Ουσακ Μανές - Μονο εγώ γεννήθηκα...

O δαίμων του διαδικτυου ξαναχτύπησε.
διορθώνω: εάν παιξουμε απο ρε τον καρτζιγάρ και
αυξήσουμε την πέμπτη θα έχουμε φυσικό λα και όχι
σολ όπως έγραψα παραπάνω , σολ θα έχουμε εάν παίζουμε σε τόνο ντο.

Ερώτηση: Επαιζε κιθάρα ο Δελιάς

Εξηγούμαι:
Επειδή το ούτι που ακούω εγώ είναι ντίπ flat – ήτοι: “επίπεδο” χωρίς ιδιαίτερες μαεστρίες – παιγμένο σα μπουζούκι, εντελώς συγκερασμένα δηλαδής, ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΚΑΛΛΙΣΤΑ να το έχει παίξει ένας μπουζουξής επιπέδου Δελιά.

Εγώ Σώτο μου το είπα (δεν θα ημπορέσω να το ξέρω αυτό που λες καθ’ότι δεν είμαι μουσικός)τώρα όσον αφορά το Μπαζάνο το έθεσα ως σημείο για ψαξιμο.Απ’ότι άκουσα ήταν Ο μεγαλύτερος ουτίστας που πέρασε απ’όλη την Ανατολή και για να το ψάξω και όχι να μου παραπέσει,αλλά και γιατί πιστεύω ότισ’αυτό το φόρουμ υπάρχουν ψαγμένοι που μπορούν να βάλουν πλάτη σε τέτοιες απορίες γι’αυτό το σημείωσα.

Φιλικά. Γιώργος

Υ.Γ.Μη νομίσεις ότι αυτό που είπα παραπάνω σημαίνει ότι δεν θα ψαχθούν και οι δικές σου παρατηρήσεις οι οποίες οφείλω να ομολογήσω ότι δείχνουν άνθρωπο με κατάρτηση.Απλώς για μένα η μουσική είναι μεράκι μιας και νόμίζω ότι πέρασε ο καιρός της θεωρητικής κατάρτισης και το μόνο που απομένει τώρα είναι το αυτάκι μας.

Απάντηση προς ΚΚ.Ο Δελιάς έπαιζε οπωσδήποτε κιθάρα.Ο Μάρκος αναφέρει στην αυτοβιογραφία του ότι το Δελιά τον γνώρισε η Πειραιώτικη παρέα ως κιθαρίστα και μάλιστα ο Μάρκος λέει ότι αυτός τον έβαλε μπρός να μάθει μπουζούκι(ίσως και να υπερβάλλει λίγο).Ο πατέρας του μάλιστα ήταν πολύ γνωστός μουσικός η “μαύρη γάτα΄” με το όνομα και έπαιζε κιθάρα επαγγελματικά στην Σμύρνη.

Ναι. Ο Ανέστος μέχρι το ‘30 έπαιζε κιθάρα. Ο Μάρκος τον “έβαλε” να παίξει μπουζούκι. Το αναφέρει εκτός απ’ το Μάρκο κι άλλος παλιός (δε θυμάμαι αυτή τη στιγμή ποιος).
Ομως για το συγκεκριμένο θέμα επιμένω, ότι είναι πολύ πιο δύσκολα για έναν κιθαρίστα να παίξει ούτι, παρά για έναν καλό μπουζουξή.
ΑΝ

Γιώργος Μπατσανός, ή Μπαζανός, ή Μπατσάνος κ.λ.
Γεννήθηκε στο Σιλίβρι (:wink: ατις 21/7/1900, και πέθανε στις 24/2/1977 στην Πόλη.
Είναι -μαζί με την Ευθαλία- ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες μουσικούς που δεν έφυγαν πρόσφυγες το 22, αλλά έμειναν και διέπρεψαν στην Τουρκία. Οι ίδιοι οι Τούρκοι τον αναγνωρίζουν ως το σπουδαιότερο ούτι, τον αναφέρουν δε ως Έλληνς και Τσιγγάνο.
Μαζί του, έμειναν στην Τουρκία και ο αδελφός του Αλέκος, ο θείος του Αναστάσης, τα ξαδέρφια του Σωτήρης και Παράσχος, όλοι σπουδαίοι βιολιτζήδες (κεμεντζέ). Οι παπούδες τους, Λεοντής και Λιγόρης (προφανώς Γρηγόρης) και ο πατέρας του Χαράλαμπος, ήσαν επίσης οργανοπαίκτες, κι έπαιζεν βιολί, κανονάκι ή σαντούρι, και λαγούτο.
Φαίνεται πως ο Γιώργος Μπατσανός έπαιξε σε περιοδείες στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Αίγυπτο και την Κύπρο, μαζί με τον αδερφό του Αλέκο, την μεγάλη Εφταλία και άλλους Τούρκους μουσικούς. Στην Αίγυπτο μάλιστα με αίτημά της, έπαιξε με την Ουμ Καλσούμ, και τον Μοχάμεντ ελ Κασάμπκι.
Ο Γιώργος Μπατσανός θεωρείται σήμερα από τους τούρκους ως όχι μόνο ο μεγαλύτερος οργανοπαόκτης στο ούτι, αλλά και πρωτοπόρος επαναστάτης στην τεχνική του παιξίματος, ειδικευμένος δε στα ταξίμια.
Περισσότερα ξέρει ο Νεοκλής Σαρής, εγώ έχω ένα Σι Ντι με 17 κομάτια του, αν θέλετε σας κάνω μιά κόπια (να πα να γαμηθεί η ΑΕΠΙ!)

