ερώτηση για την minor και major κλίμακες

μελετάω αυτό τον καιρό κλίμακες. Είδα λοιπόν ότι η μινόρε κλίμακα είναι ουσιαστικά ένα mode της ματζόρε κλίμακας. Αυτό μου δημιουργεί την απορία γιατί την συναντάμε τόσες πολλές φορές (πχ μινόρε συνχορδίες στις αρμονικές των ματζόρε κλιμάκων) και όχι κάποιο άλλο mode της ματζόρε κλίμακας.
Με συγχωρείται για τους ξένους όρους άλλα η βιβλιογραφία μου είναι στα αγγλικά.

μια μόνους ερώτηση… οι κλίμακες που χρησιμοποιούμε στην ρεμπέτικη μουσική σχετίζονται με αυτές της δυτικής ή μόνο με την ανατολίτικη?

Στο τελευταίο σου ερώτημα. Ναι σχετίζονται. Αρκετά τραγούδια έχουν γραφτεί πάνω σε μινόρε ή ματζόρε, μείζονα ή ελάσσονα αλλιώς. Δεύτερον οι ίδιοι οι δρόμοι όπως τους έχουμε κάνει πλέον και τους βάλαμε στο μπουζούκι και οχι μόνο χωρίζονται και αυτοί σε μινόρε και ματζόρε.
Η ελάσσονα είναι η σχετική της μείζονας, δηλαδή μια τρίτη μικρή κάτω. Αν έχεις Ντο η σχετική ελάσσονα είναι η Λα.
Οι ελάσσονες πέρνουν την αλλοίωση της σχετικής, αλλά έχουν διαφορετικά διαστήματα άρα άλλο ήχο. Άλλο τρόπο. Το χαρακτηριστικό της ελάσσονας αρμονικής είναι το τριημιτόνιο μεταξύ VI - VII (όξυνση του προσαγωγέα)

Αυτό που καθορίζει την διαφορά μείζονας και ελάσσονας (το χαρακτηριστικό χρώμα) είναι η τρίτη νότα της κλίμακας (και της βασικής της συγχορδίας) Η μείζονα έχει σειρά διαστημάτων 2τονους-ημιτόνιο-3τόνους-ημιτόνιο Ντο μείζονα ΝΤΟ ΡΕ ΜΙ ΦΑ ΣΟΛ ΛΑ ΣΙ ΝΤΟ Η τρίτη βαθμίδα της μείζονας απέχει απο την τονική 2 τόνους (τρίτη μεγάλη) Η Τρίτη βαθμίδα ελάσσονας απέχει απο την τονική 1τονο και 1 ημιτόνιο(τριτη μικρή) Οι ελάσσονες κλίμακες που χρησιμοποιούνται στην Ευρωπαϊκή θεωρία είναι 2 Η αρμονική και η μελωδική. Η συνταγή είναι η εξής: για να βρούμε την σχετική ελάσονα μιας μείζονας κλίμακας, κατεβαίνουμε μια τρίτη μικρή απο την τονική(δηλαδή 2 νότες κάτω, κρατώντας τον οπλισμό) Απο εκει και πέρα Αρμονική ελάσσονα: Οξύνουμε την 7η βαθμίδα κατα 1 ημιτόνιο και στην ανιούσα και στην κατιούσα, έτσι καταλήγουμε με σειρά διαστημάτων Τόνος-ημιτόνιο-2τόνοι-ημιτόνιο-τριμητόνιο-ημιτόνιο Λα ελάσσονα αρμονική: ΛΑ ΣΙ ΝΤΟ ΡΕ ΜΙ ΦΑ ΣΟΛ# ΛΑ Μελωδική ελάσσονα: Οξύνουμε την 6η και την 7η βαθμίδα στην ανιούσα, αναιρούμε στην κατιούσα. Η σειρά διαστημάτων είναι ¨ ανιούσα Τόνος-ημιτόνιο-2τόνοι-3τόνοι-ημιτόνιο κατιούσα 2τόνοι-ημιτόνιο-2τόνοι-ημιτόνιο-τόνος Λα ελάσσονα μελωδική ΛΑ ΣΙ ΝΤΟ ΡΕ ΜΙ ΦΑ# ΣΟΛ# ΛΑ ΛΑ ΣΟΛ(φυσικό) ΦΑ(φυσικό) ΜΙ ΡΕ ΝΤΟ ΣΙ ΛΑ

κατ’ αρχήν η ορολογία: mode=τρόπος (modal=τροπικός), ματζόρε=μείζονα, μινόρε=ελάσσονα. έπειτα άλλο τρόπος, άλλο κλίμακα, άλλο δρόμος.
η ξένη βιβλιογραφία βασικά θα σε βοηθήσει στα δύο πρώτα, για το ανατολικό σύστημα (στο οποίο ανήκουν οι δρόμοι) ψάξε στα μακάμια (maqams). ρίξε μια ματιά στη Δημόσια Ομάδα του φόρουμ “συλλογή δρόμων” (μενού “δικτύωση” στην κεραμιδί μπάρα του φόρουμ), όπου αναλύονται ως κάποιο βαθμό.
γενικά μην χρησιμοποιήσεις την δυτική αρμονία για να ερμηνεύσεις τους δρόμους, είναι διαφορετικό σύστημα -ακόμα και όταν παίζονται συγκερασμένα (μπουζούκι/κιθάρα) και μπαίνουν συγχορδίες.
μινόρε ή ματζόρε μπορεί να είναι τρόποι ή δρόμοι (συγκερασμένοι), αναλόγως την 3η νότα τους. η ματζόρε και η μινόρε κλίμακα όμως, πάνω στις οποίες βασίστηκε το τονικό μουσικό σύστημα, είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο.