Γιάννη, στην Κάρπαθο υπάρχουν αρκετοί μουσικοί που είναι τόσο εξοικειωμένοι με τη διαδικασία της στουντιακής ηχογράφησης ώστε να μη χάνεται κάτι από το παίξιμό τους. Καλά, σίγουρα το γλέντι είναι γλέντι. Το ξεχωριστό κέφι που θα καταλάβει τους οργανοπαίχτες κάποια ιδιαίτερη στιγμή, στο στούντιο αποκλείεται εκ των πραγμάτων.
Αυτό βέβαια που κυρίως χάνεται είναι όλη αυτή η διαδικασία αλληλεπιδρώντων αυτοσχεδιασμών. Τα στουντιακά καρπάθικα έχουν συνήθως καλό ήχο, τζούφιες μαντινάδες, κι αν έχουν και καμιά καλή αυτή οπωσδήποτε χάνει τη μοναδικότητα που είχε τη στιγμή που πρωτοτραγουδήθηκε.
Από την άλλη, σ’ ένα γλέντι έχεις ανθρώπους που τραγουδούν από κάθε γωνιά της αίθουσας ή της πλατείας (ή και από μέσα απ’ τον χορό), που είναι αδύνατον να ηχογραφηθούν καλά. Έχεις τα έγχορδα να χαμηλώνουν ή και να σταματάν εντελώς όταν τραγουδάει κάποιος με αδύναμη φωνή, πράγμα που ακούγεται πολύ φυσικό και απαραίτητο όταν είσαι επιτόπου αλλά είναι κουραστικό όταν ακούς ηχογραφήσεις. Έχεις την τσαμπούνα που πλακώνει τις φωνές. Και έχεις και τους περιρρέοντες θορύβους.
Οπότε, ένα ηχογραφημένο γλέντι δεν είναι σπουδαίο ακρόαμα. (Βασικά και επιτόπου να είσαι, συχνά δεν είναι σπουδαίο ακρόαμα, ούτε και υπάρχει ξεχωριστή μεριμνα προς τούτο, γιατί το γλέντι δεν είναι ακρόαμα, είναι διαδικασία.) Ο λόγος που αρκετά πραγματικά γλέντια όχι απλώς έχουν ηχογραφηθεί αλλά έχουν κυκλοφορήσει (αποσπασματικά βέβαια) και σε δίσκους, είναι κυρίως ότι οι ντόπιοι ακροατές, αναγνωρίζοντας τις φωνές και ξέροντας όλο το συμφραζόμενο της κάθε μαντινάδας, ανασυνθέτουν νοερά το γλέντι, οπότε και πάλι περνάνε σε μια φάση όπου δεν είναι ακριβώς ακροατές μουσικής αλλά κατά κάποιο τρόπο συμμέτοχοι.
Εξαιρούνται τα κομμάτια στα οποία η διαδικασία δεν εξαρτάται από τον λόγο, π.χ. Πάνω χορός. Εκεί μπορούν να βγουν εκπληκτικές λάιβ ηχογραφήσεις.
Γενικά οι στουντιακές ηχογραφήσεις αποτυπώνουν πολύ καλύτερα το ρεπερτόριο, σ’ ό,τι αφορά τις μελωδίες. Και καθώς υπάρχουν πολλές, πιστεύω ότι το μεγαλύτερο μέρος των εν χρήσει σκοπών έχει καταγραφεί. Το ίδιο και οι στίχοι των στάνταρ τραγουδιών - υπάρχουν πολλές έντυπες συλλογές με καρπάθικα τραγούδια.*
Ακόμη και οι αυτοσχέδια επιλεγόμενες παραλλαγές των μελωδιών, αποτυπώνονται στον δίσκο κι αυτές. Δεν υπάρχουν τετραγωνισμένες εκδοχές τους, γιατί είτε στο στούντιο είτε στο γλέντι οι Καρπάθιοι απλώς δεν ξέρουν να τις τετραγωνίσουν, δεν το έχουν κάνει ποτέ, είναι εντελώς αδύνατο να τους ζητήσεις να κρατήσουν αυτό το σημείο δύο μέτρα και εκείνο τέσσερα (ούτε θα καταλάβουν ούτε θα το θυμούνται), κι έτσι δεν υπάρχει φόβος να το κάνουν.
Από την άλλη, μια μελέτη με τέτοιο θέμα φυσικά δε θα μπορούσε να γραφτεί χωρίς δείγματα ηχογραφημένων γλεντιών. Αυτό το ένα που έγραψα (που μάλιστα δεν το έγραψα με τέτοιες βλέψεις αλλά απλώς για τη μουσική) και το άλλο ένα που έγραψε ο ντόπιος φίλος, μου έφτασαν.
Δεν είμαι κατά του να ηχογραφεί κάποιος, εφόσον τηρούνται στοιχειώδεις όροι σεβασμού. Απλώς δεν είναι η φάση μου να το κάνω εγώ ο ίδιος.
*Μια ιδιαίτερη περίπτωση είναι τα αποκριάτικα. Εκεί η μουσική δεν έχει κάτι το ιδιαίτερα αξιοηχογράφητο, καθώς είναι βασικά δύο σκοποί που επαναλαμβάνονται αενάως. Το θέμα είναι οι στίχοι, που βασικά είναι στάνταρ, αλλά το πώς εναλλάσσονται, πώς ο ένας στίχος του ενός θυμίζει στον άλλον έναν άλλο στίχο και πλέκεται όλο το γαϊτανάκι, είναι κάτι που δεν αποδίδεται με γραπτή καταγραφή, αλλά και σε πραγματικές συνθήκες είναι σχεδόν αδύνατο να ηχογραφηθεί και να μην είναι βαβούρα. Εκεί έτυχε, χάρη σε μια σειρά συγκυριών, να κάνω μια ηχογράφηση αρκετά πλήρη και ακουστικώς σχετικά αξιοπρεπή, που νομίζω ότι πρέπει να είναι μοναδική στο είδος της, και που θα ήθελα κάποια στιγμή να την εκδώσω. Στο Όθος αυτά. Στην Όλυμπο το γλέντι της Αποκρέας εξακολουθώ να μην ξέρω πώς γίνεται.