Παρ’ όλη την… πολυασχολία μου, κάθησα κι άκουσα προσεκτικά τον δίσκο του Μπατσανού. Πω πω!
Κατ’ αρχήν, σε κάποια κομμάτια, δεν ξεχωρίζεις αν είναι ούτι, κιθάρα ή… μπουζούκι (ταμπουράς).
Ύστερα, έχει ένα νιαβέντη (νιχαβέντ) που φαίνεται σα νάναι οι καταβολές του μινόρε του Χαλκιά, αλλά πολύ πιό αυστηρό σε σχέση με το μακάμι Νιχαβέντ, που δεν περιέχει αρμονικές. Παρ’ όλα αυτά, ο Μπατσανός, ρίχνει που και που κάτι σεγκόντα, να σου φύγει το τσερβέλο.
Τέλος, υπάρχει ένα κομάτι που παίζει σε… Πιάνο, και το κάνει ν’ ακούγεται σαν κανονάκι… Είναι το ίδιο μοτίβο που χρησιμοποίησε ο Τούντας γιά τα τρία πανοποιότυπα τραγούδια του: “Ο Χάρος”, “Πασαλιμανιώτισα”, “Καημός της Κυρακώσταινας”.
Πρέπει να πω πως μου θύμισε πολύ τον τρόπο πούπαιζε το ούτι ο Σούλης Μανισαλής. Δηλαδή, ένας τρόπος όπου δεν ξεχωρίζεις το άταστο από το συγκερασμένο. Γι αυτό επιμένω: Μήπως είναι ο Σούλης που παίζει στο επίμαχο τραγούδι; Ας σημειώσω εδώ, πως ανάμεσα σ’ όσους αναφέρθηκαν (Καρίπης, Τομπούλης κ.λ.) ο Σούλης ήταν τότε αυτό που σήμερα λέμε “μουσικός στουντίου”. Μουσικός δηλαδή που συμμετέχει στις ηχογραφήσεις άλλων συνθετών.

Αγαπητέ Κώστα,ευχαριστώ για τα στοιχεία για το Μπαζανό.Απ’ότι φαίνεται από τα γραφόμενά σας πράγματι άλλος πρέπει να παίζει ούτι στον εν λόγω μανέ.Δεκτή επίσης η προσφορά για τα κομμάτια του Μπαζάνου (συμφωνώ για την ΑΕΠΙ).ʼμα λοιπόν βρήτε το χρόνο κάντε μιά κόπια να μπορέσουμε επιτέλους και μεις να ακούσουμε αυτό το “φαινόμενο” όπως μου είπαν.

Φιλικά.Γιώργος

Τελικά αυτός ο δίσκος κυκλοφορεί από την ¨Εν Χορδαίς¨ ή όχι;Γιατί εγώ κατάλαβα πως κυκλοφορεί.
Λάθος κατάλαβα;

Προς Γιωργο Π.
Ο δίσκος κυκλοφορεί από την “Εν Χορδαίς” τον έχω δει.Όμως σε κανά δυό δισκάδικα που τον αναζήτησα δεν τον βρήκα γιαυτό και αποδέχθηκα την προσφορά του Κώστα του Φέρρη αλλά " η πολυασχολία μήτηρ πάσης μη απάντησης " κατά πως λένε και στο χωριό μου.Ακόμα να λάβω απάντηση.Ας είναι καλά πάντως.

Kώστα Φέρρη,
κι εγώ βγαίνω για το δίσκο στη “ζήτα”.
Πολλά φιλιά (σε καλοπιάνω)

Γιώργο, Ιωάννα (μας έλειψες)
Δίκιο έχεις, η πολυασχολία κ.λ.
Παρ’ όλα αυτά, τον δίσκο του Μπατσανού τον αντέγραψα ήδη, και περιμένω μες στη βδομάδα τον δικό μου να μου φέρει κι άλλα παρθένα Σι Ντι, ν’ αντιγράψω και τα υπόλοιπα. Σημασία έχει ποιός μπορεί ν’ αναλάβει τις περαπέρα αντιγραφές και το μοίρασμα, και να μου στείλει τη διεύθυνση που θέλει να του αφήσω -ή στείλω το πακέτο.
Ή ίσως, με την ευκαιρία -τώρα που μας ήρθε και η Ιωάννα- κανονίσουμε κάποια συνάντηση. Η Ελένη Ροδά πως σας φαίνεται;
Φέρρης

Υ.Γ. Η “πολυασχολία” συνεχίζεται, και θα σας καταπλήξω στο τέλος!.

