επισκευή ιστορικού οργάνου,
κατασκευής Αράμ Παπαζιάν.
το ιστορικο και τα “στάδια” επισκευής(πολλές φωτογραφίες) στο άρθρο στο λινκ.
επισκευή ιστορικού οργάνου,
κατασκευής Αράμ Παπαζιάν.
το ιστορικο και τα “στάδια” επισκευής(πολλές φωτογραφίες) στο άρθρο στο λινκ.
αλλη μια προσεγμένη αναπαλαίωση κιθαρας του Γιάννη Καδόγλου.
Αναπαλαίωση κιθάρας Αράμ Παπαζιάν &
Αγκόπ Τσακιριάν
το κείμενο του Γιάννη Καδόγλου στο FB
" Άλλη μια σπάνια κιθάρα, καθώς φέρει
ταμπέλα με τα ονόματα των δύο γνωστών
οργανοποιών Αράμ Παπζαζιάν και Αγκόπ
Τσακιριάν, οι οποίοι δούλευαν μαζί από τα
μέσα περίπου της δεκαετίας του '30 μέχρι και
το Θάνατο του πρώτου, κάπου μέσα στον
πόλεμο.
Η κιθάρα έφτασε στο εργαστήρι
ταλαιπωρημένη μεν, αλλά φαινομενικά σε
σχετικά καλή κατάσταση. Μέχρι να ανοιχτεί
και να αποκαλυφτεί η κακοποίησή της σε όλο
της το μεγαλείο!
Για άλλη μια φορά μια κακή απόπειρα
επισκευής δημιούργησε περισσότερα
προβλήματα από το αν είχε αφεθεί στην
ησυχία της. Είχαν προστεθεί κριτίκια για την
επανακόλληση του καπακιού, τα οποία ήταν
κομμάτια από κορνίζα φωτογραφίας. Σε άλλα
σημεία προστέθηκαν συμπαγή κομμάτια ξύλου
(μάλλον σημύδας) και στόκος από πριονίδι και
κόλλα. Ολόκληρο το πίσω μέρος του
καπακιού από τον καβαλάρη και κάτω είχε
καλυφθεί με καραβόπανο και μπόλικη κόλλα.
Το καπάκι είχε κολληθεί στραβά με
αποτέλεσμα τα φιλέτα να μην πατάνε
ομοιόμορφα. Ο καβαλάρης είχε επίσης
ξεκολληθειθεί αλλά δεν κολλήθηκε σωστά με
αποτέλεσμα το πίσω μέρος του να μην πατάει
στο καπάκι. Τέλος, είχε ξανακολληθεί η
πλάτη. ΕΥΤΥΧΩΣ, η επισκευή δεν είχε
ολοκληρωθεί γιατί αλλιώς το όργανο να ήταν
αδύνατο να αναπαλαιωθεί λειτουργικά.
Για όλες αυτές τις εργασίες είχε
χρησιμοποιηθεί συνθετική ξυλόκολλα που
χρησιμοποιούνταν από το 60 και μετά από
μαραγκούς και οργανοποιούς.
Αφού αφαιρέθηκε ξανά η πλάτη, καθαρίστηκε
το καπάκι όσο το δυνατόν από τα ξένα υλικά.
Ο στόκος με το πριονίδι και το καραβόπανο
αφαιρέθηκαν εντελώς. Για τα κριτίκια και το
συμπαγή κομμάτια ξύλου περιμετρικά
ακολούθησα άλλη πρακτική. Επειδή κομμάτια
του καπακιού και το παλιό φιλέτο έλειπαν, η
δεν μπορούσαν πλέον να έχουν καλή επαφή
με τα πλαϊνά, αν τα αφαιρούσα εντελώς θα
ρίσκαρα επιπλέον ζημιά στο καπάκι και στα
πλαϊνά. Επιπλέον, θα είχα μικρό κέρδος
στατικά ή ηχιτικά αφού θα αναγκαζόμουν να
κολλήσω νέα κορδόνια ή κριτίκια. Αντ’αυτού,
έσκαψα τα υπάρχοντα, ωστε να αφαιρεθεί ο
αχρείαστος όγκος τους και να μείνει μόνο ο
απαραίτητος για να επιτελούν τον σκοπό
τους.
Τα ξεκολλημένα καμάρια καθαρίστηκαν και
ξανακολλήθηκαν και κάποιες ρωγμές στο
καπάκι γέμισαν με φιλέτο ξύλου και
ενισχύθηκαν με εσωτερικά ράμματα. Τέλος,
ξανακολλήθηκε η πλάτη.
Εξωτερικά, κολλήθηκε το σπάσιμο στο
καράουλο, γέμισαν οι ταλαιπωρημένες
τρύπες (είχαν βάλει κλειδιά κλασικής), και
κανανοίχτηκαν καινούριες. Ο καβαλάρης
ξεκολλήθηκε και ξανακολλήθηκε. Η ταστιέρα
από οξιά ξαναβάφτηκε, όπως και το μπράτσο.
Τα φιλέτα είναι ότι σωζόταν από τα
αυθεντικά, και συμπήρώθηκαν μόνο όπου
έλειπαν.
Η πεναριά έλειπε εντελώς, αφήνοντας μόνο
αμυδρά το αποτύπωμά της στο καπάκι.
Επέλεξα μια απομίμηση ταρταρούγας και
προσπάθησα να ακολουθήσω το σχήμα της
παλιάς όσο καλά μου επέτρεπε το
αποτύπωμά της.
Τέλος, τρίφτηκε και ξαναβάφτηκε όλο το
όργανο και έγινε παντού βερνίκι γομαλάκας.
Η επιβράβευση σε όλο αυτόν τον κόπο είναι
ότι η κιθάρα έχει εξαιρετικό ήχο! "
για περισσότερες φώτο, επισκεφτείτε την σελίδα του.
https://m.facebook.com/media/set/?vanity=Kadoglou.Luthiery&set=a.874273563069863