''Μάζεψέ τον, τον Μάνο, γιατί έχει πάρει τον κακό δρόμο.''

Πήγα ένα βράδυ
στην ταβέρνα που έπαιζε
ο Μάρκος Βαμβακάρης και,
όπως κάθε φορά, παράγγειλα
ένα πιάτο φαγητό και λίγη ρετσίνα.

Ήταν προφανές ότι δεν είχα
καμία σχέση με το χώρο,

και αυτό δεν άρεσε σε τρεις
μάγκες που μου τη ‘‘μπήκαν’’.

Τότε επενέβη ο Βαμβακάρης,
που ήταν και σωματώδης,

τους ‘‘μπήκε’’ με τη σειρά του
και τελικά μου είπε:

‘‘Άλλη φορά θα έρχεσαι
και θα κάθεσαι κοντά μας.’’

Τον Ιανουάριο του '49,
όταν έκανα στο Θέατρο Τέχνης

τη διάλεξη
για το σύγχρονο λαικό τραγούδι,
όπως το είχα χαρακτηρίσει,

είχα καλέσει
δύο συναδέλφους μου,
πολύ γνωστούς σήμερα,

που δίστασαν να παίξουν.

Γι’ αυτό κατέφυγα
στον Μάρκο Βαμβακάρη,

που ήρθε
με όλη του την κομπανία
κι έπαιξε στη μέση της σκηνής.

Ο Μελάς και ο Ψαθάς
με κορόιδευαν συνέχεια.

Ακόμα και ο θείος μου,
έλεγε στη μάνα μου:

‘‘Μάζεψέ τον, τον Μάνο,
γιατί έχει πάρει τον κακό δρόμο.’’

Αλλά το κατεστημένο,
δεν έφτανε μέχρι το σπίτι μας.

Ζούσαμε πολύ μακριά από αυτό.

Μάνος Χατζιδάκις

Πηγή: kathimerini. gr

Απόσπασμα από συνέντευξη
στη Γιώτα Συκκά
και τον Φώτη Απέργη.

3 «Μου αρέσει»

Μ’ αυτές τις σύντομες γραμμές σαν στίχους, αποκτά μια απροσδόκητη ποιητικότητα ο λόγος.

Εδώ έχουμε κι έναν κανονικό 15σύλλαβο (έλα, έλα, μάγκες που μου την μπήκαν).


Χωρίς πλάκα, εμένα όντως με μπερδεύουν λίγο. Προφανώς το κείμενο είναι κανονική πεζότατη αφήγηση, αλλα΄δεν μπορώ να τη δω ως τέτοια! Αυτή η εμφάνιση, που εντελώς τυχαία μοιάζει με ποιήματος, με απομακρύνει από τις στεγνές κυριολεξίες που εννοεί.

2 «Μου αρέσει»

Θα τόνε σιάξουμε και τον 15σύλλαβο:

Ένα βραδάκι ρε παιδιά επήγα μοναχός μου
στου Βαμβακάρη το τσαρδί να βρω λίγο το φως μου
τη ρετσινούλα, το φαγάκι μου επαράγγειλα
κι έτσι όπως στρώθηκα το γλέντι μου ανάγγειλα

Σαν τη μύγα μες το γάλα πρέπει να φαινόμουνα
μ’ ανθιστήκανε τρεις μάγκες, μόλις και χανόμουνα
τότε ο Μάρκος κάνει μπραφ κι αυτοί πιάνουν το κλάμα
και μου σφυρίζει «με τα μας να έρθεις εν τω άμα»

1 «Μου αρέσει»

Η μετρική αλλαγή από τους 2 πρώτους στους 2 δεύτερους στίχους, τσιτσανική. Είναι το μέρος όπου θα μπει και η δεύτερη φωνή, που θα τραγουδηθεί δις και ίσως πιο σύντομα από το προηγούμενο, και που ενδεχομένως να έχουμε και αλλαγή από μινόρε σε ματζόρε,

1 «Μου αρέσει»