Καλησπέρα σας,
πριν απο μια εβδομάδα εγινε μια εκδήλωση στην Ελασσόνα για το τμήμα μπουζουκιου του Ωδείου. Σαν προσωπικός φίλος του δασκάλου ανέλαβα να προλογίσω την εκδήλωση με ενα κείμενο αναφορικα με το μπουζούκι. Καθώς θα γίνει και άλλη παρόμοια εκδήλωση, θα ήθελα τη γνώμη σας και τυχον επισημάνσεις για ελλείψεις ή λάθη.
παραθέτω το κείμενο:
Για το τμήμα μπουζουκιου του Ωδείου Ελασσόνας υπο την διευθηνση και διδασκαλία του Ευ.Τσιαπλέ
Με την ευκαιρία της σημερινής εκδήλωσης το τμήμα μπουζουκιού θα κάνει μια μουσική-ιστορική αναδρομή στο μπουζούκι. Δωθίσης της ευκαιρίας θα κάνουμε και μια μικρή αναφορά στην ιστορία του οργάνου.
Προσπαθώντας να περιγράψουμε το μπουζούκι θα λέγαμε πως πρόκειται για λαουτοειδές εγχορδο λαϊκό μουσικό όργανο με αχλαδόσχημο ηχείο(σκάφος) από επιμήκεις ξύλινες λουρίδες(ντούγιες) και μακρύ βραχίονα(μπράτσο) με κλειδιά στην άκρη για το χόρδισμα(κούρδισμα). Κατά μήκος της επιφάνειας του βραχίονα(ταστιέρα) υπάρχουν λεπτά μεταλλικά ελάσματα(τάστα) κάθετα προς την κατεύθηνση του βραχίονα που σφηνώνονται σε μία λεπτή σχισμή. Τα φυσικά διαστήματα ανάμεσα στα τάστα οριοθετούν την απόσταση του ημιτονίου.
Συναντάμε δε δύο(2) είδη μπουζουκιών: το τρίχορδο και το τετράχορδο με δημοφιλέστερα χορδίσματα το ρε-λα-ρε(D-A-D) για το πρώτο και το ρε-λα-φα-ντο(D-A-F-C) για το δεύτερο. Ανάλογα την κλίμακα ή τον μουσικό το χόρδισμα μπορεί να διαφέρει.
Στην εξέλιξη του οργάνου μπορούμε να παρατηρήσουμε διάφορες μορφές που έχει πάρει κατά καιρούς με κύριους απογόνους τον τζουρά και τον μπαγλαμά.
Επίσης ταξιδεύοντας μέχρι την Ιρλανδία θα συναντίσουμε κάποιες παραλαγές του μπουζουκιού κυρίως στο σκάφος που γίνεται επίπεδο και στα χορδίσματα: Ι1(G-D-A-D), I2(G-D-A-E), I3(A-D-A-E).
Εξέλιξη του ταμπουρά και της αρχαίας πανδουρίδας – καρπός μελέτης και αναζήτησης ανάμεσα σε παραδοσιακά, λαϊκά, λόγια, ανατολίτικα και ευρωπαϊκά όργανα – το μπουζούκι είναι το όργανο που φώτισε τη λαϊκή αλλα πολλές φορές και την έντεχνη μουσική του 20ου αιώνα. Ιστορίας βαθειά ριζομένης στους αιώνες του τόπου και στενά συνδεδεμένης με τους προγόνους του. Η ιστορία του μπουζουκιού ξεκινάει κάπου στον 19ο αιώνα.
Η σταδιακή μείωση του αριθμού των χορδών, η ανύξωση και επέκταση της ταστιέρας πάνω στο καπάκι – με ταυτόχρονη αύξηση του ύψους του καβαλάρη – αποτέλεσαν τα πρώτα στοιχεία διαφοροποίησης από τον ταμπουρά. Τα χαρακτηριστικά αυτά υπήρχαν ήδη σε έναν ώριμο απόγονό του, το μαντολίνο, και ήταν εύκολο να μεταπηδήσουν από αυτό στον ταμπουρά με δεδομένη τη γεωγραφική τους συνύπαρξη.
