Καλησπέρα και καλές γιορτές. Βρίσκω κάποιες δυσκολίες και θα ήθελα τα φώτα σας. Προσπαθώ να παίξω κάραντουζενι αλλά βλέπω ότι δε γνωρίζω βασικά πράγματα όπως τι σημαίνει ρε μι ύφεση? Ευχαριστώ για το χρόνο σας.
χρόνια πολλά!
εννοείς ότι προσπαθείς να παίξεις το κούρδισμα “καραντουζένι”; γενικά ξέρεις τις νότες, υφέσεις/διέσεις κλπ;
Τις νότες τις ξέρω πάνω στη ταστιέρα . Του κουρδισματος όμως Όχι. Δεν ξέρω καν τι σημαίνει ύφεση έχω μπερδευτεί λιγάκι να πω την αλήθεια.
Επομένως ξέρεις, υποθέτω, ότι η νότα αμέσως μετά το ρε είναι το ρε δίεση (πρώτο τάστο στη χορδή ρε, και σε άλλες θέσεις ανάλογα). Δίεση σημαίνει μια νότα παιγμένη ένα ημιτόνιο (=ένα τάστο) πιο ψηλά* από το ονομαστικό της ύψος.
Ύφεση είναι το αντίθετο: μια νότα παιγμένη ένα ημιτόνιο πιο χαμηλά* από το ονομαστικό της ύψος. Έτσι, το μι ύφεση είναι ένα τάστο κάτω από το μι, που σημαίνει ότι ταυτίζεται με το ρε δίεση. Την ίδια νότα, σε ορισμένες περιπτώσεις την ονομάζουμε ρε δίεση (σπανιότερα) και σε άλλες (συχνότερα) μι ύφεση.
Βέβαια όλα αυτά είναι ανεξάρτητα από το τι κούρδισμα έχεις.
- Το ψηλά-χαμηλά με την έννοια του τονικού ύψους: ψηλότερη ή χαμηλότερη νότα. Όχι οπτικά, ψηλότερα ή χαμηλότερα στην ταστιέρα. Όσο πλησιάζεις στην κεφαλή του οργάνου οι νότες είναι χαμηλότερες, όσο πλησιάζεις προς τον καβαλάρη και το ηχείο είναι ψηλότερες.
Παιδια ηθελα να δοκιμασω να κουρδισω καραντουζενι ή και γενικα άλλα κουρδισματα οπως πχ ο Μπατης. Το θεμα ειναι πως περα απο το βασικο κουρδισμα (ρε-λα-ρε) δεν ξερω κανενα αλλο και επισης εχω διαβασει οτι θελει λιγο προσοχη το θεμα καθως ενα ‘‘κακο’’ κουρδισμα μπορει να κανει ζημια ακομα και στο οργανο.
Μπορειτε να αναφερετε καποια άλλα κουρδισματα περαν του κλασσικου ωστε να κανω καποιες δοκιμες ? Δεν εκανα αποπειρα να αλλαξω απο μονος κουρδισμα για να μην εχουμε κανενα απροοπτο εαν γνωριζει καποιος θα ηταν χρησιμη η συμβουλη του!!
μην ανησυχείς, όσο χαμηλώνεις τις χορδές δεν υπάρχει πρόβλημα.
ξεκίνα από εδώ που έχει όλα τα ντουζένια, μαζί με παραδείγματα από δισκογραφία:
https://klika.gr/index.php/arthrografia/arthra/206-oi-sxoles-tou-bouzoukioy-kata-tin-propolemiki-periodo.html
μετά υπάρχουν διάφορες συζητήσεις στο φόρουμ, και βίντεο στο γιουτιούμπ που παίζονται ντουζένια και φαίνονται τα πατήματα. βάλε αναζήτηση στο φόρουμ “ντουζένια” ή “κουρδίσματα” και θα βρεις πολύ υλικό.
ό,τι θες εδώ είμαστε!
Πραγματικά από τα πιο ενδιαφέροντα άρθρα που έχω διαβάσει. Και δεν το λέω λόγω των ντουζενιων αλλά και από θέμα πληροφορίας. Μάθαμε για τους δασκάλους των δασκάλων… 120 χρόνια πίσω!!
