«Το πέρασμα των κομπανιών των χάλκινων πνευστών στον 21 ο αιώνα»

Μία πτυχιακή εργασία για τα χάλκινα πνευστά της Μακεδονίας. Ο εν λόγω φοιτητής φαίνεται κάπως ανορθόγραφος, π.χ. δεν βάζει κεφαλαία γράμματα στα ονόματα! Για την έρευνά του δεν μπορώ να αποφανθώ, ας την κρίνουν αυτοί που ξέρουν.

Εύα

Ενοχλητικές πραγματικά, οι ανορθογραφίες και τα συντακτικά λάθη. Όμως, πολύ καλή και συγκροτημένη εργασία, που επιπλέον βοηθάει και στην απομόνωση των παρωπιδοφόρων, που νομίζουν ότι όλα προέρχονται από – και γυρίζουν γύρω από – την Ελλάδα και μόνον.

Απορία μου: τις ανορθογραφίες και ασυνταξίες, δεν τις εντόπισε κάποιος επιβλέπων, να το συζητήσει με τον (σήμερα πτυχιούχο, φαντάζομαι) φοιτητή; Κάποιες από αυτές, π.χ. εξελεγκτική αντί του ορθού εξελικτική, και μάλιστα επαναλαμβανόμενο πολλές φορές, στρεβλώνουν και το νόημα της φράσης.

Και εγώ θετική εντύπωση αποκόμισα.
Τεκμηριωμένη εργασία και με αρκετά στοιχεία.

Όσο για τα λάθη, ελπίζω να ήταν ένα προσχέδιο και να την επεξεργάστηκε κάποιος, πριν κατατεθεί επίσημα.

Μου κάνει εντύπωση πόσο ανελλήνιστος μπορεί να είναι ένας φοτητής ΑΕΙ επί πτυχίω. Δεν είναι μόνο οι απροσεξίες (αν και η απροσεξία σε κάτι με υποψιάζει για πιθανές απροσεξίες σε όλα), είναι και η εντελώς ερασιτεχνική σχέση με το λεξιλόγιο και τη σύνταξη πέραν των εντελώς βασικών.

Παρά ταύτα επιφυλάσσομαι να την διαβάσω. Δεν αποκλείεται να αποκαλύπτει σημαντικές και άγνωστες πληροφορίες, ή ακόμη και συσχετισμούς που δεν έχουν ξαναγίνει. Ωστόσο μια πρώτη επιτροχάδην ματιά στο πώς χειρίζεται ζητήματα όπως οι Σλαβομακεδόνες και οι Γύφτοι δε με κάνει πολύ αισιόδοξο ως προς το πώς διαχειρίζεται τις πληροφορίες του: δεν υπάρχει μόνο το “ας μην είμαστε εθνικιστές / ρατσιστές”, υπάρχει και ένα συγκεκριμένο σημείο προόδου στο οποίο έχει φτάσει η επιστήμη μέχρι σήμερα.

Και εγώ απορώ πώς πέρασε αυτή η εργασία από το “κόσκινο” του επιβλέποντα. Επί πλέον, πολλά λάθη διορθώνονται τόσο εύκολα τώρα με το spellcheck και τα λοιπά.

Γενικά, δε μου αρέσει να κατακρίνω “τη σημερινή νεολαία” (λες κι ήμασταν εμείς καλύτεροι!), αλλά όσον αφορά τη γνώση της γραμματικής και της σύνταξης έχει πέσει πολύ το επίπεδο, τουλάχιστο εδώ στη Σουηδία. Δεν ξέρω αν φτάει η εκπαίδευση ή η ευκολία του κομποιούτερ και του copy-paste.

Παρεπιπτώντος, έχω βρει μια άλλη ωραία εργασία για την κιθάρα στο ρεμπέτικο, που δεν έχει καθόλου ορθογραφικά λάθη, όπου αναφέρεται και ο δικός μας Δημήτρης Μυστακίδης. Μάλλον έχει ήδη εμφανιστεί στο φόρουμ, αλλά αν όχι μπορώ να την παραθέσω.

Σήμερα άκουγα τους Fanfare Ciocărlia, που δεν τους αναφέρει ο φοιτητής. Έχουν λίγο την όψη του world music, αλλά είναι μια γνήσια λαϊκή κομπανία από ένα χωριό της Ρουμανίας.

http://www.asphalt-tango.de/fanfare/artist.html

Εύα

Δεν ξέρω αν το παρατηρήσατε αλλά μέχρι και την εισαγωγή δεν υπάρχει ούτε ένα ορθογραφικό λάθος (αν θεωρήσουμε ότι στο τέλος της εισαγωγής ένα ‘διαφορά’ αντί ‘διάφορα’ είναι “εκ παραδρομής”). Σαν να το έγραψε άλλος άνθρωπος ή να έμεινε στη μέση η διόρθωση του κειμένου.

Ναι, δεν αποκλείεται. Συνήθως από την τελική σύνταξη του κειμένου μέχρι να παραδοθεί η εργασία μεσολαβεί ένα σύντομο, πυρετώδες και πανικόβλητο διάστημα για διορθώσεις και χτενίσματα.

