Λύκοι σε τοξωτά

Υπάρχει μήπως κάποιος με γνωσεις φυσικής/ακουστικής που θα μπορούσε να μας εξηγήσει το φαινόμενο των λύκων στα τοξωτά έγχορδα.;
Προφανώς το γνωρίζω εμπειρικά όπως οι περισσότεροι μουσικοί , απλά θα ήθελα να μάθω πως το εξηγεί η επιστήμη της φυσικής, ελπίζοντας πως ίσως αυτό βοηθήσει στην αντιμετώπιση του.
ευχαριστώ

Μιλούμε για τα λεγόμενα wolf notes; Υπάρχουν και στα νυκτά έγχορδα, νομίζω είναι η νότα στην οποία συντονίζεται το όργανο άρα ακούεται πολύ περίεργα και διαφορετικά από τις υπόλοιπες. Στις κιθάρες είναι κάπου μεταξύ σολ δίεση και λα

Αυτά που λέτε μου φέρνουν στο μυαλό ένα θέμα με το οποίο έχει καταπιαστεί (επιστημονικά) ο φίλος και μέλος μας Νίκος Φρονιμόπουλος: σίγουρα έχουμε να κάνουμε με ιδιοσυχνότητες πάνω στις οποίες συντονίζονται όλα τα μουσικά όργανα από μόνα τους. Το ποιόν ιδιαίτερο ρόλο μπορεί να παίζει ο “λύκος”, πρέπει βέβαια να ψαχτεί.

Ναι τα “wolf notes” εννοώ
όπως το καταλαβαίνω εγώ: Λύκοι εμπειρικά ονομάζεται ένα σύνολο ακουστικών προβλημάτων μουσικού οργάνου που έχουν ως αποτέλεσμα την παραμόρφωση συγκεκριμένων συχνοτήτων. Αυτό συμβαίνει όταν, εξ αιτίας αυτών τον θεμάτων, η συχνότητα αέρα στο ηχείο του οργάνου παύει να ταυτίζεται με αυτή του καπακιού, σε κάποιο συγκεκριμένο τονικό ύψος.
Από εκεί και πέρα, οι λόγοι που μπορούν να το προκαλέσουν είναι αμέτρητοι και εκεί είναι που χάνομαι και θα ήθελα λίγο βοήθεια από γνώστες.
Πολλά και ακριβά όργανα, δυτικά όσο και ανατολίτικα πάσχουν από αυτή την αδυναμία, είτε από την κατασκευή τους, είτε από το set up. υπάρχουν πολλά προϊόντα που το αντιμετωπίζουν αλλά, αναπόφευκτα μειώνουν την γενικότερη απόδοση του οργάνου.

Συγκεκριμένα , στις λύρες , υπάρχουν λύκοι που εμφανίζονται λόγω μεγάλης τάσης οπότε , λεπτότερες χορδές ή χαμηλότερος καβαλάρης βοηθάνε αλλά όχι πάντα. Υπάρχουν και “πραγματικοί” λύκοι που έχουν να κάνουν απόλυτα με μια συγκεκριμένη νότα/συχνότητα και δεν αντιμετωπίζονται εύκολα. Διαπιστώνω πως, εφόσον οι αιτίες διαφέρουν, τότε πιθανών να διαφέρει και ο τρόπος αντιμετώπισης…αν υπάρχει κάποιος. Δυστυχώς από εκεί και πέρα, το θέμα δεν κουβεντιάζεται πολύ μεταξύ μουσικών και, εγώ τουλάχιστον, δεν γνωρίζω κάποιον που μπορεί να μου εξηγήσει περισσότερο το θέμα.
Υπάρχουν γενικότερα πολλά “κόλπα” που μπορεί κανείς να δοκιμάσει απλά αισθάνομαι ότι πάω στα τυφλά γιατί ουσιαστικά δεν γνωρίζω γιατί συμβαίνει αυτό το φαινόμενο.