Σχετικά με τα κουρδισματα πχ στο ρε-σολ-λα αυτά πως τα ορίζουμε πάνω στο όργανο; πως θα βρω τις συχνότητες των τάδε κουρδισματων υπάρχει κάποιο πρόγραμμα ή κάτι;
κανονικά έχοντας μια χορδή που ξέρεις πού είναι κουρδισμένη, πατάς αντίστοιχα και κουρδίζεις τις υπόλοιπες.
τώρα με τα ψηφιακά κουρδιστήρια, απλά βρίσκεις την νότα που θέλεις. μόνο να ξέρεις αν πρέπει να κουρδίσεις ψηλότερα ή χαμηλότερα. συνήθως το καντίνι μένει ρε, η μεσαία χαμηλώνει σολ ή ανεβαίνει σι, και η μπουργάνα κατεβαίνει όσο χρειαστεί (μέχρι και το σολ).
απέφυγε κουρδίσματα που ανεβάζεις στο μι γιατί μάλλον δεν θα αντέξουν οι χορδές σε 67/68 κλίμακα.
Ενα παραδειγμα για να δουμε αν το επιασα: πχ στο ρε-σολ-λα λεει στο αρθρο <<Τονική λα (2ο τάστο μεσαίας).>>. Επομενως τσεκαρω αυτο με κουρδιστηρι και τη συχνοτητα που θα γραψει την φτιαχνω να παιζεται σε ανοιχτη. Η ρε μπουργκανα παραμενει στα 293Hz και η πρωτη πεφτει στα 440Ηz ?
όχι, εννοεί ότι η μεσαία είναι σολ αλλά ο δρόμος ξεκινάει από το δέυτερο τάστο που είναι λα.
τα ντουζένια γράφονται με σειρά καντίνι-μεσαία-μπουργάνα (ανάποδα από τα κουρδίσματα στην κιθάρα).
γενικά μην μπλέκεις με συχνότητες, μάθε τις νότες.
Ακομα δεν ξερω και πολλα με νοτες για αυτο και ρωταω για συχνοτητες ωστε να με βοηθησει το κουρδιστηρι να τα βρω
είναι απλό, μάθε τις νότες! είναι πιο εύκολο από το να μάθεις τις συχνότητες, και απόλυτα χρήσιμο.
το κουρδιστήρι βασικά σου λέει νότες, απλά κάποια έχουν και τις συχνότητες για εφέ.
μήπως μπλέκεσαι με τα σύμβολα; τα γράμματα είναι ως εξής:
Α=λα
Β=σι
C=ντο
D=ρε
E=μι
F=φα
G=σολ
Βασικα αυτο που με μπερδευει και το χανω ειναι οτι πχ στη λα που συμβολιζεται ως Α στο κουρδιστηρι εχει Α0/Α0#, Α1/Α1# και ουτω καθεξής φτανοντας μεχρι το Α7/Α7#. οποτε οταν προσπαθω να βρω τη νοτα δεν ξερω σε ποιο σημειο πρεπει να σταματησω το κουρδισμα
χρησιμοποίησε λίγο τα αυτιά σου. πηγαίνεις στην πιο κοντινή από εκεί που είσαι ήδη.
οι αριθμοί δίπλα στις νότες είναι η οκτάβα στην οποία βρίσκεται:
μπουργάνα D3/D4
μεσαία A3
καντίνι D4
επίσης χρησιμοποίησε λίγο το γκούγκλ, είναι κουραστικό να απαντάμε συνέχεια στις ίδιες ερωτήσεις σαν να είμαστε σε κάνα φέισμπουκ. τα φόρουμ έχουν ακριβώς το καλό ότι η πληροφορία είναι οργανωμένη και προσπελάσιμη ανά πάσα στιγμή.
Θα τα ψαξω ηδη εκανα μια ερευνα απλα κι αυτα μ ειναι αγνωστα ακομη γι αυτο και επανεφερα τη συζητηση. Θενξ παντως για τις εως τωρα πληροφοριες - εχω ηδη βγαλει 2 τραγουδια!!
John88, ασχολείσαι υπερβολικά με πράγματα με τα οποία κανείς άλλος δεν ασχολείται τόσο (οι περισσότεροι καθόλου), άρα μάλλον δεν έχουν και μεγάλη σχέση με αυτό που στην πραγματικότητα γυρεύεις.
Οι περισσότεροι μουσικοί ξέρουν ότι το επίσημο Λα είναι 440 χερτς, αλλά λίγοι ξέρουν ποιο ακριβώς Λα είναι αυτό, εννοώ ποιας οκτάβας: η ανοιχτή μεσαία του μπαγλαμά; του μπουζουκιού; η ανοιχτή Λα της κιθάρας; κάποια ακόμη πιο μπάσα που υπάρχει μόνο στο πιάνο; Αλλά κανείς δεν προβληματίζεται γι’ αυτό.
Για τις υπόλοιπες νότες, αμφιβάλλω αν έχω συναντήσει στη ζωή μου έναν άνθρωπο που να ξέρει απέξω μια συχνότητα πέρα από το 440 του Λα.
Εσύ λοιπόν προσπαθείς να κουρδίσεις, βλέπεις στο κουρδιστήρι διάφορα τέτοια νούμερα, και δεν ξέρεις πώς μπορούν να σου φανούν χρήσιμα. Δεν μπορούν.
Για το Ρε-Λα-Ρε, βρες κάπου τον ήχο ενός Λα (σε αρμόνιο, κουρδισμένο έγχορδο, διαπασών, ονλάιν κουρδιστήρι, οπουδήποτε) και κούρδίσε τη μία Λα σου μέχρι να ακούγεται ίδια. Αν ανεβαίνεις, ανεβαίνεις, κι εκεί που έχεις ν΄ανέβεις ακόμη κάμποσο, ξαφνικά σου σπάσει η χορδή, τότε είσαι στη λάθος οκτάβα: θα έπρεπε να κατέβεις μέχρι να βρεις το πιο κάτω Λα. Δεν πειράζει, ούτε ποδήλατο μαθαίνεις χωρίς να γρατζουνίσεις γόνατο.
Αφού φέρεις τη μία Λα εκεί που πρέπει, κουρδίζεις τη δεύτερη Λα μέχρι να είναι ίδια με την πρώτη.
Παίζεις στη Λα (και στις δύο Λα μαζί) τη νότα Ρε, στο πέμπτο τάστο. Η ανοιχτή Ρε πρέπει να ακούγεται ίδια μ’ αυτό, αν όχι κουρδίζεις πρώτα τη μία μέχρι να ακούγεται ίδια με τη ρε στο 5ο της μεσαίας και μετά τη δεύτερη Ρε μέχρι να είναι ίδια με την πρώτη που μόλις κούρδισες. Επίσης, κάνεις το ίδιο και με την ψιλή Ρε από το τρίτο ζευγάρι.
Τέλος, η μπουργάνα: παρά τη διαφορά οκτάβας, πρέπει κι αυτή να ακούγεται ίδια με τις τρεις ψηλές Ρε. Αφού τη φέρεις εκεί που πρέπει, κάνεις και μια επαλήθευση: παίζεις στην μπουργάνα Λα (7ο τάστο), να δεις αν ακούγεται ίδια με την ανοιχτή Λα. Αν όχι, διορθώνεις αναλόγως.
Αν δεν ξανααλλάξεις κούρδισμα, τότε το όργανο θα είναι διά βίου κάπου εκεί γύρω. Οπότε, κάθε φορά που κουρδίζεις θα κάνεις τις αναγκαίες μικροδιορθώσεις ώστε οι χορδές να συμφωνούν μεταξύ τους.
Για να κουρδίσεις σε κάποιο ντουζένι, ξεκινάς από όργανο σε καλοκουρδισμένο Ρε-Λα-Ρε, και κάνεις τα αναγκαία χαμηλώματα. Π.χ. θες να πας σε Ρε-Σολ-Ντο: βρίσκεις το Σολ στην μπουργάνα (5ο τάστο) και κατεβάζεις πρώτα τη μία από τις δύο μεσαίες μέχρι να συμφωνήσει μ’ αυτό το Σολ, και μετά τη δεύτερη μέχρι να συμφωήσει με την πρώτη. Μετά, βρίσκεις στη μεσαία το Ντο (πάλι 5ο τάστο), χαμηλώνεις την ψιλή από το τρίτο ζευγάρι μέχρι να συμφωνήσει μ’ αυτό το Ντο, και μετά την μπουργάνα μέχρι να συμφωνήσει με την ψιλή.
Επαλήθευση: το Ρε στο 7ο τάστο της μεσαίας πρέπει ν’ ακούγεται σαν το ανοιχτό Ρε, και το Σολ στο 7ο (πάλι) τάστο της μπουργάνας σαν το ανοιχτό Σολ της μεσαίας.
