Μπουζούκι Ζοζεφ

(ΤΑΚΗΣ ΜΑΝΤΑΣ)

Παιδιά, έχω ένα μπουζούκι (τετράχορδο) που μου είχε φτιάξει ο γέρος Ζοζέφ, το 1990. Δεν πιστεύω πως έχω παίξει ποτέ με καλύτερο όργανο.Από τότε το όργανο έχει πάθει φθορές. Γύρω στο 2000, το πήγα σε έναν φίλο στο Ναύπλιο, που μου άλλαξε το καπάκι που είχε βουλιάξει. Σήμερα που πιστεύετε πως πρέπει να πάω για να το συμαζέψω?

Βαρλάς, Βαρλάς και πάλι Βαρλάς. Έχω παρακολουθήσει από κοντά την αναμόρφωση (και …συμμόρφωση, λόγω τσιγγουνιών του Ζοζέφ) ενός μπουζουκιού του Ζοζέφ που ανήκει στο Σταμάτη Κόκοτα (τον γνωστό) και το μπουζούκι ήταν κορυφαίο όταν ο Παναγιώτης τελέιωσε. Η αλλαγή αυτή ουσιαστικά ήταν εκ θεμελίων αφού άλλαξε καπάκι, ταστιέρα και καράβολο και κράτησε μόνο σκάφος-μανίκι και τη φιγούρα (την οποία “ξερίζωσε” από το παλιό καπάκι αριστοτεχνικά.

Α! Αρκεί βέβαια να έχεις χρόνο για να είσαι μαζί του εκεί προκειμένου να δουλεύει.

Υψιλο και γάμα.
Η “μετά επισκευής” ιστορία αυτού του μπουζουκιού είναι ενδιαφέρουσα αλλά δυστυχώς μη ανακοινώσιμη…

Τάκη γειά σου.

Από τη στιγμή που έχεις αλλάξει το καπάκι στο όργανο, δέν νομίζω ότι έχεις πια στα χέρια σου ένα όργανο του Ζοζέφ, αλλά έχεις ένα διαφορετικό όργανο.

Όπως θα ξέρεις λοιπόν το καπάκι παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ποιότητα του ήχου στο όργανο. Αλλά όχι μόνο του, πάντα σε συνδυασμό με την όλη κατασκευή του οργάνου αλλά και με την κλίση που σχηματίζει το επίπεδο της ταστιέρας με το επίπεδο του καπακιού, αν μπορούμε να το πούμε έτσι.

Ο Ζοζέφ έφτιαχνε καλά όργανα όπως και άλλοι κατασκευαστές της εποχής του, αλλά δεν ξέρω για ποιόν λόγο είχε κατά κάποιο τρόπο θεοποιηθεί. Τα όργανα του ζοζέφ πιθανόν να υπερείχαν ως προς την ένταση του ήχου, αλλά ένα καλό όργανο δεν κρίνεται μόνο από την έντασή του αλλά και από πολλά άλλα χαρακτηριστικά. Ο Ζοζέφ λοιπόν είχε μια τεχνοτροπία στην κατασκευή του καπακιού έτσι ώστε τα καπάκια να είναι λεπτά σε πάχος με αποτέλεσμα να έχουν ένταση τα όργανά του, αλλά είχαν το μειονέκτημα ότι λόγω του λεπτού τους πάχους βούλιαζαν με αποτέλεσμα το όργανο να εφανίζει προβλήματα όπως ξεκούρντισμα εύκολα και μάζεμα του σκάφους.

Η γνώμη μου είναι ότι σήμερα υπάρχουν κατασκευαστές καλλίτεροι από τον Ζοζέφ, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν είναι ο εξής ένας.
Παίζουν αρκετά ονόματα στην Αθήνα, εξίσου καλοί κατασκευαστές και με σημαντικές διαφορές στις τιμές.

Αυτά τα οποία γράφω θα μορούσα να πώ ότι τα λέω με την ιδιότητα του οργανοποιού μια και ασχολούμαι με την μελέτη και την κατασκευή του οργάνου δεκαέξι χρόνια.

Δοκίμασε τον Κοτζαμπόπουλο, εξαιρετικός κατασκευαστής και επιδιορθωτής με γνώσεις ουσίας στα ξύλα, στην χρήση και τη συντήρησή τους(ο τύπος είναι άπαιχτος και ως μάστoρaς και κυρίως ως άνθρωπος).Στο εργαστηριό του είχα παρακολουθήσει την αλλαγή καπακιού ενος μπουζουκιού του Βάρλα στο οπoιό είχε βουλίαξει το καπάκι.Αν θέλεις το τηλ.του στείλε mail