Κάθε σώμα ή σύστημα σωμάτων έχει μια συγκεκριμένη συχνότητα (την οποία στη φυσική τη λέμε ιδιοσυχνότητα) στην οποία το πλάτος ταλάντωσης μεγιστοποιείται. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα συντονισμού είναι το τρίξιμο του παραθύρου όταν περνάει κάποιο αυτοκίνητο που κάνει θόρυβο. Αν η συχνότητα των ηχητικών κυμάτων τύχει να συμπίπτουν με την ιδιοσυχνότητα του τζαμιού το τζάμι τρίζει (ταλαντώνεται σε μέγιστο πλάτος). Αν συνεχίσει η εξαναγκασμένη ταλάντωση (από το ηχητικό κύμα) υπάρχει περίπτωση και να σπάσει. Εδώ ένα παράδειγμα που ένας τραγουδιστής σπάει ένα ποτήρι με τη φωνή του.

//youtu.be/I4jdGf3RzCs

Και για να έρθω στο θέμα μας. Οι wolf notes πηγάζουν κυρίως από αυτό το φαινόμενο. Αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί με έναν τρόπο καθολικά. Στο σύστημα “μουσικό όργανο” υπάρχουν πολλοί παράμετροι που παίζουν ρόλο στο ποιο θα ειναι το ηχητικό αποτέλεσμα του συντονισμού.Είναι όντως πολυπαραμετρικό πρόβλημα που νομίζω ότι μόνο προσομοιωσεις σε υπολογιστές θα μας έδιναν ασφαλή αποτελέσματα τα οποία όμως δεν θα ηταν εύκολο να τα αναπαράγουμε στην πραγματικότητα, λόγω των πολλών παραμέτρων που θα έπρεπε να λάβουμε υπόψην. Οι οργανοποιοί προφανώς εμπειρικά και με πολλές δοκιμές μαθαίνουν να το διαχειρίζονται (μάλλον στην εκάστοτε περίπτωση).

Σε κάθε περίπτωση ότι όργανο και να φτιάξεις θα έχει μια συγκεκριμένη ιδιοσυχνότητα στην οποία μπορεί η αύξηση της έντασης ή άλλα φαινόμενα (δευτερευοσες συχνότητες, διακροτήματα κλπ) να ειναι ανεπαίσθητα αλλά μπορεί και να τρίζει ολόκληρο.

Ευχαριστώ

άρα καταλήγουμε πάλι στο ότι είναι πρακτικά αδύνατον να διαγνώσουμε την αιτία λύκου κάθε οργάνου ξεχωριστά και περιοριζόμαστε στο να βρίσκουμε λύσεις πρακτικά, με δοκιμές.

κοιτόντας την αγορά, το μόνο προϊόν που (ελπίζω) ελαχιστοποιεί την γενικότερη απώλεια ήχου είναι αυτό.

http://krentzstringworks.com/innovations/modulator/

το οποίο αποφάσισα να ρισκάρω και να παραγγείλω. Ελπίζω να το έχω σε λίγες μέρες και να μάθω αν τελικά δουλεύει και σε λύρα…

Κάτι τέτοιο θα ήταν εφικτό μόνο προσομοιώσεων οι οποίες θα απαιτούσαν ως είσοδο παραμέτρους που δεν θα μπορούσαμε να προσδιορίσουμε εύκολα.

Νομίζω καλά έκανες. Δεν πιστεύω ότι θα έχεις άψογα αποτελέσματα αλλά λογικά θα ειναι πολύ καλύτερα.

έφτασε μόλις το wolf modulator που ανέφερα στην παραπάνω δημοσίευση και τα πρώτα αποτελέσματα είναι πολύ ενθαρρυντικά! το μαραφέτι αυτό φαίνεται να μαζεύει τον λύκο χωρίς να πνίγει ιδιαίτερα το όργανο.
τώρα ψάξιμο μέχρι να βρεθεί η καλύτερη θέση.

1 «Μου αρέσει»