Όλα αυτά δεν είναι τελείως εύκολα, αλλά:
Πρώτον, αποκλείεται να είναι πιο δύσκολα από το να ψάχνεις με τιμές συχνοτήτων σε χερτς.
Δεύτερον, είναι ασφαλή, δεν κινδυνεύεις να πάθεις τίποτα. Το πολύ πολύ να σπάσεις καμιά χορδή, ή να βρεθείς ελαφρώς ξεκούρδιστος και να μην μπορείς να το κάνεις τέλειο (δε μας πειράζει: σάμπως ξέρεις να παίζεις τέλεια; όταν θα παίζεις καλύτερα, θα έχεις ήδη μάθει και να κουρδίζεις καλύτερα). Το χειρότερο που μπορεί να σου συμβεί είναι ενδεχομένως, κάποια φορά, να χάσεις εντελώς τον μπούσουλα και να μην μπορείς να βρεις την άκρη, εντελώς ξεκούρδιστος και χαμένος. Ε, δεν είναι και προς θάνατον. Έχει συμβεί σε όλους. Θα περιμένεις μέχρι να συναντήσεις κάποιον φίλο σου που ξέρει να σ’ το ξανακουρδίσει. Προφανώς, αφού αποφάσισες να μάθεις κάτι, είσαι διατεθειμένος να φας και μερικές ήττες στην πορεία της εκμάθησης.
Τρίτον, σταδιακά θα σε οδηγήσουν με απόλυτη βεβαιότητα στο να μάθεις, τελικά, να κουρδίζεις. Και τότε, τότε όμως, μπορείς άμα θες να ξανακοιτάξεις και το κουρδιστήρι για να δεις μήπως σου 'χει ξεφύγει καμια τρίχα.
Ο σκοπός δεν είναι να κουρδίσεις σωστά, ούτε στο Ρε-Λα-Ρε ούτε σε ντουζένι. Το σωστό κούρδισμα είναι δώρον άδωρον, αφού μετά από λίγη ώρα παιξίματος δεν είναι πια σωστό. Ο σκοπός είναι να μάθεις να κουρδίζεις: μόνο τότε θα μπορείς να είσαι σωστά κουρδισμένος όποια στιγμή το επιθυμήσεις. Και αυτό δεν πρόκειται να γίνει αν αναθέτεις το κούρδισμα σε κάποιο μηχανάκι. Το μηχανάκι όχι απλώς δε θα σε βοηθήσει, μπορεί και να αποβεί επιζήμιο.
μέχρι
: Συμφωνώ απόλυτα.
Διαφωνώ. Για να ξεκινήσουμε, αν το μηχανάκι είναι «ανεγνωρισμένης» εταιρίας και όχι χαλασμένο (ουσιαστικά, ποτέ δεν χαλάνε τα μηχανάκια) και ξέρεις πώς να το χρησιμοποιήσεις ( * ), θα σε βοηθήσει. Μετά από κάποια χρόνια τώρα, θα συμφωνήσεις με το μηχανάκι σου να παίξετε ένα παιχνίδι: Βαράς τη χορδή σου μη κοιτάζοντας τη «βελόνα» και συγκρίνεις το άκουσμά της με το άκουσμα της προηγούμενης χορδής, που την έχεις ήδη σωστά κουρδίσει. Ρωτάς το μυαλό σου: - πού το ακούς αυτό το καινούργιο; Ψηλότερα ή χαμηλότερα. Παίρνεις την απάντηση και τότε, ρίχνεις τη ματιά σου στη βελόνα. Αν αυτή συμφωνήσει με το μυαλό σου, όχι μόνο δεν έπαθες ζημιά αλλά και κέρδισες επιβεβαίωση. Αν διαφωνήσει, επαναλαμβάνεις το παιχνίδι μετά από κάποιους μήνες επιπλέον εμπειρείας, χωρίς, βεβαίως ζημιά.
