Επειδή αισθάνομαι άσχημα που μιλάω απότομα καμιά φορά, έκατσα και διάβασα όλο το άρθρο. Παρουσιάζω την εξήγηση μου και τις αντιρρήσεις μου, όσο απλά και κατανοητά μπορώ. Είμαι μουσικός στο επάγγελμα , τέχνη που σπούδασα επι σειρά ετών και σπουδάζω ακόμα.
Διαβάζουμε στην αρχή του άρθρου τους βασικούς ορισμούς Μετατροπίας:
· την προσωρινή ή σκέτο Μετατροπία - που φαίνεται ότι είναι η πλέον κατάλληλη λέξηπου χρησιμοποιεί το ευρύ μουσικό κοινό- που την ονομάζω και Πέρασμα και Επαφή ενός ξένου τόνου καιModulation, είναι αλλαγή τόνου όπου όμως δεν χάνεται εντελώς το αίσθημα του αρχικού τόνου, αλλά και μετά τη μετατροπία εξακολουθεί να υφίσταται, σε υπολανθάνουσα κατάσταση.
· και την οριστική που την ονομάζω και ʽσκέτο Μεταφορά ή Τονική Μεταφορά – που φαίνεται ότι είναι η πλέον κατάλληλη λέξη που χρησιμοποιεί το ευρύ μουσικό κοινό – αλλά και με ξένες λέξεις όπως: ʽʼ transporto- Ιταλικάʼʼ, ʽʼ transportation - Γαλλικάʼʼ και ʽʼ transposition- Αγγλικά ʼʼ, ʽʼτρανσπόρτο – Ιταλισμόςʼʼ,
Απο αυτό λοιπόν, φαίνεται ότι ο ορισμός που αποδέχεστε ως μετατροπία είναι ουσιαστικά η χρήση κάποιων συγχορδιών εκτός τονικότητας οι οποίες όμως δεν σχηματίζουν κάποια νέα τονικότητα. Η αρχική μας τονικότητα παραμένει.
Αυτό που ονομάζετε οριστική μετατροπία είναι απο ότι φαίνεται…το τρανσπόρτο.
Δεν υπάρχει η παραμική περίπτωση να έχετε για πηγή σας τον Καλομοίρη και να φτάνετε σε αυτούς τους ορισμούς.
Ήδη λοιπόν στην πρώτη σας παράγραφο έχετε μπλέξει τον αναγνώστη σας ονομάζοντας το τρανσπόρτο , είδος μετατροπίας.
Ακόμα χειρότερα , στα παραπάνω δεν έχει συμπεριληφθεί ο πραγματικός ορισμός της μετατροπίας.
Ο Καλομοίρης λέει: Περαστική μετατροπία γίνεται περαστικά και επιστρέφουμε στην αρχική μας τονικότητα. Πραγματική μετατροπία έχουμε όταν η νέα μας τονικότητα παραμένει για περισσότερη ώρα. Εσείς δίνετε άλλη εξήγηση, λέτε ότι Πραγματική μετατροπία είναι το Τρανσπόρτο. Μα είναι δυνατόν;
Παρακάτω λοιπόν δίνεται ο ορισμός της Τονικής μεταφοράς (που νωρίτερα βαφτίσαμε ως …Μετατροπία). όχι πολλές αντιρήσσεις εκεί…πέραν της βασικής λέξής…
Και φτάνουμε στο σημείο που λέει
Η λέξη Μετατροπία και Τονική Μεταφορά, καθώς και η τεχνική της, { αξίζει να δείτε για λεπτομέρειες την τελευταία παράγραφο του άρθρου μου περί ʽʼΑρμονίαςʼʼ[b]ΕΔΩ:[/b]}, αφορά αποκλειστικά τη Δυτική Μουσική ( Βέβαια και στην Ανατολική Μουσική υπάρχει <<μετατροπία>> αλλά είναι κάτι το διαφορετικό -μεταφορά του βασικού maqam σε άλλη βάση … όμως ξεφύγαμε από το θέμα και δεν έχω γνώσεις επʼ αυτού…).
Και ερωτώ…σε ποιά ακριβώς μουσική απαγορεύεται το τρανσπόρτο; (εφόσων το βαφτίσαμε είδος μετατροπίας;)
Κύριε Στέφανε, αν πιάσετε οποιαδήποτε σονάτα Μότσαρτ και εξετάσετε το πρώτο της μέρος, θα δείτε το τέλος της έκθεσης να τελειώνει στη δεσπόζουσα, δηλαδή αν το κομμάτι είναι Ντό Ματζόρε, μέχρι να φτάσουμε στην επανάληψη θα είμαστε Σολ Ματζόρε.Αυτό είναι ίσως το ποιό τρανταχτό παράδειγμα μετατροπίας του δυτικού κόσμου. Το ταξίδι απο τονική σε δεσπόζουσα και πίσω. Πάνω σε αυτό το ταξίδι μετατροπίας βασίζονται οι περισσότερες συνθέσεις φόρμας σονάτας.
Για να γίνει αυτού του είδους ανάλυση πρέπει να υπάρχει η ανάλογη κατανόηση της δυτικής αρμονίας. Πρέπει να εξεταστούν Κοράλ Μπαχ, ανάριθμο και αριθμημένο βάσιμο κλπ κλπ.
Πιστέψτε με, ο τρόπος που έχετε ερμηνεύσει τον ορισμό όχι μόνο είναι λανθασμένος αλλά για διορθωθεί και να κατανοηθεί πρέπει να γίνει σημαντική και οργανωμένη μελέτη. Δεν έχω άλλο τρόπο να σας πείσω παρά μόνο να σας παρακαλέσω να ξαναδιαβάσετε τον Καλομοίρη και να εντοπίσετε και μόνος σας αυτή την βασική ασάφεια.
Αυτά απο μένα, ελπίζω να βοήθησα