Οξύτατη πατρατήρηση, Κούρε! Πού το πρόσεξες!

(Πάντως τον γλωσσοφάγαμε τον άνθρωπο. Αρχίζω να αισθάνομαι τύψεις. Θα πρέπει οπωσδήποτε, αν μη τι άλλο, να την διαβάσω!)

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 23:59 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 23:52 —

Υ.Γ. Κάτσε, βιάστηκα. Ορθογραφικά δεν έχει, είναι όμως αγαρμπογραμμένο.

Έχεις δίκιο, pepe! Δεν έχει πολλά ορθογραφικά λάθη το κείμενο, όμως τα ονόματα έτσι όπως είναι γραμμένα εμένα με χτυπούν λίγο στο μάτι. Επίσης, δεν θα έπρεπε μία πανεπιστημιακή εργασία να έχει παραπομπές μέσα στο κείμενο ή μήπως είμαι εγώ που είμαι σχολαστική; Πάντως, το παιδί έχει πολλή αγάπη για το αντικείμενό του και έχει κάνει μία καλή επί τόπου έρευνα (field work θέλω να πω) και αυτό είναι το σημαντικό.

Ελπίζω να μην έχω κάνει κι εγώ ορθογραφικά λάθη, όπως συνηθίζω!

Εύα

Φίλε Περικλή ως εκπαιδευτικός που είσαι, σίγουρα θα έχεις δει γραπτά μαθητών Λυκείου απ’ τα οποία δε βγάζεις νόημα. Τουλάχιστον στην εν λόγω πτυχιακή, το νόημα βγαίνει αβίαστα έστω και αγαρμπογραμμένη. Πάντως και εγώ θα την διαβάσω ολόκληρη γιατί αρχικώς φαίνεται να έχει αρκετές αναφορές ειδικώς σε Σλαβομακεδόνες (εννοώ Σλάβους κατοίκους μέρους της αρχαίας Μακεδονίας μας).

1 «Μου αρέσει»

Κρύβε λόγια ρε Κούρε!

Ξέρεις πόσες φορές ξεκίνησα να γράψω εδώ ένα μήνυμα με κάτι σαν «αλλά από καθηγητές σαν κι εμάς, τι παιδιά θα βγαίνανε;», και μετά είπα άσε, δεν υπάρχει λόγος, σάμπως ξέρουν όλοι τι δουλειά κάνει ο καθένας;

Απογοήτευση !!

Όχι για τον σπουδαστή, του οποίου την εργασία τελικώς μπορώ να την κρίνω γενικώς ως τεκμηριωμένη αν και δεν έχω επαρκείς μουσικές και ιστορικές γνώσεις επί του αντικειμένου, αλλά για τους αξιολογούντες αυτής για τους οποίους φαίνεται ότι ουσία είναι μόνο το τι γράφει και όχι πως το γράφει.

Όσο και αν έψαξα για την εν λόγω πτυχιακή στην τελική της μορφή (υποθέτοντας ότι αυτό που διαβάζουμε είναι ένα προσχέδιο), κατέληξα στην “ΨΗΦΙΔΑ” που είναι η ΨΗΦιακή ΒΙβλιοθήκη & ΙΔρυματικό ΚΑταθετήριο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στη διεύθυνση http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/14119 θεωρώντας ότι μάλλον πρόκειται για το τελικό κείμενο.

Κάποιες άλλες διευθύνσεις για τα (σημαντικά ή μη δεν ξέρω) “έργα και ημέρες” του συγκεκριμένου σπουδαστή κατωτέρω :


http://www.ntng.gr/default.aspx?lang=el-GR&page=64&item=34831

Δεν ξέρω αν το πολυέψαξα (κοινώς το πολυψείρισα) αλλά επειδή σε άλλη δημοσίευση (Καταργούν Μια Σημαντική Κατάκτηση - ΕΡΔΙΠ ΤΕΙ Άρτας) ήμουν κατηγορηματικός σχετικώς με το αν οι διδάσκοντες στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση πρέπει να έχουν πρωτίστως πτυχία, εργασίες όπως η προαναφερόμενη (ασχέτως αν οι κύριοι υπεύθυνοι είναι οι αξιολογούντες αυτής), τελικώς κλονίζει πάρα πολύ αυτή μου την πεποίθηση.

“Κατεσπαράχθη” ο πτωχός φοιτητής από τους φορουμίτες του τότε για την αντιγραμματική του κατάσταση… Δικαιολογημένα εν μέρει, αν και το μεγάλο βάρος της ευθύνης το φέρουν οι καθηγητές/επιβλέποντες.

Στα 12-13 χρόνια που μεσολάβησαν δεν βλέπω και τεράστια γλωσσική διαφορά προς το καλύτερο. Και δεν μιλάω μόνο για πτυχιακές εργασίες αλλά και για μεταπτυχιακές και για διδακτορικές διατριβές. Και όχι μόνο για γλωσσικές αστοχίες αλλά (ακόμα χειρότερα) και για πραγματολογικές…

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά μεταπτυχιακές και διδακτορικές διατριβές ή ακαδημαϊκά κείμενα σε ελληνικά και ξένα περιοδικά, οι εκάστοτε εξεταστικές επιτροπές/κριτές θα έπρεπε διά ροπάλου να περιλαμβάνουν πρόσωπα που να μπορούν να ελέγξουν τα εκάστοτε περί ρεμπέτικου γραφόμενα.