( * )
Τί σημαίνει αυτό; Δεν έχω δοκιμάσει βέβαια όλα τα διατιθέμενα στην αγορά μανταλάκια, να μάθω να χειρίζομαι σωστά το καθένα απ’ αυτά. Έχω ένα Fender, το φτηνότερό της μοντέλο (νομίζω 13 Ε), που στην ιδανική περίπτωση σου ανάβει στη μέση της «διαδρομής» μία χοντρή (bold) μπλέ γραμμή. Αυτό δεν συμβαίνει βέβαια με την πρώτη. Συνήθως είσαι είτε χαμηλότερα κουρδισμένος, οπότε αριστερά της μέσης ανάβει μία σειρά μη χοντρών κόκκινων γραμμών χωρίς την χοντρή μπλε, είτε ψηλότερα, οπότε ανάβουν δεξιά κάποιες μη χοντρές κίτρινες γραμμές και στη μέση αναβοσβήνει η μπλέ. Αν έχεις μάθει να χρησιμοποιείς σωστά το μηχανάκι αυτό, θα ξεκουρδίσεις τη χορδή ώστε να πέσει σίγουρα στην «κόκκινη περιοχή» και ανεβάζοντας σιγά σιγά, θα δεις τη μπλέ γραμμή να εμφανίζεται αναβοσβήνοντας (= είσαι κοντά), να ανάβει σταθερά χωρίς αναβόσβημα και, αν συνεχίσεις, θα εμφανιστούν δεξιά και μία, δύο ή και τρεις ή περισσότερες κίτρινες μη χοντρές γραμμές. Αν είναι τρεις, ξαναξεκουρδίζεις και φτού κι απ’ την αρχή. Αν είναι δύο ή (καλύτερα) μία, πιάνεις αποφασιστικά τη χορδή σε δύο δάχτυλα και την τεντώνεις, οπότε η μία από τις δύο κίτρινες εξαφανίζεται. Λίγο τέντωμα ακόμα και θα εξαφανιστεί και η δεύτερη οπότε, τελείωσες. Και προσοχή, είτε χρησιμοποιείς μηχανάκι είτε μόνο το αφτί σου: αν παραψήλωσες, θα κατέβεις μόνο τεντώνοντας τη χορδή, ποτέ ξεκουρδίζοντας με το κλειδί.
Καλησπέρα παιδιά, επαναφέρω το θέμα τώρα που έχω διαβάσει περισσότερα πράγματα σε σχέση με πιο παλιά που μου έμοιαζαν όλα αυτά ακαταλαβίστικα.
Η ερώτηση μου είναι θεωρητική.
Το καραντουζένι μπορεί να παιχτεί στον ράστ και ουσάκ μονάχα ή και σε χιτζάζ, σαμπάχ και καρτσιγάρ ?
Από ότι έχω διαβάσει συναντάται περισσότερο σε ράστ και ουσάκ. Βρήκα ωστόσο σε σημειώσεις μου (μάλλον από άρθρο που είχα διαβάσει παλιά - δεν το θυμάμαι τώρα) ότι μπορούν να παιχτούν και οι άλλοι 3 δρόμοι που ανέφερα πιο πάνω. Τι από τα 2 ισχύει τελικά ?
ΥΓ: Καλά να περάσετε το βράδυ παρακολουθώ το νήμα που τα λέτε και ομολογουμένως ζήλεψα που δεν είμαι Αθήνα!
στο καραντουζένι παίζονται όσοι δρόμοι έχουν προσαγωγέα σε απόσταση τόνου (υποτονική), στην ουσία το ουσάκ και τα παράγωγα του. δηλαδή ουσάκ, σαμπάχ, κατσιγάρ, καθώς και χιτζάζ που έχει την ίδια βάση.
αλλά μην μπλέκεις ακόμα με αυτά, κατανόησε τον ρυθμό και το ρε-λα-ρε πρώτα. αν και τα ντουζένια είναι φτιαγμένα για να διευκολύνουν εμπειρικούς παίχτες, η αλήθεια είναι.
Ρε-λα-ρε έχω, ξανά δεν το άλλαξα από όταν τα λέγαμε για το όσοι έχουνε πολλά λεφτά, απλά από τις αρχές μου άρεσαν αυτά. Έχω κάποιο καιρό ψάχνομαι με δρόμους και ντουζένια και για αυτό το ρώτησα. Σε θεωρητικό επιπεδο δηλαδή.
Αν και είχα σκεφτεί εάν ένα τραγούδι είναι σε ντουζενι να κάνω τη μετατροπή των νοτών πάνω στην ταστιέρα και να το μάθαινα εξ αρχής όπως είναι το πρωτότυπο. Ωστόσο τα αφήνω αυτά για πιο μετά που θα είμαι περισσότερο εξοικειωμένος τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά.