Διαβάζοντας τη βιογραφία του Νίκου Κόκκινου (συνθέτη της αθηναϊκής καντάδας) στο λεξικό ελληνικής μουσικής του Καλογερόπουλου βρήκα το εξής ενδιαφέρον απόσπασμα
Η χορωδία του (στην πραγματικότητα “Μουσικό Συγκρότημα”-Μαντολινάτα) ήταν γνωστή με την επωνυμία “τα Πολιτάκια”, γιατί στη Κων/πολη συνηθιζόταν τότε να τραγουδούν στα Κέντρα τα χορωδιακά τραγούδια με συνοδεία Μαντολινάτας, κάτι που έκανε και ο Κόκκινος
Πολιτάκια ήταν και το όνομα της Εστουδιαντίνας στη Σμύρνη. Ενδιαφέρον το ότι η χορωδία-μαντολινάτα σαν σύνολο εμφανίζεται να προέρχεται από την Κωνσταντινούπολη και απο εκεί εισάγεται στην Αθήνα αλλά και στη Σμύρνη, ενώ θα νόμιζε κανείς ότι έφτασε στην Αθήνα από την Ιταλία μέσω Επτάνησων και από εκεί διαδόθηκε εκτός ελληνικών συνόρων. Αλλά η μαντολινάτα σαν ορχηστρικό σύνολο τουλάχιστο ήταν διεθνής μόδα εκείνη την εποχή, οπότε λογικό είναι η κοσμοπολίτικη Πόλη να υιοθέτησε τη μόδα πολύ πριν την Αθήνα.
Το άλλο ενδιαφέρον στοιχείο που βρήκα ένας κατάλογος των εκδόσεων Φέξη που ανάμεσα σε άλλες συνθέσεις του Κόκκινου για μαντολίνο και κιθάρα αναφέρει μια Estudiantina(Polka) που δείχνει ότι ο διεθνής αυτός όρος εκτός από τη Σμύρνη ήταν ήδη γνωστός στην Αθήνα