Παρακολουθώντας την κοινωνία του 19ου αιώνα, στα πρώτα αστικά κέντρα: Σμύρνη – Σύρος – Θεσσαλονίκη – Αθήνα – Βόλος – Ηράκλειο – Πειραιάς, η συσσόρευση ανομοιογενούς πληθυσμού(πολιτισμικα, ταξικά και θρησκευτικά) ωθεί τη μουσική σε ένα νέο είδος τραγουδιού που θα πρέπει να εκφράσει το σύνολο του πληθυσμού και τα χαρακτηριστικά του – το δημοτικό τραγούδι. Έτσι, οι ορχήστρες είναι πολυπληθείς, με ποικιλία οργάνων της υπαίθρου σε συνδυασμό με όργανα της λόγιας μουσικής – ανατολικής ή δυτικής.
Με την καταστροφή αργότερα της μικράς Ασίας και την απότομη εισροή μεγάλου και υψηλού πολιτισμικού επιπέδου πληθυσμού στην Ελλάδα και ειδικότερα στον Πειραιά δημιουργείται αρχικά μια άναρχη μουσική σκηνή(σαν καθρεύτης της ανοργάνωτης κοινωνίας και κράτους) με πλήθος διαφορετικών μουσικών και οργάνων – πολλές φορές ανομοιογενών μεταξύ τους.
Σε συνδυασμό με το κενό από το ντόπιο δυναμικό να ελέγξει τη νέα κατάσταση(ειτε αυτό αφορα την πρωτοεμφανιζόμενη βιομηχανία δίσκων, είτε αφορα τα νυχτερινά κέντρα, είτε τις μουσικές σκήνες, θέατρα ή σχολές) ανατολίτες μουσικοί και συνθέτες ανέλαβαν τότε να διαχηρισθούν ως σημιουργοί, εκτελεστές και διευθηντές δισκογραφικών εταιριών αυτην την κατάσταση.
Απέναντι τους, η στραμμένη στην Ευρώπη Ελλάδα. Άνθρωποι στις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς καμμία θέληση να εργασθούν για τη λαϊκή τέχνη και εξυπηρετώντας προσωπικά συμφέροντα και φιλοδοξίες πολέμισαν τη νεα φυσική κατάσταση.
Παράλληλα(ήδη από τον 19ο αι.) οι διάφορες μορφές που διαδοχικά έπαιρνε ο ταμπουράς και τελικώς το μπουζούκι συνοδευόμενο από την κιθάρα και τον μπαγλαμά(που αποτελέι παραλλαγή του) έχει κερδίσει τη θέση του σε διάφορες πόλεις της απελευθερωμένης Ελλάδας και ιδιαιτέρως στον υπόκοσμο του Πειραιά. Από την άλλη, λόγω των εκρυθμων πολιτικών καταστάσεων που διαρκώς «φιλοξενούν» διάφορα λαϊκά στρώματα στα κρατητήρια, οι σχέσειςτου υπόκοσμου με τη φυλακή γίνονται διάλογος με την κοινωνία.
Σε περιόδους οπου το μπουζούκι – τυπικά ή άτυπα – βρίσκεται υπο διωγμόν από τις αρχές στο πνεύμα της ευρωπαϊκής στροφής της Ελλάδας, το μικρό μέγεθος του μπαγλαμά βοηθάει το όργανο να μπορεί να κρυφτεί και να γίνει σύντροφος της κρύας νύχτας πίσω από τα σίδερα.
Στις αρχές του 20ου αι. το μπουζούκι βρίσκεται παντού. Ήδη μεγάλοι σολίστες, όπως ο Σπύρος Περιστέρης και ο Γιάννης Χαλκιάς(με το ψευδόνυμο Jack Γρηγορίου), έχουν προχωρίσει σε ηχογραφήσεις οργανικών συνθέσεων για και με το νέο όργανο. Μέσα από τις καθημερινές συναθροίσεις ο Γιοβάν Τσαούς(Ιωάννης Ειτζηρίδης – μεγάλης φήμης σολίστ της εποχής στο ταμπούρ) παραδίδει «σεμινάρια» ανάμεσα σε καφέδες, τσιγάρα ή ποτα.
