ταστιέρα κιθάρας τούρκικης κατασκευής από https://salamuzik.com/ ακολουθεί τα διαστήματα της λαϊκής τούρκικης μουσικής του σαζιού ή της πολίτικης μουσικής της λαύτας, tanbur κλπ;

Και σε πρακτικό επίπεδο, το ουσάκ παίζεται από την ανοιχτή χορδή με «μικρό» τόνο στο πρώτο διάστημα, ας πούμε μι, φα μικρή δίεση; Το ραστ παίζεται από ένα τόνο χαμηλότερα, ας πούμε ρε, μι , φα#. Και το φα του ραστ είναι στη μικρή δίεση ή στη μεγάλη;

3 «Μου αρέσει»

Δεν είναι ούτε ακριβώς σαζιού αυτό το μοίρασμα ούτε ακριβώς λάφτας.

Ας ξεκινήσουμε από τη χορδή Μι: τα τρία πρώτα τάστα, Φα, κάτι ενδιάμεσο και Φα#, είναι όπως στο σάζι. Θα παίξεις στο «κάτι ενδιάμεσο» τη δεύτερη βαθμίδα του Μι Ουσάκ, αλλά στο κανονικό Φα# την τρίτη του Ρε Ραστ (τουλάχιστον έτσι τα είχα διδαχτεί).

Μετά όμως, αντί για τρία έχει πέντε πυκνά τάστα. Αυτό μάλλον είναι κατά το λαφτατζήδικο σύστημα. Υποθέτω ότι το πρώτο είναι Σολ με ύφεση ενός κόμματος (για Μι χιτζάζ), το δεύτερο Σολ, κι από κει και πέρα το χάνω…

1 «Μου αρέσει»

ευχαριστώ, θέλει ψάξιμο η υπόθεση :slight_smile:

Έτσι όπως το κοιτάω χωρίς να είμαι βέβαιος, αναρωτιέμαι αν έχει τους περντέδες για “πραματικές” τρίτες σε βασικές συγχορδίες, δηλαδή χαμηλή τρίτη μεγάλη για ματζόρε και ίσως λίγο ψηλή τρίτη μικρή για μινόρε. Δεν μπορώ να βγαλω άκρη για το τί βάσεις θα ταιριαζανε και αν θα χρειαζοταν ανοικτο κούρδισμα για να δουλέψει. ίσως είναι για ακκόρντα;
Η μακαμίστικη κιθάρα στην Τουρκία είναι κυρίως άταστη και παίζεται περισσότερο μονοφωνικα.

Συγνώμη αλλά ενώ κάθε άλλο παρά θεωρητικός της μουσικής είμαι (απλά μουσικός), αυτή η ταστιέρα μπάζει από παντού. Πώς μπορείς να παίξεις μ’ αυτήν την εικόνα στο μυαλό σου και, τί ήχο θα βγάλεις; Άσε που πρέπει πρώτα να αποφασίσεις; Ακόρντα θα παίξω, ή θα σολάρω;

H άταστη έχει καθιερωθεί πλέον, αυτή είναι καινούρια πατέντα. Στη σελίδα του καταστήματος λέει

  • Revolutionary Fret Layout: Inherits the unique fret positioning at 2, 4, 5, 7, 9, 11, 14, 16, 17, enabling the rich tonal diversity required for Middle Eastern and North African music, as well as avant-garde microtonal compositions.

Τους αριθμούς δεν τους καταλαβαίνω. Στοχεύουν και στις δυο αγορές, την τουρκοαραβική, και τους δυτικούς αβανγκαρντίστες που ψάχνονται με μικροτονικά διαστήματα.

μαλλον αυτό…
στο βιντεο ο κιθαρίστας παίζει,φα# ουσάκ με τη μπασσα ανοιχτο φα#.
Δεν είναι ιδιαίτερα συμβατό αυτό με τα τοπικα μακαμίστικα όργανα. Απο την άλλη, κάποιος που ξέρει λιγο κιθάρα και λίγο μακάμ μπορεί να την κουρδίσει κάπου να βολεύει και να βρει κάτι να την κάνει.
Αν το σκέφτεσαι, θα σου πρότεινα να πάρεις 1 όργανο με περντέδες καλύτερα