Γιατί τώρα;
Με αφορμή τη νέα τάξη πραγμάτων, τη μετάβαση στις νέες συνθήκες εργασίας εν καιρώ πανδημίας στο διαδικτυακό χώρο και την ανάδειξη των προβλημάτων στις συμβατικές σχέσεις στο χώρο της μουσικής - κι όχι μόνο- το Aptaliko.GR σε συνεργασία με την Κωνσταντίνα Καραμέρη, νομικό και πολιτιστική διαχειρίστρια της ομάδας της ΑΠΤΑΛΙΚΟ ΑΜΚΕ, προτείνει οδηγίες για τους όρους σύναψης συμβάσεων εργασίας στο διαδικτυακό χώρο (streaming on demand services/ concerts).
Το παρακάτω κείμενο αποτελεί πρόταση και δεν είναι δεσμευτικό, καθώς σκοπό έχει να ενημερώσει διοργανωτές και εργαζόμενους (μουσικούς και μη), για τους όρους που μπορούν να περιλαμβάνονται σε ένα ιδιωτικό συμφωνητικό, το οποίο να εξασφαλίζει δικαιώματα και υποχρεώσεις όλων των μερών.
Συμβατικές Υποχρεώσεις - Δικαιώματα
- Διοργανωτής - Υπεύθυνος server/πλατφόρμας (εργοδότης)
- Studio ηχογράφησης - μετάδοσης (εργοδότης ή μεσάζων)
- Εκτελεστές Μουσικής/Τραγουδιού Ηχολήπτης Χειριστής Κάμερας (εργαζόμενοι)
Οι εργαζόμενοι στην διαδικτυακή πλατφόρμα όπου η εκτέλεση των κομματιών γίνεται σε απευθείας μετάδοση με εισιτήριο, εξομοιώνεται με τη σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου με τον εργοδότη (διοργανωτή).
Σε ρητή σύμβαση πρέπει να περιλαμβάνονται οι συμβατικές υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των μερών. Ενδεικτικά τα βασικά σημεία προσοχής είναι:
1. Ασφάλιση Εργαζομένων
Ασφάλιση από τον εργοδότη-διοργανωτή (αυτός μπορεί να είναι διαφορετικός κατά περιπτώσεις: είτε ο διαχειριστής server, είτε κάποιο στούντιο ηχογράφησης κ.α.) όλων των εργαζομένων που λαμβάνουν μέρος στη διαδικτυακή συναυλία ήτοι μουσικοί, τραγουδιστές, ηχολήπτης, χειριστής κάμερας κ.α. αναλόγως του
μεγέθους της αναμετάδοσης. Η ασφάλιση γίνεται μέσω της πρόσληψης από νομικό πρόσωπο με τεκμαρτό ημερομίσθιο και εισφορές εργοδοτών που υπολογίζονται ποσοστιαία επί του τεκμαρτού.
2. Αμοιβές
2.1 Οι αμοιβές εργαζομένων προφανώς ορίζονται από τη συμφωνία των μερών στη ρητή σύμβαση. Η εργασία πληρώνεται ποσοστιαία αναλόγως με τις πωλήσεις των εισιτηρίων αλλά καθώς οι εργαζόμενοι απασχολούνται για συγκεκριμένες ώρες ανεξαρτήτως των πωλήσεων εισιτηρίων, πρέπει να ορίζεται η ελάχιστη αμοιβή ανά ώρα ή ανά εμφάνιση για να εξασφαλίζεται η αμοιβή για την εργασία τους, όπως θα γινόταν και σε οποιαδήποτε επιχείρηση φυσική παρουσία.
2.2 Tα έσοδα του διοργανωτή ορίζονται ρητά στη σύμβαση και αντιστοιχούν στις ευθύνες που έχει αναλάβει, οι οποίες ορίζονται επίσης ρητά στη σύμβαση καθώς και το ποσοστό του επί των εισιτηρίων. Για το σκοπό αυτό ο διοργανωτής οφείλει να ενημερώσει με πλήρη διαφάνεια τον εργαζόμενο για την τελική ποσότητα των εισιτηρίων ίσως με το να ορίσει συνδιοργανωτή τον εργαζόμενο για να μπορούν όλοι να έχουν πρόσβαση στην πλατφόρμα καταμέτρησης των εισιτηρίων (πχ Viva, Eventbrite κ.α) αλλά κυρίως όπως συμφωνηθεί από τα μέρη.
2.3 Πολύ βασικό στις συμφωνίες αυτές είναι να ορίζονται με λεπτομέρειες, οι αρμοδιότητες του κάθε μέρους. Από αυτές θα κριθούν τα ποσοστά των αμοιβών, επί των εισιτηρίων. Για παράδειγμα, εάν την προώθηση την έχει αναλάβει ο διοργανωτής, ο εργαζόμενος μουσικός δεν οφείλει να συμμετέχει σε αυτή και εάν συμβεί αυτό θα πρέπει να αμειφθεί ανάλογα.
3. Αναπαραγώμενο Υλικό
Κατόπιν συμφωνίας των μερών πρέπει να ορίζεται ο τρόπος που θα αξιοποιηθεί το βιντεοσκοπημένο υλικό που αποθηκεύεται στην διαδικτυακή πλατφόρμα μετάδοσης και να υπάρχει κι ένας διαχειριστής των δεδομένων αυτών. Λόγω προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων των εκτελεστών μουσικής/ τραγουδιού, πρέπει να ορίζεται σαφώς ποια θα είναι η χρήση του οπτικού/ηχητικού υλικού κατόπιν της λήξης της αναμετάδοσης. Στις πλατφόρμες αυτές υπάρχει η επιλογή να αποθηκεύεται ή όχι το βίντεο που αναμεταδίδεται και τα μέρη οφείλουν να έχουν πλήρη γνώση της μελλοντικής εκμετάλλευσης ή μη του υλικού αυτού.
Σε κάθε περίπτωση για να καλύπτονται οι συμβαλλόμενοι πρέπει να υπάρχει η γραπτή συμφωνία για τα ανωτέρω, πριν την έναρξη μετάδοσης του οπτικού/ηχητικού υλικού.