Η δημιουργία της πρώτης κομπανίας από μπουζούκια είναι θέμα χρόνου.
-
Ο Μάρκος Βαμβακάρης από τη Σύρο, που μαθήτευσε στον Γιοβάν Τσαούς,
-
Ο Γιώργος Μπάτης με την έντονη σχέση που έχει με τον υπόκοσμο του Πειραιά,
-
Ο Ανέστος Δελλιάς, μουσικός από τη Σμύρνη και
-
Ο Στράτος Παγιουμτζής, μεγάλης φήμης τραγουδιστής και ψάλτης από το Αϊβαλί
Συγκροτούν την πρώτη Ρεμπέτικη κομπανία με μπουζούκια υπο του τίτλου «ΤΕΤΡΑΣ – Η ΞΑΚΟΥΣΤΗ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ».Η μουσική αυτή, που ειχε την ιδιαιτερότητα να συνδυάζει ποικίλες επιρροές αλλα να έχει σαφή προσδιορισμό, συγκίνησε τις λαϊκές μάζες. Πολύ γρήγορα, όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις, ο λαός ανέλαβε το ρόλο του. Γρήγορα το Ρεμπέτικο διαδώθηκε – από στόμα σε στόμα, δίσκο το δίσκο, χέρι με χέρι – και σύντομα γίνονται μαζικά ηχογραφήσεις ρεμπέτικων τραγουδιών. Από εκεί και πέρα το όργανο χαράζει την δική του πορεία. Πολλοί νέοι μουσικοί καταπιάνονται με το όργανο και σύντομα ενφανίζεται στο χώρο της μουσικής ενας μεγάλος και πολύ αξιόλογος όγκος μουσικών – συνθετών – τραγουδιστών.
Το λαϊκό τραγούδι δένεται στενα με το μπουζούκι που θα γνωρίσει μεγάλη εξέλιξη και πλήθος σχολών και ερμηνευτών. Επιφανέστερων των Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου, Χιώτη, Μπέμη, Τατασόπουλου, Ζαμπέτα, Παπαδόπουλου, Καρνέζη, Νικολόπουλου, Πάππου, Καραντίνη και πλήθος μεγάλο άλλων μουσικών εντός και εκτός Ελλάδας.
Στην εξέλιξη της μουσικής του προηγούμενου αι. γράφτηκαν συνθέσεις(οργανικές και τραγούδια) από ανθρώπους του ακαδημαϊκού χώρουπου ασχολήθηκαν με το λαό και αφουγκράστηκαν τη ζωή του. Μια σειρά συνθετών όπως οι: - Μάνος Χατζιδάκης – Μίκης θεοδωράκης – Σταύρος Ξαρχάκος – Μάνος Λοϊζος – Γιάννης Μαρκόπουλος και πολλοί άλλοι ακομα δημιουργοί σε συνεργασία με τους κορυφαίους μπουζουξίδες της εποχής έγραψαν αριστουργηματική μουσική για τη Σύγχρονη Ιστορία της Ελλάδας.
Στο τώρα και το εδώ:
Στο Ωδείο της Ελασσόνας τη διδασκαλία του μπουζουκιού έχει αναλάβει ο Ευ.Τσιαπλές: μουσικός με μεγάλη αγάπη και σεβασμό στο όργανο. Το σύνολο των κλασσικών του γνώσεων – στη δυτική και στην ανατολική μουσική – καθώς και η εμπειρία του σε λαϊκές και έντεχνες ορχήστρες έχουν να προσφέρουν στους μαθητές της σχολής.
Ν.Κυριαζής
Ελασσόνα 10122007
Άμεσες πηγές
- Ρεμπέτικη Ανθολογία(Τάσος Σχορέλης – ΠΛΕΘΡΟΝ 1988)
- http://el.wikipedia.org/ (στο λήμμα «μπουζούκι»)
- http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=901
- http://www.lutherie.gr/bouzouki_d/bouz_doc1.htm