Για να μη μιλήσουμε και για κάποια βιβλία περί ρεμπέτικου, όπου ο σεβασμός στον αναγνώστη/αγοραστή δεν είναι και τόσο ευδιάκριτος όσο θα όφειλε…

1 «Μου αρέσει»

Μου φαίνεται ότι όσο πάμε τα Αγγλικά επιβάλλονται σαν επιστημονική γλώσσα, και τα «επιστημονικά» ελληνικά στο βαθμό που επιβιώνουν είναι κατα λέξη μεταφρασμένα αγγλικά. Ίσως να υπερβάλλω γιατί ζω σε αγγλόφωνο περιβάλλον, αλλά πολλά από αυτά που διαβάζω στα ελληνικά μου φαίνονται μεταφρασμένες αγγλικούρες.

(η επισήμανση, δική μου)

Το θέμα του ποιος έχει την τελική ευθύνη, επισημάνθηκε, Άνθιμέ μου, μάλιστα με εντοπισμό και ουσιαστικών λαθών:

Κατά τη γνώμη μου, το ότι ο αρμόδιος να επισημάνει τα λάθη αθέτησε την υποχρέωσή του δεν απαλλάσσει τον συντάκτη που έκανε τα λάθη. Ο καθένας έχει το μερίδιό του στην ευθύνη.

Το διάβασα έτσι στα γρήγορα. Εκτός από τα γλωσσικά προβλήματα του κειμένου, πετάει και κάτι αφοριστικές δηλώσεις, ιδίως όταν επιχειρεί παραλληλισμούς με καταστάσεις του εξωτερικού π.χ.

Στη Mεγάλη Βρετανία, όπου δεν υπάρχει παρά μια αρκετά λόγια φωνητική παράδοση, οι τσιγγάνοι δε φαίνεται να έχουν ιδιαίτερα καλλιτεχνικά ταλέντα.

Ή αλλού

Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η έκρηξη του ροκ εντ ρολ όπου αποδίδεται αποκλειστικά στον λευκό τραγουδιστή ελβις πριστλεει και σχεδόν καθόλου στον νέγρο πρώτο διδάξα λιτλ ρίτσαρντ και στους νέγρους μπλούζμεν του μισισιπή . Το ίδιο συνέβη και στην τζαζ όταν οι λευκοί άρχισαν να παίζουν την μουσική των νέγρων

Η έκρηξη του (χορού) ροκ εντ ρολ οφείλεται στη δημοφιλία του τραγουδιού Rock around the clock, που ηχογραφήθηκε το 1955 από το συγκρότημα Bill Haley and his comets (πέντε αμερικάνοι μουσικοί, όλοι λευκοί) για τις ανάγκες της ταινίας Βlackboard Jungle, όπου ουδείς χόρεψε ροκ εντ ρολ, έγινε όμως πασίγνωστο το κομμάτι. Ο (μαύρος) Little Richard «δίδαξε» δεύτερος, δύο χρόνια αργότερα, με το Τutti Frutti.

1 «Μου αρέσει»

Ενδεχομένως να συγχέει με τον μαύρο Τσακ Μπέρι, που προηγήθηκε όλων αυτών και που θεωρείται ο πρώτος που έκανε το μπλουζ ροκ. Μιλάω μουσικά, χορευτικά δεν ξέρω. Αλλά οπωσδήποτε την έκρηξη την έκανε ο Μπιλ Χάλεϊ (όπως τον λέμε στην Ελλάδα: στις άλλες χώρες Χέιλι :slight_smile: ). Όσο για τον Έλβις, υπήρξε ο πρώτος σουπερστάρ σε βαθμό μαζικής υστερίας, αλλά δε νομίζω ποτέ να προβλήθηκε ούτε ως ο μόνος ροκεντρολάς ούτε καν ως κατεξοχήν ροκεντρολάς - έχει πει τραγούδια διαφόρων ειδών, έχει παίξει σε κάμποσες ταινίες κλπ. Μπορεί κάποιοι να ήξεραν μόνο αυτόν, αλλά όσοι ήξεραν έστω και έναν ακόμη (π.χ. από τους τρεις που αναφέραμε) θα ήξεραν οπωσδήποτε κι άλλους πεντέξι τουλάχιστον, λευκούς και μαύρους.

Όποιος έχει ασχοληθεί με μπλουζ, ξέρει καλά ότι ο όρος “Rock n roll” υπάρχει στα μπλουζ, όπως και ότι όλο το λευκό ροκεντρολ έχει προέλθει από το μαύρο μπλουζ. Αν κάποιος έχει ασχοληθεί μόνο με την λευκή μουσική, τότε μπορεί να μην ξέρει τις ρίζες και την καταγωγή της.
Ξεφεύγουμε από το θέμα, να με συμπαθατε.