Κώστα καλημέρα από την Οδησσό όπου βρίσκομαι για δουλειές.Αθήνα θα είμαι την Παρασκευή 6/4.Δεκτή η πρόταση για συνάντηση όσο για την Ροδά χμ…βλέπουμε.Δεν έχω πάει ποτέ.Αν μπορείς ρίξε ένα mail στην διεύθυνση hellcosm@hotmail.gr.Ευχαριστώ εκ των προτέρων ( και γω σαν την Ιωάννα σε καλοπιάνω τι να κάνουμε Μπαζανός είναι αυτός όχι παίξε-γέλασε).

Αγαπητέ Κώστα,ο δαίμων του διαδικτύου χτύπησε ξανά.Διορθώνω την διεύθυνση μου hellcosm@hotmail.com .Μέσα στο Σαββατοκύριακο αν σου το επιτρέψουν οι συνθήκες νομίζω ότι μπορούμε να συναντηθούμε.Δεν ξαναρχίζω τις ευχαριστίες για να μην παρατραβήξει το πράγμα.
Φιλικά Γιώργος.

Η ετικέτα του δίσκου.

Σε αυτή φαίνεται ο Στράτος σαν Παγιουμ(ι)τζής και υπάρχει αναφορά σε μπουζούκια.

Και στις δύο ηχογραφήσεις, μπουζούκι παίζει ο Δελιάς, η πενιά του είναι χαρακτηριστικότατη. Στο μεν Τραγούδι της ξενητειάς το επιβεβαιώνει ο Στράτος με το παίνεμα στον Ανέστο και την πενιά του, στο Μόνο εγώ γεννήθηκα δεν ακούγεται παίνεμα. Όμως το ζεϊμπέκικο του κλεισίματος είναι Δελιάς 1.000 %, το έχει ξαναπαίξει και όταν παρενέβη και «το πήρε απάνω του» στο Ταξίμι Αθηναϊκό και ζεϊμπέκικο που είχε ξεκινήσει μαστουρωμένος ο Μπάτης. Για ΄μέναν, το μεγάλο ερώτημα είναι ποιος παίζει το ούτι στο πρώτο κομμάτι. Έχουν γραφτεί πολλά στο θέμα, παραπάνω, μερικά μέχρι και ευτράπελα (εντάξει, 2001 είχαμε….), η δική μου άποψη είναι ότι πρέπει να είναι ο Τομπούλης. Τι πιθανότερο από το να ήταν στο στούντιο, για κάποιαν ηχογράφηση, και να τον παρακάλεσαν (ή, να το ζήτησε ο ίδιος) να παίξει κάτι κι αυτός. Το ύφος, αν και πολύ σύντομες και οι δύο παρεμβάσεις, θυμίζει πράγματι Τομπουλάκο.

1 «Μου αρέσει»

Έτσι είναι Νίκο. Μετά από αυτή την ηχογράφηση ακολούθησε το τραγούδι “Τον άνδρα σου και μένα” με τον Ανέστη Δελιά. Την ετικέτα του δίσκου αυτού την παρουσιάσαμε στο νήμα της Νταίζης Σταυροπούλου. Είναι το #7 σχόλιο.

Σύμφωνα με τον Μανιάτη, η επόμενη ηχογράφηση μετά “Τον άνδρα σου και μένα” είναι το τραγούδι του Γ.Ροβερτάκη (ταγκό) “Γιατί δεν μ΄αγαπάς”.

Δύο νούμερα πριν το " Τραγούδι της ξενητειάς", ηχογραφεί ο Σκαρβέλης με την Ρίτα Αμπατζή, το τραγούδι “Με το παλιό σακάκι”, όπου υπάρχει και ούτι. Ακριβώς πριν από τον Σκαρβέλη ηχογραφεί ο Τούντας, πάλι με την Ρίτα.

Οπότε στην κιθάρα σίγουρα είναι ο Σκαρβέλης και αναζητείται ο ουτιέρης.

1 «Μου αρέσει»

Δεν είναι το ίδιο. Μοιάζει, και συμφωνώ ότι το ύφος είναι Δελιάς. Αλλά τα δύο ζεϊμπέκικα δεν είναι στον ίδιο δρόμο.

[Όσο για τα περί μαστουρωμένου Μπάτη και όλη γενικά την εικόνα που έχεις, Νίκο, για το «Ταξίμι αθηναϊκό και ζεϊμπέκικο», έχω διαφορετική άποψη από αυτήν που έχεις υποστηρίξει κατ’ επανάληψη. Θα μπορούσαμε να το συζητήσουμε, αλλά όχι εδώ και η αναζήτηση του τίτλου δε με βοηθάει να βρω κάποιο πιο κατάλληλο νήμα, αν και σίγουρα θα υπάρχει.]