Τρούμπα Κωστή και χιτζαζ χασαποσέρβικο

Δυο διαφορετικά χασαποσέρβικα σε χιτζάζ/χιτζασκάρ; Ή το ίδιο θέμα, με διαφορετική επεξεργασία;

1 «Μου αρέσει»

Το δεύτερο είναι πασίγνωστο βέβαια, αλλά πώς το λένε;

είναι κατά κόρον χρησιμοποιημενο στην είσοδο/χορό Καραγκιόζη με τα παιδιά του…με το κολλητήρι να φωνάζει “ωπα ωπα μπαμπάκοοοο” στο περασμα σε σολ ματζόρε.
νομίζω το έχω πετύχει ως “ταταυλιανό”

Τώρα που το λες Μπάμπη, μάλλον έχω ξανακάνει την ερώτηση και προέκυψε Ταταυλιανό…

Ναι, εκτός αν βάλουν το άλλο, το ακόμη πιο κλασικό του καραγκιόζη, που επίσης δεν είναι σαφές πώς το λένε…

περιέχεται και στο LP “Ταταύλα” ως “Ταταυλιανό χασάπικο”


Ιδιο θεμα οχι, δε νομιζω. Επιρροη ισως ναι, ταιριαζουν καποιες φρασεις που κανει σαν κινηση, αλλα πολυ γενικα. Ισως το ειχε στα αυτια του σαν ακουσμα και μιμηθηκε κατι. Υποθετικα μιλαμε παντα…

1 «Μου αρέσει»

Προσωπικά θα έλεγα, χωρίς φυσικά να μπορώ να βρώ αποδείξεις, ότι το “Ντερτιλήδικο” είναι ένα κομμάτι αυτοσχεδιασμένο από τον Μπέζο. Κάπως βέβαια έπρεπε να ονομαστεί και του δόθηκε κάποιο όνομα. Δεν βλέπω πάντως συσχετισμό των μουσικών μοτίβων του με το (βεβαίως πασίγνωστο) “Ταταυλιανό χασάπικο”.

…και καθώς η μουσική παίζει, τα κολλητήρια χοροπηδούν το ένα πίσω απ’ το άλλο και ο Καραγκιόζης προστάζει “ - Ζυγιθείτε καλά, ζυγιθείτε καλά!”, το κολλητήρι απαντάει -” ΄έν έχουμε την πλάστιγγα!”.

3 «Μου αρέσει»

Το «Ορχηστρικό - Χασαποσέρβικο» του πρώτου μηνύματος είναι φυσικά παλιότερο από το οργανικό του Μπέζου. Στη δισκογραφία υπάρχει από το 1927 με τον ιδιαίτερα πρωτότυπο τίτλο «Χασάπικος» σε εκτέλεση των τριών Μήτσων (Σαλονικιός, Αραπάκης, Κυριακίδης).

Προφανώς παραδοσιακό, ή ανώνυμου συνθέτη αν προτιμάτε, αφού ακόμα και στην ετικέτα του δίσκου δεν γίνεται προσπάθεια οικειοποίησης. Νομίζω έχω ακούσει και άλλη μια εξίσου παλιά εκτέλεση με διαφορετικό τίτλο (με αρμόνικα και μαντολίνα;) αλλά δεν μπορώ να την εντοπίσω. Και ναι, δεν ακούω να επηρεάστηκε ο Μπέζος από το συγκεκριμένο ούτε μου φαίνεται ίδιο θέμα.

5 «Μου αρέσει»

Η δική μου άποψη είναι ότι και αυτό το κομμάτι ανήκει στα λεγόμενα “Μαυροθαλασσίτικα” (λέγε με Ρουμανία) που πέρασαν “μέσω Μαύρης Θαλάσσης” στην Κων/λη και σταμπαρίστηκαν στις λατέρνες της, απ’ όπου και διαδόθηκαν στον ελληνόφωνο χώρο. Και πράγματι, μου κάνει εντύπωση ότι δεν το “οικειοποιήθηκε” κάποιος απ’ τους συμμετέχοντες στην ηχογράφηση. Μήπως το 1927 δεν είχε ακόμα καθιερωθεί η αναφορά και του συνθέτη;

1 «Μου αρέσει»

Ναι, τότε δεν είχε καθιερωθεί η αναφορά συνθέτη αλλά επίσης δεν υπάρχουν ακόμα πολλοί λαϊκοί συνθέτες που να γράφουν συνειδητά πρωτότυπη μουσική με σκοπό τη δισκογράφηση. Πρώτος ήταν ο Τούντας, το όνομα του οποίου είναι το πρώτο που εμφανίζεται σε ελληνικό δίσκο με την ιδιότητα του συνθέτη. Ο Σκαρβέλης εμφανίζεται ως συνθέτης λίγο πιο μετά, το 1928, με τη Μαρουσιώτισσα. Ως συνθέτης βεβαίως γιατί ως κιθαρίστας υπάρχει από πολύ νωρίτερα. Οπότε θα έλεγα είναι συνδυασμός γιατί αν για κάποιο λόγο ο Σέμσης είχε γράψει τη μουσική σε ένα τέτοιο οργανικό πιστεύω θα την κατοχύρωνε. Αν όχι το 1927, ίσως αργότερα με κάποια επανεκτέλεση.

4 «Μου αρέσει»

σε χιτζάζ ή μήπως σε χουζάμ; Ξεκινά με την ίδια φράση του ταταυλιανού χασάπικου της σουίτας χουζάμ, σε καταγραφή Τζεμίλ μπεη. Και το 1:00 κατεβαίνει στο τρίχορδο χουζάμ. Το σκέφτομαι γιατί συζητούσαμε το χουζάμ και τις καταγραφές Τζεμίλ μπέη με τον @alk